Hehehe, vilken stjärna
Gladius skrev:
Din gymnasiekemi förklarar det hela okej. Min stora och tunga oorganiska kemibok säger att tandläkaren F.S McKay redan 1901 hittade bruna fläckar på tänderna hos vissa av sina patienters tänder samt att dessa patienter hade mycket mindre problem med karies. Han misstänkte att något i det lokala vattnet var skälet till det hela. Ca 30 år senare visade det sig att han hade rätt tack vare att man hade lyckats utveckla tillräckligt avancerad utrustning för att undersöka så låga koncentrationer som det handlade om. Man hade hittat fluor (eller fluoridjoner) och detta ledde till att man började tillsätta fluor i dricksvatten i stora delar av västvärlden. Fluor tillsattes även i tandkrämer, munskölj och bordssalt. Det hela är kontroversiellt då motståndare säger att fluor kan länkas till ökad cancerrisk, Downs syndrom, och hjärtsjukdomar. Någonting konkret har ännu dock ej bevisats. De långtida effekterna på ökad mängd fluorider i vattendrag är ej ännu känt.Nu är ju jag ingen kemist utan har bara gymnasiekemi att falla tillbaka på men inte är det fluor i tandkrämen inte.
Fluor är nära besläktat med Brom och Klor vill jag minnas och ingen av dessa ämnen ingår i hälsokosten om man så säger.
Det man har i tandkrämen är en modifierad variant av grundämnet.
Rent kemiskt fungerar det så att din emalj är uppbyggd av ämnet hydroxyapatit vilket bryts ner av syror (syra-angrepp på tänderna brukar reklamerna tjat om). Fluoridejonerna kan istället bilda Flourapatit som ett skyddande lager längst ut på tänderna vilket är mycket svårnedbrytbart.
Vatten.
För övrigt fick jag en intressant synpunkt när jag nämnde något om de här farorna för min storebror. Då sa han att han visste att tandkräm inte var speciellt bra för tänderna, men det var inte därför han använde det, utan för att de skulle bli vita.
![]()
![]()
Så det spelar ingen roll om han tappar tänderna eller de går sönder i förtid, så länge de är vita?
Men nu är det ju faktiskt så att tandläkare, som måste ses som experter inom området, rekommenderar flour. De hade inte rekommenderat flour om det inte fungerade. Plain and simple...
benvolio din bror har rätt. Trodde alla på det här forumet förstod att vitt är bättre än färgat!:grin:
Förövrigt så är jag inte kemist men har jobbat i en hälsokost butik. Där såldes tandkräm utan flour var endel som oroade sig för flourets inverkan.
"The crowd the world and sometimes even the grave, steps aside for the man who knows were he´s going but pushes the aimless drifter aside."
Min tandläkare rekommenderade tandkrämer med fluor, och sade att de övriga inte fungerade lika bra. Huruvida detta stämmer eller inte är väl öppet för diskussion, men fluor är åtminstone effektivt för att motverka karies.
Personligen använder jag oftast hederlig fluortandkräm, i kombination med tandtråd och SB12, (förut använde jag Listerine, men fräschhetskänslan av SB12 räcker längre).
För dem som inte är nöjda med färgnyansen på sina tänder, men som inte behöver bleka dom, rekommenderar jag den förhållandevis dyra tandkrämen Rembrandt.
Men i viss mån har de som debatterar för andra former av tandhygien rätt. Bakpulver och salt och andra baser fungerar även de som syraneutraliserare. Tvål var jag tvungen att pröva på förut, men fy satan vad äckligt det smakade!!!
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam!
Front Mot Islam
Tandkräm används för att förebygga bakterier, men att man får bättre andedräkt av tandkräm håller inte i längden. Vad som kan påverka andedräkten har mycket med magsyran och så vidare. Dvs hur man mår i magen. Så det behöver inte alltid vara från själva munnen som man får dålig andedräkt utav.
För bästa resultat för tänderna ska man inte borsta dem allt för ofta, räcker morgon och kväll. Någon gång på dagen också, viktigt att använda tandtråd då man kanske inte alltid får bort alla rester som fastnar mellan tänderna. Kan vara extra pilligt om du har trångt mellan tänderna. Sedan ska man inte borsta tänderna direkt efter man har ätit vänta ca 1 timme efter måltiden. Kan även vara bra att gå till tandhygnisten om man har problem med tandsten som också kan orsaka dålig andedräkt.
Du vet väl om att Du är värdefull,att Du är viktig här och nu,
att Du är viktig för Din egen skull -för ingen annan är som Du !
Tänk först och tala sedan
Jag har svårt att förklara mig i det jag skriver om, men jag ger det alltid ett försök.
Je suis une nana difficiles dans le luxe
Bokmärken