Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 56
    Bärsärk Gekkos avatar
    Reg.datum
    2008 Apr
    Rykte
    621
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Thoreau Visa inlägg
    Homo sapiens har bara tvåhundratusen år på nacken så att prata om apors matvanor för flera miljoner år sedan känns inte vidare relevant. Då du talar om att "vi" levt i träd tyder det på att du trots allt accepterar evolutionsteorin.
    Att man kan påvisa att homo sapiens inklusive våra förfäders åt kött är väl helt relevant bemötande av en film som menar att vi nyligen lärt oss äta kött ungefär som vi röker tobak? :chock:

Det är inte sant.

Ja, jag tror på evolutionsteorin. Kan förstå varför veganer helst inte gör det.
    [[:]]Dies ist keine richtung[[:]]Nur reine bewegung[[:]]

Marskalk Nibelheims avatar
    Reg.datum
    2007 Oct
    Rykte
    1062
    Tack
    0
    Jag är övertygad om att kött är nödvändigt för åtminstone små barns utveckling. Jag har en väninna som är vegetarian, och hon ger sin son enbart vegetarisk mat. Pojken har vuxit 1cm på ett år, från åldern 2-3.
    ICHTHYS

Odalbonde HardAsRocks avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    524
    Tack
    0
    Om jag säger så här: Den här diskussionen kommer inte leda nånvart då alla anser sig ha rätt inkl mig själv, då det inte finns nån absolut sanning.
    Handlingskraft-Endräkt-Offervilja
    Kampgrupp mot Judendom!
    RAHOWA! DELENDA EST JUDAICA!

Schtekaren
    Oregistrerad Schtekarens avatar
    Citat Ursprungligen postat av Thoreau Visa inlägg
    Ja, men att sluta äta kött nu innebär ju inte att vi är Homo erectus om ett par generationer för att sluta som Homo habilis igen. Det där med att människan som "toppkonsument" fyller en viktig funktion är riktigt ****snack idag då vi "odlar" djur för att äta dom. Man kan bli stor, stark och estetiskt tilltalande på en hitlerdiet med tack och lov. ;-)
    Nej, men vi skulle antagligen kunna tydligt illustrera en kurva där vi generellt tappar i generell IQ-nivå med mera, vi får satt säga en omvänd evolution om vi återgår till kosthållning som våra förfäder hade för några miljoner år sedan. Absolut odlar vi djur för att äta dem(precis som vi gör med växter?), men därigenom möjliggör även deras existens.

Citat Ursprungligen postat av HardAsRock Visa inlägg
    Om jag säger så här: Den här diskussionen kommer inte leda nånvart då alla anser sig ha rätt inkl mig själv, då det inte finns nån absolut sanning.
    Men om jag säger så här: Den där typen av inlägg tillför inte diskussionen ett skvatt, eftersom tråden handlar om huruvida budskapet i filmen stämmer eller ej och inte är någon diskussion rörande sanningsteori. Därtill kan man fråga sig varför du postar du inlägg i en tråd som du menar är per definition idioti/meningslös, är du då per definition idiot/meningslös?

Rekryt Lakedaemons avatar
    Reg.datum
    2008 Sep
    Rykte
    77
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av Varghamne Visa inlägg
    Jag är övertygad om att kött är nödvändigt för åtminstone små barns utveckling. Jag har en väninna som är vegetarian, och hon ger sin son enbart vegetarisk mat. Pojken har vuxit 1cm på ett år, från åldern 2-3.
    Vad din väninna gör är direkt farligt och bör föranleda åtgärder. Hon riskerar att skada sin son å det grövsta om hon fortsätter på inslagen bana. Har man inte uppmärksammat det hela via läkarmottagningen; man följer ju upp tillväxtkurvor med mera på regelbunden basis.

