Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Naturligt?

Gunvor
    Oregistrerad Gunvors avatar

Naturligt?

När en del pratar om vad som är naturligt eller inte så delar man in onaturligt in i det naturliga bara för att det passar en själv, kanske i form av läkarvård eller liknande och för att det stöder ens egna åsikter.

Exempel; -Jag tycker att det är onaturligt med konstgjord befruktning men tackar personligen inte nej till läkarvård. -

Nu handlar det inte om åsikten i sig utan vad som är naturligt kontra onaturligt.

Jag vet att det är skillnad på konstgjord befruktning och en operation på en nu levandes person men båda är onaturligt, vem får avgöra vad som är naturligt eller onaturligt?

Parabellum
    Oregistrerad Parabellums avatar
    Intressant! Om du frågar en person som är jehovas, så får du ett svar. Om du frågar en ateist så får du ett annat. Frågar du en tredje person så får du också ett tredje svar.

Jehovas anser t.ex att det är onaturligt/ett brott att ta emot blod vid en ev. operation. De väljer hellre att se sig själva eller sitt barn dö. Nu kliver, som tur är, myndigheterna in och tar över när de upptäcker detta. Men här är det iof skillnad på naturligt och på normalt.

Det är t.ex naturligt att bli sjuk och att dö. Men det är inte normalt att vara sjuk. Däremot så är det normalt att dö. Om man gör det på ett normalt och naturligt vis..Ehh? Vart var jag nu??

Riddare *Snövit*s avatar
    Reg.datum
    2007 Dec
    Rykte
    871
    Blogginlägg
    3
    Tack
    12
    Tackad: 9 gånger i 5 inlägg

Jehovas Vittnen..

Citat Ursprungligen postat av parabellum Visa inlägg
    Intressant! Om du frågar en person som är jehovas, så får du ett svar. Om du frågar en ateist så får du ett annat. Frågar du en tredje person så får du också ett tredje svar.

Jehovas anser t.ex att det är onaturligt/ett brott att ta emot blod vid en ev. operation. De väljer hellre att se sig själva eller sitt barn dö. Nu kliver, som tur är, myndigheterna in och tar över när de upptäcker detta. Men här är det iof skillnad på naturligt och på normalt.

Det är t.ex naturligt att bli sjuk och att dö. Men det är inte normalt att vara sjuk. Däremot så är det normalt att dö. Om man gör det på ett normalt och naturligt vis..Ehh? Vart var jag nu??
    Vad gällande Jehovas vittnen...Så finns det väldigt många sjuka "plikter" och punkter de följer...

Bland dem som lever "i sanningen.." Finns det som tur är...Människor som inte skulle kunna följa deras "lagar" till punkt och prickar... när det gäller att donera eller behöva blod till ens egna... Däremot finns det nog inget "vittne" som skulle äta något som innehåller blod, blodkorv ex.. Men det sjukaste jag vet inom denna sekten är dock..

Har man en gång gått ur (trädit ut från Sanningen) Då är man för alltid avvisad av släkt, vänner och bekanta... det är inte Naturligt! anser då inte jag i alla fall...Tycker det är hemskt! Men det är tyvärr så det fungerar... Tro mig - Jag vet!
    ...Ju starkare vind, desto starkare träd...

Parabellum
    Vad gäller t.ex homosexualitet, så är det, enligt konsekvensens logik och definitionens mening, inte normalt. Det normala, normen, är att en man älskar en kvinna och vise versa. Därför går det alldeles utmärkt att säga att både homosexualitet och blandäktenskap är onormalt. Om någon säger att man har fel, ja, då kan man helt enkelt fråga hur man ska se på barnmisshandel eller någon annan icke-norm. Normalt eller inte?

Parabellum
    2008-01-09 11:36 på A svarar vi ja och på B nej. Ditt resonemang känns löjligt men vidareutveckla gärna i alla trådar som berör just homosexualitetens nomalitet.

I vad är det som du inte håller med? Jag förstår inte vad det är du håller med om heller för den delen. Att homosexualitet bör ses som normalt? Det blir väldigt svårt att påstå det. Homosexualitet är lika onormalt som att bara ha ett ben eller sex fingrar. Någon som tycker annorlunda får hemskt gärna förklara varför isf.

Edit: Hade det inte varit betydligt smidigare att bara skriva din mening här i tråden än att lämna ett diffust ryktespoäng? Känns som att möjligheterna till missförstånd bara ökar nu.

Marskalk Mademoiselles avatar
    Reg.datum
    2007 May
    Rykte
    2306
    Tack
    4
    Tackad: 19 gånger i 13 inlägg
    Men om man vrider det, vad är egentligen normalt?

Inte är det alltid det som är naturligt, så egentligen är den här tråden något urspårad, då grundfrågan handlade om vem eller vad som ansåg vad som är naturligt.

Det är naturligt att födas, leva, dö, äta, ja, allt som har med att att få sina basbehov tillgodosedda. Detta är något naturen sett till skall ske och något vi inte kan förändra. Jo, vi kan strunta i att ex äta men då leder det oundvikligen till döden osv.
    Men, vad som är normalt kan variera sig åt inom vissa kulturer och grupperingar, och där kan varje individ själv ändra vad som är normalt för dem själva. Normalt är alltså det som man kan förändra, ex olika vanor och liknande.
    Där har man en väsentlig skillnad.

Så de exempel som trådskaparen lägger fram ang operationer: Operationer är inte naturligt då man genom det ändrar naturens gång, men det är normalt åtminstone i vår kultur.
    "Dräktens snitt antyder bärarens intellekt och begåvning, färgen hans känsla och hjärtslag."

- Thomas Carlyle

Rekryt Staphans avatar
    Reg.datum
    2007 Dec
    Rykte
    56
    Tack
    0
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    Enligt mig finns det ingenting som är onaturligt. Bara avvikelser, på grund av människans ständiga utveckling, från vad som anses vara normalt. Allting är naturligt - även skyskrapor, kloning och trådlösa nätverk. Hade det varit onaturligt så hade det inte funnits, för vi är bara en del av naturen och det är inget som vi kan göra som är emot naturlagarna. Kanske det strider mot etik och moral, gammaldags tänkande eller människans förenklade bild av världen, men det är i grund och botten naturligt.

Jarl PeterHs avatar
    Reg.datum
    2007 Apr
    Rykte
    1818
    Tack
    17
    Tackad: 21 gånger i 12 inlägg
    Det är stor skillnad mellan "naturligt" och "normalt", men i det sammanblandas ofta i diskussioner.

Allt som är möjligt är egentligen naturligt - sådant som man sedan ur sin utgångspunkt kan se som endera positivt eller negativt.

Som livsformer och människor borde vi se det som har positiv betydelse för vårt folks fortlevnad och för stärkandet av dess gemenskap, som norm - och därmed normalt. Ur denna utgångspunkt finns det postitiv och negativ biologisk evolution, samt dito social evolution.

Liknande ämnen

1. Att äta kött - okej om dödandet sker "naturligt"?
    Av LaDecima i forum Miljöfrågor och djurrätt
    Svar: 68
    Senaste inlägg: 2008-08-28, 08:18

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •