Resultat 1 till 11 av 11

Hybrid View

Folkets Man
    Oregistrerad Folkets Mans avatar

Exclamation Mental kollaps under träning

Är nyligen hemkommen från ett längre konditionspass och jag är totalt död i hjärnan. Innan jag åkte så var energin och koncentrationen på topp, men efter cirka 25 minuters intensivt cyklande börjar jag tappa koncentrationen, känner mig helt död i skallen och mycket sömnig även fast pulsen var hög. Åkte inte på tom mage utan 1 ½ timme efter måltid då jag vill slippa håll som kan uppkomma.

Jag är medveten om att hjärnan är en flitig användare av glukos/socker och förbrukar väldiga mängder under träning men blev lite paff av att jag blev så mentalt utpumpad. Jag var inte ens trött fysiskt! :panik:

Vad kan förhindra detta?

Bör tillägga att jag inte har några sömnproblem eller äter dåligt.

Tack på förhand :-)

Marskalk Cronuss avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    1357
    Tack
    11
    Tackad: 97 gånger i 62 inlägg
    Vätskebrist?
    "What we do in life echoes in eternity"

Folkets Man
    Citat Ursprungligen postat av Matoc Visa inlägg
    Vätskebrist?
    Eftersom jag inte kände någon större törst är inte det min första gissning, kan dock vara värt att tänka på tills nästa gång även fast man ej är så törstig. Ett alternativ kanske vore att blanda i druvsocker i vattnet som sportdryck?

Marskalk Bitterhet1s avatar
    Reg.datum
    2008 Feb
    Rykte
    2160
    Tack
    61
    Tackad: 18 gånger i 13 inlägg
    Kanske "sparkar in öppen dörr" men kolla urinen. Är den gul så behöver du vätska.

Marskalk Ingens avatar
    Reg.datum
    2008 Mar
    Rykte
    1441
    Tack
    29
    Tackad: 110 gånger i 67 inlägg
    Det kan va livet? Ibland blir det allmänt tungt då man haft för mycket att göra en period, både fysiskt och mentalt. Några dagars paus från extra aktiviteter kanske behövs. Man ska lyssna på kroppen. Den säger till då den behöver vila. Inte bara fysisk vila som behövs alltid. Slökolla på töntiga komedier och ät massa bra mat :grin:

Purk
    Oregistrerad Purks avatar
    Citat Ursprungligen postat av Nobody Visa inlägg
    Det kan va livet? Ibland blir det allmänt tungt då man haft för mycket att göra en period, både fysiskt och mentalt. Några dagars paus från extra aktiviteter kanske behövs. Man ska lyssna på kroppen. Den säger till då den behöver vila. Inte bara fysisk vila som behövs alltid. Slökolla på töntiga komedier och ät massa bra mat :grin:
    Man vilar väl ändå inte hjärnan genom att konstant kolla på TV:chockad:? Jag har hört att TV och dator är de största bovarna på att förbruka hjärnans energi i och med att du koncentrerar både syn och hörsel samtidigt som man omedvetet ständigt tänker.

Riddare Frostwinds avatar
    Reg.datum
    2007 Sep
    Rykte
    848
    Tack
    2
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    Det där fenomenet har jag med råkat ut för. Om jag var ute och sprang, eller tränade överhuvudtaget, så kunde jag bli så infernalisk trött så jag kunde lägga mig ned på stället och somna på stört!

Problemet var att jag överlag va fullständigt slutkörd. Det var som Nobody sa, livet kom ivägen för träningen (vilket kan bli konstigt om ens liv är träningen).

Du vet ju självklart bäst själv om det föreligger risk för överträning och att du sliter ut dig. Men en veckas vila då och då är inte att förakta.
    O död, var är din seger!

demon
    Oregistrerad demons avatar
    Är du frisk i övrigt skulle jag gissa på energibrist, det kan även sätta sig på psyket. Du har väl hållit på och deffat ett tag nu? Kanske dela upp förbränningsträningen på fler korta pass och se om det blir bättre. Om det är så att det håller i sig dvs. Själv kan jag en bit in på deffen också vara väldigt ojämn och ibland "säcka ihop".

Riksmarskalk The Sentinels avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    8053
    Blogginlägg
    3
    Tack
    2 656
    Tackad: 1 511 gånger i 676 inlägg
    Opferplutten! Hjärnan förbrukar inte mer glukos under träning så vitt jag vet, det är dock, sett till sin storlek kroppens största energitagare.

Den suger i sig ungefär 120-130 gram glukos om dagen, men i ditt fall när det gäller konditionspasset, var det första gången på länge som du körde "hårt"?
    Vad åt du innan passet? Och sedan skadar det inte med vattenintag under själva passet, det är enbart positivt. Du svettas ut en hel del salter tex..

edit//
    Hjärnan förbrukar 20% av allt syre, 50% av allt glykos och 20% av proteinet. Jämfört med många andra organ är hjärnan glupsk. Från den moderna forskningen står det numera klart att hjärnan också är petig i maten. Äter vi fel mår den inte bra och blir på dåligt humör.
    Rätt kost kan ge en ökad koncentrationsförmåga, bättre koordination, högre motivation, stärkt minne, snabbare reaktioner, ökad stresstålighet och bromsa hjärnans åldrande.
    http://www.nyfikenvital.org/?q=node/91
    In i striden genom ett kulregn Herrens vilja ske
    In i striden går han på led

Tills han vitögat ser karolinen marscherar fram
    Lade sitt liv i Guds hand för sin konung och fosterland
    Tills han vitögat ser karolinen marscherar fram

Jarl Tiefensees avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    1055
    Tack
    1
    Tackad: 2 gånger i 1 inlägg
    Precis som Vanheden skriver så har det säkerligen med vad du åt innan passet att göra.
    Kanske brist på natrium? kalium?
    Kanske obalans mellan dessa två?
    Båda två reglerar blodtryck, nerv- och muskelfunktioner.
    Eller helt enkelt överansträngning...
    Free The Order
    det var bättre förr när vi bara spöade alla som inte tyckte likadant / Final_Stand

Folkets Man
    Vad rekommenderar ni för kost alldeless innan träningspasset? Och hur lång tid innan man ger sig ut skall man äta för att undvika håll? Min kroppstyp är Endomorph men det ska väl inte ha någon större betydelse för matsmältningen och hur man undviker "håll". I vilka maträtter finns det rikliga mängder natrium och kalium? Då jag är ganska ung och relativt oerfaren är jag glad för alla tips jag kan få :-)

EDIT: Sen kan jag tillägga att jag endast sovit 6-7 timmar per natt, men har ändå inte varit helt trött på morgonen men långt ifrån helt utvilad och pigg.

Liknande ämnen

1. äkta träning
    Av frostbarnet i forum Styrketräning
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 10:56
  2. Träning nattetid
    Av TDS i forum Styrketräning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-01-22, 14:50
  3. Gemensam träning
    Av Timglas i forum Styrketräning
    Svar: 5