Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 31 till 45 av 96
    Riksmarskalk Blåögas avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    4628
    Tack
    51
    Tackad: 128 gånger i 89 inlägg
    .
    Enade vi stå. Söndrade vi falla.
    Blåöga är språkfascist - språktips finns här. Språkfel på Nordisk - att lära sig av - finns här.

DesolateWastes
    Oregistrerad DesolateWastess avatar
    Det är ju p.g.a. denna anledning som vi idag har en så stark rinkebysvenska.
    Bara för att folk inte kan hantera det svenska språket betyder det väl inte att vi bara ska acceptera det?
    Det är mycket som förekommer i offentliga sammanhang som inte accepteras inom rörelsen, sådant man ser och hör, i princip, överallt...
    Jag vill inte se vårt vackra språk dö ut p.g.a. vissa människors lathet, jag kommer aldrg säga guss eller keff eller nåt annat sånt där trams...
    Samtidigt som jag håller med dig om att språket ska bevaras och absolut inte tillåtas "moderniseras" för att parasiterande folkslags ungdomar ska kunna känna sig mer hemma, så tycker jag att det är en väldig skillnad på att säga "Vad omständig" du är, och "Shoo mannen värsta fina guzzilagon där borta ba!".

Jag frågade runt lite bland mina vänner, som väl ändå får anses vara långt mer intelligent och kunniga i språket än genomsnittet. Ingen av dem visste att det egentligen heter "omständlig". Men nu när jag vet det så ska jag också använda det korrekta ordet.

Trancemission
    Oregistrerad Trancemissions avatar
    Citat Ursprungligen postat av Verdandi Visa inlägg
    Jag kan själv erkänna att jag har varit ganska slarvig när jag skrivt i forumet genom att använda o iställer för Och, och e istället för är men det är för att jag har vart ganska trött.
    Och det är otroligt irreterande när personer av lathet/dumhet inte skriver ordentligt
    Hm..dubbelmoral?

Riddare Verdandis avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    471
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Trancemission Visa inlägg
    Hm..dubbelmoral?
    Nej, det är inte dubbel moral. Alla kan väll slarva till det någongång speciellt om man är trött.
    Mjau:chock:

Trancemission
    Oregistrerad Trancemissions avatar
    Nej, det är inte dubbel moral. Alla kan väll slarva till det någongång speciellt om man är trött.
    Men lathet och trötthet är väl i stort sett samma sak?

Du är trött nu va? Det stavas "Dubbelmoral" och inte "Dubbel Moral";)

Riddare Verdandis avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    471
    Tack
    0
    Men lathet och trötthet är väll i stort sett samma sak?

Du är trött nu va? Det stavas "Dubbelmoral" och inte "Dubbel Moral";)
    Mja, inte i detta sammanhang tycker jag!
    Ja, jag är ganska trött! :) Hehe

Morgoth
    Oregistrerad Morgoths avatar
    Hej.
    En sak som jag stör mig på i detta forum är att väldigt många klagar på andra om deras stavning och vad dem använder för ord. Alla kanske inte kan använda sig utav invecklade och ganska komplicerade ord. Att man påpekar på ett trevligt sätt är en annan sak, det jag menar med klanka ner är när folk skriver "dumma" kommentarer. Detta forumet är till för att alla ska få skriva, tänka och tycka till. Jag vet inte hur andra människor tycker men när man få kommentarer som att man är värdelös och det ena med det andra så gör det att man kanske inte känner för att skriva i forumet.

Självklart ska man behärska det Svenska språket ordentligt, jag menar inte att man ska få skriva hur "slarvigt" man vill. Jag tror att folk missuppfattar mig litegrann, när jag menar att behärska det Svenska språket och stava rätt så menar jag dem som utav lathet inte bryr sig. Dem som har Dyslexi och Alexi (om det nu heter så) är det förståerligt med att dem kanske stavar fel.

Jo, jag håller med utan tvekan. Debatterade med en korkad sverigedemokrat häromveckan och han dömde ut min språkförmåga och mina argument totalt för att jag råkat skriva fel på de/dem på något ställe. Och ingen härinne vill väl använda sverigedemokratiska medel, eller?

Riddare Verdandis avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    471
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av Morgoth Visa inlägg
    Jo, jag håller med utan tvekan. Debatterade med en korkad sverigedemokrat häromveckan och han dömde ut min språkförmåga och mina argument totalt för att jag råkat skriva fel på de/dem på något ställe. Och ingen härinne vill väl använda sverigedemokratiska medel, eller?
    Vad larvigt. Nej självklart inte! Herregud! Alla stavar vi juh fel någongång.
    Jag kan inte alla stavelser och har lite svårt med vissa men då är det bara för andra att påpeka det på ett trevligt sätt utan att anta än för att vara lat/dum.

Capricorn
    Oregistrerad Capricorns avatar
    Vad larvigt. Nej självklart inte! Herregud! Alla stavar vi juh fel någongång.
    Jag kan inte alla stavelser och har lite svårt med vissa men då är det bara för andra att påpeka det på ett trevligt sätt utan att anta än för att vara lat/dum.
    Tycker det är bra att man skriver och tränar. Och ju mer du skriver desto lättare och bättre blir det med stavning och annat. Testa att skriva inlägg i Word annars vilket är extremt ettrigt i att påpeka ens minsta stavnings-oops.

