Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 30
    Rekryt benvolios avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    24
    Tack
    4
    Tackad: 71 gånger i 55 inlägg

Vad kommer sådana här människor ifrån?

Jag har länge undrat vad som är det etniska ursprunget av en viss sorts personer man verkar se lite varstans i världen. En del vet jag skulle säga att de är av irländskt eller skotskt ursprung, men där finns också väldigt många som är mörka och helt olika dem, och inte så många fler av denna typ än på andra platser i Europa och USA.

De är alltid blonda eller rödhåriga, med mycket ljus hy och tendens att ha synliga fräknar. Utmärkande är just ögonhålor som går långt ut på sidan av huvudet utan att ögonen i sig är särskilt stora, märkbara "hörn" vid pannans sidor och en kraftig utbuktning ovanför ögonbrynen, i bland även nedanför ögonen. Kvinnorna har alltid rak kroppsform, männen kan ha nästan helt fyrkantig överkropp, ofta smala armar och spikraka axlar.

Det märkliga är att man inte ser så många övergångsformer mellan dessa och andra vita underraser, utan de verkar dyka upp som "extrema fall" här och var i samhällen som i övrigt domineras av helt andra typer. Kanske de gener som ger ett sådant här utseende är mycket dominanta?

Det här är inte så bra bilder, jag vet, men de slår mig som väldigt typiska. Jag hade en blond online-kompis som är bland de mest typiska jag sett överhuvudtaget, men kan inte hitta några bilder för tillfället. Hoppas att de här räcker....

Sowilo
    Oregistrerad Sowilos avatar
    Jag vet inte varför men många med just rött hår brukar av någon anledning vara väldigt lika varandra. Säkert inte så mycket till hjälp men det är något jag lagt märke till iallafall.

Wotan
    Oregistrerad Wotans avatar
    De brukar räknas som en del av den nordiska rasen. Färgen är visst nära besläktad med blondhet

Sowilo
    Citat Ursprungligen postat av Wotan Visa inlägg
    De brukar räknas som en del av den nordiska rasen. Färgen är visst nära besläktad med blondhet
    Missuppfattar jag dig eller påstår du att raser indelas efter hårfärg. Kan du vidare definierara vad som är den "nordiska rasen"? Såvitt jag uppfattat det finns det flera europeiska rastyper som räknas till nordiska.

Druznil
    Oregistrerad Druznils avatar
    Ras och boplats är väl tyvärr ganska värdelöst nu mer, då dels globaliseringen och dels tidigare fenomen har flyttat runt folk.
    Personer som bor i norden har inslag från allt från slaver till negrioder, till och med vikingarna tog ju hem mörkingar som slavar...

Jag säger inte att raserna är borta utan att en arier lika gärna kan bo i USA som Europa och asien...

Sowilo
    Jo, sen är ju slaver en folk/språkgrupp och inte en speciell ras.

Marskalk Oskoreis avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    1824
    Tack
    1
    Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
    Jag vet inte vad det kan vara för specifik typ, men den hugade kan ju leta på SNPA:s galleri efter liknande individer.

Druznil
    Oregistrerad Druznils avatar
    Citat Ursprungligen postat av Sowilo Visa inlägg
    Jo, sen är ju slaver en folk/språkgrupp och inte en speciell ras.
    Verkligen? Det är ju knappast några problem att avgöra om en person har slavisk bakgrund eller inte... Vilken ras har din genomsnittsliga ryss då?

Marskalk Oskoreis avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    1824
    Tack
    1
    Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
    Det finns en viss risk att den här diskussionstråden går off-topic. Diskussioner om slaver och deras rastillhörigheter får ni starta en annan tråd för (fler inlägg om det här kommer alltså att raderas).

Den här tråden handlar om den speciella rastyp som benvolio frågar om.

Bockas
    Oregistrerad Bockass avatar
    De tre personerna ser ut att i variernade grad ha påbrå från delvis Norden, delvis de brittiska öarna. Flickan överst ser ut att bära mest på drag av det sistnämnda.
    I våra dagar är det minst sagt svårt att klassificera olika "underraser", och det beror naturligtvis på att folk flyttat omkring kors och tvärs en hel del de senaste århundradena. Förr i världen kunde man ofta med lätthet se varifrån genomresande besökare kom, och regionalt kunde man ofta skilja på folk tillhörande olika släkter.
    Det är väl egentligen inget som spelar någon större roll, men det har ju onekligen sin charm, och är synd på samma sätt som att olika dialekter idag förstörs pga. massmedia och ut- och inflyttning mm.

Sowilo
    Citat Ursprungligen postat av Druznil Visa inlägg
    Verkligen? Det är ju knappast några problem att avgöra om en person har slavisk bakgrund eller inte... Vilken ras har din genomsnittsliga ryss då?
    Ja. En stor del av den europeisk-ryska befolkningen har väl den baltida rastypens/underrasens drag, om jag inte är helt ute och cyklar. Oskorei kan nog svara mer exakt på hur det ligger till där.

Sen vad gäller rödhåriga så verkar det faktiskt vara så att oavsett deras rastyp, eller deras föräldrars rastyp/underras. Så kan rödhåriga vara mer lika varandra än de är lika sin rastyp/underras.

Rätta mig om jag har fel.

Edit: Såg inlägget om off-topic efter att jag postat inlägget.

Robban
    Oregistrerad Robbans avatar

Lightbulb

Kanske denna sida kan vara till hjälp? Den har iaf ökat min kunskap i att kunna se skillnad på olika regionala europeiska rastyper. Ni känner säkert redan till den misstänker jag: http://www.snpa.nordish.net/rg-main.htm

Robban
    Oregistrerad Robbans avatar

Thumbs up

Citat Ursprungligen postat av Robban Visa inlägg
    Kanske denna sida kan vara till hjälp? Den har iaf ökat min kunskap i att kunna se skillnad på olika regionala europeiska rastyper. Ni känner säkert redan till den misstänker jag: http://www.snpa.nordish.net/rg-main.htm
    Har ju helt missat Amorsites utmärkta sidor, de är ännu bättre! Vill se mer sånt!

Bockas
    Oregistrerad Bockass avatar

Rödhåriga

Det är helt klart något speciellt med rödhåriga. Det kan även skönjas i nordeuropeisk folklore, som är fullt med talesätt om rödhåriga.
    Rent vetenskapligt sett, så är det visst så att rödhåriga får en annan narkos vid operationer, än övriga patienter. De har också en tendens att utveckla överkänslighet mot olika saker, t.ex. nickel eller vissa födoämnen. De är också känsligast av alla mot solen, vad jag förstått.
    Rött skägg (har detta själv) skall visst också vara någon sorts anomali, som innebar någon form av ovanlig mutation som endast kom i dager rent fenotypt under vissa speciella omständigheter. Minns tyvärr inte några detaljer kring detta.

Om någon vet mer om detta med "de rödhåriga", så vore det trevligt om de kunde delge oss detta. Dom delar ju som påpekats ofta vissa drag mm., och så är det ju inte nödvändigtvis bland de som är blonda.

Schtekaren
    Oregistrerad Schtekarens avatar
    Hm, Bockas det har du nog väldigt rätt i. Flickan på bilden har antagligen såväl keltiskt som anglosaxiskt påbrå, eventuell uppblandad med någon ytterligare subras. Men eftersom hon som du även påpekar kommer från brittiska "blandade" öarna, är det nog en hel omöjlighet att göra en fullgod rasanalys på henne.

Vad det anbelangar männen i fråga så antar jag att den förstnämnda är utav nordisk härkomst.
    Den sistnämda är...ptja.. Får känslan av alperna, som att han bär arv utav någon numera utdöd/utblandad alpinsk folkgrupp, vill hålla mig till minnes att jag sett liknande exemplar där ner i genom. Han har en sådan ruskigt blek hy, snudd på albinism.

Du har redan postat på skadi och hört dig för antar jag?

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

1. AFA visar att dom respekterar alla människor
    Av Gaargail i forum Allmänna diskussioner
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 23:52
  2. AFA visar att dom respekterar alla människor
    Av Gaargail i forum Framtidsvisioner
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 19:23
  3. Svar: 32
    Senaste inlägg: 2007-05-18, 18:57