Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 41
    Landsförvisad CarolineRahowas avatar
    Reg.datum
    2008 May
    Rykte
    2
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg

Sexualkunskap i skolarna

Jag hittade inte direkt någon bra kategori som jag tyckte passade den här.
    Men den här får väl dugga.
    När jag gick i högstadiet så hade vi sexuallkunskap i nian.
    Är inte det ganska sent,eller vad tycker ni?
    Jag tycker själv att man borde ha sexuallkunskap ganska tidigt iaf i årskurs sex eller sju iaf.
    Då ungdomar borde veta mera hur man skyddar sig.
    Klamydia har blivit så himla vanligt.
    Och även Hiv och Aids har också spridit säg väldigt mkt.
    Även då det inte bara finns könssjukdomar som ställer till problem utan även också graviditeter.
    Man kan inte använda aborter som ett preventivmedel som vissar gör.
    Det är ingen lek det är ett liv det handlar om.
    Det finns även killar och flickor som har sex jätte tidigt och då tycker jag dem borde veta allt innan dem ger sig på dem riskerna och vad som kan hända och såvidare.
    Därför tycker jag att man borde ha sexuallkunskap ganska tidigt.
    Och vissa ungdomar har jätte svårt att prata med sina föräldrar om sex och så.
    Och även föräldarna kan inte heller prata om sånt.

Marskalk sverige_töss avatar
    Reg.datum
    2007 Jun
    Rykte
    2751
    Blogginlägg
    2
    Tack
    4
    Tackad: 36 gånger i 14 inlägg
    Jag fick aldrig ha sexualkunskap i skolan :(
    Man borde ha det i början av högstadiet då faktis många ofta träffar nya vänner börjar hänga i olika grupper, alla är dom inte bra, festadet börjar ta fart för en del och man börjar våga ta risker. Sex har krupit ner väldigt i åldrarna, är hemsk att höra dom hemska berättelserna min lilla syster berättar från skolan och sin klass vad dom håller på med (dock inte hon, stora syrran har allt lärt henne bättre än så), ändå ska hon bara börja åttan nu. Vissa ser ju aborter hemsk nog som ett preventivmedel :( Sex är är inte bara nöje utan ansvar också för vad som kan hända om man inte skyddar sig tillräckligt.
    stockholm@svenskarnasparti.se

Riddare Ståltantens avatar
    Reg.datum
    2008 Jun
    Rykte
    1613
    Tack
    5
    Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
    Jag hade sexualkunskap i sjuan. Inte för att den var speciellt lärorik, vi fick inte ens trä kondomer över gurkor. :no:

Bärsärk _werner_s avatar
    Reg.datum
    2008 Feb
    Rykte
    163
    Tack
    0
    Hade också sexualkunskap i nian. Men redan i sjuan åttan hade vi "killsnack" med alla killar i klassen och flickorna hade "tjejsnack". Då snackades det just om sex, könsjukdomar mm. Det var ju ijuförsej bra att man får information redan då. Sen så vet jag inte om andra skolor har liknande "snack".
    STOLT-SVENSK-RADIKAL
    http://www.agroslagen.se

Jarl Josefins avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    3366
    Tack
    0
    Vi hade sexualkunskap på biologin i 8an under en hel termin med prov osv. Jag håller med om att det ska läras ut tidigt, som tex i 7an eller 8an men jag tycker inte att det ska läras ut tidigare. Eftersom att barnen ska kunna vara barn och känna att dem ses som barn, och inte att dem ses som vuxnare än vad dem är, för då kanske det istället leder till att barnen agerar som äldre och tror att dem är i åldern för att ha sex. Vårt samhälle är så pass sexualiserat att barn ser eller hör om sex överallt ändå men det är självklart bra att de lär sig om vad de finns för konsekvenser av deras agerande.

Bockas
    Oregistrerad Bockass avatar
    Ju tidigare det lärs ut, desto tidigare får ungarna för sig att det är helt okej att börja ha sex. Numera börjar de ju iofs. när de är 12-13 år, så jag vet ärligt talat inte riktigt hur jag skall ställa mig till detta. "Systemfel" som med så mycket annat. Översexualiserat samhälle ger översexuella ungdomar med tidig sexdebut.

Marskalk Edsvurens avatar
    Reg.datum
    2007 Jul
    Rykte
    939
    Tack
    0
    Jag hade den kursen i 7:an om jag minns rätt. Som Sverige_tös sa. Sex är inte bara ett nöje, det är ett ansvar också.
    Nationell och inte aktivist i Göteborg? Goteborg@folkfronten.nu

Väpnare Draculeas avatar
    Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    128
    Tack
    0
    Jag fick undervisningen när jag gick i sexan, den var ganska genomgående och vi fick trä kondomer över trä-penisar som träslöjds eleverna hade tillverkat.

Nu när man tänker på det så kan man ju anse att lärarna eller skolan kanske inte hade riktigt alla indianer i kanoten.
    Fullständigt onödig undervisning för en kille, eftersom alla redan visste allt om båda könens funktioner och om sjukdomarna. Vissa flickor trodde dock att urinen förvarandes i pungen på männen och att testiklarna satt "fast limmade" på kroppen som två kulor.
    Every man to his taste!

Jarl Semper Idems avatar
    Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    3144
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av Bockas Visa inlägg
    Ju tidigare det lärs ut, desto tidigare får ungarna för sig att det är helt okej att börja ha sex. Numera börjar de ju iofs. när de är 12-13 år, så jag vet ärligt talat inte riktigt hur jag skall ställa mig till detta. "Systemfel" som med så mycket annat. Översexualiserat samhälle ger översexuella ungdomar med tidig sexdebut.
    Helt riktigt.

Vad är egentligen poängen med sexualundervisning i skolan?
    "Sexualupplysning/undervisning" i skolan har från början varit dåligt förklädd propaganda för tonårspromiskuitet.
    Idag behövs väl inte det, eftersom Tv, filmer etc. gör jobbet.

Det är inte så att mamma och pappa måste lära oss hur vi ska göra, än mindre lärare eller töntar från RFSU.
    Däremot borde mamma och pappa och omgivningen tala om för oss vad vi inte ska göra.

Men nu lever vi i en anti-kultur.

Lyssnar tolvåringar om tanter och farbröder säger att de ska ha sex för all del - bara de ser till att inte få klamydia?
    Knappast.
    2+2=4

Marskalk suomentyttös avatar
    Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    1890
    Tack
    15
    Tackad: 6 gånger i 3 inlägg
    I 8:an hade vi sexualkunskap en biologi lektion på 40min. Enligt oss elever var det väldigt lite, vi ville veta mer om könssjukdomar, graviditeter ja helt enkelt allt för att förbereda oss själva mm.

12Monkeys
    Oregistrerad 12Monkeyss avatar
    Vi hade sexualundervisning på högstadiet, men jag minns inte exakt i vilken årskurs det började. Saken är den att redan på lågstadiet började jag och mina vänner spara porrtidningar ute i skogen, så hur mycket nytta den sexualundervisningen som kom i skolan gjorde är jag osäker på. Det enda man egentligen borde lära sig, och det så tidigt som möjligt, är de risker som finns med sexuellt överförbara sjukdomar.

Supermoderator Snake Champion Jimmies avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    1541
    Tack
    46
    Tackad: 259 gånger i 133 inlägg
    Svårt att sätta fingret på vilken årskurs som lämpligast.

Självklart är det viktigt att barn/ungdomar får ha en bra sexualundervisning, för kunskap om könsjukdomar m.m tycks inte vara allt för bra i dagsläget. Men samtidigt bör de inte uppmuntras till sexuellt umgänge i allt för tidig ålder.

Sen så utvecklas vi människor olika, en del intresserar sig i tidigare ålder än andra.
    Just därför tror jag att det kan vara svårt att sätta fingret på en lämplig årskur för sexualundervisningen.

Riddare Swe-Flickas avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    512
    Tack
    0
    När jag gick i sexan hade vi "sexuallundervisning". Då fick vi väl lära oss vad som händer under puberteten osv. Ganska tillräkligt med upplysning för att vara så ung. Sen hade vi inget mer sådant förens i nian. Villket jag då tycker är lite väl sent med tanke på att sammhället vet om att ungdommar börjar ha sex betydligt tidigare än 15 års ålder tyvär. Tycker man borde ha någon slaggs undevisning varje år från det att man börjar sexan. Eller åtminstånde någon slaggs upplysning eller påminnelse om villka risker som finns och hur man kan skydda sig. Sen är det viktigt att skolorna delar ut gratis kondomer också så att alla har råd att skydda sig också.
    Enat och starkt var du en gång och skall du åter bli !!

Schtekaren
    Oregistrerad Schtekarens avatar
    Citat Ursprungligen postat av Bockas Visa inlägg
    Har du något belägg för att det finns något kausalt mellan att ungdomar tycker "sex är ok" och tidig sexualundervisning, beror det i regel inte primärt på den sociala/biologiska mognaden hos individer? Desto tidigare en individ mognar biologiskt(bevisligen mognar folk snabbare idag än för 100 år sedan), desto tidigare blir sex "intressant" ur ett biologiskt och därmed socialt hänseende.

De Geer: Har du några bra och effektiva metoder för att "trycka tillbaka" den biologiska mognaden då? Vad jag har förstått det som är den biologiska mognaden idag till stor del beroende utifrån förändringar i vår kost. Om vi säg återställer näringsintaget till 1865 års nivåer kommer flickor få sin mens vid 15års igen och pojkarna kommer något år senare, det kanske vore en bra metod? :-)

Bockas
    Oregistrerad Bockass avatar
    Citat Ursprungligen postat av Slaavf Visa inlägg
    Har du något belägg för att det finns något kausalt mellan att ungdomar tycker "sex är ok" och tidig sexualundervisning, beror det i regel inte primärt på den sociala/biologiska mognaden hos individer? Desto tidigare en individ mognar biologiskt(bevisligen mognar folk snabbare idag än för 100 år sedan), desto tidigare blir sex "intressant" ur ett biologiskt och därmed socialt hänseende.

De Geer: Har du några bra och effektiva metoder för att "trycka tillbaka" den biologiska mognaden då? Vad jag har förstått det som är den biologiska mognaden idag till stor del beroende utifrån förändringar i vår kost. Om vi säg återställer näringsintaget till 1865 års nivåer kommer flickor få sin mens vid 15års igen och pojkarna kommer något år senare, det kanske vore en bra metod? :-)
    "Belägg" vet jag inte. Utan studier, inga belägg. Och jag tvivlar på att någon skulle företa sig att utföra några sådana studier. Sedan är det väl ett ganska välbelagt faktum att barn inte gör som vuxna säger, utan som vuxna gör. Och ungdomar vill gärna vara just vuxna, och vuxenvärlden de växer upp i är gravt översexualiserad. Ju tidigare det kommer på tal att man skall "skydda" sig mm., desto tidigare får ungarna för sig att detta är något som angår dem.

Sedan behöver vi knappast gå hundra år tillbaka i tiden för att finna stora skillnader i ålder vid sexdebut och att vara sexuellt aktiv. Det räcker med att gå tillbaka till min egen tid i högstadiet, och då låg åldern för sexualdebut minst ett par-tre år längre upp i åldrarna (jag talar främst om barn av honkön här), än det gör idag. Och så fruktansvärt fort går nog inte den mänskliga evolutionen, att den är någon sorts förklaring till detta. Jag gick i högstadiet under början av 90-talet, och betvivlar att könsmognaden infinner sig flera år tidigare idag än den gjorde då.

EDIT: Dessutom betyder inte en tidigare könsmognad en tidigare social & mental mognad, vilket väl egentligen är det viktigaste och mest allvarliga i sammanhanget.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •