Resultat 1 till 11 av 11
    Väpnare Mich_Maidens avatar
    Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    146
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg

Vem ser egentligen till barnets bästa?

Först vill jag säga att jag inte vet riktigt var jag ska starta den här tråden men det är det vettigaste jag hittat .

Jag har en halvsyster och en halvbror, systern är 11 år och brodern är 7 år. Dom har samma pappa och för tre år sen skiljdes min mamma och deras pappa. Barnen bodde då med mamma men pappan snodde efter ett tag barnen. Efter ett tag blev det rättegång där det dömdes till delad vårdnad men att barnen ska bo hos våran mamma. Förra sommaren snodde återigen pappa barnen och i sommras åkte jag ner med tåg för att hämta tillbaka barnen. Steven som min bror heter åkte tillbaka till sin pappa där han har det bra medans min syster bodde kvar hos mamma. Nu har skolorna börjat och Suzie som min syster heter kan inte börja skolan pga att hon står skriven hos pappan som bor nere i Hjo. Eftersom han vägrar skriva på papprena om att hon ska skrivas här ska det ju som alltid startas en process. Men som alla säkert vet har vi ju skolplikt i det här landet och mamma kommer åka dit på det om hon inte får in henne i skolan som är omöjligt. Att skicka tillbaka Suzie till pappan är inte ens att tänka på då han behandlar henne illa och använder henne som hushållerska samt kommer med elaka kommentarer till henne. Hon mår inte bra och vill absolut inte tillbaka till sin pappa då hon får ont i magen och spyr när hon ser honom, bara det är ju bevis på att hon inte mår bra. Nu får hon varken skolgång, psykisk hjälp eller någonting här i Stockholm pga att hon inte är skriven här. Det är sjukt! Ska samhället se ut såhär? Ska barnen få lida pga att politikerna mm stiftar lagar som talar emot varandra? Vi har ringt diverse olika myndigheter som har med det där att göra men alla säger att dom tyvärr inte kan göra något utan att vi måste vänta till tidigast 17 september. Dom ser inte till barnets bästa utan hänvisar till att vi ska skicka tillbaka henne till sin pappa trots att vi förklarat åtskilliga gånger att hon inte vill och varför. Är jag den enda som tycker att lagar som gäller barn, vårdnad mm borde ändras? Barn kan inte gå och må dåligt för att folk som inte känner barnen vägrar göra något för att hjälpa till.

Bärsärk Drakes avatar
    Reg.datum
    2008 Aug
    Rykte
    158
    Tack
    0
    Det här är väl ett ganska solklart fall av att barnet egentligen inte far illa till följd av myndigheter och lagar, utan till följd av tvisten mellan sina föräldrar?

Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    146
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av Drake Visa inlägg
    Det här är väl ett ganska solklart fall av att barnet egentligen inte far illa till följd av myndigheter och lagar, utan till följd av tvisten mellan sina föräldrar?
    Nej, det finns ett domslut på att barnet ska bo hos sin mamma och inte hos sin pappa, men plöstligt gäller inte domslutet. Då finns det ingen anledning att gå till en domstol överhuvudtaget. Där kommer problemet med lagar samt myndigheter.
    Dessutom är det fadern som båkar och inte mamman. Mamman ser till barnets bästa medans pappan enbart ser pengarna i barnbidraget och underhållet och att han får en gratis hushållerska. Så ska inte en elvaåring leva, det kallas barnarbete. Dessutom använder han psykisk terror på henne, kallar henne fet, ful och äcklig. Och gör hon minsta fel skriker han på henne och får varken mat eller något annat medans brodern får allt han pekar på och blir uppmanad att behandla sin syster som skit. Och det är myndigheterna som skiter i att hon mår dåligt, att skicka ett barn till ett hem där hon mår psykiskt dåligt är sjukt.

Jarl Josefins avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    3366
    Tack
    0
    Det finns ju en regel att när barnet har nått en viss ålder, (minns inte vilken?) så får de välja själva var dem ska bo och om hon har den åldern borde det inte vara några problem att få flickan skriven hos sin mamma. Konstigt att det inte bara går att skriva över henne utan faderns samtycka om flickan kan vittna om hur hon mår när hon är hos honom och vad han gör emot henne.

Riddare sthlms avatar
    Reg.datum
    2008 Jul
    Rykte
    532
    Blogginlägg
    3
    Tack
    35
    Tackad: 9 gånger i 7 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Josefin Visa inlägg
    Det finns ju en regel att när barnet har nått en viss ålder, (minns inte vilken?) så får de välja själva var dem ska bo och om hon har den åldern borde det inte vara några problem att få flickan skriven hos sin mamma. Konstigt att det inte bara går att skriva över henne utan faderns samtycka om flickan kan vittna om hur hon mår när hon är hos honom och vad han gör emot henne.
    det är tolv år har jag för mig.
    Ni får ursäkta min stavning. Har dyslexi.

"Fascists of the future will call themselves Anti-Fascists"

lejon
    Oregistrerad lejons avatar
    Citat Ursprungligen postat av Josefin Visa inlägg
    Vid tolvårs åldern får barnet själv bestämma, om det vill bo hos pappan eller mamman.

Bärsärk Drakes avatar
    Reg.datum
    2008 Aug
    Rykte
    158
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av Mich_Maiden Visa inlägg
    Nej, det finns ett domslut på att barnet ska bo hos sin mamma och inte hos sin pappa, men plöstligt gäller inte domslutet. Då finns det ingen anledning att gå till en domstol överhuvudtaget. Där kommer problemet med lagar samt myndigheter.
    Dessutom är det fadern som båkar och inte mamman. Mamman ser till barnets bästa medans pappan enbart ser pengarna i barnbidraget och underhållet och att han får en gratis hushållerska. Så ska inte en elvaåring leva, det kallas barnarbete. Dessutom använder han psykisk terror på henne, kallar henne fet, ful och äcklig. Och gör hon minsta fel skriker han på henne och får varken mat eller något annat medans brodern får allt han pekar på och blir uppmanad att behandla sin syster som skit. Och det är myndigheterna som skiter i att hon mår dåligt, att skicka ett barn till ett hem där hon mår psykiskt dåligt är sjukt.
    Det låter märkligt att ett domstolsbeslut inte är bindande, såvida den ena parten inte överklagat beslutet till högre instans. Annars vore det väl inte konstigare än att modern i det här fallet skriver om barnet på en ny adress? Både modern och fadern är vårnadshavare för barnen, eller?

Sen kan det ju vara så att pappan kanske inte alls håller med om din bild av verkligheten och tycker helt annat, vilket antagligen spelar in.

Riksmarskalk Blåögas avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    4628
    Tack
    51
    Tackad: 128 gånger i 89 inlägg
    Jag är tveksam till om detta forum är rätt sammanhang att diskutera ett specifikt fall. Hade det gällt barntvister generellt så hade det kaske varit mer lämpligt att diskutera.
    Enade vi stå. Söndrade vi falla.
    Blåöga är språkfascist - språktips finns här. Språkfel på Nordisk - att lära sig av - finns här.

Riksjarl Kristofers avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    9839
    Blogginlägg
    21
    Tack
    589
    Tackad: 1 113 gånger i 537 inlägg
    Kanske är det som Blåöga säger, men detta fall verkar vara lite speciellt. Vad jag inte riktigt förstår, är hur pappan kan vägra skriva på dessa papper? Är inte det någon form av lagbrott i sig? Om det är delad vårdnad som gäller, och där barnen skall bo hos mamman! Catch 22? Jag är inte särskilt hemma på vårdnadstvister, men har sett ett par utdragna fall. Ofta är det bitterhet mellan föräldrar som leder till vårdnadstvister, vilket är beklagligt med tanke på att föräldrarnas prioritering nummer ett måste vara barnen. Om så inte är fallet är man helt enkelt ingen bra förälder.

Tyvärr finns det inte någon möjlighet att skapa helt perfekta lagar. Men om det som är sagt om detta fall stämmer, så borde det vara solklart. Att så inte är fallet förvånar mig, trots att jag vet en del om hur bisarra effekter viss lagstiftning kan få.
    Praeterea censeo Carthaginem esse delendam!
    Front Mot Islam

Jarl Bootgirls avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    2381
    Tack
    0
    Av den inblick jag har i sådanna här fall så är mitt råd att vända er till socialförvaltningen, samt att göra en polisanmälan. Ni har ett domstolsbeslut på att barnen ska stå skrivna hos er mamma. Ring skatteverket, be dem göra en utredning. Skatteverket skriver barnet där den bor (det görs en utredning och när det e konstaterat att barnet tillbringar den största delen av tiden är hos er så skrivs barnet hos er.) Er mamma bör som sagt ringa soc/polis för verkställande av dom.

12års reglen är slopad sedan en tid tillbaka och även yngre barn ska få ha lov att säga till om sitt situation (med andra ord att man kan vara yngre än tolv år för att få säga sin mening i en tvist)

har er mamma pratat med skolan? Det finns ju de som gör undantag. (vet åtskilliga skolor men inte uppe i sthlm-traken)
    Men som sagt. Du har fått mina råd upptill.

Advokaten ni hade när er mamma vann boendet.. Kan hon höra av sig till honom/henne igen? Advokaten kan ju gå till domstol/tingsrätt igen och kräva ett verkställande.
    Eftersom fadern är den icke-sammvillige i detta fall så är det han som förlorar på det då han inte "följer reglerna" så att säga.

Hur skolplikten funkar i ert fall vet jag inte.. Men tycker att skolverket borde kunna göra undantag. Har ni ringt till skolan och pratat med rektorn direkt?
    Love is for fools. Im a fool

Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    146
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av Bootgirl Visa inlägg
    Av den inblick jag har i sådanna här fall så är mitt råd att vända er till socialförvaltningen, samt att göra en polisanmälan. Ni har ett domstolsbeslut på att barnen ska stå skrivna hos er mamma. Ring skatteverket, be dem göra en utredning. Skatteverket skriver barnet där den bor (det görs en utredning och när det e konstaterat att barnet tillbringar den största delen av tiden är hos er så skrivs barnet hos er.) Er mamma bör som sagt ringa soc/polis för verkställande av dom.

12års reglen är slopad sedan en tid tillbaka och även yngre barn ska få ha lov att säga till om sitt situation (med andra ord att man kan vara yngre än tolv år för att få säga sin mening i en tvist)

har er mamma pratat med skolan? Det finns ju de som gör undantag. (vet åtskilliga skolor men inte uppe i sthlm-traken)
    Men som sagt. Du har fått mina råd upptill.

Advokaten ni hade när er mamma vann boendet.. Kan hon höra av sig till honom/henne igen? Advokaten kan ju gå till domstol/tingsrätt igen och kräva ett verkställande.
    Eftersom fadern är den icke-sammvillige i detta fall så är det han som förlorar på det då han inte "följer reglerna" så att säga.

Hur skolplikten funkar i ert fall vet jag inte.. Men tycker att skolverket borde kunna göra undantag. Har ni ringt till skolan och pratat med rektorn direkt?

Socialförvaltningen vill inte hjälpa till när det gäller det här fallet, vilket jag inte förstår hur dom ens kan säga nej till. Jo visst kan man göra polisanmälan, men frågan är om dom ens bryr sig, ingen annan myndighet bryr sig verkar det som.
    Skatteverket har vi ringt till men dom säger att det tar en viss tid att skriva över barnet då hennes pappa inte är samarbetsvillig.
    Vi har pratat med rektorn på skolan här som inte vågar ta in henne i skolan pga att det faktiskt är olagligt eftersom hon inte står skriven här och hennes pappa vägrar låta henne gå i skola här i Stockholm.
    Advokaten hon hade förra gången visade sig vara ganska ointresserad då hon varken svarade i telefonen eller något annat.
    Har dock en annan advokat nu som hon ska diskutera fallet med.

Liknande ämnen

1. Söker barnets pappa på Youtube
    Av von_Roland i forum Nyheter
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-09-14, 08:17
  2. Hur ser de ut egentligen!
    Av Parabellum i forum Humor
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-28, 12:44
  3. Hur var det egentligen...
    Av benvolio i forum Europeisk historia
    Svar: 3