Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 46

Ämne: Anorexia

Riddare Verdandis avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    471
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg

Post Anorexia

Jag såg ikväll ett program på trean som antagligen flera människor såg. Det handlade nämligen om Anorexia och Bullimi sjukdomen, om folk som ville vara anorektiker. Tycker enormt synd om dem människorna men det sjukaste av allt var att det finns alltså hemsidor på internet som uppmanar folk att bli anorektiker!:chock: Det ä juh inte riktigt klokt.
    Var det någon annan som såg den dokumentären?
    Mjau:chock:

emden
    Oregistrerad emdens avatar
    nej... såg inte dokumentären, såg däremot en reklam om anorexi förut där en söt / halvmullig tjej står framför spegeln (filmat på spegeln) sen vänds kameran mot flickan som istället visar sig vara ett benrangel på typ 35 kilo... äckligaste jag sett.

sjukt att uppmuntra
    edit: (reklamen var alltså inte uppmuntrande... utan menade dom där hemsidorna)

Bärsärk ns_värnamos avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    312
    Tack
    4
    jag såg lite av den, jag klara inte av att se på sånt, man blir bara ledsen på att det finns sjuka människor som uppmuntrar främst små tjejer till att förstör sina kroppar och liv. Men det är lika sjuk med personer som matar sina sambos till att blir gigantiska, förstår inte att vad man kan få ut på att tycka om att se en på 30 kilo eller en på 300 kilo

Riddare Verdandis avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    471
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av emden Visa inlägg
    nej... såg inte dokumentären, såg däremot en reklam om anorexi förut där en söt / halvmullig tjej står framför spegeln (filmat på spegeln) sen vänds kameran mot flickan som istället visar sig vara ett benrangel på typ 35 kilo... äckligaste jag sett.

sjukt att uppmuntra
    edit: (reklamen var alltså inte uppmuntrande... utan menade dom där hemsidorna)
    Ah den har jag också sätt tror jag!
    Ah jo jag förstod vad du menade! Det är helt sjukt

Hrimfaxe
    Oregistrerad Hrimfaxes avatar
    Jag såg inte dokumentären men jag har sett flera liknande. Det är ju inte så konstigt med tanke på att i dagens sociala normer så måste man vara "anorektiskt" smal för att uppskattas och respekteras. Det är bara ett exempel på hur de vill att folk ska se så tillgjorda ut som möjligt. Nästan plastigt, de uppmanar till självsvält och plastikoperationer, och det är helt sjukt.

Ja, det är väldigt fel med sidor som uppmuntrar anorexia, jag har haft flera vänner som haft det, det var en riktig kamp för dem att bli av med det, det är inte bra någonstans, även när man är sådär "benig" eller hur man ska uttrycka det så mår man inte bra, varken fysiskt eller psykiskt.

Som jag sa, samhällets normer och etik.

Riddare Verdandis avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    471
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av ns_värnamo Visa inlägg
    jag såg lite av den, jag klara inte av att se på sånt, man blir bara ledsen på att det finns sjuka människor som uppmuntrar främst små tjejer till att förstör sina kroppar och liv. Men det är lika sjuk med personer som matar sina sambos till att blir gigantiska, förstår inte att vad man kan få ut på att tycka om att se en på 30 kilo eller en på 300 kilo
    Ah, feeders! Det är också helt jävla sjukt!
    Så äckligt också! Men när jag såg att det finns sidor och en organisation som heter Pro-An alltså Pro-anorektiker blev jag helt häpen, visste inte äns om att det fanns folk som ville vara anorektiker! Helt sjukt

Riddare Verdandis avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    471
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av Urkraft Visa inlägg
    Jag såg inte dokumentären men jag har sett flera liknande. Det är ju inte så konstigt med tanke på att i dagens sociala normer så måste man vara "anorektiskt" smal för att uppskattas och respekteras. Det är bara ett exempel på hur de vill att folk ska se så tillgjorda ut som möjligt. Nästan plastigt, de uppmanar till självsvält och plastikoperationer, och det är helt sjukt.

Ja, det är väldigt fel med sidor som uppmuntrar anorexia, jag har haft flera vänner som haft det, det var en riktig kamp för dem att bli av med det, det är inte bra någonstans, även när man är sådär "benig" eller hur man ska uttrycka det så mår man inte bra, varken fysiskt eller psykiskt.

Som jag sa, samhällets normer och etik.
    Ja det är sant, så som samhället ser ut idag. Det talas hela tiden om att man ska vara nöjd med sin kropp hit och dit men så ser man överallt tidningar med "Smarta bantnings knep" och en "perfekt" kropp på. Det är så irreterande. I dokumentären fick jag se en 11-årig flicka som blev anorektiker pga att hon ville vara barn ett tag till, hon ville inte utvecklas till att bli tonåring och kvinna.

