Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 51
    Marskalk Iskrigs avatar
    Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    1277
    Tack
    53
    Tackad: 22 gånger i 20 inlägg
    Kan mycket væl vara møjligt att det ær vældigt undermedvetet. Har såvitt jag kommer ihåg bara varit ihop med blåøgda kvinnor, min dotter har blåa øgon precis som mitt ex som jag har henne med.
    Det ær i min værld sjælvklart att man søker någon som liknar en sjælv.

Marskalk NordensRikes avatar
    Reg.datum
    2008 Feb
    Rykte
    1411
    Tack
    19
    Tackad: 26 gånger i 20 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Wotan Visa inlägg
    Ögonen är nog det första jag lägger märke till och oavsett vad jag i övrigt anser så påverkar det i högsta grad mina val av potentiella partners. Jag anser mörka ögon vara ganska obehagliga att se på, speciellt hos blonda eller ve och fasa blonderade personer och personer med riktigt mörka ögon känns ofta opålitliga trots andra tilltalande och nordiska drag. Ögonen speglar i högsta grad själen hos oss.

För att citera ett mycket träffande inlägg;

Själv gillar jag som sagt "rådjursögon", men dessa klassas väl som "ljusa" (inte mörka i alla fall vad jag vet). Det är väl främst mörkbruna ögon när du syftar på att det ser "obehagligt" ut.

Skall man klassa mörkblå ögon som "mörka"? Vissa kvinnor brukar göra det är något som jag har mörkt. De vill väl att deras partners ska se "mörka men ariska ut" ( :lol: ).

/ mvh NordensRike

Talon
    Oregistrerad Talons avatar
    Det vore iofs bra om det var så för då skulle chansen att de olika ögonfärgerna skulle bevaras för all framtid öka rejält. Blå och gröna ögon etcetera är ju recessiva, så folk med de ögonfärgerna riskerar ju dö ut.

Fast jag har aldrig riktigt förstått varför folk anser blå ögon vara så mycket snyggare än gröna? Gröna är faktiskt ovanligare än blåa och minst lika snygga.

Bärsärk Zzandras avatar
    Reg.datum
    2008 Aug
    Rykte
    275
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    Humm jag tror inte det är så men man vet aldrig.. jag är själv grön brun blå ögon färg.. Men jag tror inte man går på ögon färg det skulle ju vara konstigt.Som tex detta det finns mulatt dom kan ju ha blå ögon skulle ni bli kära i hans ögon och skita i hudfärg då?

Marskalk Nibelheims avatar
    Reg.datum
    2007 Oct
    Rykte
    1062
    Tack
    0
    Min karl har blåa ögon, men han har ändå valt mig. Så i mitt fall stämmer det inte.

(Jag har gröna ögon)
    ICHTHYS

Marskalk MaffiaRyssens avatar
    Reg.datum
    2008 Aug
    Rykte
    1560
    Tack
    8
    Tackad: 19 gånger i 13 inlägg
    Min flicka och jag har båda blåa ögon :P Jag har ljusblå och hon mörk blå. :)
    Då är man tillbaka, För det mesta nykter och klar i skallen!

Marskalk -Gladsheim-s avatar
    Reg.datum
    2007 Oct
    Rykte
    2050
    Tack
    73
    Tackad: 82 gånger i 45 inlägg
    Det brukar väl uppsattas att ca 10% av barnen är "oäkta", dvs att mannen som föder upp dem är lurad.

Det finns alltså rent matematiskt en vinst på 10% att göra för en blåögd man om han väljer en blåögd kvinna, om vi antar att blåögda kvinnor aldrig föder "oäkta" barn. Nu vill jag inte förolämpa några blåögda kvinnor men verkligheten kanske inte är så perfekt...

Om vi antar att blåögda kvinnor också föder oäkta barn, och tar ett "worst-case" scenario på 10% för de också, och vidare antar att den "blåögde" mannen aldrig märker 8/10 av de "oäkta" pga att den riktiga pappan också är blåögd, men märker 2/10 av fallen eftersom den riktiga pappan då varit brunögd.

Och vidare antar vi att övriga faktorer är försumbara, det finns bara blåögda och brunögda, etc.etc...

Isåfall är vinsten för en man som väljer en blåögdpartner 2%. Tar man sedan detta i kanske 50 generationer och beräknar räntan på räntan under denna tid blir utfallet påtagligt till dessa mäns/släkters fördel.

