Resultat 1 till 15 av 15
    Bärsärk PantherPanzers avatar
    Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    222
    Tack
    0
    Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Arrow Småföretagande start och drift

Tips och varningar gällande egenföretagande önskas.

vilka tillstånd och skattesedlar krävs?

starta smått och försiktigt paralelt med vanligt arbete bör väl vara den förståndigaste metoden?

fishboy
    Oregistrerad fishboys avatar
    Citat Ursprungligen postat av PantherPanzer Visa inlägg
    Tips och varningar gällande egenföretagande önskas.

vilka tillstånd och skattesedlar krävs?

starta smått och försiktigt paralelt med vanligt arbete bör väl vara den förståndigaste metoden?
    Ska du starta som ett hobbyföretag eller dra igång på allvar på en gång..?

Det finns ju för och nackdelar med att starta som ett hobbyföretag, har med moms att göra och hur mycket den uppskattade omsättningen kommer att ligga på..

Fast det beror ju på verksamheten.

Lite länkar:
    http://www.startaeget.se/
    http://www.starta-eget.se/
    http://www.skatteverket.se/fordigsom...880003710.html
    http://www.nutek.se/sb/d/279

Rebekah
    Oregistrerad Rebekahs avatar
    Det är också lite beroende på vad det är för företag du skall starta, att aktivt driva företaget kan kräva olika tillstånd även det.

Jag vände mig till "nyföretagare centrum" och fick tips, stöd och råd på hur jag enklast och mest effektivt skulle få igång mitt företag. Ett litet tips!

Lycka till.

Marskalk -Gladsheim-s avatar
    Reg.datum
    2007 Oct
    Rykte
    2050
    Tack
    73
    Tackad: 82 gånger i 45 inlägg
    För egenföretagande krävs i de flesta fall endast f-skatt sedel.
    Isåfall skall du ha fa-skattsedel (f
    =fri a=anställd). De som inte är egenföretagare har a-skattsedel.
    "Han dödade min mamma, han dödade min pappa, men jag kommer att rösta på honom!"
    -Den valslogan den kristne krigsherren och negern Charles Taylor vann valet med i Liberia 1997.

Rekryt AAnderssons avatar
    Reg.datum
    2008 May
    Rykte
    23
    Tack
    1
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    Jag kan ge ett bra tips.
    Läste just att man kan anställa väldigt billig arbetskraft.
    Har någon hört talas om "Instegsjobben"?
    Som företagare kan man anställa de som anlänt till Sverige de närmaste 36 månaderna och går på SFI för 25% av lönen. De övriga 75% får man bidrag för upp till två års tid.
    Man betalar bara 25% eller får erättning upp till 760kr om dagen för att göra det. Snudd på gratis faktiskt.

Marskalk Alsings avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    2195
    Tack
    1
    jo visst är det trevligt med billig arbetskraft men vem vill ha 5 lata n***** som "jobbar" åt en? Jag vet att man som egenföretagare måste hushålla med pengarna men för egen del så får jag nog ha någon anställd mindre men enbart etniska svenskar i min tropp....
    Snart far igen, måtte gudarna le åt min nästkommande och hennes mor...

"I kolonner vi marschera, mot det slutliga målet.
    Med en övertygelse, starkt som svenska stålet.
    Att befria vårat folk från detta högförräderi,
    som svensken bara accepterat, och tvingats leva i."

"Never get between a fat man and his food" - Alltså, ge fan i mitt käk annars jävlar...

"För mycket av olika saker är aldrig bra, men för mycket av en bra whisky, är långt ifrån tillräckligt...." Mark Twain

Reg.datum
    2008 May
    Rykte
    23
    Tack
    1
    Citat Ursprungligen postat av Alsing Visa inlägg
    jo visst är det trevligt med billig arbetskraft men vem vill ha 5 lata n***** som "jobbar" åt en? Jag vet att man som egenföretagare måste hushålla med pengarna men för egen del så får jag nog ha någon anställd mindre men enbart etniska svenskar i min tropp....
    Självklrat att man vill ha kompetent arbets kraft. Inget snack om det.
    Jag har en liten hobby verksamhet och jag skulle faktiskt kunna tänka mig att anställa en sådan.
    Just nu har jag bara nära vänner som jobbar svart
    och det är en risk både för mig och för dom.
    Försäkringar gäller inte svartjobbare och granskar skattevärket mig så blir det inte roligt.
    Nu ska jag vara lite vulgär men söderns slavar i USA var inte heller gratis.
    Allt kostar det är bara frågan om hur mycket.

