+ Svara på ämne
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Polis felparkerar!

Övralid Oregistrerad

Polis felparkerar!

Det jag trodde var ett aprilskämt är nog tyvärr bara ytterligare ett steg i sveriges förfall.

Bild finns på gp.se (Saab och Volvo!!)

Sju poliser kom överens om att ta en morgonfika på kafé och parkerade sina tjänstefordon där det är stoppförbud. På onsdagen åtalades de tre poliserna som körde.

Ur polisens förundersökning.
    De irreguljärt parkerade polisbilarna stod på Sten Sturegatan i centrala Göteborg, en morgon i juli förra året. Där fotograferades de av en privatperson, som också förevigade de fikande poliserna, genom kaféets fönster.

Mannen gick därefter in till poliserna och påtalade felaktigheten, och han skriver i sin anmälan att en av dem hade "oförskämdheten att motivera parkeringen med att de ska kunna rycka ut snabbt!"

Mannens anmälan hamnade hos t f chefsåklagare Bengt Landahl på Riksenheten för polismål som åtalat tre poliser för förseelse mot trafikförordningen.

De tre poliserna, två av dem 35 år och en 26 år, medger de faktiska omständigheterna men förnekar brott.

- Jag hävdar att jag har handlat i den linje som utbildningen på polishögskolan och vidareutbildningen har varit. Och jag hävdar att det finns andra rättsfall som kommer att visa att så är det, säger en av poliserna.

Vet du vad det är för rättsfall, har du något? frågar förhörsledaren.

- Nej, inte just nu, svarar den 35-årige polisassistenten.

Den kvinnliga polisen som parkerade bil nummer två, berättar att hon inte tänkte så mycket på saken eftersom där redan stod en polisbil.

- Han ställer den och då ställde jag mig bakom och sen funderade vi inte mer på det, säger polisassistenten som medger att hon inte tittade på vägskyltningen.

Den tredje polisen medger att det inte var "så speciellt föredömligt" att parkera som han gjorde men hävdar att "det fanns ingen annan möjlighet".

Denne polis, som utbildas till "polisbilkörningsinstruktör" säger att han själv blivit lärd att det är ok att parkera som han gjorde. Även om det inte är "föredömligt".

Polisens internutredningsenhet har kontaktat polisens länsinstruktör som ger de parkerande poliserna rätt. Detta med motiveringen att "man även är i tjänst när man äter frukost".
    Skulle poliserna åkt till Heden och betalat parkeringsavgift. Om de sedan fick ett larm skulle de springa hundratals meter till bilarna. Vaket!
    Den idiot som anmält dem borde åka in för allmänfarlig vårdslöshet!

Reg.datum
    2007 Apr
    Tackad: 23 gånger i 14 inlägg
    Här beror det egentligen på situationen huruvida man får eller inte får parkera vid stopp-förbud, tex så FÅR poliser, ambulanser och räddningstjänstfordon parkera precis var de vill under utryckning eller om de är ditkommenderade av befäl som tagit sådant beslut. Givetvis skall parkeringen göras med hänsyn till trafik, säkerhet och uppdragets natur. Men i övrigt är det rätt så mycket fritt fram.

Reg.datum
    2008 Dec
    Tackad: 40 gånger i 24 inlägg
    Misstag gör alla, även poliser. Dom får väl betala sina böter som alla andra och sen är det inget mer med det.
    Sen har legionär en poäng. Om dom skulle behöva rycka ut snabbt så måste dom ju ha bilarna nära till hands.
    "Norrlänningar pratar inte. De gör läten till varandra" - Andreas

Reg.datum
    2007 Jul
    Blogginlägg
    6
    Tackad: 68 gånger i 30 inlägg
    De måste ju kunna nå bilarna snabbt om något skulle hända och de behöver rycka ut.

Reg.datum
    2007 May
    Blogginlägg
    1
    Tackad: 11 gånger i 8 inlägg
    Jäklar anamma, nu skall jag genast anmäla de dära brandsprutarbilarna som for förbi här inatt och väsnades så himla förskäckligt. De körde så fort att katta klättra opp i äpplaträet och hon har int kommit ned än!

Fortkörning, vårdslöshet i trafik, allmänfarligt beteende, djurplågeri, etc. Borde ge en och annan skrivbordsnisse till jurist något att göra minst ett par dagar! BNP ökar! Nya arbetstillfällen skapas och massor av nya skattekronor i form av böter från Brandkåren intjänas till statens magra kassa.

Välj spara först. Extrahera sedan.
    http://www.nordisk.nu/attachment.php...5&d=1198281349

Var poliserna tvungna att ta sin morgonfika på just det DÄR kafét då? Finns säkert gott om hak där de kan fika och parkera lagligt samtidigt.

Sånt där uppträdande av poliser sätter dem bara i dålig dager och hjälper inte att bättra på folks bild av dem. Poliser ÄR lagen, men de står inte över den.
    Oproffsigt, återigen...

Övralid Oregistrerad
    Citat Ursprungligen postat av Hugin09 Visa inlägg
    Var poliserna tvungna att ta sin morgonfika på just det DÄR kafét då? Finns säkert gott om hak där de kan fika och parkera lagligt samtidigt.

Sånt där uppträdande av poliser sätter dem bara i dålig dager och hjälper inte att bättra på folks bild av dem. Poliser ÄR lagen, men de står inte över den.
    Oproffsigt, återigen...
    Varför var det stoppförbud på sträckan? Det kanske inte var relevant just då.
    Varför inte ifrågasätta den dagdrivande parasit som inte har annat att göra än att leta småfel i sin omgivning?
    Poliser väljer väl också det hak som har den godaste ostfrallan och inte det med bäst parkering?

Reg.datum
    2007 Oct
    Tackad: 56 gånger i 43 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Hugin09 Visa inlägg

Oproffsigt, återigen...
    Jag håller med i ditt resonemang.
    Lev som ni lär, som man säger...
    Äring och fred.
    I Blått och Gult
    Tack till er som givit mig rykte, alltid lika uppskattat.

Reg.datum
    2008 Apr
    Tackad: 4 gånger i 2 inlägg
    Hoppas verkligen inte att de åker dit på det. Jag har full förståelse för att de inte parkerade en bit bort, tänk om de skulle fått utryckning som sagt. Eller om de hade halvbråttom någonstans men behövde äta lite snabbt? Dessutom är även poliser människor, dvs. de gör fel ibland.

Men vad är det för människa som faktiskt orkar lägga tid och energi på att anmäla dem? Och hur kunde han bedöma situationen bättre än de tre poliser som valde att parkera där?

Dessutom så är det ju som det står. De är i tjänst när de äter frukost. Skulle fotografen hellre se att de inte var i tjänst under sina måltider och t ex. kunna sitta och se när någon blir rånad utanför utan att behöva ingripa?
    Vill bort från människans jakt efter tid
    Till den plats jag kan finna min frid
    /Völund smed-Nordanvind/

Det är skumt att folk är så ivriga att överse med lagbrott bara för att det råkar vara poliser som gör dem.

Personen som anmälde gjorde väl inget fel, är han en dagdrivare för att han råkade gå förbi ett kafe?

Ursäkten att de behövde parkera sina bilar där för att tjäna in sekunder vid utryckning är ju också rätt dassigt. OM det verkligen vore så viktigt att poliserna tjänade in fåtale sekunder som de kunde så borde de kanske sprida ut sina små frukostgrupper på olika andra stoppförbudsplatser i´staden istället. Att samla 3 polisbilar på 1 ställe hjälps ju endast om utryckningen kommer att ske just i närheten av DEN platsen.

Varför är det så otroligt att en del poliser helt enkelt ibland glömmer bort sig och tar sig lite för stora friheter?
    Är det inte bra när de kanske blir påminda om detta då och då?

Reg.datum
    2007 Sep
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    Ähh låt idioterna ta en fika i rosengård istället
    To weird to live, to rare to die...

Reg.datum
    2009 Oct
    Tackad: 12 gånger i 11 inlägg

Min syn

Polis ska kunna ha rast med andra poliser under tjänstetiden och ha "ansikts tid" med kolleger,
    samt kunna ha uppsikt på tjänstefordonet.
    Bara det inte står trafikfarligt eller ivägen för trafiken. Och man ska inte kunna lista ut var de har rast någonstans, det för buset inte ska vara för säkra och få för sig något. Tänk på postterminal rånet i Gbg,
    när de la ut attrapper, där det är känt att polisen har rast, Folkkungagatan (La Vacca?).

Säkerligen kan poliserna hitta ett kafé där de inte behöver ställa bilarna olagligt för att fika.

De var bara obetänksamma och föll in i tron på sin egen överhöghet. De behöver ibland påminnas om att även de har lagar att följa.
    Jag påstår inte att snutarna ska få sparken för att de felparkerade, men det ska heller inte få gå obemärkt förbi.

Reg.datum
    2010 Apr
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    Men vad är detta? Sveriges lagar ska gälla alla i Sverige. Det finns garanterat flera frukostställen där man kan parkera helt utan problem och fortfarande ha nära till bilen. Givetvis ska ska polisen kunna parkar var som helt NÄR det är UTRYCKNING inte parkera som nazister bara för skulle kunna bli utryckning.

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Polis: Hur dum får man vara?
    Av LaDecima i forum Humor
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-06-26, 15:11
  2. Handfallen polis
    Av Adoremus i forum Nyheter
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-12-18, 22:27
  3. Polis Kontroll i gbg
    Av Lodjur i forum Allmänna diskussioner