Visa resultat för omröstning: Hur önskar du dela upp hushållsarbetet där hemma?

Antal röster
942. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Hushållsarbetet ska delas så lika som möjligt

324 34.39%
  • Den med mest tid tar störst ansvar

468 49.68%
  • Kvinnan ska sköta allt sådant

140 14.86%
  • Mannen ska sköta allt sådant

10 1.06%
Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 96
    Nordisk.nu-teamet Nordisk.nus avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    10570
    Tack
    3
    Tackad: 44 gånger i 10 inlägg

Hur önskar du dela upp hushållsarbetet där hemma?

Hur önskar du dela upp hushållsarbetet där hemma?

Jarl Josefins avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    3366
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    Jag valde "den med mest tid tar det största ansvaret" för om den ena är ledig 80% av dagen och den andra 20% ser jag det inte som särskilt rättvist att båda skulle behöva göra lika mycket. Själv tycker jag det är roligt med hushållsarbete, (än så länge) och sköter gärna det hemma hos min pojkvän.

Marskalk Majas avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    1189
    Tack
    6
    Tackad: 3 gånger i 2 inlägg
    Det är ju bara logiskt, den med mest tid tar mest ansvar.

white_pride
    Oregistrerad white_prides avatar
    Den med mest ledig tid ska naturligtvis göra det mesta av hushållsarbetet. Arbetar man lika mycket så delar man på det.

Marskalk SpaderDams avatar
    Reg.datum
    2007 Sep
    Rykte
    3330
    Tack
    15
    Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
    Jag tycker kvinnan kan sköta hemmet så kan mannen sköta bilen :)

Marskalk Bitterhet1s avatar
    Reg.datum
    2008 Feb
    Rykte
    2160
    Tack
    61
    Tackad: 18 gånger i 13 inlägg
    Den som har mest ledig tid gör såklart det mesta av hushållsarbetet. Spelar ingen roll om det är killen eller tjejen. Ganska tragiskt att det finns killar som helt enkelt inte kan/vet hur man städar, stryker, syr mm mm.

demon
    Oregistrerad demons avatar
    Citat Ursprungligen postat av Vorwärts Visa inlägg
    Det står i skriften att kvinnan skall vara mannen undernådig. =)
    Vilken skrift då? Koranen eller?

För det första har uppdelningen av avlönat och oavlönat arbete individuellt sett inget med över- eller underordning att göra, så länge det är frivilligt.

För det andra är det väl sundare att hushållsarbetet delas upp utifrån de faktiska förhållandena i respektive hem än enligt nån löjlig skrift?

United
    Oregistrerad Uniteds avatar
    Det skall delas så lika som möjligt.
    Är den ena arbetslös el kanske inte så stor tjänst ska klart denne ta mest ansvar där hemma.
    Men jobbar båda ska det vara på lika villkor. Tror inte alls på grottmännisko mentaliteten att kvinnan ska slava bakom spisen och mannen ska sköta det ekonomiska.

Och alla som har barn vet att bara för att man är mammaledig och hemma hela dagen med barnet/barnen så betyder det inte att man har tid att sköta allt.Tvärtom...

Riksmarskalk The Sentinels avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    8056
    Blogginlägg
    3
    Tack
    2 667
    Tackad: 1 514 gånger i 678 inlägg
    Hehe..som den Al Bundy dyrkare jag är så:D.
    Jag kunde inte låta bli att rösta på det minst PK- mässiga alternativet.
    Nej, jag är ingen mansgris egentligen, utan en toffel:)

Vi delar väl på det här hemma, faktum är att jag är en diskmaskin..jag städar och bäddar sängen, enligt hjärtats order *S*.
    Tvätt av kläder är undertecknad bra på:)

Nästa uppdrag blir att rasta tjejens lilla söta katt i koppel, det vore en syn det...hehe, ett rosa koppel, också jag bredvid, en barnätande nazist...:)

Maten får dock frun stå för, då jag är hemskt oduglig vid spisen..
    In i striden genom ett kulregn Herrens vilja ske
    In i striden går han på led

Tills han vitögat ser karolinen marscherar fram
    Lade sitt liv i Guds hand för sin konung och fosterland
    Tills han vitögat ser karolinen marscherar fram

Soldyrkaren
    Oregistrerad Soldyrkarens avatar
    Valde fel, är lite trött, skulle valt: Den med mest tid tar störst ansvar.