Såg att du t o m skrev på engelska i Prussian Blue-frågetråden. Jättebra, hur ska man annars lära sig om man inte försöker? Och så har du ju en himla tur som har alla oss självutnämnda språkvårdare här på forumet som mer än gärna delar med oss av våra språkkunskaper :grin:

Riddare Verdandis avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    471
    Tack
    0
    :cool: :cool:
    Citat Ursprungligen postat av Capricorn Visa inlägg
    Tycker det är bra att man skriver och tränar. Och ju mer du skriver desto lättare och bättre blir det med stavning och annat. Testa att skriva inlägg i Word annars vilket är extremt ettrigt i att påpeka ens minsta stavnings-oops.

Såg att du t o m skrev på engelska i Prussian Blue-frågetråden. Jättebra, hur ska man annars lära sig om man inte försöker? Och så har du ju en himla tur som har alla oss självutnämnda språkvårdare här på forumet som mer än gärna delar med oss av våra språkkunskaper :grin:

Ja, det är klart. Om man inte tränar så kommer man ju ingenvart!:)
    Det känns bra att veta! Tack till er som gärna hjälper och säger till om man stavat lite fel! ;)

Hrimfaxe
    Oregistrerad Hrimfaxes avatar
    En sak som jag konstigt nog märkt är att, en person som stavar ett ord rätt i ett inlägg, i inlägget efter kan en person använda sig utav samma ord som personen i fråga innan använde, men ändå stava det fel? Det är rätt skickligt. Men nog med klagomål, folk får lära sig.

Capricorn
    Oregistrerad Capricorns avatar
    :cool: :cool:

Ja, det är klart. Om man inte tränar så kommer man ju ingenvart!:)
    Det känns bra att veta! Tack till er som gärna hjälper och säger till om man stavat lite fel! ;)
    Språk handlar lika mycket om känsla och nyanser som grammatisk perfektion. Gör man längre inlägg som kanske är lite mer komplicerade krävs det nog att inlägget är hyfsat välstavat för att man ska orka läsa igenom det.

Kortare inlägg som är mer som vanligt "prat" funkar dock väl med smajlisar, förkortningar m m. Ser det som underförstått att det är mer av chatt då.

Nordisk.nu är ju ett utmärkt tillfälle för dem som tycker att de "kan bättre" att föregå med gott exempel ;)

För övrigt finns det en tråd om dyslexi här:

http://www.nordisk.nu/showthread.php...hlight=dyslexi

Vikten av att inte förstöra skriventusiasmen- och modet hos dem som har skrivsvårigheter framkommer tydligt.

Landsförvisad Palnatokes avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    1496
    Tack
    0
    Men lathet och trötthet är väl i stort sett samma sak?
    Nej, det är inte alls samma sak. Och det heter inte lathet, det heter lättja.

Språkpolisen till attack!

Jarl PeterHs avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    1818
    Tack
    17
    Tackad: 21 gånger i 12 inlägg
    Verdandi, det är bra att du skriver i detta ämne. Ofta kan diskussioner förstöras genom att övergå till språkbråk (bra ord :p ).

Jag tycker att det ibland kan vara nödvändigt att påpeka språkliga brister, då gott språkbruk ger en seriösare framtoning - men vi bör peppa varandra till att bli bättre, istället för att hacka och trycka ned!

Forumet är öppet för alla, och man skriver ledigare och friare än när man skriver artiklar. Det gör förstås det lika lätt för personer som vill klaga att föra fram sina pekpinnar. Det går inte att få bort.

Ett bra sätt att träna upp sitt språkbruk och sin stavning, är att läsa god litteratur.

Massor av svenskar inser inte skillnaden mellan "e" och "ä" i vissa ord. "Sett" blir "sätt" och "enda" blir "ända".

Då kan man fundera lite:

"Jag har sett bilen", "Sett ur det perspektivet...".

"Hon är blyg till sättet", "Sätt dig på soffan".

"Så var filmen till ända", "Ända fram till vägen...", "Jag är öm i ändan".

"Av trettio personer var jag den enda som...", "Det enda sättet att hindra...".

"Ens" och "äns" är ett annat språkfel. Det heter "ens"!

"Det fanns inte ens en smula kvar".

Så har vi "de" och "dem".

"De gick till rektorn, men han var elak mot dem". "De hade inga pengar när de kom hit, så jag lät dem låna tre hundralappar".

Jarl PeterHs avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    1818
    Tack
    17
    Tackad: 21 gånger i 12 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Palnatoke Visa inlägg
    Nej, det är inte alls samma sak. Och det heter inte lathet, det heter lättja.

Språkpolisen till attack!
    Jag använder "lathet" själv ibland. :rodna:

Lättja/lathet ( :p ) är när man KAN göra något nödvändigt, men avstår eftersom man helt enkelt inte har lust.

Trötthet är när man verkligen inte orkar, t.ex. är sömnig.

Det är inte lätt att veta vilket som är vilket emellanåt - exempelvis när man är trött men har krafter kvar.

Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista

Liknande ämnen

1. Nordisk.nu kändisar i soc forumet!
    Av DerSchwede i forum Nordisk.nu
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-26, 23:34
  2. Omstruktureringar i forumet
    Av Daniel F. i forum Invandring
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-21, 03:55
  3. Översikt över forumet
    Av Druznil i forum Åsikter, kritik och idéer