ja du har rätt Lage bara man gör på rätt sätt är det omöjligt att skada sig när man maxar, helt omöjligt, du kan det där du så maxa på jag hejar på dig *heja heja* det är ju inte jag som får problem.
50-70kg
70-90kg
90-120kg
120-140kg
140-160kg
160-180kg
180-200kg
200-220kg
220-260kg
260+kg
ja du har rätt Lage bara man gör på rätt sätt är det omöjligt att skada sig när man maxar, helt omöjligt, du kan det där du så maxa på jag hejar på dig *heja heja* det är ju inte jag som får problem.
Problemet med den här övningen är ju att den har en hög skaderisk. Tyvärr är det ju sant. Speciellt om man som tex, jag, inte är van vid den.
[SIGPIC]http://stoppavåldtäkterna.nu[/SIGPIC]
Det stämmer absolut. Det är däremot ingen anledning att inte använda den i sin träning, då marklyft (rätt utfört givetvis, vilket tyvärr är ganska ovanligt) är en av de bästa övningarna som finns på gymmet. Istället ska man vara desto noggrannare med att lära sig rätt utförande och inte köra på de lägsta repsantalen förrän rörelsen sitter i ryggraden (bildligt talat :)) och kroppen är van vid belastningen.
Men ska man snacka skador kan man ju konstatera att det är betydligt fler som skrivit i bänkpress-tråden. Det behöver ju inte betyda att fler slarvar med ryggträningen, men det är ju inte ovanligt att det är så. Den muskulära inbalans det leder till är däremot som skador waiting to happen. Så mer (korrekt utförda) marklyft skulle jag säga.
Marklyft är en väldigt säker och trygg övning. Jag skulle säga att skaderisken är oerhört låg(den har inte lett till några av skadorna hos min krets av lyftare). Det är självfallet så att man kan göra illa sig om man använder helt fel form, men så är det med de flesta övningar och det är väldigt lätt att använda rätt form i marklyft.
Några enkla steg mot ett bra marklyft:
1. Placera dig så att dina smalben ligger dikt an mot stången med axelbredd mellan fötterna som skall peka rakt fram.
2. Böj på benen, luta dig framåt och greppa stången. Ju mer du böjer på benen, desto mindre behöver du luta dig framåt och desto mer benträning får du. Böjer du lite på benen kopplar du in ryggen mer och även dina hamstrings. Stelbent marklyft är en populär övning för att träna baksida lår. Se till att ryggen är rak under övningen. Du måste inte överdriva svankandet helt, men släpp aldrig ryggen så att den kan krummas. Använd ryggmusklerna till att hålla ryggen stadgad och rak. Det ingår i träningen.
3. När du har rätt grepp kommer dina händer, axlar, armbågar och knän att vara mer eller mindre i linje inför lyftet. Se till att inte släppa fram axlarna utan ha dessa bakåt med god hållning. Pressa nu igenom med fötterna. Tänk dig att du skall försöka lyfta dina axlar med hjälp av benen. Vanligaste misstaget här är att folk rätar ut benen men inte ryggen. Genom att tänka att du lyfter axlarna med benen kommer din överkropp att stiga i tempo tillsammans med benen och formen blir snygg.
4.Sista biten av lyftet rätar du upp kroppen genom att pressa fram höfterna mot hållet av stången. Då blir det naturligt att axlarna rör sig bakåt och överkroppen mot sitt upprätta läge.
5.På vägen ner ser du till att inte bli lat och börja krumma ryggen. På tävling är det godkänt att sänka stången i godtyckligt tempo, bara du håller i stången ända tills den ligger på marken. Är det tävlingsform som övas så struntar många i att hålla emot på nervägen av lyftet och bara låta stången falla(samtidigt som den håller den i händerna lite löst).
Jag tror största anledningen till att folk inte kör den är att den är alldeles för jobbig att köra.
Tror knappast att den har någon större skaderisk än tex bänkpress men det är lite "häftigare" och vara stark i bänk...tyvärr
skapligt överskattad övning hur som helst,bänk alltså:yes:
Tycker jag då,skall jag tillägga
JA!!
Du har förstås rätt hannibal79. Övningar som knäböj och marklyft försummas av vardagsmotionärerna eftersom dessa är alldeles för mentalt utslitande för medelsvensson. Istället ersätts dem med benspark och rygglyft.
Jag ser inga problem med att de är jobbiga, men just eftersom de är så pass jobbiga, så är de tidskrävande.
Dels så värmer jag personligen upp mer när det ska lyftas tunga marklyft, stegrar i vikterna långsammare från uppvärmningsvikter till slutvikter, vilket gör att det blir fler set, en jäkla massa påplock med mera.
När man sen kör flera reps på tunga vikter på denna övningen blir man så klart mer fysiskt uttröttad än att köra chins och belly back och dylikt. Återhämtningstiden ökar med andra ord. Detta behövs även för att kunna fortsätta genomföra säkra och rätta lyft.
Har man tusen saker som väntar på en efter träningen så blir det helt enkelt ibland så att man måste "effektivisera" träningen för att spara tid, tyvärr.
Men att det är någon ökad skaderisk håller jag inte heller med om. A och O är att utföra dem rätt. En viss skaderisk finns i allt, framför allt i axelövningar där folk kan slänga vikter lite hur som helst, lyfta för högt osv. Speciellt då axlarna är känsliga och får ta stryk i många övningar. Men i denna ska de i princip bara finnas och ska bara påfrestas pga vikten som hänger i dem, i jämförelse så är många axelövningar avsevärt farligare.
Jag tycker marklyft är en av de bästa övningarna man kan köra speciellt om man vill bli stark,för det blir man i nästan hela kroppen av den övningen. Men har man inte kört den mycket ska man ta det lite vackert med vikterna tills den sitter.
marklyft har aldrig varit min starka sida, det gäller även benböj. Tar 200kg i båda.
290, skulle palla mer om inte greppet konstant skulle envisas med att svika mig.
Nej, ingen dräkt. Har börjat experimentera med sumo-stance nu, helt klart skönare än "vanlig" fotställning. Måste bara få in tekniken sen jävlar
Fördelen är att det är lättare att hålla ryggen rak i bottenläget om man är lång. Kan dock vara lite si och så med balansen men antar att det är en vanesak.
http://www.weighttrainersunited.com/sumo.html
Bokmärken