Riksjarl axels avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    6854
    Tack
    790
    Tackad: 1 070 gånger i 570 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av AAndersson Visa inlägg
    Jag kan ge ett bra tips.
    Läste just att man kan anställa väldigt billig arbetskraft.
    Har någon hört talas om "Instegsjobben"?
    Som företagare kan man anställa de som anlänt till Sverige de närmaste 36 månaderna och går på SFI för 25% av lönen. De övriga 75% får man bidrag för upp till två års tid.
    Man betalar bara 25% eller får erättning upp till 760kr om dagen för att göra det. Snudd på gratis faktiskt.
    Personligen skulle jag aldrig anställa en sådan person hur billig han än var.
    För det första har jag någonting som heter heder.
    Att ge en nyanländ invandrare arbete på svenskars bekostnad strider mot mina ideal.
    Om man inte har några skrupler så kan man ändå tänka på vad ens kunder tycker om en som företagare om man anställer billig utländsk arbetskraft.

Hur påverkar det ens eget rykte?
    Kunderna kanske kräver billigare pris om man använder billig arbetskraft.

Ser man sitt företagande i ett långsiktligt perspektiv skjuter man sig själv i foten om man använder sig av dylik arbetskraft såvida det inte handlar om rena skräp jobb.
    Politisk extremism är inte att kritisera dagens mångkulturella samhälle.
    Det som är extremt är att acceptera det.

Reg.datum
    2008 May
    Rykte
    23
    Tack
    1
    Citat Ursprungligen postat av axel Visa inlägg
    Personligen skulle jag aldrig anställa en sådan person hur billig han än var.
    För det första har jag någonting som heter heder.
    Att ge en nyanländ invandrare arbete på svenskars bekostnad strider mot mina ideal.
    Om man inte har några skrupler så kan man ändå tänka på vad ens kunder tycker om en som företagare om man anställer billig utländsk arbetskraft.

Hur påverkar det ens eget rykte?
    Kunderna kanske kräver billigare pris om man använder billig arbetskraft.

Ser man sitt företagande i ett långsiktligt perspektiv skjuter man sig själv i foten om man använder sig av dylik arbetskraft såvida det inte handlar om rena skräp jobb.
    Jag förespråkar det givetvis inte. Men med ekonomins förutsättningar så går det inte riktigt att klandra heller.
    Vad gäller att anställa sådana så får man en sjukt posetiv reaktion från nästan alla. Det är det som är skrämande. Att resten (75%) betalas med skattemedel är ju det riktiga problemet i det hela.
    Har du några bättre förslag som är mer riskfritt och lika ekonomiskt hållbart istället?
    Allt handlar i slutendan om pengar för de flästa.
    Även om man inte gillar spelet som kallas marknadsekonomi så slipper man den desto mindre.

Reg.datum
    2008 May
    Rykte
    23
    Tack
    1
    Citat Ursprungligen postat av Alsing Visa inlägg
    Tänkte bara upplyas om en lite rolig sak till på svaret.
    Om man tex anställer "5 lata n***** som jobbar åt en"
    och dessa 5 inte gör sitt jobb och man på sanolika skäl kan sparka dem(Det är inte utan att jag hånflinar lite) så förlorar dom rätten till ersättning eftersom det inte sköter sig.
    Samma sak gäller vanligt folk som suger bidrag.

Vad tror du om det?

Rekryt snicksnacks avatar
    Reg.datum
    2009 Aug
    Rykte
    34
    Tack
    0
    Tackad: 1 gång i 1 inlägg
    ^^ Låter som en bra vinkel. Men inte som ett långsiktigt sätt att driva att företag på. Skaffa bra svenskar som vet vad dom gör och se till att få in stålar på din verksamhet. Då slipper svensson stå för notan och du får saker gjorda.

Landsförvisad cyghosts avatar
    Reg.datum
    2010 Aug
    Rykte
    31
    Blogginlägg
    4
    Tack
    11
    Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
    Jag håller med dig var för slösa tid o pengar på värdelösa nigerar?
    Bättre o sattsa på ett gammal berövad koncept

Marskalk Spitzkindls avatar
    Reg.datum
    2010 Jul
    Rykte
    663
    Tack
    86
    Tackad: 121 gånger i 102 inlägg
    Som regel behövs inga tillstånd för att STARTA företagsverksamhet. Undantag gör vissa brancher som kräver t.ex. trafiktillstånd och dyl. Men sen gäller det, som redan nämts, att i god tid (före bokslut) ta kontakt med skattemydigheter för att att få F-skattsedel eller registrera sitt aktiebolag. Glöm ej att om överväga skall du vara momspliktig eller ej. Om du ej är momspliktig kan du heller ej dra av momsen (vanligtvis 25%) för inköpta varor. Har du anställda skall du innehålla och betala deras förskottsskatter, samt betala pensioner och försäkringar. Även för detta bör man fylla i blanketter.

Arbetskraft är alltid en investering i ett företag och vanligtvis den största enskilda kostnaden. Man anställer inte folk för att det är förmånligt, utan för att man behöver det för att kunna tjäna pengar på dom. Ny arbetskraft kostar alltid företaget en klar summa pengar. Arbetskraften skall skolas och bli produktiv, vilket den inte är före en viss tids inkörning. Det bör man också beakta före man gör sig av med arbetskraften; det kostar åter en större slant att anställa någon annan. Det gäller att noga överväga utom vem man anställer, även när det lönar sig att byta ut arbetskraften, eller om det lönar sig skola upp den existerande arbetskraften. Som huvudregel gäller det senare. Man skall också noga överväga förutom vem som är bäst lämpad för jobbet visavi erfarenhet och skolning, även vem som är bäst lämpad till bolagets strategi och filosofi. Det fungerar inte om bossen inte trivs med de anställda som personer. I många fall måste man också beakta könet - oberoende vad dom säger i Stockholm. Minns att du som privatföretagare är den som besluter om vem som anställs i ditt företag. Formelt bör man följa vissa rutiner vid anställningstillfället, men när "pappersarbetet" är över är det du som gör beslutet. Minns också att de äldre ofta har en lång arbetserfarenhet som ofta är en stor resurs för företaget. Det är dumt att sätta en åldersgräns på de anställda bara för att man själv är något yngre. Så (i ordning): erfarenhet, "passlighet" (kön, personliga egenskaper), skolning och sist "titlar". Det sistnämda har nuförtiden en mycket marginell betydelse. Oftast idag inverkar titlar (doktor, hum.kand., ingenjör, etc) inte alls på vem som anställs; undantag möjligen offentliga ämbeten.

Odalbonde OmegaSeamasters avatar
    Reg.datum
    2011 Oct
    Rykte
    10
    Tack
    0
    En risk jag kan ta direkt är att din personliga ekonomi riskeras om du startar ett företag inom formen Enskild firma. Detta är ett enkelt sätt att starta ett företag på, den enda nackdelen är att du har fullständigt ansvar över ekonomin. Om du inte har någon möjlighet att betala av företagets skulder kan du behöva sälja personliga saker (såsom villa,bil osv) för att lösa företagets skulder.

Jarl Sibbes avatar
    Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    2632
    Blogginlägg
    98
    Tack
    789
    Tackad: 881 gånger i 482 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av AAndersson Visa inlägg
    Jag förespråkar det givetvis inte. Men med ekonomins förutsättningar så går det inte riktigt att klandra heller.
    Vad gäller att anställa sådana så får man en sjukt posetiv reaktion från nästan alla. Det är det som är skrämande. Att resten (75%) betalas med skattemedel är ju det riktiga problemet i det hela.
    Har du några bättre förslag som är mer riskfritt och lika ekonomiskt hållbart istället?
    Det finns de som har varit långtidssjukskrivna och långtidsarbetslösa som är berättigade till lönebidrag i motsvarande storlek. Skillnaden är att arbetstagaren är vit och i de flesta fall kompetent. Kontakta Arbetsförmedlingen för att få kontakt med sådana personer.

Jag tar inte det som kallas förräderi mot en regering så allvarligt. Det kan vara din plikt idag, eller min. Men förräderi mot folket, mot mänskligheten, mot Gud är en stor synd som man inte kan ta lätt på.
    ~ Theodore Parker

Liknande ämnen

1. En metapolitisk start?
    Av Stålmannen i forum Strategi och utveckling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 01:10
  2. hej! nån som vill start band??
    Av nusse_rye i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-10, 16:06
  3. Peter Stormare i tv om skatteverket och småföretagande
    Av Johan Björnsson i forum Nyheter