Hade lite svårt att placera denna tråd. Men då vänner kan falla under familj på något plan satte jag den här.
Läser av och till hur vissa här anser att alkoholiserade människor och andra som tappat fotfästet i tillvaron är att betrakta som sämre människor. Samtidigt ser jag att många här ser vikten av att ta hand om varandra i dessa svåra tider.
När man fått upp ögonen på problemet i ens liv är det lättare att strukturera upp ett mål att jobba mot. Men de som fastnat i ett dåligt levnadsmönster samt är väl in i vuxen ålder kan ha svårt att bryta ett destruktivt leverne.
Hur hanterar ni era vänners svårigheter? Låt säga en person som under 10-15 år levt mer eller mindre hemlös och svårt alkoholiserad. Är denna person att betrakta som förlorad? Något som är säkert är att det inte är lätt att hjälpa dessa.
Jag kan inte annat än känna positiva känslor till denna person. Samtidigt som jag sedan en bra tid insett att jag inget kan göra annat än att av och till dricka några öl med denne och prata om tillvaron. Förändra beteendet står utanför min makt.

Svara med citat

Bokmärken