Hej, jag har ungefär vad alla andra har räknat upp i min sminkväska, men vi nordiska skönheter skulle egentligen inte behöva ha hälften av allt klet och smet. Lite väl fåfäng är man allt..
Hej, jag har ungefär vad alla andra har räknat upp i min sminkväska, men vi nordiska skönheter skulle egentligen inte behöva ha hälften av allt klet och smet. Lite väl fåfäng är man allt..
Tänkte på en sak, ni som använder mycket smink. Använder ni lika mycket varje dag eller sminkar ni er mer när ni ska på fest än om ni ska till skolan? Själv sminkar jag mig väldigt annorlunda iaf, är man morgontrött som jag kan det bli att jag bara tar lite mascara innan skolan medan inför fest så står jag framför spegeln lite längre :-)
"Dräktens snitt antyder bärarens intellekt och begåvning, färgen hans känsla och hjärtslag."
- Thomas Carlyle
Hur orkar hon? :chockad: Jag sover mycket hellre de där två timmarna och hoppar sminkningen helt och hållet om det är så. Brukar gå upp en timme innan om jag planerar att sminka mig inför skolan, annars hinner jag inte. Men då ingår ju både sminkning och fixa håret, och håret är det som tar längst tid i mitt fall...
"Dräktens snitt antyder bärarens intellekt och begåvning, färgen hans känsla och hjärtslag."
- Thomas Carlyle
Jag lägger ner max 15 minuter på sminkningen oavsett om det är till jobbet eller till fest. Men visst, är det ett mycket speciellt tillfälle (ingen maskerad då) då det är viktigt med en "perfekt" make-up så kan det ta upp till 45 minuter.
En halv dag är liteInnan jag klippte av mig en del av mitt och tunnade ur det, ja, då tog det en hel dag att få det någorlunda torrt. Därför är en av mina bästa kompisar min hårfön.
Apropå det här med smink, är det någon som provat att använda dyrare smink någon gång, exempelvis Dior? Hur är de jämfört med de billigare sminksorterna?
- Thomas Carlyle
Dior är inget vidare. Jag kände en kvinna som arbetade där för ett par år sedan, och fick då mängder av hudvårdsprodukter och smink därifrån. Nästan allt har jag gett bort, då jag är extremt känslig mot starka parfymer och vissa färgämnen i smink, och som bekant är fransmän väldigt förtjusta i att parfymera allt överdrivet mycket.
Jag kunde inte använda deras foundation eller puder alls, fick utslag i ansiktet, deras mascaror gjorde mina ögon röda och irriterade och till och med ögonskuggan sved på ögonlocket, tyvärr.
Vad beträffar andra märken av det lite dyrare slaget är Clinique det jag använder mest. Jag kan inte använda någon annan foundation eller mascara än Cliniques, men eftersom jag sminkar mig så väldigt sällan kostar det ändå inte så mycket. Tänkte dock prova en foundation från något ekologiskt märke nu, tyvärr innehåller de ofta titandioxid eftersom det är det mest naturliga täckande färgämnet (vilket kan ge utslag om man är känslig), men jag tänker inte utsätta mig för riskerna det innebär att smeta in sig med märkliga kemikalier och färgämnen.
Alla dyra märken, även Dior, har ju den fördelen att det håller bättre kvalitet. Även om deras foundation gav mig utslag satt den ju på huden en hel dag, ögonskuggorna också. Har man inte överdrivet känslig hy är det nog inte till besvär.
Vill man investera i smink ska man göra det i foundations, mascaror, puder och hudvårdsprodukter. Det är inte så stor skillnad mellan ett läppglans för 100 kronor och ett för 300 kronor, inte såpass stor att jag tycker det är värt de extra pengarna iaf. Läppglans, ögonskuggor och läppstift är ju också sådant man vill ha flera olika sorter av för att kunna variera sig, då blir man snart ruinerad om man ska använda de dyrare alternativen.
Satsa på att hitta en bra foundation och en bra mascara som passar din hy, ditt tycke och smak och lägg ner mindre energi på inköp av de roliga detaljerna.
Ett tips till er som har känsliga ögon -Body Shops mascara funkar skitbra. Jag kan inte använda någon annan, varken dyr eller billig, men deras vanliga svarta kan jag ha en hel dag utan att få tårar i ögonen och att det ska klia och hålla på... kostade 229 senast jag köpte den :-)
hmm. Har mange ulike øyenskygger, men bruker dem svært sjeldent.
Noen eyelinere, litt lipgloss, foundation, pudder, noen mascara, leppestift.
Men jeg bruker egentlig bare eyeliner og mascara. Skjønner meg ikke på all sminken, dog det hadde vært greit og kunne gjort seg ekstra fin i blant...
Tror jeg holder meg til eyelineren og mascaraen jeg :)
Älvsjömässan hade unga företagare i veckan. Spiteful var där med natursmink. Det är bra + billigt :) Du kan ju fråga henna om hennes produkter inehåller titandioxid :-)
Måste ju hjälpa lite på traven efterosm jag inte köpt ngt själv :p
Ja, jag har hört att hon är igång med sitt mineralsmink nu. Skitbra initiativ (det sminket lär heller inte innehålla Vismut om jag förstått det rätt, Spiteful får gärna rätta mig om jag har fel). Allt mineralsmink innehåller däremot titandioxid. Det är själva förutsättningen för att man ska kunna tillverka en täckande mineralfoundation.
Bokmärken