Jag har länge undrat vad som är det etniska ursprunget av en viss sorts personer man verkar se lite varstans i världen. En del vet jag skulle säga att de är av irländskt eller skotskt ursprung, men där finns också väldigt många som är mörka och helt olika dem, och inte så många fler av denna typ än på andra platser i Europa och USA.
De är alltid blonda eller rödhåriga, med mycket ljus hy och tendens att ha synliga fräknar. Utmärkande är just ögonhålor som går långt ut på sidan av huvudet utan att ögonen i sig är särskilt stora, märkbara "hörn" vid pannans sidor och en kraftig utbuktning ovanför ögonbrynen, i bland även nedanför ögonen. Kvinnorna har alltid rak kroppsform, männen kan ha nästan helt fyrkantig överkropp, ofta smala armar och spikraka axlar.
Det märkliga är att man inte ser så många övergångsformer mellan dessa och andra vita underraser, utan de verkar dyka upp som "extrema fall" här och var i samhällen som i övrigt domineras av helt andra typer. Kanske de gener som ger ett sådant här utseende är mycket dominanta?
Det här är inte så bra bilder, jag vet, men de slår mig som väldigt typiska. Jag hade en blond online-kompis som är bland de mest typiska jag sett överhuvudtaget, men kan inte hitta några bilder för tillfället. Hoppas att de här räcker....
![]()

Svara med citat

Bokmärken