Det är med viss tvekan jag placerar detta i Musik-kategorin. Inte för att på något vis förringa Sten Bromans gärning och verk, utan bara för att det handlar om den mest obskyre kompositör jag överhuvudtaget kan komma på. Ingenting han gjort finns, mig veterligen, idag tillgängligt på CD, troligen inte heller på Internet. Ett antal av hans stycken fanns en gång utgivna på vinyl, som förmodligen är så gott som försvunna idag.
Den lilla uppfattning jag har kommer istället från de utdrag jag hört vid några tillfällen på radio, som varit alltför olikartade för att göra någon större bedömning, och de partiturfragment som ingår i böckerna jag ska berätta om. Och dessa böcker räcker för att cementera det faktum att han var en av Sveriges märkvärdigaste musiker, och personligheter överhuvudtaget!
Dessa böcker, varav den senaste som kom för några år sedan är den minst intressanta, är nämligen så briljanta att de måste betraktas som självklar läsning för alla som är det minsta intresserade av svenskt kulturliv från 30- till 60-talet! Hans egna berättelser är fyllda av en sån livslusta, en sån galen genialitet, att ingen som väl satt sig in kan undvika att bli "smittad".
Hans fantasifulla beskrivingar av dråpliga händelser i dåtidens samhälle, hans encyklopediska kunskap om det germanska kulturarvet tillsammans med hans uppskattning av avantgardism inom både konst, arkitektur, musik och inte minst kläder - allt det kompletteras med andras berättelser om honom, och så naturligtvis hans ständiga åsiktstirader om absolut allt som finns på denna jord.
Sten Broman är en mycket komplex personlighet väl värd besväret att bekanta sig med - även om det, som det ser ut idag, enbart får bli genom böcker.

Svara med citat
kunde bara inte låta bli att citera det här. Helt fantastiskt. Saknar Sten Broman.

Bokmärken