Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 17
    sektpingla
    Oregistrerad sektpinglas avatar

Vad lägger du i din korg?

I den uppsjö av hudvård, hårvård och all kemisk kosmetika som finns idag som ger upphov till allergier och diverse sjukdomar, hoppas jag att det är ett flertal som tänker på vilka produkter ni köper och dess innehåll. Finns mkt man egentligen inte behöver.
    Märken som Barnängen och Natusan och diverse "snälla" produkter innehåller tex ingredienser som ingen skulle vilja använda om man fick veta dess verkan och dess bieffekter.
    Vill därför slå ett slag för att vi tänker till på vad det är vi lägger i korgen när vi handlar.

Therese_
    Oregistrerad Therese_s avatar
    Jag har jobbat med kemtekniska produkter i över två år, så därför har jag lite koll på vad som är bra och dåligt.
    Däremot så finns det ingen anledning att vara hypokondrisk över sådana saker. Är man känslig mot något speciellt så vet man väl det och givetvis så finns det då andra möjligheter.
    För övrigt så köper jag faktist det mesta sådant på Apoteket. En favorit är Vichys produkter.
    Vad är det för innehåll i Barnängen och Natusan som kan ge negativa bieffekter? Och vad är det för bieffekter?

Rekryt olasnyggs avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    17
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    Åt mer frukt och grönt. Motionera och var aktiv är det bästa för huden och kroppen.

sektpingla
    Citat Ursprungligen postat av Therese_ Visa inlägg
    Jag har jobbat med kemtekniska produkter i över två år, så därför har jag lite koll på vad som är bra och dåligt.
    Däremot så finns det ingen anledning att vara hypokondrisk över sådana saker. Är man känslig mot något speciellt så vet man väl det och givetvis så finns det då andra möjligheter.
    För övrigt så köper jag faktist det mesta sådant på Apoteket. En favorit är Vichys produkter.
    Vad är det för innehåll i Barnängen och Natusan som kan ge negativa bieffekter? Och vad är det för bieffekter?

Länkar härmed då det skulle bli en alltför lång förklaring.
    Har läst nånstans att det finns b.l.a ett ämne som gör att ex fiskar dör om de kommer kontakt med den vätskan, och det ämnet finns i hårvårdsprodukter.

Svenska naturskyddsföreningen har bra info:

http://www.snf.se/verksamhet/konsume...d-kopguide.htm

http://www.snf.se/sveriges-natur/art...3149863&id=608

Therese_
    Oregistrerad Therese_s avatar
    Produkter som är märkta men Svenska Naturskyddsföreningens symbol (Falken) är faktist väldigt bra. Dom sätter enormt höga krav på produkterna för att dom ska få bära deras symbol. Allt från tillverkningen, leveranser och ut till en färdig produkt i hyllan.

Riddare SCCs avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    713
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    Mycket intressanta länkar, Bed_tjej! Jag har använt/använder några av produkterna på "sämst-listan", tex. Natusan Baby Oil Gel
    chamomile. Det jag reagerar starkast mot är att många av produkterna tror man ju är milda och bra och därför använder på sina barn!

Jag tror inte att det är många som begriper sig på alla namn och förkortningar som står i innehållsförteckningen på baksidan av produkterna man använder. Men är man lite uppmärksam kan men hitta någon som låter lite sisådär, som till exempel: "Aluminium Chlorohydrate". Det står att läsa på ett flertal deoderanter. Kan det verkligen vara så bra att kleta på aluminium (i vilken form det nu må vara) på den känsliga huden i armhålan?

Jag har precis böjat använda Dr. Hauschka's produkter. Deras hudvårdsprodukter innehåller endast naturliga ingredienser såsom ekologiska råvaror och är helt fria från syntetiska tillsatser som doft- och färgämnen och konserveringsmedel. Rekommenderas!
    "Ser alltid till att ha en svastika skriven i blod hemma på golvet. Knäböjer 88 gånger om dagen. Gör man inte det är man kommunist..." -En liten vis man

sektpingla
    Absolut. Sen finns det dem som tål mindre än andra.
    Vet dock att Crearome är ett av de få svenska företag som har minimalt med ingredienser i sina produkter.
    Att dem dessutom är ekologiska, ej djurtestade och vänlig mot plånboken gör det inte mindre bättre.

Angående mjällschampon tex:
    Visste du att…
    Under 2003 användes minst 10 ton zinkpyrition i mjällschampo och 2,4 ton zinkpyrition i båtbottenfärger.
    Det räcker med 0,0026 mg zinkpyrition per liter vatten för att hälften av alla fiskar ska dö inom fyra dygn.

Zinkpyrition hindrar tillväxt av mikroorganismer och är en aktiv substans i mjällschampo och båtbottenfärg. Det är mycket giftigt för fiskar, kräftdjur och andra vattenlevande organismer. Tester på fisk visar att det räcker med 0,0026 mg zinkpyrition per liter vatten under fyra dagar för att hälften av fiskarna ska dö. En dos för hårtvätt, ca 10 ml, med marknadens vanligaste mjällschampo, innehåller cirka 88 mg zinkpyrition.

Väpnare smurf_everts avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    135
    Tack
    8
    Tackad: 25 gånger i 13 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Bed_tjej Visa inlägg
    Absolut. Sen finns det dem som tål mindre än andra.
    Vet dock att Crearome är ett av de få svenska företag som har minimalt med ingredienser i sina produkter.
    Att dem dessutom är ekologiska, ej djurtestade och vänlig mot plånboken gör det inte mindre bättre.

Angående mjällschampon tex:
    Visste du att…
    Under 2003 användes minst 10 ton zinkpyrition i mjällschampo och 2,4 ton zinkpyrition i båtbottenfärger.
    Det räcker med 0,0026 mg zinkpyrition per liter vatten för att hälften av alla fiskar ska dö inom fyra dygn.

Zinkpyrition hindrar tillväxt av mikroorganismer och är en aktiv substans i mjällschampo och båtbottenfärg. Det är mycket giftigt för fiskar, kräftdjur och andra vattenlevande organismer. Tester på fisk visar att det räcker med 0,0026 mg zinkpyrition per liter vatten under fyra dagar för att hälften av fiskarna ska dö. En dos för hårtvätt, ca 10 ml, med marknadens vanligaste mjällschampo, innehåller cirka 88 mg zinkpyrition.
    Sluta plåga fiskar nu Bed_tjej

Jag sminkar mig visserligen inte men känner mig duktig då jag undvikit colgate och yes produkter då dom testar sin tandkräm o diskmedel på djur. Vet inte om colgate tandborstarna testas på kaniner men jag köper inte dom heller.
    Men Du verkar ju insatt så släng upp lite exempel på vad man inte ska köpa då.

sektpingla
    Citat Ursprungligen postat av Skin_Smurfen Visa inlägg

Jag sminkar mig visserligen inte men känner mig duktig då jag undvikit colgate och yes produkter då dom testar sin tandkräm o diskmedel på djur. Vet inte om colgate tandborstarna testas på kaniner men jag köper inte dom heller.
    Vänligen kika på länkarna jag angett, där finns både plus och minus på produkter.
    Det jag mest reagerat över är att det är flertalet produkter gällande babyvård som är mest allergiframkallande.

white_pride
    Oregistrerad white_prides avatar
    Det är fan skrämmande att vissa saker får säljas. Jag menar om det är konstaterat att ämnen är allergi-framkallande så skulle de väl iaf förbjudas att användas till barn, vi vuxna kan ju välja vad vi själva använder.
    Det som nästan är ännu värre är att flera av produkterna på sämst-listan har jag blivit rekommenderad av BVC. De kommer ju att få svara för sig nästan gång jag ska dit kan jag lova.

sektpingla
    Allt handlar om ekonomi, att tjäna på oss konsumenter, oavsett om det är hälsovådligt eller.

Tillverkarnas "problem" är hur de ska marknadsföra produkten så att det blir stor efterfrågan på den.
    Därför ÄR inte alla produkter så bra som det sägs i reklamen.
    Droppen är bara när som du skriver i ditt inlägg att tom BVC rekommenderar produkter som inte är nåt att ha...

sektpingla
    Citat Ursprungligen postat av Skin_Smurfen Visa inlägg

www.biologica.se

Bra sida där du kan handla produkter och fakta om råvarorna som finns i burkarna och tuberna du köper därifrån.
    Finns även info om grejer från dagvaruhandeln,
    blev ganska äcklad när jag läste vart dem härstammar ifrån.

parare
    Oregistrerad parares avatar
    Hr mer och mer börjat övergå till Weledas sortiment, både när det gäller babyvård och mig själv. "Ända sedan Weleda grundades 1921 har företaget framställt äkta, naturliga hud- och kroppsvårdsprodukter grundade på samma helhetssyn som de antroposofiska läkemedlen. Produkterna är ett stöd för hälsan och har till del en preventiv medicinsk karaktär. Man använder beprövade läkeväxter, naturliga växt- och eteriska oljor och i övrigt de finaste råvaror i en skonsam framställningsprocess som bygger på kunskap om sambandet mellan människan och naturen.

Weledas hud- och kroppsvårdsprodukter samt några registrerade naturmedel finns att köpa i Weledas apotek, i hälsohandeln och babyfackhandeln."

parare
    Oregistrerad parares avatar
    Sedan avråder jag alla som använder våtservetter till babyns rumpa, att genast sluta med det! De innehåller bensen och mycket annat skit och barnet får som en kladdig hinna på rumpan av dessa. Jag använder endast vanliga papperstvättlappar med Weledas Calendula Body Oil och vatten. Mycket bättre, inga röda rumpor här!

sektpingla
    Weleda är att föredra, liksom märket Urtekram, passar alla, det är inte enbart för kvinnor och barn.
    Mot hälsokostaffären gott folk!

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

1. Ex-muslim lägger ned!
    Av GB-Jansson i forum Nyheter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 08:51
  2. Korg Kaossilator
    Av HardAsRock i forum Musiker
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-05, 07:40
  3. Latin Kings lägger av