Lanz
    Oregistrerad Lanzs avatar
    Citat Ursprungligen postat av Lakedaemon Visa inlägg
    Vad din väninna gör är direkt farligt och bör föranleda åtgärder. Hon riskerar att skada sin son å det grövsta om hon fortsätter på inslagen bana. Har man inte uppmärksammat det hela via läkarmottagningen; man följer ju upp tillväxtkurvor med mera på regelbunden basis.
    Äh, snicksnack. Att det kanske inte är nyttigt att ge barn en vegansk kost kan jag hålla med om men en lacto-ovo-vegetarisk är inga problem. Jag känner själv en tjej som är uppfödd på det och hon är hur normal som helst både sett till intelligens, kroppsvikt och längd.

Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    524
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av Schtekaren Visa inlägg
    Men om jag säger så här: Den där typen av inlägg tillför inte diskussionen ett skvatt, eftersom tråden handlar om huruvida budskapet i filmen stämmer eller ej och inte är någon diskussion rörande sanningsteori. Därtill kan man fråga sig varför du postar du inlägg i en tråd som du menar är per definition idioti/meningslös, är du då per definition idiot/meningslös?
    Vad jag menar är att det är meningslöst att försöka övertyga någon/några att det man tror på stämmer om de är av en bestämd mening. Själva diskussionen är intressant i sig.
    Även om jag själv äter kött ganska ofta, så försöker jag sakta men säkert vänja mig av med det i mångt och mycket.
    Då jag är ganska säker på att man som person mår bättre genom att äta veganskt eller fruktarianskt med frukter och nötter.
    Kampgrupp mot Judendom!

Bärsärk Bacardis avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    236
    Tack
    0
    Spelar det egentligen någon roll om vi var menade att äta kött eller ej? Vi var inte menade att flyga heller, men det sket vi då i. Jag gissar på att vi tar den mest tilltalande eller lättillgängliga näringskälla för att överleva och med tanke på vilka val vi har så äter vissa kött för att det helt enkelt är gott. Huruvida det är nyttigt eller ej är upp till var och en.

Reg.datum
    2008 Sep
    Rykte
    77
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av Lanz Visa inlägg
    Äh, snicksnack. Att det kanske inte är nyttigt att ge barn en vegansk kost kan jag hålla med om men en lacto-ovo-vegetarisk är inga problem. Jag känner själv en tjej som är uppfödd på det och hon är hur normal som helst både sett till intelligens, kroppsvikt och längd.
    En ovo-lakto vegetariansk kost kan fungera, men jag utgick ifrån att det gällde en vegandiet. Jag har sett en hel galenskaper ute på läkarmottagningar och sjukhus...
    I vilket fall bör man, om man envisas med att föda upp sina barn på en strikt vegetarisk diet, se till att proteinbehovet är adekvat tillgodosett.

Landsförvisad CarolineRahowas avatar
    Reg.datum
    2008 May
    Rykte
    2
    Tack
    0
    Jag skulle själv aldrig kunna sluta äta kött då det är så himla gott och även nyttigt.
    Däremot så kanske man borde tänka på hur djuren avrättas om det är på den naturliga vägen så och inte så att djuret får lida innan.

Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    524
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av Lakedaemon Visa inlägg
    En ovo-lakto vegetariansk kost kan fungera, men jag utgick ifrån att det gällde en vegandiet. Jag har sett en hel galenskaper ute på läkarmottagningar och sjukhus...
    I vilket fall bör man, om man envisas med att föda upp sina barn på en strikt vegetarisk diet, se till att proteinbehovet är adekvat tillgodosett.
    Det är fullt med proteiner i olika bönor,linser och ärter så det är inga problem att hitta icke-animaliska proteinkällor.

här en näringsguide på engelska: http://www.nutritioninfoods.com/
    Kampgrupp mot Judendom!

Reg.datum
    2008 Sep
    Rykte
    77
    Tack
    0
    Det är fullt med proteiner i olika bönor,linser och ärter så det är inga problem att hitta icke-animaliska proteinkällor.

här en näringsguide på engelska: http://www.nutritioninfoods.com/
    Det är rätt och riktigt att man kan tillgodose sitt proteinbehov ffa medelst baljväxter, om man väljer en vegetarisk diet, men det finns annat i kött än protein, bla en rad fetter, som faktiskt är rätt bra för ens lekamen, om än inte lika bra som de som man kan finna hos tex laxfiskar. Sedan skall man se till helheten; som är större än de enskilda delarna. Mao, en komplex organism som homo sapiens, som dessutom nyttjar sin tarmflora för att spjälka sin föda, är inte anpassad för en ensidig diet utan mår bäst av variation. En varierad kost skall dessutom vara naturlig och inte baseras på halvfabrikat och konstlade ämnen, som organismen inte är anpassad för.

Druznil
    Oregistrerad Druznils avatar
    Det absolut mest begåvade inlägget i hela den här tråden. För jag ska väl inte, som en vän av vetenskapen, kräva några evidens för någons ståndpunkt?

Det enda det finns evidens för är att en varierad kost är det vi inte mår för dåligt av. Sedan finns det en massa viktnedgångsdieter som hävdar att de är bättre än tallriksmodellen.

Vi kan även konstatera att det inte finns några "medicinska" evidens för att människan inte kan vara ett köttätande djur. Detta då det finns en folkgrupp i Afrika (kan leta upp namnet om någon vill) som lever i princip uteslutande på animaliska produkter, de har inte heller den förväntade frekvensen av hjärt-kärlsjukdom.
    Vi kan dock konstatera att det finns "medicinska" evidens för att "en naturlig" människan inte "kan" vara vegan. Det finns inte B12 i nog många icke-animaliska produkter i områden utan tillgång till tempererat havsvatten för att människan ska kunnat ha överlevt utan animaliska produkter. Får man tag på algen så går det bra att leva på en vegansk kost, detta skulle dock som sagt begränsa den tidiga människan (dvs innan 1950 i princip) till kusterna.

Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    524
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av Druznil Visa inlägg
    Det absolut mest begåvade inlägget i hela den här tråden. För jag ska väl inte, som en vän av vetenskapen, kräva några evidens för någons ståndpunkt?

Det enda det finns evidens för är att en varierad kost är det vi inte mår för dåligt av. Sedan finns det en massa viktnedgångsdieter som hävdar att de är bättre än tallriksmodellen.

Vi kan även konstatera att det inte finns några "medicinska" evidens för att människan inte kan vara ett köttätande djur. Detta då det finns en folkgrupp i Afrika (kan leta upp namnet om någon vill) som lever i princip uteslutande på animaliska produkter, de har inte heller den förväntade frekvensen av hjärt-kärlsjukdom.
    Vi kan dock konstatera att det finns "medicinska" evidens för att "en naturlig" människan inte "kan" vara vegan. Det finns inte B12 i nog många icke-animaliska produkter i områden utan tillgång till tempererat havsvatten för att människan ska kunnat ha överlevt utan animaliska produkter. Får man tag på algen så går det bra att leva på en vegansk kost, detta skulle dock som sagt begränsa den tidiga människan (dvs innan 1950 i princip) till kusterna.
    Det finns inget bevis på att de som endast äter vegetariskt eller veganskt skulle ha sämre näringsintag än de som har en blandad kost, då det finns väldigt få uteslutande lever på kött, möjligtvis den afrikanska stammen du snackar om och det är väl upp till var och en skapa sig en egen uppfattning om vi är skapta för att äta kött eller inte. Men sanning kvarstår vi är primater och alla primaters föda består mestadels av frukter,bär och nötter
    att människan sen äter tillagat kött betyder inte att vi är skapta för att äta kött, då när vi tilllagar kött bryter vi ner de enzymer och bakterier som finns i rått kött. Jag vill se de som proklamerar att vi är skapta för att äta kost med kött, äta rått kött i en vecka och sen kan vi se hur ni mår.
    Kampgrupp mot Judendom!

