Sexundervisning borde komma ganska tidigt så ungdomar lär sig skydda sig och ta det lugnt. Sen borde det talas mer öppet om det hemma, inte vara så tabu belagt.
Sexundervisning borde komma ganska tidigt så ungdomar lär sig skydda sig och ta det lugnt. Sen borde det talas mer öppet om det hemma, inte vara så tabu belagt.
Jag fick sexualkunskap 3 gånger. När jag var 12, 14 och 16. Undervisningen var fokuserad på risker såsom sjukdomar och graviditet. Men även att vi alla ser olika ut och att man aldrig ska ha sex om man inte vill. Vettiga grundkunskaper alltså. Olika sexualiteter kan jag inte minnas att vi tog upp.
Jag tycker att undervisningen var bra, mina föräldrar slapp då den pinsamma "blommor och bin"-förklaringen. Jag fick veta allt jag behövde veta från skolan.
Hur "barn blir till" och sexualitet är en klar barriär mellan vuxenheten och barnheten; denna kunskap är ett steg in i vuxenvärlden och den självklara anledningen till att skolan vill "undervisa" i detta ämne är att ta vuxenauktoriteten från föräldrarna och brådmoget tvinga ungarna in i vuxenvärlden. Dessutom vill de förstås inte att de vuxna skall ta vuxenansvar och berätta hur detta fungerar, eftersom vuxna idag är i stort sett tonåringar mentalt. Det är ju "pinigt" att prata om.
Hedonism och kulturmarxism på en gång.
Fullständigt meningslöst ämne, rent sakmässigt, men av stor betydelse för det kulturmarxistiska projektet.
You think they are sick and Jaspers here, ... he thinks they are evil, but I know what they are: They're criminals.
Det ska finnas olika nivåer av sexualkunskaper i skolan, tycker jag.
Den ena ska vara rätt tidigt, kanske i 3-4:an? Där berättar man hur ett barn blir till och mannens och kvinnans funktion. Man går inte in så djupgående.
Den andra bör vara i högstadiet, i den åldern ungdomarna börjar utvecklas och bli könsmogna. Då talar man om de olika könsorganen och hur sex fungerar, preventivmedel, riskerna, sjukdomar och så vidare. Allt för att ungdomen ska lära sig att ha sex ansvarsfullt och medvetet, så att de inte flickorna blir gravida vid 16 års åldern eller använder abort som preventivmedel osv..
- ApocisM
Bra att ta det jämte familje- och rasundervisning. Inte vid samma tillfällen, men under samma period.
Hör av dig
Under tidigt 80-tal så hade dom sexual kunskap redan på dagis. Jag minns att en av pojkarna där skrek av förskräckelsen över att bli uppeggad till samlag med ett annat barn. Själva sexläraren(Han fanns inte bland personalen på heltid) såg ut som en kombination av pedofil och sociopat. Detta var i en förort inom Stockholm det skedde under Palme politikens tidevarv. Som Jag ser det så handlar detta om att bryta den nordiska andan redan från barnsben medan dylikt förtryck sker aldrig mot t.ex muslimska barn. Allt i enlighet med den internationella sionismen och vem låg bakom den sexuella "revolutionen" om ej juden Alfred C Kinsey?
Barn måste få vara barn! Sex är bara för vuxna och ett ömsesidig del av deras privata kärleksfär med en enda livspartner. Sex enbart är ej kärlek och analism med oavsett kön borde vara klart straffbar. Parafilier som detta i likhet med pedofili, nekrofili och zoofili är klart av typ grov personlighetstörning. Det dummaste Palme gjort näst efter mångkulturens införande i detta land var att avskaffa sinnesjukhusen.
Gud ingjöt anden i mig och han kan belöna mig med något bättre. Ej av mitt kön men av motsatt kön. Någon av min blodsband har jag ej men vad ålder beträffar så är människornas lagar av Satan i synnerhet då jag vill gifta mig med en "minderårig". Muhammed, Jesus och Zarathustra är samtliga Guds sändebud för mig i egenskap av sufi(aishanit) muslim. Jag vurmar för en nationell icke mångkulturell islam i harmoni med den eurasiatiska modellen.
För mig får dom ha sexualkunskap fast på BB om dom så vill. Undrar bara .... jag har aldrig fått någonslags sådan (inte ens av far eller mor), och det har inte skadat mig på något sätt. Påstår jag har ett normalt och naturligt sexliv. Jag har alltså anammat mig kunskap på området utan att måstat sitta i skolbänken för det. Litet som att äta eller skita.
Att bedömma var mina skolor ovanligt bra med något allafall att bedömma av denna tråd.
Hade kill/tjej-grupper i 4an för att veta innan vad puberteten innebar, och grundläggande säkerhet angående sex med många påpekanden om att vi inte va menade att testa det än utan att man inte får förns man blev 15 år (byxmyndig)
i 6an gick dem igenom sjukdommar, risker, skydd i alla dess former och att man forfarande inte fick före 15år XD
sen i 8-9an någon gång gick dem igenom allt det tidigare en gång till, och nämnde också diverse avikelser (HBT och dylikt),
Så dem informerade åtminstonne regelbundet och nogrant...
// Rikard
Det behöver ju inte bara vara just sexualkunskap som man ska få undervisning i. Tycker det är väldigt viktigt när det gäller själva puberteten i allmänhet. En del flickor vet inte ens vad mens är då de inte har kunnat prata om såna saker med sina föräldrar. En del flickor får ju sin mens så pass tidigt också, hur kul kan det vara för den stackars flickan som börjar bli kvinna så har hon inte en blekaste aning om vad det är för något. Jag skulle bli livrädd och tro att det var något fel på mig om jag inte visste vad det var. Tycker det är väldigt viktigt att prata om sånt som är så pass naturligt. Inget man ska glömma bort bara sådär.
Du vet väl om att Du är värdefull,att Du är viktig här och nu,
att Du är viktig för Din egen skull -för ingen annan är som Du !
Tänk först och tala sedan
Jag har svårt att förklara mig i det jag skriver om, men jag ger det alltid ett försök.
Je suis une nana difficiles dans le luxe
Kommer ihåg att våra lärare, eller ja, en kvinnlig lärare pratade enskilt med oss om kvinnans kropp och bl a mens, det var en del av sexualkunskapen vi fick.
Grabbarna pratade enskilt med en manlig lärare om, manliga saker ^^
Däremot verkar de vara upp till varje skola vad exakt dom vill lära ut och vad dom struntar i att prata om.
Jag kan inte hjälpa att fråga men talas det inte lite väl mycket om sex på det här forumet?
Nog för att man kan vara anonym men jag skulle rekommendera Flashback istället om man vill diskutera sådana här heta ämnen ;-P
"Sverige behöver fler låglönejobb. Vi behöver fler jobb överhuvudtaget."
- Lars Leijonborg (fp) i Svenska Dagbladet den 30 maj 2006. Ett yttrande som i samband med den nuvarande och tilltagande flyktingströmmen från Somalia och Afghanistan har återfått sin aktualitet.
Bokmärken