Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 43
    Bärsärk VargHonas avatar
    Reg.datum
    2008 Nov
    Rykte
    213
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg

Råd innan jag köper hund

Det är så här att jag har alltid varit en hundälskare. Men min mamma är allergisk så har aldrig kunnat skaffa hund medans jag bott med henne. Men snart ska jag flytta och tänkte då skaffa mig hund. :-). Bara ett problem, jag jobbar mellan 7-16 och har svårt att lämna arbetet under dagen för att gå ut med en valp i så fall. Någon som har tips på hur man kan göra?
    Dina rädda ögon, Skiljer dig och mig

lejon
    Oregistrerad lejons avatar
    Citat Ursprungligen postat av BabyChrisse Visa inlägg
    Det är så här att jag har alltid varit en hundälskare. Men min mamma är allergisk så har aldrig kunnat skaffa hund medans jag bott med henne. Men snart ska jag flytta och tänkte då skaffa mig hund. :-). Bara ett problem, jag jobbar mellan 7-16 och har svårt att lämna arbetet under dagen för att gå ut med en valp i så fall. Någon som har tips på hur man kan göra?
    Du köper ingen hund, hund är inget djur man ska ha bara för att man vill. Hunden kommer bli din familjemedlem.

Hunden måste komma ut flera ggr underdagen, å du jobbar 7-16 så det blir ju problem.
    Antingen så skaffar du en hund och går ut med den när den ska, om du inte kan så köp ingen hund. Köp en hitta nemo fisk. Väldigt fina och sen måste man inte rasta dom.

Riddare Andreass avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    1045
    Tack
    0
    Hunddagis är ju ett alternativ. Men jag skulle nog råda dig till att vänta lite till.
    Är själv väldigt sugen på att skaffa hund.
    Hissa din fana, det är Skånes banér. Det röda och gula skall aldrig halas ned.

Bärsärk VargHonas avatar
    Reg.datum
    2008 Nov
    Rykte
    213
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av lejon Visa inlägg
    Du köper ingen hund, hund är inget djur man ska ha bara för att man vill. Hunden kommer bli din familjemedlem.

Hunden måste komma ut flera ggr underdagen, å du jobbar 7-16 så det blir ju problem.
    Antingen så skaffar du en hund och går ut med den när den ska, om du inte kan så köp ingen hund. Köp en hitta nemo fisk. Väldigt fina och sen måste man inte rasta dom.
    Tack för ditt råd och tro mig jag vet vad att skaffa hund betyder.

Men en fisk blir det inte :) även om de är fina och kolla på.. så fall ser jag heller att jag väntar tills jag vet en lösning. Då jag kanske inte jobbar så.

Bärsärk VargHonas avatar
    Reg.datum
    2008 Nov
    Rykte
    213
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Visa inlägg
    Hunddagis är ju ett alternativ. Men jag skulle nog råda dig till att vänta lite till.
    Är själv väldigt sugen på att skaffa hund.
    Jo, hunddagis är ett bra alternativ men när hunden blivit lite äldre kanske. Ja, jag tror jag väntar lite och kollar hur länget blir och väntar på rätt tillfälle.

Tack för ditt råd :)

Kan förstå det, ett underbart djur!

Jarl whitegirls avatar
    Reg.datum
    2007 Jun
    Rykte
    3683
    Blogginlägg
    3
    Tack
    1
    Om man inskaffar en valp så måste man ha tid för att kunna vara hemma med den och ha tid för att gå hundkurser samt lära den allt.

Men finns hundar i 2-3årsåldern som behöver nytt hem som klara sig bättre själv hemma när du arbetar så kan man skaffa en dagmatte som går ut med hunden på dagen för dig. Eller som Andreas skrev hunddagis.

Men lycka till den dagen du skaffar hund, vet vilket jobb och hur underbart det är med att ha en hund.

Mist
    Oregistrerad Mists avatar
    Det kanske blir så att du får vänta lite.
    Om du inte hittar ett bra dagis eller dagmatte/husse.
    Det blir ju också svårare med valp då den behöver mycket mycket tid, vem vet hur lång tid ex bara ensamhetsträningen tar?

Men är det så att du väntar, varför inte då passa på att läsa om olika raser för att bestämma dig vilken ras som passar just dig och ditt liv?
    Besöka utställningar, prata med uppfödare osv.

Lycka till :)

Bärsärk VargHonas avatar
    Reg.datum
    2008 Nov
    Rykte
    213
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av whitegirl Visa inlägg
    Om man inskaffar en valp så måste man ha tid för att kunna vara hemma med den och ha tid för att gå hundkurser samt lära den allt.

Men finns hundar i 2-3årsåldern som behöver nytt hem som klara sig bättre själv hemma när du arbetar så kan man skaffa en dagmatte som går ut med hunden på dagen för dig. Eller som Andreas skrev hunddagis.

Men lycka till den dagen du skaffar hund, vet vilket jobb och hur underbart det är med att ha en hund.
    Jo, hundkurser är viktiga och att ha tiden för det.

Så att skaffa en äldre hund som behöver nytt hem är ju egentligen en bra lösning i mitt läge. Bara att det kan vara lite svårt när den kan ha massa ovanor.

Tack så mycket och tack för rådet :)!

Bärsärk VargHonas avatar
    Reg.datum
    2008 Nov
    Rykte
    213
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av Mist Visa inlägg
    Det kanske blir så att du får vänta lite.
    Om du inte hittar ett bra dagis eller dagmatte/husse.
    Det blir ju också svårare med valp då den behöver mycket mycket tid, vem vet hur lång tid ex bara ensamhetsträningen tar?

Men är det så att du väntar, varför inte då passa på att läsa om olika raser för att bestämma dig vilken ras som passar just dig och ditt liv?
    Besöka utställningar, prata med uppfödare osv.

Lycka till :)
    Mycket bra tips att jag ska passa på att läsa på om olika raser och besöka uppfödare och utställningar!

Tack, tack ;)

Jarl Lex Sak_rads avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    3756
    Tack
    594
    Tackad: 496 gånger i 234 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av BabyChrisse Visa inlägg
    Nu vet jag ju inte vad du jobbar med, så detta råd kan bli ett slag i luften á la AFA...

Men varför inte satsa på att lugna dig lite med att skaffa hund, få lagom med erfarenhet så att du kan starta eget och själv därmed få möjligheten att anpassa dina arbetstider utefter din hunds behov?

För som egen företagare kan man väl själv reglera sina arbetstider? Eller är jag helt ute och cyklar? Mycket OT-varning nu, men jag kan ingenting om sånt där, mest något jag har fått för mig...
    Trollet är mitt!

Bärsärk VargHonas avatar
    Reg.datum
    2008 Nov
    Rykte
    213
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av Sak_rad Visa inlägg
    Nu vet jag ju inte vad du jobbar med, så detta råd kan bli ett slag i luften á la AFA...

Men varför inte satsa på att lugna dig lite med att skaffa hund, få lagom med erfarenhet så att du kan starta eget och själv därmed få möjligheten att anpassa dina arbetstider utefter din hunds behov?

För som egen företagare kan man väl själv reglera sina arbetstider? Eller är jag helt ute och cyklar? Mycket OT-varning nu, men jag kan ingenting om sånt där, mest något jag har fått för mig...
    Jo, det är en väldigt bra idé. Jobbar som målare så är inte en så stor omöjlighet. Men måste bli av med min lärlingstid först ;).

Nej, det är rätt. Men betstämmer mycket själv hur mycket och lite man vill jobba. Och mellan vilka tider. Så Tack för tipset :)!

Väpnare AryanFists avatar
    Reg.datum
    2008 Jan
    Rykte
    74
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av lejon Visa inlägg

Alla djur blir familjemedlemmar och klart man ska skaffa en hund om man är en "hundälskare".

Men man ska ha tid till hunden, det är jätte viktigt! Innan valpen har blivit så pass stor att den har blivit rumsren och kan vara själv på dagarna. Men hälst så ska du ha någon anhörig som kan passa valpen, och även när den har blivit vuxen, för hundar trivs inte att vara ensamma så pass mycket som du beskriver att du ska vara borta.
    Vi får stå ut, till dagen då vi kastar UT!

S.Nilsson
    Oregistrerad S.Nilssons avatar
    Citat Ursprungligen postat av whitegirl Visa inlägg
    Varför MÅSTE man ha tid för att gå på hundkurser?

Bärsärk VargHonas avatar
    Reg.datum
    2008 Nov
    Rykte
    213
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av AryanFist Visa inlägg
    Alla djur blir familjemedlemmar och klart man ska skaffa en hund om man är en "hundälskare".

Men man ska ha tid till hunden, det är jätte viktigt! Innan valpen har blivit så pass stor att den har blivit rumsren och kan vara själv på dagarna. Men hälst så ska du ha någon anhörig som kan passa valpen, och även när den har blivit vuxen, för hundar trivs inte att vara ensamma så pass mycket som du beskriver att du ska vara borta.
    Nej jag vet :( och det är det som är det tråkiga.. jag vill ju inte skaffa en hund som jag inte har tid för. Så det kommer jag inte göra. Så innan dess får jag lösa allt ;)

Bärsärk VargHonas avatar
    Reg.datum
    2008 Nov
    Rykte
    213
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av S.Nilsson Visa inlägg
    Varför MÅSTE man ha tid för att gå på hundkurser?
    Så man lär sig hantera sin hund .m.m

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande ämnen

1. Svensk, innan Du dör är Du en minoritet
    Av Kettil F. i forum Statistik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-11-12, 20:53
  2. Hund skyddar annan hund
    Av karlsruhe i forum Husdjur
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-11-07, 22:55