+ Svara på ämne
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 16 till 25 av 25

Ämne: Övergreppsreligionen katolicismen är i farten igen

Jag är ateist, eller snarare agnostiker. Vill se bevis på alla "stora ting" så som gudar och demoner och allt annat mystiskt. Att sätta mig i samma fack som pedofiler gör mig rätt upprörd! Jag ger mig inte på troende på något sätt, jag respekterar det ni tror på. Visa då samma respekt tillbaka mot mig, tack!

Jag tror inte att den katolska kyrkan fostrar och lär sina präster att begå dessa övergrepp, det är den enskilde individen som har det yttersta ansvaret.
    Jag hoppas dessa kyrkor som huserar dessa pedofiler gör allt för att det inte ska ske fler övergrepp.
    Att veta allt är stort - att veta mer är större

Reg.datum
    2010 Jan
    Tackad: 0 gånger i 0 inlägg
    Skrämmande.

Krappfiskarn Oregistrerad
    Citat Ursprungligen postat av LaDecima Visa inlägg
    Hävdar återigen att de präster som gör sånt inte har något med sanna katoliker att göra.
    De är välsignade och katoliker som mottagit Sacri Ordines.

Att hävda att de inte är "sanna katoliker" är bara en ursäkt att distansera sig och inte vågar stå för sin tro, precis som kommunister gör med sitt "sovjet var inte kommunistiskt". Om de sedan gör rätt eller fel är en annan diskussion, men katoliker är de utan tvekan.

Det största problemet är att kyrkan känner väl till övergreppen, och väljer att mörka dem medvetet. Jag vet inte hur katoliker som stödjer detta tänker men jag skulle verkligen förlora tillit till en kyrka som känner till övergrepp på barn men väljer att låta prästerna arbeta vidare och inte gå ut officiellt med detta.

Reg.datum
    2007 Apr
    Blogginlägg
    2
    Tackad: 6 gånger i 6 inlägg
    Utmärkelser: 1
    Stödmedlem 200 kr
    Rätt roligt hur många grupper av troende/ateister/agnostiker osv som finns där ute - och alla tror sig ha mer rätt än den andra.

Själv avskyr jag religion - men vill någon tro på något så är det helt okey för mig.....så länge de inte låter sina fantasier (enligt mig) gå ut över andra.

Citat Ursprungligen postat av LaDecima
    Egentligen är det bara att ignorera detta trams, liberaler, ateister och pedofiler vill kasta över sina sjuka lustar på katoliker som lever efter rena ideal.
    Med all respekt LaDecima, här har vi ett bra exempel på vad jag menar.
    Meine Ehre heißt Treue
    Smash The Reds
    Verräter verfallen der Feme!

Reg.datum
    2007 Apr
    Tackad: 436 gånger i 296 inlägg
    Utmärkelser: 2
    2:a pris i tacktävlingen  

Stödmedlem 1000 kr
    Citat Ursprungligen postat av Krappfiskarn Visa inlägg
    De är välsignade och katoliker som mottagit Sacri Ordines.

Att hävda att de inte är "sanna katoliker" är bara en ursäkt att distansera sig och inte vågar stå för sin tro, precis som kommunister gör med sitt "sovjet var inte kommunistiskt". Om de sedan gör rätt eller fel är en annan diskussion, men katoliker är de utan tvekan.

Det största problemet är att kyrkan känner väl till övergreppen, och väljer att mörka dem medvetet. Jag vet inte hur katoliker som stödjer detta tänker men jag skulle verkligen förlora tillit till en kyrka som känner till övergrepp på barn men väljer att låta prästerna arbeta vidare och inte gå ut officiellt med detta.
    1). De är inga katoliker eftersom de tillhör konciliesekten. De har diskvalificerat sig själva genom att hänfalla till liberalism. Läs:
    http://www.dailycatholic.org/cumexapo.htm

2). Vi vet att konciliekyrkan medvetet mörkat pedofilprästernas övergrepp. Såg du inte länken i mitt första inlägg i tråden?

3). Vilka sanna "katoliker" skulle vilja stödja dessa vidriga övergrepp?

4). Det existerar inget sant prästerskap efter 1968 eftersom prästvigningens sakrament tillika med de andra sakramenten perverterats.

Reg.datum
    2008 Apr
    Tackad: 23 gånger i 10 inlägg
    Det här börjar bli jävligt tjatigt. Det vore bra om folk kunde låta bli att bli upphetsade varje gång media ger sig på katolska kyrkan - det finns liksom orsaker till att man väljer den organisationen och inte andra. Än en gång:

Pedofili är extremt ovanligt bland katolska präster (det handlar om 0,3%, uppskattningsvis). Sexuella övergrepp överlag handlar om 2% av det totala prästerskapet. Och vet ni vad? Det är exakt samma procentsats som bland den manliga befolkningen överlag (Philip Jenkins Pedophiles and Priests: Anatomy of a Contemporary Crisis, en av få verkligt systematiska studier av frågan).

Så kan vi sluta leka att det finns något särskilt unikt med katolska präster, annat än att de representerar en religion och en ideologi som ogillas av dem som bestämmer vad man ska fokusera på?

Sedan kan vi vara helt överens om att katolska kyrkan på sina håll har hanterat det dåligt. Med tanke på kyrkans doktrinära hållning till homsexuellt umgänge blir det dock efterblivet att påstå att det skulle vara något inbyggt i kyrkan som sådan. Inte är det särskilt mycket vettigare att hämta sina idéer från South Park och tro att celibat gör folk till pedofiler - hade det funnits en överrepresentation att tala om alls hade det givetvis berott på att man som präst får tillgång till barn och unga, vilket gör att det i likhet med typ dagisfröken torde vara ett attraktivt yrke för perversa. Nu är det i vilket fall inte ens fallet, så att spekulera i varför pedofiler förekommer i katolska kyrkan är samma sak som att spekulera i varför de förekommer någonstans överhuvudtaget.

Om sedan skyddet av hebefiler och pedofiler som förgripit sig på pojkar har någon bredare strukturell grund inom katolicismen - där trad-katolikerna brukar hävda att det beror på tillströmmandet av homosexuella och sexualliberaler i samband med Andra Vatikankonciliet, och skeptikerna lutar mer åt att det helt enkelt är PR-relaterad feghet - är en annan fråga. Det kan man diskutera, inte snuskmedial hets mot vad man uppfattar som en konservativ, homofobisk och sexistisk religiös sammanslutning.
    Tradition - Identitet - Jävlar anamma

Citat Ursprungligen postat av LaDecima Visa inlägg
    Hävdar återigen att de präster som gör sånt inte har något med sanna katoliker att göra.
    Samma sak säger väl Lars Ohly & Co om man tar upp frågan med kommunismens härjningar?
    För Sverige, Skandinavien, Europa, och Västvärlden!

http://www.youtube.com/user/ReaktionarRevolt Över 1000 uppladdningar !!!

Reg.datum
    2008 Apr
    Tackad: 23 gånger i 10 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Johan Björnsson Visa inlägg
    Samma sak säger väl Lars Ohly & Co om man tar upp frågan med kommunismens härjningar?
    ...där skillnaden är att kommunismens ideologiska grund är just våld och revolution, medan katolska kyrkan fördömer all avvikande sexualitet, och hos präster all sexualitet överhuvudtaget. Det handlar alltså om diametralt motsatta förhållanden: det ena är en person som tar avstånd från sin ideologis fundament, det andra att ta avstånd från avvikelser som är kriminella utifrån ideologins fundament.
    Tradition - Identitet - Jävlar anamma

Krappfiskarn Oregistrerad
    Citat Ursprungligen postat av Adoremus Visa inlägg
    1). De är inga katoliker eftersom de tillhör konciliesekten.
    De är visst katoliker.

2). Vi vet att konciliekyrkan medvetet mörkat pedofilprästernas övergrepp. Såg du inte länken i mitt första inlägg i tråden?
    Vad sägs som påvens troliga kännedom om det hela men valde att hålla käft fram till då media började få reda på det hela? Är det verkligen godtagbart att Jesu ställföreträdare på jorden inte går ut och meddelar världen vilka pedofiler det finns?

3). Vilka sanna "katoliker" skulle vilja stödja dessa vidriga övergrepp?
    De som sitter i Vatikanen och säkerligen var väl medvetna om det hela, t.ex. Thomas Ratzinger som tillika går under artistnamnet Benediktus XVI. Känner man till något men medvetet håller käft trots att man har makten att ändra till det bättre ser jag det som ett stöd i det tysta.

Reg.datum
    2007 Apr
    Tackad: 23 gånger i 14 inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Informell Visa inlägg
    Har du verkligen fog för att påstå att alla kristna kyrkor reagerat tafatt i samband med pedofilskandaler? Det låter lite överdrivet.
    Jag har aldrig kunnat läsa om några starka reaktioner från vare sig frikyrkor eller andra kristna samfund. Inklusive svenska kyrkan.

"Tafatt" är ett alldeles för snällt ord gällande deras ineffektivitet.

+ Svara på ämne
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2

Liknande ämnen

1. AFA i farten igen
    Av SverigeVaknaNu i forum Nyheter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-15, 18:37
  2. Vänstern i farten på min skola
    Av LnddN i forum Inrikespolitik
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 00:01
  3. CD och LP.. igen