Hrimfaxe
    Oregistrerad Hrimfaxes avatar
    Ja, var nöjd med din kropp så länge den är perfekt borde de kanske byta till? Jag har också sett i tidningar, häromdagen läste jag något som jag faktiskt garvade åt "Banta dig smal med hypnos" samtidigt blev jag väldigt nyfiken hur det skulle gå till.

Alla borde vara nöjda med sig själva, så länge kroppen och sinnet mår bra ser jag inget fel i det. Men samtidigt stör jag mig också på att alla i samhället blivit så otroligt utseendefixerade och fåfänga, det är nästan så man skäms, visst bör man vårda sitt yttre och inte se ut som en uteliggare kanske, men det finns faktiskt gränser.

Landsförvisad mijje85s avatar
    Reg.datum
    2007 Jun
    Rykte
    129
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av Verdandi Visa inlägg
    Ja det är sant, så som samhället ser ut idag. Det talas hela tiden om att man ska vara nöjd med sin kropp hit och dit men så ser man överallt tidningar med "Smarta bantnings knep" och en "perfekt" kropp på. Det är så irreterande. I dokumentären fick jag se en 11-årig flicka som blev anorektiker pga att hon ville vara barn ett tag till, hon ville inte utvecklas till att bli tonåring och kvinna.
    Exakt, så ligger det till.
    Såg den där dokumentären och vart äcklad av det jag såg, dom tror att det är snyggt.
    Men om jag ska vara ärlig tycker jag att rävar med skabb ser kryare ut än vad dom gjorde!

Jag menar vem överlever genom att äta endast vitaminer (hänvisar till den unga kvinnan som trodde att det går att gå ner och fortfarande må bra på så vis), går för stunden men inte i längden..

Allt går för stunden men inte i längden, alla slags dieter.

Maten kompletterar varandra bäst i naturlig form, mitt motto.

Gärna självodlat..

Men tillbaka till dokumentären du nämner, den var ju fruktansvärd.
    Man ser ju hur fixerade dom är av sin kropp att det på så vis blir en sjukdom, Tex hon som försökte fettsuga sig själv genom att skära sig lite här och där för att sedan suga

Fanns en hel del konstiga saker i den där dokumentären enligt mig själv, konstigaste var hon som gillade att festa.

Jag menar festa + diet? det går inte riktigt ihop enligt min egen mening, nåja hon blir ju lätt full..
    Fast hon erkände ju senare att dieten och festandet inte gick ihop eftersom hon tappat socialt intresse pga hon känner sig sliten, det förstår jag helt och hållet.

Och sen det där att det finns folk som strävar efter denna sjuka fixering, alltså det är ju helt knäppt.
    Total kortslutning i hela hjärnan, visste inte tidigare att det fanns idioter som strävade efter detta tom.

Riddare Verdandis avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    471
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av mijje85 Visa inlägg
    Exakt, så ligger det till.
    Såg den där dokumentären och vart äcklad av det jag såg, dom tror att det är snyggt.
    Men om jag ska vara ärlig tycker jag att rävar med skabb ser kryare ut än vad dom gjorde!

Jag menar vem överlever genom att äta endast vitaminer (hänvisar till den unga kvinnan som trodde att det går att gå ner och fortfarande må bra på så vis), går för stunden men inte i längden..

Allt går för stunden men inte i längden, alla slags dieter.

Maten kompletterar varandra bäst i naturlig form, mitt motto.

Gärna självodlat..

Men tillbaka till dokumentären du nämner, den var ju fruktansvärd.
    Man ser ju hur fixerade dom är av sin kropp att det på så vis blir en sjukdom, Tex hon som försökte fettsuga sig själv genom att skära sig lite här och där för att sedan suga

Fanns en hel del konstiga saker i den där dokumentären enligt mig själv, konstigaste var hon som gillade att festa.

Jag menar festa + diet? det går inte riktigt ihop enligt min egen mening, nåja hon blir ju lätt full..
    Fast hon erkände ju senare att dieten och festandet inte gick ihop eftersom hon tappat socialt intresse pga hon känner sig sliten, det förstår jag helt och hållet.

Och sen det där att det finns folk som strävar efter denna sjuka fixering, alltså det är ju helt knäppt.
    Total kortslutning i hela hjärnan, visste inte tidigare att det fanns idioter som strävade efter detta tom.

Ja, tyvär så är det ju så vilket är helt sjukt.
    Tänkte också på den där tjejer som "mådde" bra och gillade att festa, hon lär ju ha blivit full efter en öl med tanke på att är man tom i magen innan man festar så blir man snabbare full.

Men jag undrar vad den andra tjejen försökte fettsuga sig med faktiskt.

Landsförvisad mijje85s avatar
    Reg.datum
    2007 Jun
    Rykte
    129
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av Verdandi Visa inlägg
    Ja, tyvär så är det ju så vilket är helt sjukt.
    Tänkte också på den där tjejer som "mådde" bra och gillade att festa, hon lär ju ha blivit full efter en öl med tanke på att är man tom i magen innan man festar så blir man snabbare full.

