Resultat 1 till 8 av 8
    Väpnare J.ses avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    119
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg

Problem: Löpning

Jag har löpt ungefär 3,5 - 4,5 mil i veckan i ungefär 1 månad, innan det löpte jag kanske 3-4 mil på en månad. Ganska markant skillnad men jag klarar av det utan problem, trodde jag.

Skavsåren kom krypandes och jag tejpade mina kära fötter med Leukoplast tejp, nu har jag fått eksem då tejpen troligtvis suttit för länge. :ilsken:

Men en sak slog mig, jag vet ärligt talat inte HUR man ska tejpa fötterna på bästa sätt, eller vilken tejp som har bäst hållfasthet. Någon som har några fina tips?

Märkte även rätt fort att man rakar gärna där tejpen ska sitta, det var lagom skoj att dra bort tejpen och känna hur en brasiliansk vaxning (okey, inte i närheten egentligen) känns. AJ! (OT men.. ja ville ge känslomässig insikt)

Någon som är veteran på området och har tips för mig? Sträckan är inga problem men det är skavsåren som sätter stopp för mig, kan det bero på skorna eller..? De verkar faktiskt vara för stora, eller det känns så. Men det gjorde de inte förut, kanske är du uttöjda?
    "Det är en god vana att då och då ifrågasätta saker och ting som man i åratal har tagit för givna."
    -Tyskt ordspråk-

Parabellum
    Oregistrerad Parabellums avatar
    Att det beror på skorna kan vi ju nästan besluta här och nu. När tjejen köper nya löpskor eller vandringskängor, så lägger hon dem oftast i vatten, för att sedan gå några timmar i dem(tills de är torra). Det hjälper iaf henne med att få en bra passform, och med det en minimal risk för skavsår. Sedan har vissa en bredare/"fetare" hälsena som kan ge större risk för skavsår, har jag hört.

En optimal hälsena ska ha en tvärsnittsdiameter på 1.7 cm och en omkrets på 4.6 cm :-)

Riddare Gautthiods avatar
    Reg.datum
    2011 Feb
    Rykte
    661
    Tack
    225
    Tackad: 286 gånger i 163 inlägg
    Snöra dojjorna skridsko-hårt och ge fan i tejpen :)
    A är A. A är aldrig B.

http://gautthiod.motpol.nu/

Marskalk Anti-Fi!s avatar
    Reg.datum
    2008 Dec
    Rykte
    1763
    Blogginlägg
    2
    Tack
    238
    Tackad: 386 gånger i 233 inlägg
    Egentligen handlar mitt tips inte direkt om löpning, men om långa marscher typ Nijmegen. Ett knep är att ha dubbla strumpor, så glider de mot varandra och tar på så sätt "hand om" friktionen. Har tyvärr ingen aning om ifall det kan tillämpas även vid löpning men kanske värt ett försök?
    Förlorar vi vår forntid blir framtid oss en grav.

anvihl
    Oregistrerad anvihls avatar
    Världens mest löparskapade varelse geparden springer endast vid två tillfällen - då den jagar eller flyr. Annars äter och sover den. Alltså, att springa är inte något en vit man är skapad för, det är något jädrans konstigt påhitt folk har kommit på. Joggingens fader dog ju till min oerhörda glädje mitt i löpsteget, utförandes sitt bidrag till mänskligheten.

Se på negrernas utstickande hälar, deras smala vader...detta är evolutionens verk. Annan utväxling, annat skelett och vinklar. Håll inte på med sådant där - Du kan få motion på annat vis. Välj bara inte mänsklighetens största konstruerade skam - innebandy. Det finns vissa saker en man med självrespekt och stolthet bara inte gör - eller skall göra.

6. Följande användare säger Tack till anvihl för detta inlägg:

Frihetenleve08 (2011-02-16)

Bärsärk Sushnas avatar
    Reg.datum
    2009 Jun
    Rykte
    685
    Tack
    131
    Tackad: 174 gånger i 120 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av anvihl Visa inlägg
    Alltså, att springa är inte något en vit man är skapad för...
    Finska löparen Paavo Nurmi är fortfarande den tredje i all-time medaljstatistik inom olympiska spelen och övermannar Carl Lewis som är därefter bäst i friidrott. Och annars där finns många stora löparna som är vita.

Riktiga sportstrumpar är en bra idé. Dom kostar ganska mycket men är lite tjockare och stannar på plats när man löper och ska inte orsaka skavsårar. Om det är fortfarande ett problem borde man byta skor. Det låter ju att skor är problem här nu om man har använt samma skor för lång tiden och dom fortfarande orsaker skavsårar. Men kanske det hjälper inte OP eftersom frågan var postat ganska många år sedan.

Marskalk Andrés avatar
    Reg.datum
    2008 Apr
    Rykte
    1167
    Tack
    124
    Tackad: 141 gånger i 69 inlägg
    Jag tror att du har ökat för snabbt. Även fast du klarar en så snabb ökning så är den inte häslosam. Man bör öka med max 10% per vecka. Skär ner till 2 mil i veckan och lägg till 1-2 km i veckan.

anvihl
    Oregistrerad anvihls avatar
    Sushna:

Finnar är ett undantag från allt och alla som finns. De njuter av smärta och elände. Världsrekordet i att sitta i en myrstack länge hålls av en finne. Om staniol-tuggning vore en gren i OS, hade finnarna rott hem det direkt - och hållit titeln sedan dess.

Finnar är alltid bra i sporter som är individuella - och sporter där råstyrka och smärta ingår. Det finns ingen logisk koppling mellan att sitta i ett as-varmt rum, piska sig med kvistar och sedan hoppa i en isvak. Vilket folk som helst kunde ha kommit på det - men finnarna gjorde det.

10. Följande användare säger Tack till anvihl för detta inlägg:

Gränsfall (2011-02-24)

Liknande ämnen

1. Problem med att komma in på nsfront.info
    Av Lex Sak_rad i forum Hemsidor och länktips
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-09-14, 10:44
  2. Hastighetsproblem på bredbandet
    Av strippen i forum Internet och programmering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 22:14
  3. Lite problem