Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Mobbing

Kung Adoremuss avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    24024
    Blogginlägg
    21
    Tack
    7 825
    Tackad: 9 926 gånger i 6 108 inlägg

Mobbing

Hur kan man behandla ett barn på det här sättet? Att låta flickan genomlida det här och prata om "förebyggande syften" efter tre års lidande?

Kommunen kritiseras
    av Skolverket
    Under tre år mobbades en mellanstadieelev på Guldhedsskolan. Nu kritiseras Göteborgs kommun av Skolverket.

http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=431956

Vid ett tillfälle fick flickan sin jacka lagd i en toalett, vid ett annat misshandlades hon. Skolan betraktade detta som enstaka händelser och inte som mobbning. Därför blandades skolans anti-mobbningsteam aldrig in. Men föräldrarna har en annan syn på saken. De menar att flickan vid flera tillfällen fick slag och knuffar, hennes mössa och skor kastades ut av andra elever och de sista tre-fyra månaderna var hon helt isolerad på skolan.
    Skolan menar att de aldrig uppfattade att situationen var så illa. Enligt dem har man vidtagit tillräckliga åtgärder. Vid varje händelse kontaktades föräldrarna och möten hölls med de inblandade. Efter händelsen med jackan rekommenderades den mobbade flickans föräldrar själva att ta kontakt med de andra elevernas föräldrar. En åtgärd Skolverket ställer sig frågande till.
    Den samlade bedömningen från Skolverket är att skolan inte gjort tillräckligt mycket för att elevens situation ska förbättras. Dessutom har man inte utvärderat de insatser som ändå gjordes och något åtgärdsprogram har inte utarbetats. Därför ska Göteborgs kommun senast den 3 oktober lämna en redovisning över vilka åtgärder som vidtagits. Det ska gälla både flickan på Guldhedsskolan och generella åtgärder i förebyggande syfte.

lejon
    Oregistrerad lejons avatar
    Det bästa man kan göra är att, samla skolpersonal,den berörda barnet och dennes föräldrar samt mobbaren med föräldrar och ta ett snack. Funkar inte det så får man ta kontakt med sociala myndigheterna så får dom göra en utredning.

Det lönar inte att skrika och skälla på ett barn som gjort fel.

Crille
    Oregistrerad Crilles avatar
    Vilka idioter till föräldrar! Skulle du låta ditt barn bli mobbat i tre år? Inte jag!

Det första man gör när någon slår ens barn är att polisanmäla.

TrollFar
    Oregistrerad TrollFars avatar
    svinigt som fan. Det äckligaste är att det är väldigt många som genomlider sådant där. Jag själv har vart väldigt aktiv inom antimobbing grupper och så, då jag själv en gång i tiden var utsatt. Men det är en annan historia.

Men det som är jävligt illa är att ingen vågar göra något, jag hoppade av hela grejen till slut för att dom diskuterade saken men ingen vågade ta tag i saker, och när jag gjorde det själv så fick jag bara skäll.. Idiotiskt, så ja, jag fortsätter mot mobbing på egen hand.

Jarl whitegirls avatar
    Reg.datum
    2007 Jun
    Rykte
    3683
    Blogginlägg
    3
    Tack
    1
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    Inte första gången personalen på en skola gör fel när det gäller mobbing. Men hoppas de förändras men inte troligt. Synd om flickan att behöva bli utsatt så i 3år utan någon gör något.

Riddare Swe-Flickas avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    512
    Tack
    0
    Det är hemskt när men ser hur jävliga barn kan vara mot vandra. Men det hemskaste är att så många vuxna ser det men inte gör något åt saken. Visst kan det kanske vara svårt men det gäller att man gör allt man kan. Mobbaren ska ju självklart straffas på något sätt så att han/hon förstår att man har gjort fel och inte gör om det.
    Enat och starkt var du en gång och skall du åter bli !!

Kung Adoremuss avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    24024
    Blogginlägg
    21
    Tack
    7 825
    Tackad: 9 926 gånger i 6 108 inlägg
    Visst är det svinigt. Speciellt som jag vet att man just på denna skola haft en policy som mer går ut på att skuldbelägga offret. Gärningsmännen har för det mesta gått fria och den drabbade fått veta att han/hon inte är psykiskt frisk...

Jarl whitegirls avatar
    Reg.datum
    2007 Jun
    Rykte
    3683
    Blogginlägg
    3
    Tack
    1
    Citat Ursprungligen postat av Adoremus Visa inlägg
    Visst är det svinigt. Speciellt som jag vet att man just på denna skola haft en policy som mer går ut på att skuldbelägga offret. Gärningsmännen har för det mesta gått fria och den drabbade fått veta att han/hon inte är psykiskt frisk...
    Men så gör de på många skolor ger offret skulden eller flyttar på offret till en ny skolan.
    För det måste vara jobbigt att ta itu med problemet alltså mobbaren.
    Om de tog hand om de som mobbar och visar att de tolerar inte sådant vore det bra.

SoulPain
    Oregistrerad SoulPains avatar
    Blir man mobbad, så kan man nästan utesluta att skolan, eller de så kallade antimobbing grupperna kommer hjälpa en, snarare kommer dem motarbeta en.

Så vill man få mobbare att sluta mobbas, så får man ta hjälp från andra, eller ge dem en enkel biljett över floden Styx.

Går även byta skola och hoppas att ingen känner ens förflutna där, så man får en bättre omstart.

Marskalk SpaderDams avatar
    Reg.datum
    2007 Sep
    Rykte
    3330
    Tack
    15
    Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
    "Enligt skolan har man vidtagit tillräckliga åtgärder" Hur kan de påstå detta med facit i hand? Jag tycker de är att tillåta att de fortgår för tydligen så är ju skolan nöjda med prestationen.

"Efter händelsen med jackan rekommenderades den mobbade flickans föräldrar själva att ta kontakt med de andra elevernas föräldrar." Här tycker jag att skolan ska gå in o stötta, kanske ha ett möte med lärare de berörda eleverna och deras föräldrar samt rektorn så att de förstår allvaret i situationen. Jag menar vad hjälper de om flickans föräldrar ringer?
    Snacka om att avsäga sig allt ansvar. Kan inte förstå hur de tar sitt agerande i försvar?!

Riksmarskalk svärdslags avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    3282
    Blogginlägg
    4
    Tack
    182
    Tackad: 438 gånger i 252 inlägg
    Jag har själv inte varit så snäll i mellan-högstadiet, men dom som de var synd om försvarade jag oftast och eftersom att jag var en av de "tuffa" så kunde jag få mobbarna att sluta och ge sig på någon annan istället.

När jag gick i skolan var de en kille som hette Calle som dom brukade hoppa på, slå i solarplexus och hälla ut hans shampoo på honom och grejer, jag och min polare stod och skällde ut hobbyturken som trakaserat Calle efter noter och smällde till honom ordentligt, då vågade han inte angripa honom mer än verbalt efterråt.

Mår dåligt av att se medmänniskor som mår dåligt som egentligen förtjänar bättre. Fett synd om killen, brukade snacka med honom och vara schysst mot han, han berätta för mig att han aldrig haft några vänner. Började ju fan nästan gråta :gråt:

Riksmarskalk svärdslags avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    3282
    Blogginlägg
    4
    Tack
    182
    Tackad: 438 gånger i 252 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av SoulPain Visa inlägg
    Blir man mobbad, så kan man nästan utesluta att skolan, eller de så kallade antimobbing grupperna kommer hjälpa en, snarare kommer dem motarbeta en.

Så vill man få mobbare att sluta mobbas, så får man ta hjälp från andra, eller ge dem en enkel biljett över floden Styx.

Går även byta skola och hoppas att ingen känner ens förflutna där, så man får en bättre omstart.
    Om man inte försvarar sig eller skriker tillbaka så tycker dom att det är ännu roligare. Ja menar, de är ju lätt att slå på någon som redan ligger ner, men om han står upp tillbaka så är de inte lika kul. Om nån vart jävlig mot mig så har jag alltid brusat upp mig och tillslut slagit ner killen. Har försvarat några killar som blivit trakaserade i skolan på samma sätt. Dom vågar inte gå på någon som har killar som skyddar denne.

Marskalk Bitterhet1s avatar
    Reg.datum
    2008 Feb
    Rykte
    2160
    Tack
    61
    Tackad: 18 gånger i 13 inlägg
    Varför är det alltid så när en skola anmäls pga att någon har mobbats i flera år så har de ingen aning om att det var så här illa?!? Hade det varit mitt barn och de hade sagt till mig att själv prata med mobbarens föräldrar så hade det nog gått åt he.....
    Jobbade själv i ett skolkök för ett tag sedan och en dag så ser jag plötsligt en blatteunge stå och slå på en liten blond flicka. Jag börjar skrika på ungen varpå han direkt slutar och börjar springa samtigt som han skriker att han bara skojade.
    Tyvärr stod jag bakom maskiner så jag fick inte tag på aset utan han hannn undan. Men det satt en lärarinna vid bordet brevid fast hon tittade inte ens upp när han stod och slog henne! Jag gick fram till den lilla tjejen och sa till henne att så får han inte göra och att hon borde säga till sin lärarinna. Och om det hände i skolmatsalen så skulle hon säga till mig.
    Hon blev nästan förvånad att någon brydde sig samt att ett stort antal ungar gick fram till mig och ville berätta om att hon jämt blev slagen eller att de blev slagna av andra. Tyvärr jobbar jag inte kvar där men hade jag fått tag i den ungen eller någon annan som slog någon så hade antagligen jag blivit anmäld.

Riddare rocknrolls avatar
    Reg.datum
    2008 Feb
    Rykte
    1282
    Tack
    0
    mobbing är vidrigt, har väl alltid funnits mobbare o kommer nog tyvärr alltid finnas men det måste vara flera som hjälper den mobbade, och sätter åt mobbarna.
    i skolan kan man inte oftast lita på att lärare hjälper till o säger ifrån.
    de blir ju "jobbigt" för dom och så måste dom kontakta föräldrar osv.. blir ju skolans "rykte" nedsmutsat.. helt sjukt.

Marskalk suomentyttös avatar
    Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    1890
    Tack
    15
    Tackad: 6 gånger i 3 inlägg
    Tyvärr är det såhär i Sveriges skolor, personalen blundar, dom vill inte veta av problemen som finns på varenda skola! Dom har inte kunskapen om hur man förhindrar mobbning, dom tar tag i saken på fel sätt, dom flyttar den mobbade eleven istället för att ta tag i problemet. Det gör mig så förbannad, mobbning kan förstöra ett helt liv, jag har fortfarande inte kommit över min tid som utsatt och jag är livrädd att den händer mina barn.:gråt: Men skulle det ske och ingen på skolan gör något, så kommer inte jag som förälder att blunda. :ilsken:

Liknande ämnen

1. Mobbing
    Av Grr-sexy-mama i forum Svenskfientlig brottslighet
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 00:06

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •