Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 20
    Riksmarskalk The Sentinels avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    8056
    Blogginlägg
    3
    Tack
    2 667
    Tackad: 1 514 gånger i 678 inlägg

Somaliska på Göteborgs universitet

Göteborgs universitet startar, som enda universitet i landet, till hösten en 30-poängs kurs i somaliska. I Göteborg finns närmare 3 000 personer som talar somaliska.

Somaliska talas av över 20 miljoner människor i flera afrikanska länder som Somalia, Djibouti, Etiopien och nordöstra Kenya.

På grund av det långvariga inbördeskriget i deras land bor sedan början av 1990-talet flera miljoner somalier utanför Afrika. I Sverige finns omkring 20 000 personer som talar språket.
    http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=413286

Första April har redan varit..
    Någon som tror att universitet blir bättre av detta?
    En obligatorisk bönesal på universitetet för kravmaskinerna lär ju komma som ett brev på posten. Om det inte redan finns sådana där förstås.
    Skrikande ungar, blöjbyten och katrökning..

Det är intressant vad vårt kära utbildningsväsende prioriterar, våra raketforskare från Somalia får alltså en egen 30- poängs utbildning, det lär ju inte bli så många andra folkslag som studerar på det här programmet..
    Det visar sig väl hur många som söker, de är väl för bekväma för att studera, det är billigare att suga i sig bidrag och föda barn..
    Man undrar lite över tanken med detta? Trots allt är 20 000 somalier inte såpass mycket att de ska få en egen universitetsutbildning, vidare kan man också tycka att det vore prioriterat för de här människorna att läsa svenska på SFI- nivå istället, det är väl mer i linje med vad de mäktar med..dessutom så är det ju ett förslag på att främlingar ska få en extra bidragsmorot om de klarar av SFI-programmet fort..
    In i striden genom ett kulregn Herrens vilja ske
    In i striden går han på led

Tills han vitögat ser karolinen marscherar fram
    Lade sitt liv i Guds hand för sin konung och fosterland

TDS
    Oregistrerad TDSs avatar
    Jag tänker i mer positiva banor! Att det blir tal om en bönesal tror jag absolut inte, då övriga skolor och universitet är befriade från detta, trots ett flertal utbildningar som är inriktade på utomeuropeiska länder och språk.

Jag ser heller inga problem i att afrikanska språk lärs ut vid universitet, då språkkunskaper enbart är av nytta. Nu tänker säkert många att somaliska kan man väl ändå inte ha någon nytta av, men se till framtiden! Afrikanska länder såsom Somalia kommer inte att vara krigsdrabbade i all evighet, och inom tid (Givetvis relativt lång tid) så kommer länder som Somalia att vara viktiga för den internationella ekonomin, som påverkar oss oavsett om vi vill det eller ej.

Ser man till nutid så är afrikanska språk absolut av intresse ur en säkerhetspolitiskt synpunkt. Terrorismen är utbredd och ett flertal terrorister huserar i Sverige. Hoten är förvisso främst riktade mot "de gamla vanliga", men det innebär inte att allt är frid och fröjd här.
    Ju fler som förstår "terrorspråk", desto fler framtida terrorister kan stoppas.

Till det så kan man även nämna det självklara: Det talas illa om oss svenskar på världens alla språk, och det är absolut inte av ondo att förstå vad de säger, så att man kan kontra det hela.

Det kan även finnas negativa aspekter, men jag ser att de positiva väger tyngre.

Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    8056
    Blogginlägg
    3
    Tack
    2 667
    TDS>>

Jag ser inget positivt i att svenska skattebetalare ska behöva bidra till detta språks utveckling vare sig det är i Sverige eller internationellt sätt.
    Har svårt att se att man kan bekämpa fler terrorister genom att lyfta fram deras språk här.
    Terrorismen stoppas på andra sätt, förhoppningsvis.
    Tvivlar på att SÄPO-agenter får lära sig somaliska.
    Håller inte med dig på något plan faktiskt.
    så kommer länder som Somalia att vara viktiga för den internationella ekonomin
    Det tror jag knappast, finns inget som tyder på det?

Då kanske alla potentiella "terrorspråk" borde lyftas fram här? Det har vi väl råd med, vi som är jordens soptipp?
    Sedan kan jag meddela dig att bönerum finns visst på universitet och lärosäten i Sverige så det kan jag avfärda här och nu.

http://www.sr.se/cgi-bin/Internation...ProgramID=2172

Här kan man på sveriges radio lyssna på detta högtstående språk, om det nu mot förmodan skulle finnas intresse..tycker det finns nog med trams redan..jag är då förbannat glad att jag slipper bidra med licenspengar till SR något mer...

Om man nu vill lära sig språk som man har nytta av så kommer nog somaliska väldigt långt ner, själv skulle jag vilja kunna exempelvis spanska. Det är ett av jordens största språk, och talas på flera kontinenter, tack och lov så är somaliskan inte lika spridd..

TDS
    Oregistrerad TDSs avatar
    Vi börjar med "att bidra med skattepengar":

Ja, det kommer att behövas 1-2 lärare som undervisar. Ser man dock till många andra fullständigt värdelösa kurser, så kan jag tycka att det är värt det.

Vidare till terrorism:

Du tror inte att förståelse för deras språk är viktigt när det kommer till bekämpning av terrorism? Det är det viktigaste medlet för att stoppa attacker.

Helt rätt, vare sig poliserna eller de civila utredarna vid Säkerhetspolisen får lära sig somaliska, eftersom kontraterrorismen vid säpo inriktar sig på följande:

- Spaning
    *Det kräver inte några kunskaper i andra språk.

- Avlyssning
    * Det är FRA som sköter den delen åt säkerhetspolisen.
    Flertalet anställda vid FRA behärskar "terrorspråk", då främst arabiska.

- Analyser och övrigt utredningsarbete.
    * Det grundar sig på spaningsarbete och avlyssning.
    Spaningsarbetet kräver som skrivet inga språkkunskaper, och det är FRA som sköter "avlyssningen".

Tidigare var det främsta språket vid Tolkskolan (Underrättelsecentrum) ryska, men i dagsläget prioriteras arabiska av den enkla anledning att det största hotet inte längre kommer från öster (Även om ryska fortfarande lärs ut).

Alltså för att påpeka det igen: Nej de anställda vid Säkerhetspolisen får inte lära sig arabiska på arbetstid, men då de samarbetar med försvarsmakten så behövs inte det, eftersom försvaret tar på sig det ansvaret.

Angående bönerum så vet jag 1 skola som har ordnat med detta. Var god och nämn vilka skolor och universitet som har speciella bönerum.

--Jag missade att du hade svarat på att du inte tror att Somalia i framtiden kommer att vara viktig för den internationella ekonomin:

Planeten är inte oändlig, och tids nog så måste även u-ländernas markyta användas för att maximera företagens vinster. Afrika är till stora delar outnyttjat, och därför en perfekt plats för etablering i framtiden. När samhällssituationen stabiliserats i länderna.

Jag påstår inte att det kommer att ske inom en snar framtid, utan det kan inte bli tal om det hela fören om tidigast 30 år, men det kommer bli verklighet.

Om ingenting drastiskt sker, så kommer vi inom 100 år behöva använda haven. Det vill säga med hjälp av massiva plattformer bygga upp nya samhällen för att hysa alla människor och företag.

Glöm inte att framstegen görs inom alla områden, och livslängden kommer att öka med varje medicinskt framsteg som görs. Det samma gäller svälten som kommer att vara ett minne blott (Åter igen om många år).

Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    8056
    Blogginlägg
    3
    Tack
    2 667
    Du tror inte att förståelse för deras språk är viktigt när det kommer till bekämpning av terrorism? Det är det viktigaste medlet för att stoppa attacker.
    Så du tror alltså att svenskar som inte har någon somalisk anknytning kommer att anmäla sig till den här utbildningen??
    Tvivlar på att de som går en universitetsutbildning lär sig ett språk för att "bekämpa terrorismen"..

Jo jag vet att FRA sköter om det utmärkt, och de har lärt sig det utan att studerat det på universitet, eller åtminstone en egeninriktad somalisk utbildning.
    Skulle se tjusigt ut med rekryteringen till utbildningen:

"Studera somaliska för att lära dig att bekämpa terrorismen", hehe..

Angående bönerum så kan jag tyvärr inte säga det här, men jag kan skicka ett mail till dig istället.
    Så, jag håller fortfarande inte med dig alls..är du överhuvudtaget nationell som kan stå ut med att ha somaliska på universitetsnivå i Sverige??? Ursäkta om jag kränker dig, men jag måste fråga...

TDS
    Oregistrerad TDSs avatar
    Jag tror absolut inte att somalier kommer att anmäla sig till kursen, och inte heller att särskilt många svenskar kommer att anmäla sig, men merparten av de sökande kommer att vara svenskar (Det är enbart en gissning från min sida).

Ett fåtal av de som kommer att söka till utbildningen kommer säkerligen att göra det för att kunna vara delaktiga i kontraterrorismen. Jag menar absolut inte att de går utbildningen för att sitta och tjuvlyssna på t-banan, spårvagnen eller vad det nu må vara, men däremot för att bli mer konkurrenskraftiga när de söker arbeten vid exempelvis polisen.

Det är nu jag börjar tvivla på att du är insatt i ämnet, genom att du skriver att de anställda vid FRA lärt sig språk utan universitetsstudier.

I stort sett alla anställda vid FRA (Som arbetar vid berörd "avdelning", har införskaffat sig sina kunskaper genom universitetsstudier.

Antingen genom att civilt läsa vid universitet, eller genom vissa av försvarsmaktens värnpliktsutbildningar (Såsom "Tolk/Förhörsledare" och Underrättelseassistent).

Du får väldigt gärna skicka ett mail till mig angående de skolor som åsidosatt plats åt bönerum. Det är en lista jag absolut vill ta del av.

Så eftersom jag anser att språkkunskaper är av värde, så tvivlar du på att jag är nationell?
    Jag kan då lugna dig med att skriva att, Ja jag är nationell.

Jag blir inte kränkt, men däremot fundersam!

Utbildning och däribland språkutbildning är enligt mig en självklar del i ett nationellt samhälle. Hur värdefullt var inte ryska för tyskarna under andra världskriget?

Gladius
    Oregistrerad Gladiuss avatar
    Hehe jag såg denna kursen i katalogen och min första tanke var, vem är det tänkt ska gå denna?

Det är ju inte som med kurser i thai där avskyvärda män går för att kunna prata med sin senaste importfru då ytterst få svenskar gifter sig med somalier!

Edit:Nej ingenstans säger jag att det skulle vara bättre med Thai. Du som hävdade detta kanske skulle gå en kurs i somaliska så att du kan behärska ett språk i alla fall!

Rekryt Fyrdung_s avatar
    Reg.datum
    2007 Jun
    Rykte
    45
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    Frågan är, Vem vill lära sig sig somaliska?!
    När ett folk leds mot sin undergång är det dess plikt att göra motstånd!

TDS
    Oregistrerad TDSs avatar
    Citat Ursprungligen postat av Fyrdung_ Visa inlägg
    Inte tillräckligt många för att kursen ska bestå...
    Jag tror inte att jag är helt fel ute, om jag skriver att i princip alla som söker sig till utbildningen, har ambitioner att bli polis, och vill skaffa sig en extra "merit".

Marskalk SpaderDams avatar
    Reg.datum
    2007 Sep
    Rykte
    3330
    Tack
    15
    Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av TDS Visa inlägg
    Inte tillräckligt många för att kursen ska bestå...
    Jag tror inte att jag är helt fel ute, om jag skriver att i princip alla som söker sig till utbildningen, har ambitioner att bli polis, och vill skaffa sig en extra "merit".
    Skulle man nu vilja bli polis så finns de väl andra språk än just somaliska som skulle kunna vara en merit? Dessutom varför skulle de vara en merit att prata somaliska med afrikaner i mitt eget land? Nej de där tror jag inte på!

Jaha de var värst vad minus jag skulle få för detta nu då. Ni glömmer att skriva era namn. Tycker ni de är en merit att kunna prata somaliska eller vad är de frågan om?
    Tack & hej!

TDS
    Oregistrerad TDSs avatar
    Citat Ursprungligen postat av SaraSaga Visa inlägg
    Skulle man nu vilja bli polis så finns de väl andra språk än just somaliska som skulle kunna vara en merit? Dessutom varför skulle de vara en merit att prata somaliska med afrikaner i mitt eget land? Nej de där tror jag inte på!
    Nja språkkunskaper i utomeuropeiska språk är skrämmande nog en enorm merit när du söker till PHS. De mest lästa utbildningarna på senare tid hos de som söker till polisutbildningen är:

- Juridisk introduktionskurs och juridisk översiktskurs.
    - Främmande språk.
    - Socialantropologi.

Regeringen har beordrat RPS att öka antalet invandrare på PHS, och för att det inte ska vara för tydligt (Eftersom det officiellt hävdas att ingen kvotering sker), så ligger språkkunskaper högt upp på meritlistan, så att säga.

Hitintills så har inte somaliska varit något man sett i många ansökningar, men jag kan absolut tänka mig att det kommer ett antal ansökningar med just den s.k "meriten" under de 2 antagningsprocesser som sker under nästa år.

Jarl stefan1s avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    3819
    Tack
    164
    Tackad: 259 gånger i 161 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Fyrdung_ Visa inlägg
    Ja, frågan är ju vilken svensk som vill ha en somalier och även lära sig somaliska? Den svensken är definitivt redo för en enkel biljett till Somalia.
    Det är även där samtliga somalier hör hemma och definitivt inte i Sverige.
    "För att kunna bekämpa fienden, måste man lära känna fienden" kommer jag att tänka på, som jag tror att någon försökte att formulera i denna tråd, men i fallet med somalier så behöver man inte lära dem somaliska på ett svenskt universitet för att kunna få bukt med dem. Det sänder snarare istället signaler om att de kan få som dem vill här, nä när det gäller somalier så måste man vara blind, döv etc. för att inte förstå att det folket är som elaka troll hos det svenska folket.
    Mångkultur sysslar inte med sanningen utan med vad den kan "bevisa".

Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    8056
    Blogginlägg
    3
    Tack
    2 667

Det är nu jag börjar tvivla på att du är insatt i ämnet, genom att du skriver att de anställda vid FRA lärt sig språk utan universitetsstudier.
    Jag har inte påstått att jag är insatt i hur FRA utbildar sin personal, det jag menade är att de inte pluggat somaliska "egenutbildningar" hittills, men det lär väl bli ändring på det nu..

I stort sett alla anställda vid FRA (Som arbetar vid berörd "avdelning", har införskaffat sig sina kunskaper genom universitetsstudier.
    Det har du säkert helt rätt i.

Du får väldigt gärna skicka ett mail till mig angående de skolor som åsidosatt plats åt bönerum. Det är en lista jag absolut vill ta del av.
    Varför är detta så viktigt för dig? Vad ska du göra åt det?

Jag blir inte kränkt, men däremot fundersam!
    Likewise dear brother...

ibland språkutbildning är enligt mig en självklar del i ett nationellt samhälle. Hur vär
    defullt var inte ryska för tyskarna under andra världskriget?
    Det är ju en horribel jämförelse, Sverige är inte i krig på det sättet, och självklart ska man ha koll på "fiendens" planer, och gärna kunna deras språk självfallet.
    MEN, en statlig tillsatt utbildning för detta??
    Det har ju gått bra hittills att utbilda folk?

Det kan ju knappast vara universitetes tanke, att utbildningen skulle gälla för att "utbilda sig i kampen mot terrorismen", även om jag kan förstå och hålla med lite i din poäng, men av någon anledning så tycker staten att Sverige ska ståta med somaliska på våra skolor, och det tycker jag är åt helskotta horribelt.

TDS
    Oregistrerad TDSs avatar
    Citat Ursprungligen postat av Vanheden Visa inlägg
    Varför är detta så viktigt för dig? Vad ska du göra åt det?
    Jag tycker helt enkelt att det låter otroligt, och vill ha ren fakta. Resten tog vi via PM!

Marskalk Edsvurens avatar
    Reg.datum
    2007 Jul
    Rykte
    939
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg

Exclamation

Citat Ursprungligen postat av Vanheden Visa inlägg
    http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=413286

Första April har redan varit..
    Någon som tror att universitet blir bättre av detta?
    En obligatorisk bönesal på universitetet för kravmaskinerna lär ju komma som ett brev på posten. Om det inte redan finns sådana där förstås.
    Skrikande ungar, blöjbyten och katrökning..

Det är intressant vad vårt kära utbildningsväsende prioriterar, våra raketforskare från Somalia får alltså en egen 30- poängs utbildning, det lär ju inte bli så många andra folkslag som studerar på det här programmet..
    Det visar sig väl hur många som söker, de är väl för bekväma för att studera, det är billigare att suga i sig bidrag och föda barn..
    Man undrar lite över tanken med detta? Trots allt är 20 000 somalier inte såpass mycket att de ska få en egen universitetsutbildning, vidare kan man också tycka att det vore prioriterat för de här människorna att läsa svenska på SFI- nivå istället, det är väl mer i linje med vad de mäktar med..dessutom så är det ju ett förslag på att främlingar ska få en extra bidragsmorot om de klarar av SFI-programmet fort..
    Tycker inte att ramfrämlingar har rätt att gå på Svenska skolor, man får väl sätta upp baracker för dem. Det som behövs i vårt samhälle är en rasuppdelning om vi ska ha dem här, för de är faktist ett stort problem i det Svenska samhället. Sen så ska de inte ha någon bönesal heller för den delen. Dom är i Sverige, då får de anpassa sig efter oss & vi ska inte anpassa oss efter dem vilket vi verkar få göra för att våra dekadenta politiker tycker det. Rätt förjävligt.
    Nationell och inte aktivist i Göteborg? Goteborg@folkfronten.nu

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

1. Motkraft och stockholms universitet
    Av jocko i forum Nyheter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-12, 08:33
  2. Göteborgs somalier - ett folk i kris
    Av Emy i forum Nyheter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-20, 12:09
  3. Blodbad på universitet