Sidan 1 av 12 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 170
    Riksjarl Tyrfings avatar
    Reg.datum
    2007 Aug
    Rykte
    5625
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg

Halal- och kosherslakt

Halalslakt är förbjudet i Sverige. Tack och lov. En elak slaktmetod som går ut på att tömma djuret på blod genom att skära halsen av det när det är vid fullt medvetande. Jag har sett det när jag varit utomlands och kan säga att djuret var i panik. Fy fan.

Så denna metod är förbjuden i Sverige, men muslimer föredrar denna för dem religösa metod att slakta. Hur kan då Sverige tillåta att sådant kött säljs i Sverige? Lider djuret mindre i ett annat land där det slaktas för att sedan transporteras hit bara för att muslimer inte vill ta seden dit de kommer?

Såg att den lokala Kvantumbutiken har tagit in denna typ av kött, och jag har redan framfört mina synpunkter.

Svenskar först!

Parabellum
    Oregistrerad Parabellums avatar
    Enkelt svar: pengar! Handeln tjänar grova pengar på att kunna erbjuda religiös mat. Bevisligen så får de ju sälja det i Sverige. Dessutom så tror jag att det är tillåtet med halalslakt också. Men djuren måste vara bedövade på något vis. Såg på tv när de slaktade kycklingar. Då blev de gasade först.

Sibbe
    Oregistrerad Sibbes avatar
    När jag gick en ubildning inom butik och livsmedel sa min lärare rakt ut:
    "Ni kommer aldrig att tjäna pengar om ni inte anpassar er försäljning och ert sortiment efter alla religösa högtider. Köp in det som tilltalar muslimer."

Riksjarl Tyrfings avatar
    Reg.datum
    2007 Aug
    Rykte
    5625
    Tack
    0
    Jo det är ju pengar som är en bakomliggande faktor. Men det är en mystisk dubbelmoral att inte slakta men man får sälja.. Enl mitt sätt att se det så tycker jag att slaktmetoden är förbjuden här, och då ska man inte sälja den här heller. Antingen tar man seden dit man kommer eller så åker man hem.

Svenskar först!

Sibbe
    Oregistrerad Sibbes avatar
    Att sälja eller inte sälja halalslaktat kött har väl enligt mig inte med sed att göra. Det känns väl som att det ligger mer inom området lag och rätt. Å andra sidan så är ju detta inte det enda område inom lagen där produktionen är förbjuden men inte slutprodukten. Om man dessutom kallar det för råvara så blir det genast mycket mer lagligt.
    Jag anser att det ska behandlas (rättsligt) som en tillsats, då blir alla produkter förbjudna som innehåller halalslaktat. Således även när den säljs separat.

Väpnare Svart Sols avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    60
    Tack
    0
    Äter mycket kyckling, hellre än kött faktiskt. Handlar mest på Willys, och där är alla kyckling-märken dom har Halal. Finns en variant som inte Halal slaktad, givetvis dyrare än dom andra.

CK
    Oregistrerad CKs avatar
    Bor i Danmark sedan ett bra tag och här är det ganska vanligt med Halalslakterier.

Har för mig att i mitt område så finns tre slakterier inom 300 m radie.

Hur det kan få säljas, jo svaret är enkelt.

Vi bor i en mångkulturell sörja där de som skriker högst får som de vill.

Wiseguy
    Oregistrerad Wiseguys avatar
    En i-fokus artikel på info14 behandlar delvis ämnet.

När turkkiosken på hörnet blev en muslimsk stormarknad
    http://www.info14.com/ifokus2.php?id=71

Halalskakt är förbjudet i sverige på allt annat än fjäderfä. Men slakten förekommer ganska ofta illigalt ändå. Flera riksdagspartier har i omgångar motionerat för att tillåta slaktmetoden, speciellt Fp. Senaste gången satte Djurskyddsmyndigheten stop för det. Den borgliga regeringen beslutade efter maktövertagandet att lägga ner denna myndighet så det är väll en tidfråga innan skäktning blir lagligt i Sverige.

Riddare Kämpfers avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    795
    Tack
    0
    Allt handlar som sagt var om pengar och att tillfredsställa allas behov för att på så sätt kunna dra in ÄNNU mer pengar. Se bara hur vissa matvaruaffärer, t.ex. Willys anpassar sig efter vårt multikulturella samhälle när de gick ut med en annons angående Ramadan.

"Ramadan närmar sig sitt slut etc etc" och en kampanjstjärna med texten "Vi har allt för alla svenska högtider". I vår lokala Willys-butik har de nu en, som vi kallar det, mångkulturell hylla som är fylld med udda mat där det står med arabiska på kartongerna och där det står Halal på alla köttprodukter, även deras Eldorado-kyckling är halalslaktad.
    Sjukt att sådant får saluföras och att folk köper det utan att bry sig om hur mycket djuret har fått lida för att de ska kunna få sitta vid sitt matbord och tugga i sig det stackars djuret.
    Leve fosterlandet, leve Sverige!

Marskalk Mademoiselles avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    2311
    Tack
    4
    Tackad: 19 gånger i 13 inlägg
    Jag jobbar inom butik, och där har jag sett vilka skillnader det är i vilket område butiken ligger. Jag har jobbat i Angered och där sålde vi i princip inget som innehöll gris eller inte var halal. Det kunde komma fram folk (folk och folk) till mig och fråga vad en viss vara innehöll. Detta med resultat att butiken fick sänka ner och slänga enorma mängder kött som aldrig blev sålt p.g.a. att det innehöll "fel" saker.
    Sedan jobbar jag normalt i en butik där det i princip bara bor svenskar, där säljs nästan inget av det halalslaktade och gris är det som går för först i princip.
    Detta tror jag är en bidragande orsak till varför många butiker väljer halal.
    Sedan har jag för mig att halalslakt är tillåtet i Sverige, dock med bedövning först. En del av "våra" halalslaktade matvaror är slaktade i Sverige.
    Sedan sker det som sagt var mycket illegal halalslakt i Sverige. Jag vet bara för några år sedan stod några av våra grannar och slaktade får genom halal när vi red förbi. Våra hästar vägrade gå förbi den platsen i över ett halv år och vi ville själva inte heller rida förbi där. Jag kommer inte ihåg om min mor anmälde eller inte, jag var såpass liten då...
    "Dräktens snitt antyder bärarens intellekt och begåvning, färgen hans känsla och hjärtslag."

- Thomas Carlyle

Wiseguy
    Oregistrerad Wiseguys avatar
    Citat Ursprungligen postat av Kämpfer Visa inlägg
    Allt handlar som sagt var om pengar och att tillfredsställa allas behov för att på så sätt kunna dra in ÄNNU mer pengar. Se bara hur vissa matvaruaffärer, t.ex. Willys anpassar sig efter vårt multikulturella samhälle när de gick ut med en annons angående Ramadan.

"Ramadan närmar sig sitt slut etc etc" och en kampanjstjärna med texten "Vi har allt för alla svenska högtider". I vår lokala Willys-butik har de nu en, som vi kallar det, mångkulturell hylla som är fylld med udda mat där det står med arabiska på kartongerna och där det står Halal på alla köttprodukter, även deras Eldorado-kyckling är halalslaktad.
    Sjukt att sådant får saluföras och att folk köper det utan att bry sig om hur mycket djuret har fått lida för att de ska kunna få sitta vid sitt matbord och tugga i sig det stackars djuret.
    Japp pengar och politik. Jag läste en undersökning som branschtidningen Butiktrender har gjort på området där dom frågade om butikerna medvetet satsade på halalprodukter och liknande. Och då svarade Axfood (Willys, Hemköp) och Coop att dom verkligen medvetet gjorde det.