Druznil
    Oregistrerad Druznils avatar
    Det finns inget bevis på att de som endast äter vegetariskt eller veganskt skulle ha sämre näringsintag än de som har en blandad kost, då det finns väldigt få uteslutande lever på kött, möjligtvis den afrikanska stammen du snackar om och det är väl upp till var och en skapa sig en egen uppfattning om vi är skapta för att äta kött eller inte. Men sanning kvarstår vi är primater och alla primaters föda består mestadels av frukter,bär och nötter
    att människan sen äter tillagat kött betyder inte att vi är skapta för att äta kött, då när vi tilllagar kött bryter vi ner de enzymer och bakterier som finns i rått kött. Jag vill se de som proklamerar att vi är skapta för att äta kost med kött, äta rått kött i en vecka och sen kan vi se hur ni mår.
    Men suck... Vegetarianer äter en blandad kost. Det finns klara evidens för att en vegan som kommer in på akuten har högre risk för att lida av bristsjukdomar än en som äter en blandad kost (dvs både "köttätare" och vegetarianer).

Vad ska jag säga Wallenbergare anses vara en delikatess och det är inte många som blir allt för dåliga av dem. De är förvisso en aning tillagad, men ska man vara riktig gourmé ska den ätas i princip rå i mitten. Annars kan vi ta Råbiffen, vilken är rått kött. Rått kött kan vi äta utan problem, då det är mer eller mindre sterilt (om det tas om hand på rätt sätt). Skämt kött bör man dock inte äta, men vi tog oss genom hela 1500-talet utan att hela mänskligheten dog ut och på den tiden visste man knappast om mathygien.
    Jag tror inte det finns någon som påstår att människan enbart är byggd för att äta kött? Än har jag inte träffat någon i alla fall. Jag säger att vi kan.

Rörande bakterier så har vi för det första saltsyra i magen, med ett lågt pH som är klart bakteridödande. Överlever bakterierna det(ex Helicobakter pylori, vilken ger magsår) så kommer de till tolvfingertarmen där vi insöndrar ett antal proteinnedbrytande och fettupplösande enzymer och lipoproteiner. Överlever bakterierna även detta så kan de förorsaka gastroenteriter, dvs infektion i tarmen som normalt yttrar sig i diarré. För att kunna invadera kroppen måste bakterierna dock ta sig genom ett av kroppens "bästa" immunförsvarsdelar. Hela tarmen är omgiven av immunförsvarsceller, ffa makrofager och leukocyter. Slemhinnorna är fyllda med immunoglobulin A, ett protein som är byggt för att binda till och signalera till immunförsvaret att de hittat virus, bakterier och "fientliga" proteiner (toxiner och delar av virus och bakterier).

Skulle vi sakna immunförsvar (sk Bubblechildren) skulle vi inte överleva många dagar utanför mammas livmoder. Immunförsvaret ger oss skydd mot det mesta, även till viss del skämt kött. Vi skulle dock svårligen kunna överleva en diet av skämt kött, det håller jag med om. Men ska vi argumentera på det sättet så finns det en stort antal infektioner som sprider sig på icke kokta grönsaker, frukter och bönor (allt från Hepatit A, till Salmonella till en hel del roliga bakterier och virus). Kan man då inte överleva på en vegansk diet? Ett ganska dåligt argument i min värld.

Ska man vi fortsätta i den stilen kommer vi snart att konstatera att det enda människan "naturligt" kan äta är nyfallen frukt med intakt skal. Skalet garanterar sterilitet om det är helt, och det finns inte allt för många giftiga frukter som faller från träd och buskar med skalbart skal.

Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Liknande ämnen

1. Människor och tro i radio
    Av Övralid i forum Islam
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-10-09, 17:22
  2. Dryga människor
    Av sockerdricka i forum Relationer och familjeliv
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 19:45
  3. Människor dumma?
    Av Victor Warg i forum Gillestugan