Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 45
    Väpnare Yubers avatar
    Reg.datum
    2007 Nov
    Rykte
    73
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg

Kvinner i millitæret

Hva synes folk her egentlig om at kvinner kan melde seg til førstegangs-tjeneste? Situasjonen i dag er at alle jenter blir innkalt til obligatorisk sesjon, mens selve værneplikten er valgfri. I prinsippet trekker kanskje de fleste konklusjonen at det er feil å lære kvinner krigføring, da de ikke burde sendes til konfliktområder. Dette er jeg enig i, da jeg ser på selve krigføringen som mannens oppgave. Men på en annen side så har det norske millitæret blitt ett slags abstrakt begrep, der en kan utdanne seg, få fagbrev, studiepoeng osv., å ikke bare bli en draps-maskin.
    I Israel har samtlige innbyggere i staten 2 års obligatorisk værneplikt, som gjelder for alle. Her får de blandt annet trening i Krav Maga (en form for selvforsvar), for å lære dem til å takle den relativt voldelige hverdagen de lever i. Kanskje vi faktisk, ja, har noe å lære av jødene her? Gatene i Norge går i samme retning som de i Israel. Det er ikke trygt her, da spessielt ikke for kvinner. Kanskje ett tiltak hadde vært å faktisk sende kvinner i millitæret så de kunne lært å forsvare seg mot den økende volden i samfunnet?

Hva mener dere andre?

majortyrann
    Oregistrerad majortyranns avatar
    Kvinner kan fylle mange fungsjoner i forsvaret, men de nektes å delta i kamphandlinger.årsaken er som følger: Det blir gått utifra at det er en større påkjenning for den jevne mannlig soldaten å se lemlestede og ille tilredte lik av kvinnelige medsoldater enn tilsvarende mannlige.
    Da lurer jeg påom det er noe poeng i å innkalle kvinner til sesjon og senere førstegangstjeneste.Utdanne dem i våpenbruk og andre militære frdigheterm,gi d4em særbehandling og særtilpassede fysiske krav når de uansett aldri kommer i en kampwsituasjon.At de ønsker det eller at likestillingen anser jeg som dårlige argument.
    jeg er av den oppfattningen at soldater er til for forsvaret,og ikke motsatt

Bärsärk We Are Manys avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    177
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av majortyrann
    I Israel har samtlige innbyggere i staten 2 års obligatorisk værneplikt, som gjelder for alle. Her får de blandt annet trening i Krav Maga (en form for selvforsvar), for å lære dem til å takle den relativt voldelige hverdagen de lever i. Kanskje vi faktisk, ja, har noe å lære av jødene her?
    Når man ser på innbyggerene i Israel skulle man tro at de ikke har drevet en ærlig dags arbeid på flere tusen år! Spinkle og feige er Israelske soldater, som en skjelden gang går ut av pansrede kjøretøy for å skyte et barn eller en sivil far foran familien sin. Siden alle Israelitter har verneplikt, og tatt i betraktning at IDF har som mål å terrorisere sivile befolkninger, kan man konkludere med at Israelitter i det hele tatt er et ganske udugelig folkeslag. Jeg lurer på hvor lenge de ville overlevd om de ikke hadde mottatt en overflod av våpen og skattepenger fra oss i vesten.

Adferden deres kan egentlig minne om den til rotter. I det at de lever som åtselsdyr rundt mer vellykkede arter, og viser ingen evne eller vilje til å produsere noe selv.

Tema: Det er nå bevist at kvinner har betydelig dårligere hånd-øye koordinasjon, romforståelse, upraktiske kroppslige funksjoner, og betydelig dårlige fysikk enn menn. Det er absolutt ingen god grunn til å tro at kvinner kommer til brukes i krigføring i framtiden, annet enn i fødestuene.

Väpnare Yubers avatar
    Reg.datum
    2007 Nov
    Rykte
    73
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av majortyrann Visa inlägg
    Kvinner kan fylle mange fungsjoner i forsvaret, men de nektes å delta i kamphandlinger.årsaken er som følger: Det blir gått utifra at det er en større påkjenning for den jevne mannlig soldaten å se lemlestede og ille tilredte lik av kvinnelige medsoldater enn tilsvarende mannlige.
    Da lurer jeg påom det er noe poeng i å innkalle kvinner til sesjon og senere førstegangstjeneste.Utdanne dem i våpenbruk og andre militære frdigheterm,gi d4em særbehandling og særtilpassede fysiske krav når de uansett aldri kommer i en kampwsituasjon.At de ønsker det eller at likestillingen anser jeg som dårlige argument.
    jeg er av den oppfattningen at soldater er til for forsvaret,og ikke motsatt
    Jeg argumenterte aldri for å sende de i kamp, da jeg, både av praktiske og moralske grunner, er uenig i. Ei heller sa jeg noe som helst om likestilling.
    Som sagt er forsvaret i dag mer enn bare en fabrikk for drapsmaskiner, men ett sted der en blandt annet kunne lært seg å forsvare seg selv, som er nødvendig.

For hva angår denne særbehandlingen din, så er jeg nyskjerrig hva du sikter til? Her kan du se en tabell med opptakskrav (dette er for hærens befalskole). ja, det er lavere fysiske krav, men alikevell sikkert mye høyere enn menn flest klarer. Men uansett så var ikke diskusjonen om å sende de i kamp, da de her, uten tvil, står svakere.

Väpnare Yubers avatar
    Reg.datum
    2007 Nov
    Rykte
    73
    Tack
    0
    We Are Many: Vi diskuterer ikke Israel her, men hvorvidt kvinner har noe i det norske forsvaret å gjøre. Hoved-argumentet mitt var dette med å lære dem fysisk selvforsvar, som de trenger i hverdagen. Det er ikke snakk om å sende de ut i konflikt-områder.
    Nor det er sagt vil jeg gjerne se kilden du har til påstanden din der, for jeg på min side har aldri hørt noe om hverken romforståelsen, eller koordinasjonen dems.

Bärsärk Åses avatar
    Reg.datum
    2007 Nov
    Rykte
    220
    Tack
    1
    Tackad: 3 gånger i 2 inlägg
    Gi kvinnene et knull å send de på husmorskole! :D
    Nei, men jeg tror vi har godt av noe av det samme som militæret, bare at det er basert for å lære oss å holde hus og familie. Men jeg vil også ha våpentrening til den dagen krigen er her. Selv om det ikke er kvinnens oppgave å krige, kan det være nødvendig med våpen. Jeg syntes at i en husstand, burde det være et våpen til mann og kone, og et våpen til hvert barn over fylte... vel, komfirmasjonsalder.
    - Døde fisk svømmer med strømmen.

Skarven
    Oregistrerad Skarvens avatar
    Jeg synes det er flott at vi skal få muligheten til og ta del i forsvaret. Hvem sier at ikke vi kan gjøre no bra?
    Hørte ei jente som hadde vært på militær camp, hun kom hjem og wow, da skulle hun bli fallskjermjeger. vel, bør kanskje legge fra seg veska og alt dallet først.
    Og ha ubrukelige personer i hæren enten det er en hun eller en han er bare dumt.
    Jeg er derimot glad for at jentene får mulighet til å være med å gjøre en liten innsats, uten og bli tvunget...
    Jeg kunne tenkt meg en tur i forsvaret for å lære meg og håndtere våpen bedre og annet som er nyttig om krig og invasjon skulle oppstå, men... jeg vil heller ikke kaste bort den tiden hvor jeg kunne ha jobbet og studert.
    Anyway. Synes en hver kvinne bør lære seg om våpen og slikt hvert fall :)

Skarven
    Oregistrerad Skarvens avatar
    Våpen til alle barna våre som er klare til å håndtere et ...
    Jeg er glad vi ikke er helt tom for våpen hjemme om noe skulle skje...

Väpnare Yubers avatar
    Reg.datum
    2007 Nov
    Rykte
    73
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av Hermódrsdotter Visa inlägg
    jeg vil heller ikke kaste bort den tiden hvor jeg kunne ha jobbet og studert.
    Jeg har faktisk tenkt den samme tanken i over ett år nå. Det kommer selvsagt helt ann på individuell prioritering, hva som er viktig for nettopp deg. Gjør mann best nytte av seg der eller her hjemme, er det i det hele tatt hvert det.
    For min egen del så er det, uten noen som helst tvil, verdt det. For hva angår jobb og studie, så får man penger der, såvell som studie-poeng. Har mann fulført militær-tjeneste så står mann også sterke stilt ved enkelte fremtidige yrker(f.eks politi, eller vakt/sikkerhets-bransjen).

Riddare Gautskaggs avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    584
    Tack
    13
    Tackad: 42 gånger i 35 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Yuber Visa inlägg
    Jeg har faktisk tenkt den samme tanken i over ett år nå. Det kommer selvsagt helt ann på individuell prioritering, hva som er viktig for nettopp deg. Gjør mann best nytte av seg der eller her hjemme, er det i det hele tatt hvert det.
    For min egen del så er det, uten noen som helst tvil, verdt det. For hva angår jobb og studie, så får man penger der, såvell som studie-poeng. Har mann fulført militær-tjeneste så står mann også sterke stilt ved enkelte fremtidige yrker(f.eks politi, eller vakt/sikkerhets-bransjen).
    Hvor mye man får ut av førstegangstjenesten kommer mye an på hvor man havner og hva slags oppgaver man får. Hvis man er uheldig kan det hende man må skrelle poteter og åpne hermetikkbokser i ett år. :p

Men man kan også lære seg veldig mye nyttig, og ting man får bruk for senere i arbeidslivet. Selv fikk jeg gratis anleggsmaskin-kurs der. Og jeg meldte meg frivillig til øvelser som jeg egentlig ikke trengte å delta på. Da fikk jeg litt mer våpenopplæring enn de andre, og dessuten var det morsommere enn å sitte i leiern. ;)

Väpnare Yubers avatar
    Reg.datum
    2007 Nov
    Rykte
    73
    Tack
    0
    Citat Ursprungligen postat av Gautskagg Visa inlägg
    Hvor mye man får ut av førstegangstjenesten kommer mye an på hvor man havner og hva slags oppgaver man får. Hvis man er uheldig kan det hende man må skrelle poteter og åpne hermetikkbokser i ett år. :p

Men man kan også lære seg veldig mye nyttig, og ting man får bruk for senere i arbeidslivet. Selv fikk jeg gratis anleggsmaskin-kurs der. Og jeg meldte meg frivillig til øvelser som jeg egentlig ikke trengte å delta på. Da fikk jeg litt mer våpenopplæring enn de andre, og dessuten var det morsommere enn å sitte i leiern. ;)
    Tja, potetskrelling kan da være praktisk å kunne, kanskje spessielt for kvinner? Hehe, nei fra spøk til alvor, jeg søker meg inn av egen fri vilje, til tross for at jeg glatt hadde slippi unna. Å om jeg får noen sånne "oppdrag" som du sikter til her, så lærer jeg meg vel i det minste tolmodighet og å beherske volds-lysten min;)

Marskalk Hordalands avatar
    Reg.datum
    2007 Nov
    Rykte
    742
    Tack
    0
    Tackad: 7 gånger i 5 inlägg
    Førstegangstjenesten ja.. heller en god kvinne med ønske om å tjene med ag3 enn en furten og grinete guttehvalp, vil nå jeg si :)

Det er óg alt for enkelt å dimmitere i dag.

Men i striden trengs det nok menn. Hverken guttunger eller jenter. De trengs andre steder enn på fronten.

Fint å se deg på forumet, Hermódrsdotter :)

Väpnare Yubers avatar
    Reg.datum
    2007 Nov
    Rykte
    73
    Tack
    0
    Det med at dimmiteringen i dag er for enkel skyldes mye av forsvarbudsjettet. Har hørt ett par offiserer snakke om det, og de forklarte det slik at mindre penger betydde mindre folk, men at de derfor kan være litt pirkete på hvem de vill dra inn. Det syns jeg i og for seg er greit nok. Bedre en en` ulv, enn ti sauer.

Riddare Gautskaggs avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    584
    Tack
    13
    Tackad: 42 gånger i 35 inlägg
    Ellers er det verdt å påpeke at det er mange av mennene i millitæret som ikke passer inn der. Vi snakker om gutter som er blitt dullet for mye med i oppveksten og har sittet noen år i sofaen og spillt playstation. Og så befinner de seg plutselig på vinterøvelse hvor de må være ute i kulda i en uke, mens de hele tiden må gjøre det offiserene sier.

Det blir temmelig mye syting på dem da. Om det hadde vært annerledes hvis det hadde vært flere kvinner der, kan man bare spekulere på.

Väpnare Yubers avatar
    Reg.datum
    2007 Nov
    Rykte
    73
    Tack
    0
    jeg kan sitere en offiser som holdt ett foredrag jeg hørte på: "...det er nok ikke bare fryd og gammen".
    Jeg velger å tro at det er mange der som i realiteten ikke burde vært der. Ikke i nærheten av potetene engang. Men, men, en for vel bare se på det som en erfaring.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande ämnen

1. 2 millioner tyske kvinner
    Av inish i forum Nyheter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-11-25, 14:08
  2. tyske kvinner samles
    Av inish i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-15, 18:41
  3. Kvinner Bli Med I Den Nasjonale Kampen Nå!
    Av Wolfen i forum Aktivisme
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 14:49
  4. Advarer kvinner mot å gå alene
    Av Huginn i forum Nyheter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-04, 23:00
  5. Øst-Europeiske kvinner
    Av Gautskagg i forum Allmenne diskusjoner
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-09, 07:37

Bokmärken