Då jag arbetar i vårat hushåll och min sambo är hemmafru (av egen vilja) och både hon och jag tycker att det borde skötas på hennes ansvar så mycket hon orkar, hon har dock problem med muskelaturen i ryggen (är dock på god väg nu) och det gör att hon inte kan göra allt eller hålla igång hela tiden och jag hjälper gärna till så mycket jag kan, även fast jag känner mig sliten för att underlätta för henne.

Många talar om att det är kvinnans jobb att arbeta i köket t.ex, tycker männen borde visa att man beundrar kvinnorna och visar att man älskar dem genom att hjälpa till i den mån man kan (även håller ögonen öppna för det kvinnorna gör, så man gör på rätt sätt, det uppskattar dem samt att man berömer de för deras arbete). Vi har nog det ganska "jämnställt" hemma, men många bortser ju även att vanligt arbete kan vara hårt det med och andra saker utan ser oftast till just hur köket och städning sköts utan att ta till och tänka hur verkligheten är, om en man jobbar 8 timmar varje dag och en kvinna som frivilligt varit hemmafru så tycker jag inte man borde tala ont om män och hur de behandlar kvinnorna, även fast det verkligen finns kräk som gör det.

Tycker förövrigt att det är kul att umgås tillsammans med flickvännen när man lagar mat, städar och tvättar.

Jarl Semper Idems avatar
    Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    3144
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    Jag är så konservativ att jag tror att det egentligen ligger mer för kvinnor än män, generellt sett, att sköta hushållsarbetet i bemärkelsen disk, städ, tvätt. Finnas till hands för barnen när de är små, inte minst.
    Vi är olika skapta i mer än en bemärkelse och historiskt sett har mannen försörjt familjen och kvinnan därför fått sköta marktjänsten. Nu har vi ett sjukt samhälle där det är omöjligt för de allra flesta hushåll att inte bägge lönearbetar.:rant:

När kvinnor tvingades ut i lönearbete och hjärntvättades av feministpropaganda att det i själa verket var en befrielse från att vara förslavade av sina små barn i hemmet uppstod under några decennier en problematisk övergångsperiod. Den traditionella könsrollsfördelningen levde kvar i hög grad kvar, samtidigt som kvinnan nu heltidsarbetade, vilket givetvis var ohållbart i längden.

Självklart ska den som har minst att göra utanför hemmet ta merparten av hushållsarbetet.

Jag arbetar hemmifrån och min fru deltid, de dagar jag sköter marktjänsten eller om vi hjälps åt kan hon dock inte dölja sin irritation över att jag städar "fel" på olika sätt, viker tvätten fel och placerar disken i fel skåp etc.
    Någon som känner igen sig?

Riddare von_Rolands avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    1220
    Tack
    47
    Tackad: 32 gånger i 15 inlägg
    Man ska dela så lika som möjligt. Annars spelar tiden stor roll. Den som har mer tid över får kanske göra lite mer ena veckan.
    Am Ende Steht der Sieg

Einhorn
    Oregistrerad Einhorns avatar
    Sådant där fattar jag knappt att folk orkar diskutera och bråka om.

Den med mest tid och möjlighet bör se det som en självklarhet att ta mest "ansvar" hemma med matlagning osv.
    Om inte den andra parten verkligen vill slava hemma:evilgrin:

Jag gillar att ha det rent och fint och göra min älskade glad genom att laga en god middag och se till att han är nöjd.

kräver dock samma tillbaka utav han då och då.

Så länge man är kär, lycklig och kan prata brukar det lösa sig:lol:

EDIT: kom på att jag HATAR HATAR HATAR att dammsuga.... Det överlåter jag gärna till partnern oavsett om han jobbat 28 timmar på¨raken.

Bärsärk Egos avatar
    Reg.datum
    2008 Apr
    Rykte
    416
    Tack
    6
    Tackad: 6 gånger i 2 inlägg

Exclamation

Jag röstade på "Den med mest tid tar störst ansvar".

Annars tycker jag faktiskt att kvinnor är bättre på praktiskt hushållsarbete än män. Däremot så verkar det som att män är bättre på att skapa ordning i hemmet.
    Jag grundar mina påståenden helt på egna erfarenheter.

En sak som jag märker är att kvinnor har en enorm offermentalitet. Kvinnan är alltid oskyldig och utsatt, mannen alltid skyldig och priviligerad.

Citat Ursprungligen postat av United
    grottmännisko mentaliteten att kvinnan ska slava bakom spisen och mannen ska sköta det ekonomiska
    Kvinnan "slavar", mannen "sköter". Kvinnan står och gråter och svettas vid spisen hela dagarna medans mannen sitter och slappar på bygget* och räknar pengarna. Tja, det är ju ett sätt att se på saken också, men totalt felaktig.
    Skulle rollerna vart tvärt om så skulle det vart samma offerprat. Då sliter kvinnan på en arbetsplats medans mannen sitter hemma och gullar med barnen och lagar mat.

* Tyvärr, men alla män är faktiskt inte chefer på miljardföretag.

Finns massvis med andra underbara exempel på den här sortens offermentalitet.
    T.ex så ska tydligen män kosta mer för sjukvården än kvinnor. Fy! Det är visst viktigare att ta hand om män än kvinnor! Svensk sjukvård bryr sig mer om män än kvinnor. Vilket jävla förtryck! För det kan ju knappast vara så att män helt enkelt skadar sig eller blir sjuka oftare än kvinnor?
    Hade det vart tvärt om så hade det varit synd om kvinnorna ändå, förstås. Då hade det ju vart så att kvinnor lever under en sådan press att de blir sjukare ofta, och att männen bara softar och har det bra.

När kvinnor blir alkohol- eller knarkmissbrukare, då är det synd om de. När en man blir missbrukare så är han bara en jävla slusk som lika gärna kan skjutas, då han kostar samhället pengar.

Lägg ner. Det finns inget som utmärker ett svagt psyke mer än denna typ av offermentalitet.

United
    Oregistrerad Uniteds avatar
    Citat Ursprungligen postat av Jonas De Geer Visa inlägg

Jag arbetar hemmifrån och min fru deltid, de dagar jag sköter marktjänsten eller om vi hjälps åt kan hon dock inte dölja sin irritation över att jag städar "fel" på olika sätt, viker tvätten fel och placerar disken i fel skåp etc.
    Någon som känner igen sig?
    Dåligt att klaga när du väl hjälper till!
    Det är samma sak som att du kan ju egentligen strunta i det för allt du gör blir ändå fel och till slut får käringen din fixa det själv el göra om det.
    Tacksamt !Eller inte...

Jag tycker det är bra att killar vill hjälpa till, att de vill underlätta lite för sina kvinnor. Men ni ska inte få det i nacken sen att det inte är rätt gjort, istället för att uppmuntras och att vi visar vår tacksamhet!

Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista

Liknande ämnen

1. Dela ut flygblad den 1 maj
    Av Mazarin i forum Opinionsbildning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-01, 09:39
  2. träna hemma,tips på säckar och dylikt
    Av Välfärd i forum Kampsport
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-31, 05:40
  3. Flygbladsturken - Vem vare som dela
    Av TorsViking i forum Humor