Resultat 1 till 14 av 14
    SannHeder
    Oregistrerad SannHeders avatar

Lightbulb Bekämpa rasismen

"Fler borde visa sin avsky mot rasisterna" läste jag i ett lokalblad i en bättre Stockholmsförort.

Men vänta:panik:är inte felet med rasister just att de avskyr folk på lösa grunder?
    Vad är felet med rasism?
    Medias bild av felet är just avskyn.
    Man kan inte bekämpa avsky med avsky.

Det finns utryck som rashatare, men begreppet rasvän, eller rasförsvar ser vi sällan, alltför sällan.

Jag tycker rasism är ett problem. För att jag är själv rasistisk och upplever det som ett problem.
    Men problemet är ju att invandrare beter sig illa,
    och inte ges tydliga signaler om vad som är acceptabelt och inte i vårt land.

Men rätt metod att bekämpa problemet är inte att avsky de som påpekar att det finns.
    Jag tror vi kan lyckas bekämpa problemet om fler visade sin förståelsen för rasisterna.
    Ingen jag känner som är rasist är det på oklara grunder, vi har alla utsatts för trakaserier,
    milt talat.

Jag är med här för att jag menar att många av de problem som nasisterna tar upp är högst releventa,
    jag menar bara att de metoder de föreslår är förlegade omständiga och skulle hellre vilja se en mer permanent lösning.

Problemet är rashat.
    Tillgången är rasvänskap.

Rasvän är för mig ngn som tar hand om de sina, lite extra.
    Rasförsvararen är den som ser till att de sina inte utsätts för obehagligheter.
    Rasisten är den som pekar finger mot ondskan. Och visst har han rätt att tycka det,
    med all sannolikhet har han erfarenhet av att bli utsatt för obehagligheter.

Men lösningen är att fler skulle vara vänliga mot sin ras,
    inte irattionellt anfalla andra.

Crille
    Oregistrerad Crilles avatar
    De flesta svenskar gillar etniska svenskar mer (eller nordbor för den delen) än turkar och araber etc, vilket givetvis är helt naturligt. Dock vågar inte svenskar visa det idag.

Jag är säker på att det kommer ändras efter SD:s riksdagsinträde då debatten kring invandring och mångkultur inte längre kan tryckas ner av de etablerade partierna. Det kommer förr eller senare bli rumsrent att diskutera det.

Odalbonde Narfes avatar
    Reg.datum
    2008 Sep
    Rykte
    11
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    Om invandrare blir påhoppad är det diskriminering

Väpnare Erikls avatar
    Reg.datum
    2007 Sep
    Rykte
    91
    Tack
    0
    Problemet med "rasism" är att de flesta "Svenssons" inte vet vad ordet "rasism" betyder. Media får det att låta som om att "rasism" betyder följande: Person som vill gasa allt och alla.
    Själva ordet rasism betyder:

(politisk, soclal) åskådning som (i enlighet med vissa utrerade rasteorier) kraftigt betonar rasens betydelse för samhället; strävan att hålla den egna rasen fri från främmande raselement. (UR ORDBOK)

Detta är alltså vad det betyder på riktigt. Jag förstår inte varför vissa blir förolämpade av att bli kallad rasist. Troligen eftersom att personen i fråga inte vet vad det betyder.:irriterad:

Jarl Etnos avatar
    Reg.datum
    2007 Jun
    Rykte
    1538
    Tack
    4
    Tackad: 20 gånger i 12 inlägg
    Jag tycker vi svenskar borde skapa en sån kampanj också. "Bekämpa rasismen - Världens mest förtryckta ras". Det skulle nog vara intressant för många.
    Hellre bra saker än dåliga saker.

Landsförvisad kelkens avatar
    Reg.datum
    2007 Sep
    Rykte
    429
    Tack
    0
    När man säger ordet rasism, så tänker den vanliga Svensson ofta
    "ursh en vit person med mycket hat som ger sig på små invandrar barn just för deras ursprung"
    men alla kan vara rasister eller hålla med om rasism, så jag tycker att man ska lära svenskarna att rasist/rasism kan alla vara oavsett hudfärg eller ursprung!

Så man ska kunna läsa Aftonbladet
    "En invandrare idag med stark rasism slog ner en svenskt för att han/hon var svensk"

Riksmarskalk GB-Janssons avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    6435
    Tack
    391
    Tackad: 547 gånger i 309 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av kelken Visa inlägg
    När man säger ordet rasism, så tänker den vanliga Svensson ofta
    "ursh en vit person med mycket hat som ger sig på små invandrar barn just för deras ursprung"
    men alla kan vara rasister eller hålla med om rasism, så jag tycker att man ska lära svenskarna att rasist/rasism kan alla vara oavsett hudfärg eller ursprung!
    Eftersom många rent slentrianmässigt slänger sig med ordet "rasism" utan att veta dess riktiga innebörd. Bör man lyfta fram andra och mer lättbegripliga ord som syftar på vad man egentligen menar.

Begreppet rasism har idag också, som kelken påpekar, en sådan innebörd, att det tolkas som enkelriktad kränkning från svensk mot person av invandrarbakgrund. Dock förekommer kränkning i dagens samhälle som vi alla vet, även åt motsatt håll, från person med invandrarbakgrund mot svensk.

Vore det inte mer objektivt och passande att prata om "kränkande behandling" istället. "Kränkande behandling" skulle bli mer neutralt och även mer lättbegripligt i sin innebörd för alla.

Men varför skulle etablissemanget anamma "kränkande behandling" när de älskar använda ordet rasism i sin beskrivning av sina meningsmotståndare.
    "Man må hoppas att historiens dom - som obevekligen kommer - må bli så hård och oförsonlig, som förövarna av sveket gjort sig förtjänta av."

Odalbonde mattisgatus avatar
    Reg.datum
    2008 Oct
    Rykte
    9
    Tack
    0
    det är ju föresten de som tidningarna skriver om som rasistiskt utsatta som är mest rasister :S, vem hör inte ordet ''svenne'' 1 miljard gånger om dan... -_- man blir jävligt trött på dom...

Odalbonde NordicWhites avatar
    Reg.datum
    2007 Jul
    Rykte
    -27
    Tack
    0
    man ser ju på långt håll om det är en svensk lr invandrare, behövs inga undersökningar, raser känns igen, inte bara hud färg skiljer, allt skiljer , som mellan schäfer o golden retriver

tröttpåskiten
    Oregistrerad tröttpåskitens avatar
    "Rasist" är idag ett väldigt bekvämt epitet att ge en meningsmotståndare eftersom man då kan slippa att ta en jobbig debatt man är dömd att förlora, bättre att haspla ur sig något om "rasism" så applåderar hela PK-kören.
    Rasism i Sverige idag är någonting som endast kan utövas av den vita ursprungsbefolkningen mot diverse rasfrämmande element.
    GB-Janssons definition av kränkande behandling är betydligt mer rättvis tycker jag.
    Att man kalla någon för "blattehora" kan med dagens Svenska gummiparagrafer i princip kunna resultera i en dom om hets mot folkgrupp.
    Men att kalla någon för "svennehora" betraktas enbart som ett problem av Svenska Akademin när de försöker avgöra om ordet skall in i SAOL eller inte..

Odalbonde smarts avatar
    Reg.datum
    2008 Sep
    Rykte
    -577
    Tack
    0
    Ännu en tråd om vem som egentligen är rasist. Hur många kan man egentligen skapa? Kom igen nu...

SannHeder
    Oregistrerad SannHeders avatar
    Citat Ursprungligen postat av Etno Visa inlägg
    "Bekämpa rasismen - Världens mest förtryckta ras"
    Fast som etnopluralist må du då mena samerna?

Den ras som är på väg att dö ut idag är inte vår utan aboriginernas, som även genetiskt befinner sig längst bort ifrån de andra.

Citat Ursprungligen postat av GB-Jansson
    Vore det inte mer objektivt och passande att prata om "kränkande behandling" istället. "Kränkande behandling" skulle bli mer neutralt och även mer lättbegripligt i sin innebörd för alla.
    Jag har försökt med detta, att argumentera för att hedersvåld ej enbart är något som sker emot invandrarkvinnor, utan även emot svenskar. -Det verkar vara ngnslags hedersgrej att trakasera.
    Har dock ej fått svar ännu.

Haraldsson
    Oregistrerad Haraldssons avatar
    Citat Ursprungligen postat av SannHeder Visa inlägg

Jag har försökt med detta, att argumentera för att hedersvåld ej enbart är något som sker emot invandrarkvinnor, utan även emot svenskar. -Det verkar vara ngnslags hedersgrej att trakasera.
    Har dock ej fått svar ännu.
    den typen "hedersvold" som begås mot svensker, tror jeg i virkeligheten dreier seg om muslimers forsøk på å fordrive svensker bort fra områder de anser som sine, og kanskje til og med fordrive dere fra deres land! sånn fungerer islam - imperialistisk tvers igjennom.

SverigeVaknaNu
    Oregistrerad SverigeVaknaNus avatar
    Citat Ursprungligen postat av Haraldssòn Visa inlägg
    den typen "hedersvold" som begås mot svensker, tror jeg i virkeligheten dreier seg om muslimers forsøk på å fordrive svensker bort fra områder de anser som sine, og kanskje til og med fordrive dere fra deres land! sånn fungerer islam - imperialistisk tvers igjennom.
    Helt sant detta, muslimer ser som en naturlig inriktning att infiltrera ett samhälle och skapa en maktposition, så har de väll krigat för att få mer mark i flera tusen år?

Liknande ämnen

1. M-grupp vill bekämpa utanförskap
    Av stefan1 i forum Etablerade partier och politiker
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 12:24
  2. Gi rasismen rødt kort osv.
    Av Skarven i forum Allmenne diskusjoner
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-05-31, 17:40
  3. Bekämpa Globaliseringen i din vardag.
    Av Gaius i forum Strategi och utveckling
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-12-26, 12:35
  4. Hjälp till att bekämpa!
    Av Svartkrabba i forum Nyheter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 00:34
  5. Rasismen - Ett felaktigt argument
    Av Hrimfaxe i forum Allmänna diskussioner
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-25, 12:48

Bokmärken