Jag har funderat över, hur så många svenska nationalister verkar vara mycket inspirerade av den amerikanska "white nationalism" rörelsen.
När folk ska rekommendera böcker för nationalister om nationalism på nordisk.nu tex, så är det oftast böcker från Amerika med "white nationalism" tema. Jag tycker det sällan pratas om verk av svenska nationalister, som handlar om Sverige, svensk kultur, historia, etnicitet, folklynne osv. Detta tycks mest glömmas bort, och istället verkar inspirationen komma från Amerika.
(Här har ni ett exempel:
"Har ni någon nationell favoritbok att rekommendera?
Susann: Den judiska rasismen av David Duke.
Eva: Turners dagböcker av Andrew MacDonald (dr William Pierce)."
Källa: http://www.frihet.nu/grupp/177216858...482913886.html )
Jag tänker mycket på tex personer som William Pierce och David Lane, som många verkar vara inspirerade av och anses vara viktiga personer för svenska nationalister.
Jag undrar på vilket sätt dessa ska ses som förebilder och inspiratörer och nu lär jag få ta emot en massa kritik och minus men.
Jag läste "Folknationalism" av Dr William Pierce.Visst, ganska intressant bok. Intressanta artiklar om varför konservativa inte kan vinna över vänstern. Propaganda osv.
Men jag tycker han verka ha haft allt för extrema åsikter. Läste mer texter, tex här:
"Till exempel måste någon som förblir socialhjälpsberoende under en så lång tid som ett år steriliseras; om ett barn föds av en mor med socialhjälp måste både modern och barnet steriliseras; om en ärftlig defekt rättas till genom medicinskt ingrepp, måste ingreppet åtföljas av sterilisering."
http://www.natvan.com/swedish/html/001216.html
Herregud säger jag bara.
Sedan läste jag även hans roman "Turners Dagböcker". Riktig vidrig bok faktiskt. "Vita nationalister" som avrättar oskyldiga rasfrämlingar i massor, som spränger folk i luften, skär halsarna och hänger civilia hur som helst. Verkligen sjukt. Känns verkligen som Hollywoodnationalism.
Mumma för alla mångkulturförespråkare som vill framställa oss nationalister som "mörka krafter, med onda avsikter".
Sedan tycker jag inte han verkar ha varit konsekvent i sitt budskap. Han skriver att hobbynationalister, och hakkors osv inte ska vara tillåtet att det skrämmer bort folk. På samma gång ville han locka med sig skinheads och den typen av musik lät han ge ut och sprida från sitt skivbolag.
Han var emot feminsmen, för familjen och äktenskap, men skiljde sig själv sådär tre-fem gånger.
Man ska inte ha ett så brutalt budskap, men skrev själv om massmord på svarta och rasblandade människor i sina romaner, och pratade i radiotal om en värld utan icke-vita osv och om de fick makten och vann så skulle judarna upphöra att existera. Osv.
Känns som han gav mycket dubbla budskap. Han har skrivit en del intressant, men gillar inte hans brutala och extrema åsikter. Och tycker han verkade ha varit en som inte var så speciellt konsekvent, utan gav dubbla budskap känns det som när man läser hans texter, tal osv.
Angående David Lane, läste jag om om boken "Det tysta brödaskapet - Deras egna ord". Och detta reagerade jag starkt på och tyckte detta borde tas upp, eftersom många tycks se honom som en inspirationskälla. Från intervjun med David Lane skriver han bla:
"Dock, i det stora hela så erkänner jag inte ens en artificiell indelning av vita folk i nationalstater eller språkmässiga stater. För mig finns inte en amerikansk nation, tysk nation, holländsk nation, frank nation och så vidare. Det finns enbart de vita nationerna. Vårt folk har letts, under outsägliga århundraden, till att kriga mot varandra över streck på marken, flaggor, nationalsånger, religioner och andra artificiella indelningar. Varje gång har en uråldrig fiende profiterat. Detta måste få ett slut. Vår hud skall vara den enda uniform vi behöver när Ragnarök närmar sig."
Han skriver även också i de "88 naturlagarna":
"41. Folket, en ras medlemmar, är nationen. Raslig lojalitet måste alltid ersätta geografiska och nationella gränser. Om detta utläres och förstås kommer det att förhindra onödiga inbördeskrig. Krig skall inte föras till en annan ras fördel. "
David Lane, menar alltså att nationalism är splittrande, alltså riktig nationalism, svensk nationalism, tyska nationalism, fransk nationalism osv. Förvisso har han en poäng att vi inte bör kriga mot varandra utan att vi bör respektera varandra. Men det han pratar om, så kallad "white nationalism" (vit nationalism) är ju ingen nationalism, utan snarare en slags rasism. Han erkänner inga nationer alltså, etnicitet och kultur, språk är bara påhitt, en svensk och fransman tillhör samma nation "den vita rasen". "Vårt folk" är alltså rasen. Amerikanare, tyskar, fransmän, svenskar, och förmodar även italienare och ryssar (William Pierce kallade dem för rasfränder/folkfränder har jag för mig) , ja de är samma "folk", det "vita folket", "vårt folk", det sitter i hudfärgen, alltså inte i en nations gemensamma historia och utveckling, detta förnekas.
Tyvärr verkar "den nationella rörelsen" i Sverige mer inspirerad av denna typ av "nationalism", än riktig nationalism, som erkänner Europas alla nationer, länder och kulturer. Det finns faktiskt en viss likhet tycker jag mellan "vita nationalister" som David Lane och mångkulturförespåkare, de tycks båda förneka nation som något artificiellt, påhittad och oviktigt som man inte bör bry sig om, och därför gör det inget om nationerna och dess kulturer blandas hur som helst. Med skillnaden att Lane inte vill att den ska blandas med icke-vita raser. Men finns en likhet, att båda sidor inte bryr sig om nationen och anser att nationalism är något bakåtsträvande och inte något att bry sig om. Endast rasism eller anti-rasism är det som gäller.
Så när svenska nationalister pratar om "vårt folk", vet man inte längre om de menar det svenska folket, eller "det vita folket" och alltså menar att ryssar, italienare, amerikanare osv är "vårt folk".
Han spred även budskap om och förespråkade Polygami. Vilken jag finner mycket märkligt.
Jag ser inte att personer som dessa blir svenska nationalisters förebilder och tycker att denna sortens extrema personer och dess idéer från Amerika, har fått för mycket utrymme i svensk nationalism och att man istället borde lyfta fram svenska nationalistiska skrifter och böcker istället och inte sådan propaganda som förnekar den svenska nations värde, dvs förnekar nationalismen och vill ersätta den med någon amerikansk rasism.
Vad anser ni andra om detta?

Svara med citat

Bokmärken