Jag kommer inte riktigt ihåg hur City Gross svarade, men det var väll liet delvis. ICA var dock dom ända som inte alls medvetet satsade på halalprodukter.

Coop har dock tagit steget längre och verkligen går i fronten för denna utveckling med sin nya satsning "Världens Mat". Där dom främst marknadsför halalslaktat kött. Och i sin marknadsförning så ljuger också Coop för sina kunder och skiver förljande.

"Ibland får vi frågor om vad halalslakt egentligen innebär. En vanlig missuppfattning är att djuren inte bedövas vid halal-slakt. Det är fel. Det halalslaktade kött vi på Coop säljer följer svenska djurskyddsregler och djuren bedövas på precis samma sätt som vid konventionell slakt."

Källa: http://www.coop.se/includefiles/MODU...tNyhedId=10128

Det må så vara att det halalslaktade köttet Coop säljer kommer från djur som varit bedövade vid slakten. Men i en riktigt utförd halalslakt får detta inte ske. Men jag läste nånstanns att vissa muslimer tillät halalslaktatkött där djuret varit bedövat vid slakten från ett av Scans slakterier.

Riksjarl Tyrfings avatar
    Reg.datum
    2007 Aug
    Rykte
    5625
    Tack
    0
    wiseguy: Nej det är helt riktigt. Muslimer godkänner inte bedövning, så om man kallar halalslaktat med bedövning så är det inte halal. Det är ju helt jävla sjukt.

Det är ju fan att man ska behöva bli en ordentlig djurrättsaktivist för att förbjuda försäljning av halal i Sverige. Trots allt så hade man gjort både djuren och samvetet en tjänst genom att få ett förbud för denna grymma slaktmetod.

Även ett sätt att få ut muslimen, ta bort hans mat. Men jag har en känsla av att det egentligen kvittar för muslimen hur det är slaktat när magen kurrar.

Svenskar först!

Greven
    Oregistrerad Grevens avatar
    Var på Willys för typ 3 dagar sedan. Syrran skulle ha Chilli till något skit hon skulle laga. Så jag försökte hitta det. Till slut hitta jag. På burkfan stog det "Halal slaktad chilli" Fick mig otroligt gott skratt. Verkade lite som tillverkaren drev med muslimer. Tror knappast det. Men det var min första tanke.

pheron
    Oregistrerad pherons avatar
    Citat Ursprungligen postat av Svart Sol Visa inlägg
    Äter mycket kyckling, hellre än kött faktiskt. Handlar mest på Willys, och där är alla kyckling-märken dom har Halal. Finns en variant som inte Halal slaktad, givetvis dyrare än dom andra.
    och vilken köper du?!

Marskalk Mademoiselles avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    2311
    Tack
    4
    Tackad: 19 gånger i 13 inlägg
    Men det vet jag flera exempel på tillverkare som skriver halalslakt på för att på det sättet lättare kunna sälja sakerna.
    Men personligen undviker jag alltid kött där det står halal på, då jag finner den metoden helt fel, då den åsamkar djuret lidande.
    "Dräktens snitt antyder bärarens intellekt och begåvning, färgen hans känsla och hjärtslag."

- Thomas Carlyle

Sidan 1 av 12 12311 ... SistaSista

Liknande ämnen

1. Peter Wahlbeck försvarar Halal-slakt
    Av benvolio i forum Allmänna diskussioner
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-08-03, 00:42
  2. Halal slagtning - the muslim way
    Av Gungnir i forum Islam
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-02-04, 20:28
  3. Køb et hus med Allah's halal velsignede penge
    Av Busk i forum Almene diskussioner
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-24, 21:03
  4. Intetanende halal kødspisende danskere
    Av Busk i forum Almene diskussioner
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 17:18
  5. Imamer missnöjda med norsk halal-slakt.
    Av The Sentinel i forum Nyheter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-09, 14:10

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •