+ Svara på ämne
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Myten om att invandrarna ger oss ny matkultur

Reg.datum
    2008 Feb
    Blogginlägg
    1
    Tackad: 51 gånger i 35 inlägg

Myten om att invandrarna ger oss ny matkultur

TV-serien "Landet Brunsås", som handlar om svensk matkultur, slår här effektivt hål på myten om att invandrarna skulle ge oss i Sverige ny matkultur.

OBS! I TV-inslaget (som sändes i januari 2010) anges att 60.000 irakier bor i Sverige. Enligt Iraks ambassad finns det dock över 170.000 personer som är födda i Irak eller har irakiskt påbrå, i Sverige. Över hälften av dessa uppskattas vara kurder.

Länk
    Källa: MXCartoons YouTube Channel

Nog skulle jag gärna avstå från kebab, pizza, thaimat och allt annat bara jag slapp alla Nysvenskar som vi fått på köpet. Ett land utan mångkultur och bara husmanskost på menyn, det vore paradiset det. :wheeey:

Ett mycket talande dokument om hur mångkultur förstör kulturen på så många plan. Dock, är denna modell inte endast bunden till mat. Vi tar in korrekt kultur från andra länder för att fånga varandra i den amerikanska formen av kulturlöshet. Några kämpar emot, några kämpar för. Det slutar i kaos och hat många generationer fram i vilket fall som helst.
    How to catch the souls of the Tuatha Danaan when the Awen comes and we both slip between?
    HELL KADNUR! MAY THE STORM STRENGHTEN OUR SOULS! :thumbup:

Reg.datum
    2007 Jul
    Blogginlägg
    6
    Tackad: 68 gånger i 30 inlägg
    Ska inte ljuga, jag har ätit både asiatisk mat och kebab, men det är knappast ofta alls det. Jag skulle hellre, alla gånger, välja ett nationalistiskt Sverige utan kebab än ett mångkulturellt helvete med kebab. Utan tvekan. Kan man inte avstå från en maträtt när ens folks överlevnad står på spel är man värre en vekling.

Reg.datum
    2007 Apr
    Tackad: 23 gånger i 14 inlägg
    Matkulturfrågan är ändå irrelevant för mångkulturfrågan. Vi behöver inte ha 1.5 miljoner invandrare för att lära oss öppna en kokbok.

Reg.datum
    2009 Jul
    Tackad: 1 gång i 1 inlägg
    Utmärkelser: 1
    Stödmedlem 200 kr
    Citat Ursprungligen postat av Loki77 Visa inlägg

TV-serien "Landet Brunsås", som handlar om svensk matkultur, slår här effektivt hål på myten om att invandrarna skulle ge oss i Sverige ny matkultur.

OBS! I TV-inslaget (som sändes i januari 2010) anges att 60.000 irakier bor i Sverige. Enligt Iraks ambassad finns det dock över 170.000 personer som är födda i Irak eller har irakiskt påbrå, i Sverige. Över hälften av dessa uppskattas vara kurder.

Länk
    Källa: MXCartoons YouTube Channel

Nog skulle jag gärna avstå från kebab, pizza, thaimat och allt annat bara jag slapp alla Nysvenskar som vi fått på köpet. Ett land utan mångkultur och bara husmanskost på menyn, det vore paradiset det. :wheeey:
    Jag äter gärna thaimat, men jag kan följa ett recept eller lära mig på plats hur jag ska tillaga rätter jag vill pröva!:)
    Mvh:

/Håkan

Reg.datum
    2007 Apr
    Tackad: 436 gånger i 296 inlägg
    Utmärkelser: 2
    2:a pris i tacktävlingen  

Stödmedlem 1000 kr
    Skicka hem "kulturberikarna" och spara recepten, sen är det upp till oss om vi vill blanda svensk husmanskost med asiatisk eller afrikansk mat - eller snarare förädla den!

Reg.datum
    2008 Nov
    Tackad: 264 gånger i 138 inlägg
    Stödmedlem 500 kr
    Citat Ursprungligen postat av Legionär Visa inlägg
    Matkulturfrågan är ändå irrelevant för mångkulturfrågan. Vi behöver inte ha 1.5 miljoner invandrare för att lära oss öppna en kokbok.
    Jag tror du har fel där. Själv älskar jag kaffe och kaffet kommer som bekant från östafrika. Mitt problem består i att jag inte kan göra en kopp kaffe, så jag har en kenyan som står i köket och hjälper mig varje gång. För det krävs nämligen en tvättäkta afrikan för att göra kaffe.

Du ska veta hur det ser ut när jag ska göra potatismos...
    Månadens Internetsöktips: Gamla Testamentet - Femte Mosebok 23:19-20

Reg.datum
    2007 Jun
    Tackad: 9 gånger i 6 inlägg
    Stödmedlem 200 kr
    Jag får nog kalla mig själv hyffsat berest och har varit runt i åtminstone ett 20-tal andra länder än Sverige. En sak jag väldigt ofta tycker är att maten utomlands är ganska dålig. Här finns skräckexempel som maten i England eller den nästintill alltid med magförgiftning förknippade maten vissa afrikanska turistmål har att erbjuda.
    Jag tycker den matkultur vi har här i Sverige och att maten som serveras här är av väldigt hög kvalitét om man jämför med många andra länder.

Vad gäller det utbud vi har av restauranger här i Sverige så råder det ju inget tvivel om att de flesta ägs och drivs av invandrare. Bara en dum person kan förneka att en del av dom är bra och erbjuder spännande rätter. Jag tror däremot inte och hoppas heller inte att alla dessa restauranger försvinner med att vi stoppar invandring och avskaffar mångkultur. Att låna och ta intryck av andra kulturer är inte fel när det gäller t ex mat. Men jag är övertygad om att många svenskar kan driva italienska pastarestauranger eller grekiska kolgrillar i ett svenskt Sverige och att så också skulle göras. Jag tror nämligen att dessa jobb skulle få högre status i ett svenskt Sverige och säkert kunna vara en nyckel på hur den höga ungdomsarbetslösheten skulle kunna minska.

Reg.datum
    2009 Jul
    Stödmedlem 200 kr
    Citat Ursprungligen postat av Legionär Visa inlägg
    Med tanke på att Afrika är en kontinent med ett stort antal länder, vars samlade innovativa förmåga inte ens räckt till att konstruera en cykel, så är det nog det enda de kan berika oss med!
    Att öppna kokboken alltså, följa receptet får vi antagligen klara själva!
    Mvh:

/Håkan

Reg.datum
    2009 Jul
    Stödmedlem 200 kr
    Citat Ursprungligen postat av QuestionMark Visa inlägg
    Jag tror du har fel där. Själv älskar jag kaffe och kaffet kommer som bekant från östafrika. Mitt problem består i att jag inte kan göra en kopp kaffe, så jag har en kenyan som står i köket och hjälper mig varje gång. För det krävs nämligen en tvättäkta afrikan för att göra kaffe.

Du ska veta hur det ser ut när jag ska göra potatismos...
    Tack för tipset!
    Jag hade innan en Colombian, men kaffet blev väl starkt kryddat med annat så jag fick skicka hem honom..!:)
    Mvh:

/Håkan

Reg.datum
    2009 Aug
    Tackad: 11 gånger i 9 inlägg
    Man kan väl äta kebab och pizza utan att ha tusen somalier ock iraker som grannar?
    Zombie Mafia And The Cannibal Gangsters

Som vanligt är alla sådana här kulturfrågor omöjliga att besvara när vi inte har ett land där vi är stolta över vår kultur. Hade vi en kraftig kultur som försökte övervinna modernitetens pest istället för urbana, rotlösa individer; ja då hade vi vetat om vi ville ha pizza som en del av vår kultur eller inte. Att vi inte skulle ha mångkultur är dock varit en väldigt simpel fråga att besvara i alla lägen av en sund individ...
    How to catch the souls of the Tuatha Danaan when the Awen comes and we both slip between?
    HELL KADNUR! MAY THE STORM STRENGHTEN OUR SOULS! :thumbup:

Reg.datum
    2008 Nov
    Tackad: 264 gånger i 138 inlägg
    Stödmedlem 500 kr
    Lite information från Stasi-Radio:
    I avfolkningsbyn Harads strax söder om polcirkeln bakar Kamaran Mirca från Irak pizza i en gammal frisersalong. Kamaran är en av många högutbildade pizzabagare i landet med examen i elektronisk fysik från Bagdads universitet. Han bakar och bakar och väntar sedan fyra år på uppehållstillstånd. Flickvännen i Bagdad träffade han senast för fem år sedan
    Ja ja, nu förstår jag. Kamaran från Irak bakar italienska pizzor med hjälp av sin examen i elektronisk fysik...
    Han behövs ju absolut inte i sitt hemland, med den utbildningen han har. Nej, han är livsviktig för den italienska matkulturen - i Sverige.

Till Norsjö i Västerbotten kom Marti Hassani sedan han skickats hemifrån av fadern för 17 år sedan för att slippa dö i kriget mot Saddam Hussein. Morti Hassani bodde först i Rosengård men älskar nu sitt Lappland där han bjuder bland annat på specialpizza med renskav och lingonsås. Den har han fått pris för.
    Marti utan N skickades hit när Saddam var chef i Irak, men behöver förstås jättemycket skydd nu när chefen är avrättad. Då förstår jag.
    Marti behövs för att vi ska få italienska pizzor med lite samiska inslag. Och Marti älskar sitt Lappland.

Och så här fortsätter det, med Hasan Koc från Turkiet som kasatde ut polska bärplockare som bråkade och Mosa Kopi från Jugoslavien som fastnade i Sundsvall och kom aldrig loss (ingen hjälp fick han). Vi får även träffa Ali Noarja från Iran och Kurden Necip Delan som bor i Torsby och bakar pizzor. Och så en kvinna från mellanöstern som vill vara anonym, men bakar pizzor.

Och till slut hittar vi en italienare!!! Låt kanonerna mullra - för det verkar finnas i alla fall en italiernare som bakar pizzor!
    Löderup tog Vincenzo Muratore över det gamla nedlagda kondiset och tycker han gör bättre pizzor än de gör i Italien. När Hälsovårdsnämnden skulle tala om för honom de rätta råvarornas hantering blev han förbaskad. Vincenzo Muratore har bakat pizza i årtionden och har dessförinnan rest tält åt Cirkus Scott och svetsat på Kockums.
    Men bäst är ändå det här stycket:
    Var fjärde utlandsfödd företagare i Sverige driver restaurang och var tredje av de är universitetsutbildad. De är därmed bättre utbildade än snittet bland svenska företagare
    OK. Så u-ländernas samlade kompetens och akademiska elit står och bakar pizzor i Sverige och behövs alltså inte alls i sina hemländer? Vem bygger då upp de länderna? Vem arbetar för pensionerna i deras hemländer? Varför är ofta de länderna fattigare, om hjärnkapialet bakar italienska pizzor i Sverige?

http://sverigesradio.se/cgi-bin/ekot...Artikel=953328
    Månadens Internetsöktips: Gamla Testamentet - Femte Mosebok 23:19-20

Reg.datum
    2010 Feb
    Tackad: 14 gånger i 11 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av LaDecima Visa inlägg
    Ska inte ljuga, jag har ätit både asiatisk mat och kebab, men det är knappast ofta alls det. Jag skulle hellre, alla gånger, välja ett nationalistiskt Sverige utan kebab än ett mångkulturellt helvete med kebab. Utan tvekan. Kan man inte avstå från en maträtt när ens folks överlevnad står på spel är man värre en vekling.
    Om det nu finns svenskar som älskar kebab, kinamat osv. så räcker det väll med att de säljer kokböcker till oss?
    Vi måste ju inte importera hela nationer hit bara för att lära oss laga utländsk mat ;)
    CcCc - Само слога Србина спасава (Samo sloga Srbina spasava) - Only Unity can Save Serbia!

Reg.datum
    2009 Jul
    Stödmedlem 200 kr
    Citat Ursprungligen postat av QuestionMark Visa inlägg
    Men bäst är ändå det här stycket:

OK. Så u-ländernas samlade kompetens och akademiska elit står och bakar pizzor i Sverige och behövs alltså inte alls i sina hemländer? Vem bygger då upp de länderna? Vem arbetar för pensionerna i deras hemländer? Varför är ofta de länderna fattigare, om hjärnkapialet bakar italienska pizzor i Sverige?

http://sverigesradio.se/cgi-bin/ekot...Artikel=953328
    Den akademiska utbildningsnivån har kanske sin begränsning vid just pizzabak!
    Elingenjörsutbildning för att sätta på och stänga av ugnen, Kemiingenjörsutbildning för att blanda rätt mängd vetemjöl med vatten och Handelsutbildning för att lyckas sälja skräpet?
    Mvh:

/Håkan

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Somalisk matkultur
    Av LaDecima i forum Kultur
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-03-25, 01:27
  2. Myten om de smutsiga vildarna
    Av André i forum Nordisk historia
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-12-27, 13:12