Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Sten Broman

Rekryt benvolios avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    29
    Tack
    4
    Tackad: 71 gånger i 55 inlägg

Wink Sten Broman

Det är med viss tvekan jag placerar detta i Musik-kategorin. Inte för att på något vis förringa Sten Bromans gärning och verk, utan bara för att det handlar om den mest obskyre kompositör jag överhuvudtaget kan komma på. Ingenting han gjort finns, mig veterligen, idag tillgängligt på CD, troligen inte heller på Internet. Ett antal av hans stycken fanns en gång utgivna på vinyl, som förmodligen är så gott som försvunna idag.

Den lilla uppfattning jag har kommer istället från de utdrag jag hört vid några tillfällen på radio, som varit alltför olikartade för att göra någon större bedömning, och de partiturfragment som ingår i böckerna jag ska berätta om. Och dessa böcker räcker för att cementera det faktum att han var en av Sveriges märkvärdigaste musiker, och personligheter överhuvudtaget!

Dessa böcker, varav den senaste som kom för några år sedan är den minst intressanta, är nämligen så briljanta att de måste betraktas som självklar läsning för alla som är det minsta intresserade av svenskt kulturliv från 30- till 60-talet! Hans egna berättelser är fyllda av en sån livslusta, en sån galen genialitet, att ingen som väl satt sig in kan undvika att bli "smittad".

Hans fantasifulla beskrivingar av dråpliga händelser i dåtidens samhälle, hans encyklopediska kunskap om det germanska kulturarvet tillsammans med hans uppskattning av avantgardism inom både konst, arkitektur, musik och inte minst kläder - allt det kompletteras med andras berättelser om honom, och så naturligtvis hans ständiga åsiktstirader om absolut allt som finns på denna jord.

Sten Broman är en mycket komplex personlighet väl värd besväret att bekanta sig med - även om det, som det ser ut idag, enbart får bli genom böcker.

Rekryt benvolios avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    29
    Tack
    4
    Kul att någon mer här överhuvudtaget känner till honom! Bör tillägga att de böcker jag talar om är dels "Upplevelser av 1900-talet" och en som jag tror heter "Boken om Sten Broman" som både trycktes strax efter hans död, någon gång på 80-talet. Den nyare boken från 2002 är inte lika intressant men förmodligen lättare att få tag i. Så kan jag tipsa om några andra böcker som ger en inblick i konstmusiken i Sverige:

"33 svenska komponister" av Göran Bergendal. Bra introduktion till många idag näst intill okända personligheter. Hans uppföljare om 33 yngre tonsättar är inte alls lika intressant.

"Boken om Fylkingen", närmast encyklopedisk. Har man väl bekantat sig med namnen finns mycket att läsa om här.

"Galen i musik", "Da Capo" och "Georg Bolins gitarrbok" av Oscar Hedlund. Ganska flummiga, men de ger ett intressant tvärsnitt av hur livet såg ut för musiker i de kretsarna på den tiden. Ganska svindlande hur situationen för seriös musik har försämrats bara de senaste 25 åren, och hur pass populärt det faktiskt var då....

Bärsärk Julians avatar
    Reg.datum
    2007 Oct
    Rykte
    236
    Tack
    4
    Tackad: 16 gånger i 12 inlägg
    Trevlig pratstund med den besynnerlige Sten Broman, i och för sig tyvärr med den evinnerlige tråkmånsen Hagge Geigert.

Del 1.
    http://svt.se/svt/road/Classic/share...31009&a=365340

Del 2.
    http://svt.se/svt/road/Classic/share...31009&a=365495

Vilken ljuvlig dialekt.

Bärsärk felix_steiners avatar
    Reg.datum
    2007 Aug
    Rykte
    279
    Tack
    3
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    Sten Broman var en stor kulturpersonlighet, av vars like alltför få uppträder idag. I dag handlar det mest om avföring, perverssex och supa sig full. Vilken samhälls"utveckling"! sic!
    -Att strida för ljuset; ja, det är det högsta!-

Bärsärk Julians avatar
    Reg.datum
    2007 Oct
    Rykte
    236
    Tack
    4
    Citat Ursprungligen postat av felix_steiner Visa inlägg
    Sten Broman var en stor kulturpersonlighet, av vars like alltför få uppträder idag. I dag handlar det mest om avföring, perverssex och supa sig full. Vilken samhälls"utveckling"! sic!
    Ja, han hade ett bildningideal från en tid som numera är långt borta. Kan känna uppskattning för för många av de svenska intellktuella från förr, oavsett politisk tillhörighet. Man kan utläsa mycket om vår samtid och synen på historia samt idealism i texter av Sven Stolpe, Olof Lagercrantz, Herbert Tingsten eller Ingemar Hedenius. Axplocket här är litet, och det finns givetvis många fler värda att lyfta fram.

En mycket intressant intervju med Sven Stolpe finns för övrigt här:
    http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=380665

Riddare Windzeits avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    1176
    Tack
    37
    Tackad: 143 gånger i 59 inlägg
    På tal om Sten Broman så kan jag här bjuda på ett fantastiskt trevligt citat av honom, där han kommenterar jazznegern Louis Armstrongs spelning i Sverige 1933:

"Vågar man säga att han ibland hade något aplikt över sig och ibland även påminde om en enligt våra begrepp sinnesrubbad person när han trutade med munnen eller spärrade upp den på vidaste gavlar och vrålade som ett hest djur från urskogen?

Klockrent, Broman! :yes:

Bärsärk Julians avatar
    Reg.datum
    2007 Oct
    Rykte
    236
    Tack
    4
    För den historiskt intresserade och för Broman-entusiasten bör kanske nämnas att det varje dag i kanalen SR Minnen återkommer avsnitt ur serien "Sten Broman Minns". Mycket trevligt.

Marskalk Rabes avatar
    Reg.datum
    2010 Dec
    Rykte
    1463
    Blogginlägg
    1
    Tack
    748
    Tackad: 644 gånger i 353 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Windzeit Visa inlägg
    På tal om Sten Broman så kan jag här bjuda på ett fantastiskt trevligt citat av honom, där han kommenterar jazznegern Louis Armstrongs spelning i Sverige 1933:

"Vågar man säga att han ibland hade något aplikt över sig och ibland även påminde om en enligt våra begrepp sinnesrubbad person när han trutade med munnen eller spärrade upp den på vidaste gavlar och vrålade som ett hest djur från urskogen?

Klockrent, Broman! :yes:
    kunde bara inte låta bli att citera det här. Helt fantastiskt. Saknar Sten Broman.

Kung Adoremuss avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    24035
    Blogginlägg
    21
    Tack
    7 832
    Tackad: 9 937 gånger i 6 115 inlägg
    Sten Broman väcker ljuva minnen hos oss som växte upp under 60 och 70-talet. Musikfrågan (kontrapunkt) där han var programledare var en tv:s största succéer genom alla tider. Jag ljuger inte när jag säger att man såg programet för hans kunnighet i musik, de tävlande kom alltid i andra hand!

Rekryt benvolios avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    29
    Tack
    4
    Tyvärr missade jag den, förmodligen intressanta dokumentär som gick på SVT för någon månad sedan, och den finns inte att se på siten. Någon som kan lägga upp den så att andra kan se den?
    Hjärtat sitter till höger!

Liknande ämnen

1. Dilsa Demirbag-Sten
    Av Vae Victis ! i forum Nyheter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-10-21, 08:38
  2. Misshandlad av gäng med sten
    Av lejon i forum Nyheter
    Svar: 161
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 19:59
  3. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-01-27, 14:27