Fenomenet har alltså en materiell/matematisk grund och det är rimligt att denna påverkar folks idéer i viss utsträckning.
    "Han dödade min mamma, han dödade min pappa, men jag kommer att rösta på honom!"
    -Den valslogan den kristne krigsherren och negern Charles Taylor vann valet med i Liberia 1997.

karlsruhe
    Oregistrerad karlsruhes avatar
    Har bara haft blåögda flickvänner, så det stämmer väl på mig iaf, vet iaf att jag gillar blåögda, långt hår är vackert också :).
    Är själv "gråögd" lite en nyans av blå alltså.

Bärsärk s_flikkans avatar
    Reg.datum
    2008 Oct
    Rykte
    334
    Tack
    9
    Tackad: 10 gånger i 6 inlägg
    :) tror faktiskt det är sant! :D
    fast tror det är samma sak för tjejer.. jag tycker om blå ögon, då har jag också blå ögon. Det är finast. "i mitt 22 åriga liv så har jag nog inte haft en enda kille som inte har blå ögon"... dom flesta har varit blonda o "rakade". :)

Marskalk NordensRikes avatar
    Reg.datum
    2008 Feb
    Rykte
    1411
    Tack
    19
    Tackad: 26 gånger i 20 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Nibelheim Visa inlägg
    Min karl har blåa ögon, men han har ändå valt mig. Så i mitt fall stämmer det inte.

(Jag har gröna ögon)
    Nu är det ju så att gröna ögon är en annan variant av blå ögon. I artikeln framgår det ju att män väljer en partner som kan föda barn som påminner om deras släkter, och en grönögd kvinna kan ju (oftast åtminstone) föda ett blåögt barn. De flesta blåögda lär väl ha någon grönögd i släkten också. Min bror har gröna ögon till exempel, och föräldrarna och mor- och farföräldrarna är alla blåögda.

/ mvh NordensRike
    Det blir en tillströmning av lågt stående, ja inte sällan mindervärdiga folkelement, som av kulturfolket betraktas som ’barbarer’ eller hänsynslösa och ej önskvärda ’parasiter’. - Herman Lundborg, 1934

Riksmarskalk Blåögas avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    4628
    Tack
    51
    Tackad: 128 gånger i 89 inlägg
    Blåa ögon är för mig en djupt rotad identitet, och mina barn är så blåögda som de ska vara. Här är det änglalika lintottar och himmelsblåa blickar som gäller.

Men, visst finns det vackra brunögda svenskar också.
    Enade vi stå. Söndrade vi falla.
    Blåöga är språkfascist - språktips finns här. Språkfel på Nordisk - att lära sig av - finns här.

Napalmskadad
    Oregistrerad Napalmskadads avatar
    Jag är blåögd med gröna inslag nära pupillen ... jag har aldrig dejtat en blå- eller grönögd ... bara helt brunögda av olika färgnyanser.

Riddare Michelles avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    597
    Blogginlägg
    1
    Tack
    2
    Påståendet stämmer hittills väldigt bra på mig. Min tidigare och min nuvarande är båda blåögda.
    Påståendet stämmer nog inte lika bra på min karl, eftersom jag har gröna ögon som går lite åt grått. =)

Väpnare HannaPannas avatar
    Reg.datum
    2008 Aug
    Rykte
    135
    Tack
    1
    Jag är blåögd, och faktiskt så fastnar jag för killar med blå ögon, blå åt det lite mökare hållet.
    Min sambo är blåögd, liksom våra två barn.
    Det är ingen skam att falla, men att ligga kvar!

Landsförvisad Mjauvs avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    -60
    Tack
    0
    Jag har blågröna ögon (de skiftar lite från dag till dag faktiskt... ibland är de knallgröna).

Jag dras dock helt klart till bruna ögon, men så gillar jag ju mörkare tjejer rent allmänt. Arabiskor, latinas, afrikanskor, mulatter osv. Blir väldigt sällan attraherad av svenska tjejer.

Kanske någon nordisk-användare kan ge en (seriös) biologisk förklaring till denna fäbless för andra etniciteter?

Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Liknande ämnen

1. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-01-22, 10:54
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-12-28, 20:19
  3. Blonda och blåögda
    Av Sahfire i forum Fysisk antropologi
    Svar: 88
    Senaste inlägg: 2009-03-10, 18:18
  4. Blåögda smartare än brunögda?
    Av Themyth i forum Fysisk antropologi