.
Samtidigt som jag håller med dig om att språket ska bevaras och absolut inte tillåtas "moderniseras" för att parasiterande folkslags ungdomar ska kunna känna sig mer hemma, så tycker jag att det är en väldig skillnad på att säga "Vad omständig" du är, och "Shoo mannen värsta fina guzzilagon där borta ba!".Det är ju p.g.a. denna anledning som vi idag har en så stark rinkebysvenska.
Bara för att folk inte kan hantera det svenska språket betyder det väl inte att vi bara ska acceptera det?
Det är mycket som förekommer i offentliga sammanhang som inte accepteras inom rörelsen, sådant man ser och hör, i princip, överallt...
Jag vill inte se vårt vackra språk dö ut p.g.a. vissa människors lathet, jag kommer aldrg säga guss eller keff eller nåt annat sånt där trams...
Jag frågade runt lite bland mina vänner, som väl ändå får anses vara långt mer intelligent och kunniga i språket än genomsnittet. Ingen av dem visste att det egentligen heter "omständlig". Men nu när jag vet det så ska jag också använda det korrekta ordet.
Jo, jag håller med utan tvekan. Debatterade med en korkad sverigedemokrat häromveckan och han dömde ut min språkförmåga och mina argument totalt för att jag råkat skriva fel på de/dem på något ställe. Och ingen härinne vill väl använda sverigedemokratiska medel, eller?
Tycker det är bra att man skriver och tränar. Och ju mer du skriver desto lättare och bättre blir det med stavning och annat. Testa att skriva inlägg i Word annars vilket är extremt ettrigt i att påpeka ens minsta stavnings-oops.
Såg att du t o m skrev på engelska i Prussian Blue-frågetråden. Jättebra, hur ska man annars lära sig om man inte försöker? Och så har du ju en himla tur som har alla oss självutnämnda språkvårdare här på forumet som mer än gärna delar med oss av våra språkkunskaper :grin:
En sak som jag konstigt nog märkt är att, en person som stavar ett ord rätt i ett inlägg, i inlägget efter kan en person använda sig utav samma ord som personen i fråga innan använde, men ändå stava det fel? Det är rätt skickligt. Men nog med klagomål, folk får lära sig.
Språk handlar lika mycket om känsla och nyanser som grammatisk perfektion. Gör man längre inlägg som kanske är lite mer komplicerade krävs det nog att inlägget är hyfsat välstavat för att man ska orka läsa igenom det.
Kortare inlägg som är mer som vanligt "prat" funkar dock väl med smajlisar, förkortningar m m. Ser det som underförstått att det är mer av chatt då.
Nordisk.nu är ju ett utmärkt tillfälle för dem som tycker att de "kan bättre" att föregå med gott exempel ;)
För övrigt finns det en tråd om dyslexi här:
http://www.nordisk.nu/showthread.php...hlight=dyslexi
Vikten av att inte förstöra skriventusiasmen- och modet hos dem som har skrivsvårigheter framkommer tydligt.
Verdandi, det är bra att du skriver i detta ämne. Ofta kan diskussioner förstöras genom att övergå till språkbråk (bra ord :p ).
Jag tycker att det ibland kan vara nödvändigt att påpeka språkliga brister, då gott språkbruk ger en seriösare framtoning - men vi bör peppa varandra till att bli bättre, istället för att hacka och trycka ned!
Forumet är öppet för alla, och man skriver ledigare och friare än när man skriver artiklar. Det gör förstås det lika lätt för personer som vill klaga att föra fram sina pekpinnar. Det går inte att få bort.
Ett bra sätt att träna upp sitt språkbruk och sin stavning, är att läsa god litteratur.
Massor av svenskar inser inte skillnaden mellan "e" och "ä" i vissa ord. "Sett" blir "sätt" och "enda" blir "ända".
Då kan man fundera lite:
"Jag har sett bilen", "Sett ur det perspektivet...".
"Hon är blyg till sättet", "Sätt dig på soffan".
"Så var filmen till ända", "Ända fram till vägen...", "Jag är öm i ändan".
"Av trettio personer var jag den enda som...", "Det enda sättet att hindra...".
"Ens" och "äns" är ett annat språkfel. Det heter "ens"!
"Det fanns inte ens en smula kvar".
Så har vi "de" och "dem".
"De gick till rektorn, men han var elak mot dem". "De hade inga pengar när de kom hit, så jag lät dem låna tre hundralappar".
Jag använder "lathet" själv ibland. :rodna:
Lättja/lathet ( :p ) är när man KAN göra något nödvändigt, men avstår eftersom man helt enkelt inte har lust.
Trötthet är när man verkligen inte orkar, t.ex. är sömnig.
Det är inte lätt att veta vilket som är vilket emellanåt - exempelvis när man är trött men har krafter kvar.![]()
Bokmärken