Men jag undrar vad den andra tjejen försökte fettsuga sig med faktiskt.
    mjo, dessvärre så är det så i dagsläget.

Ja det var en bra fråga, minns inte riktigt om hon nämnde det om jag ska vara ärlig.. Kanske dammsugaren eller sin pappas vakuumpump?:lol:

Sowilo
    Oregistrerad Sowilos avatar
    Både anorexi och sjuklig fettma är äckligt och sjukt faktiskt, förstår inte hur man kan låta sig bli hur fet som helst, eller svälta sig själv det är knäppt!

Bifogar en del från ett gammalt projektarbete från skolan där jag skrev om Anorexia. Har inte orkat läsa igenom hela innehållet så här mitt i natten, och det har en del år på nacken men postar det iallafall.

Anorexia Nervosa.

Anorexi är självsvält och den existerar för det mesta bara västvärlden och har nog funnits längre än vi kan ana. Anorexi finns och drabbar först och främst människor där tillgång på mat finns. Är det ont om mat och man lever i svält eller på gränsen till så förstår man att man att mat är viktigt för att överleva. Vilket folk där maten är överflödig glömmer bort.

Första gången anorexi dokumenterades medicinskt var 1873, men redan 1684 finns det dokument som berättar om sjukdomen hysterika som hade stora likheter med dagens Anorexia Nervosa.

Ofta börjar anorexi med bantning men kan även börja efter en infektion eller maginfluensa. Personen ifråga kanske känner oro att äta. Sjukdomen är som vanligast i tonåren men drabbar även vuxna människor, framför allt är det kvinnor som är överrepresenterade när det gäller de som drabbas av sjukdomen. Förmodligen har det nog med att göra att det ställs högre krav på kvinnors kroppsideal än på männens och det pressar dem värst.

Anorexi är en psykisk sjukdom men eftersom att man blir undernärd så drabbas hjärnan också utav det och man kan inte tänka lika klart som om man inte vart det. Alltså hamnar man i en ond cirkel, där man tappar begreppet om verkligheten, man har fortfarande en annorlunda självbild av sig själv och ser inte hur smal man är. Däremot så brukar många patienter med anorexia nervosa reagera på foton av dem själva och undra om det verkligen dom. Det är inte bara personen som lider av anorexi som drabbas utav även dess anhöriga som får se en nära anhörig svälta sig själv, trots försök att hjälpa. Kroppen tar också en massa skador av att gå på sparlåga. Den slits hårt, temperaturen i kroppen sjunker och nästan alla organ får komplikationer och men för livet.

Svensk_Seger
    Oregistrerad Svensk_Segers avatar
    Väldigt tragisk sjukdom. Jag har varit tillsammans med en som hade svårt för att äta och det var inte lätt alla gånger. Det konstiga är att de tror att de är tjocka fast de är rena motsatsen. Man tycker att de borde förstå att de ska äta mer när man t.ex ser revbenen men de har intalat sig själv så många gånger att de är övervikiga att det inte spelar någon roll hur de ser ut framför spegeln.

Men ett sätt som jag märkte funkade väldigt bra var att jämföra henne med andra. T.ex om man sa till henne "tycker du hon där borta är tjock" så fick man svaret tillbaka "nä hon är smal", "ja men du är ju ännu tunnare än henne, hur kan du i så fall påstå att du är tjock?" På så vis kommer de på sig själva.

Om man vet någon närstående som har anorexi tror jag att det hjälper om man frågar och tjatar på henne, t.ex "har du ätit lunch idag", "Du ska väl middag ikväll". Självklart kan de ljuga, men det är större chans att de äter än om man bara är tyst och hoppas.

Merenwen
    Oregistrerad Merenwens avatar
    Citat Ursprungligen postat av mijje85 Visa inlägg
    Hm, men det är väl inte så smidigt att dricka, om man nu vill ha anorexia. Speciellt inte öl, är det inte sjukt mycket kalorier i sådant? -.-

sessrumner
    Oregistrerad sessrumners avatar
    Grejen är, med såväl anorektiker, som sjukligt feta att de faktiskt inte vet hur de ser ut.
    Jag var själv anorektisk i tonåren (slutet av). Jag minns när jag var 19 och lånade min syrras kläder. Hon hade ett par för jävla snygga byxor som jag lånade, och de satt tajtare på mig än på henne, vilket jag tog som ett bevis för att jag fortfarande var för fet.
    Grejen är att min syster var en 12:årig anorektiker, rimligtvis borde ju byxorna sitta tajtare på mig oavsett vilket...

Idag är det dock tvärtom.
    Jag ville inte föra över mina ätstörningar på mina barn, och i.o.m. att jag var anorektisk bulimiker så övergick det till "bulimiker utan kompensation".
    Så idag ser jag ut som jag gör...
    Man får faktiskt just ingen hjälp, mer än tillsägelsen att "börja äta" (om man har tur), och det gör man ju. Tyvärr.

Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •