Visa resultat för omröstning: Hur önskar du dela upp hushållsarbetet där hemma?

Antal röster
942. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Hushållsarbetet ska delas så lika som möjligt

324 34.39%
  • Den med mest tid tar störst ansvar

468 49.68%
  • Kvinnan ska sköta allt sådant

140 14.86%
  • Mannen ska sköta allt sådant

10 1.06%
Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 567
Resultat 91 till 96 av 96
    Landsförvisad Wollmar Yxkulls avatar
    Reg.datum
    2011 Dec
    Rykte
    145
    Tack
    54
    Tackad: 65 gånger i 32 inlägg
    Om jag som man har ett arbete där jag konstruerar apparater eller vapen som gör livet bättre för mitt folk och min ras så skall jag naturligtvis inte kasta bort mitt liv på att dadda runt med en barnvagn bara för att den rådande dumfeministiska diktaturen just nu påbjuder det. Kvinnan är bäst på att ta hand om barnen, så är naturen skapad.
    Senast redigerad av Wollmar Yxkull den 2012-04-21 klockan 18:10.

Bärsärk Sushnas avatar
    Reg.datum
    2009 Jun
    Rykte
    685
    Tack
    131
    Tackad: 174 gånger i 120 inlägg
    Jag vet inte varför så många människor verkar tro att det bara finns två alternativ för en kvinna: stanna hemma med barn hela livet eller inte alls ha barn och jobba.

Att ha små barn i barnvagn är bara under en kort tid i livet. Man kan jobba i 30 år till. Barn går till skolan och dagis, då behöver inte kvinnan eller mannen stanna hemma längre.

Det tillhör faktiskt inte traditionen att en kvinna bara ska vara hemma och sköta hemmet. Människor förr i tiden hade bondgårdar där även kvinnorna arbetade, eller så gjorde dom något annat jobb för att gynna familjen. Ofta följde även barnen med ut och arbetade, eller så stannade dom hemma med far-eller morföräldrar. Även kvinnor som hade det bättre i livet, kvinnor som hade en rik man skötte inte alltid hemmet utan hade barnskötare och städerskor som tog hand om det praktiska i hemmet.
    Senast redigerad av Länsman den 2012-04-22 klockan 18:10.

3. Följande 2 användare säger Tack till Sushna för detta inlägg:

Ingmar (2012-04-21)

Kung Adoremuss avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    24044
    Blogginlägg
    21
    Tack
    7 838
    Tackad: 9 946 gånger i 6 119 inlägg
    Om jag som man har ett arbete där jag konstruerar apparater eller vapen som gör livet bättre för mitt folk och min ras så skall jag naturligtvis inte kasta bort mitt liv på att dadda runt med en barnvagn bara för att den rådande dumfeministiska diktaturen just nu påbjuder det. Kvinnan är bäst på att ta hand om barnen, så är naturen skapad.

Du är nog den mest osmidiga människa som skrivit på detta forum. Jag har själv tagit hand om mina barn under större delen av deras uppväxt och kan nog inte kalla dumfeminist. I ett förhållande/äktenskap hjälps man åt på alla sätt och framför allt hjälper man varandra att utvecklas.

5. Följande 2 användare säger Tack till Adoremus för detta inlägg:

Ingmar (2012-04-21), Sushna (2012-04-22)

Marskalk Ingmars avatar
    Reg.datum
    2011 Jun
    Rykte
    857
    Tack
    1 368
    Tackad: 509 gånger i 337 inlägg
    Vissa saker är kvinnan bättre skapt för än mannen. Vissa saker är mannen bättre skapt för.
    Det beror på skillnader i fysik, i homoner , mentalitet mm.
    Kvinnan är bättre skapt för barnpassning samt hushållssysslor. En omhändertagande funktion.
    Mannen är bättre skapt för tyngre o skitigare arbete. Skogs- o vedhuggning, grävning, stenbrytning mm.
    Han är bättre på att jaga o fälla stora byte.
    Mannen har en mer skyddande funktion mot tvåbenta o fyrbenta fiender.

Sedan skall man då hjälpas åt. Om frun har timtals med arbete på kvällen o mannen intet då skall han hjälpa till.
    Då nyfödda barn är kommna så krävs att mannen tar ett rejält tag i synnerhet med hushållsarbetet, men även med barnpassning.
    Det senare än mer viktigt om där är äldre syskon.

7. Följande 3 användare säger Tack till Ingmar för detta inlägg:

Adoremus (2012-04-21), Sushna (2012-04-22)

Riddare Johan_s avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    823
    Tack
    394
    Tackad: 364 gånger i 220 inlägg
    Jag valde: Hushållsarbetet ska delas så lika som möjligt, och det är ju ifall båda har lika mycket tid hemma på dagarna, dvs att bägge jobbar

Men ifall den ena jobbar och den andra är arbetslös så är det ju en annan sak. Då får det bli att den som är hemma mest gör även mest hushållsarbete

Rekryt Odiets avatar
    Reg.datum
    2009 May
    Rykte
    84
    Blogginlägg
    1
    Tack
    30
    Tackad: 41 gånger i 23 inlägg
    Jag valde alternativet "Den med mest tid tar störst ansvar", vilket känns mest naturligt. Sedan vem som är hemma mest gör man upp om i varje familj. I min så vill jag själv vara hemma mer än mannen, just för att jag gillar de klassiska kvinnliga sysslorna. Jag vill vara hemma och ta hand om barnen, laga mat, städa och greja på. Hemma går jag in i den ledande rollen då jag vill ha saker på ett visst sätt, jag är närmast odemokratisk. Jag är van vid att bestämma hemma då jag är äldsta barnet, jag har alltid tagit mycket ansvar.

Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 567

Liknande ämnen

1. Dela ut flygblad den 1 maj
    Av Mazarin i forum Opinionsbildning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-01, 09:39
  2. träna hemma,tips på säckar och dylikt
    Av Välfärd i forum Kampsport
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-31, 05:40
  3. Flygbladsturken - Vem vare som dela
    Av TorsViking i forum Humor