handdator

Visa fullständig version : NS-flaggor

Red Skull
2007-12-26, 06:04
Nu vet jag inte om denna tråd hamnat rätt, men jag undrar i alla fall om det är emot Svensk lagstiftning att ha hakkorsflaggor från NS-tiden hängande i sitt rum. Jag får olika svar hela tiden. Mitt antagande är att det inte är HMF om det inte är synligt för andra så att de kan bli kränkta, men när det är inne på ens eget rum så är det väl okej? Eller?

Vill helst ha detta bekräftat.

:unsure:

solkors
2007-12-26, 09:57
Ja,Det är tillåtet att ha hakkors flaggor på väggen.Det kan till och med vara laglit ute med..

HardAsRock
2007-12-26, 10:59
Jag tror det är lagligt med hakors-flaggor på privat mark, fast man vet ju aldrig hur polis och åklagare tolkar lagen.

solkors
2007-12-26, 17:17
Precis,Tror det är olika vart du är alltså.(På privat mark är det lagligt).

emden
2007-12-26, 17:19
Precis,Tror det är olika vart du är alltså.(På privat mark är det lagligt).

Jag tror inte det är okej att ha en markis i form av tredje rikets stridsfana på sin altan om jag ska va helt ärlig...

Så länge man har flaggan inomhus och den inte syns utifrån så är det inga problem däremot.

Folkan
2007-12-26, 17:26
Så länge den inte syns ja, då är det lagligt.

Visst hade det varit olagligt så hade det nog inte gjort ngt om man har den på rummet i allafall eftersom då e de ju bara dom som ska se den som ser den hehe

Nord 16
2007-12-26, 17:30
La meg være den første til å stille det kritiske spørsmålet. Hvorfor? Vil det komme noe produktivt ut av at du har et hakekorsflagg på rommet ditt? Vil det på noen som helst måte hjelpe vår sak? Det eneste det vil føre med seg er at du skremmer bort eventuelle gjester, og folk vil se på deg som en person som lever i fortiden – ikke en som står i fronten i kampen for overlevelsen til vårt folk.

Det er selvsagt ditt valg, men jeg råder deg til å gjøre alt som står i din makt for å være en person som virkelig er et forbilde i samfunnet og som sender ut positive signaler til andre nasjonale.

solkors
2007-12-26, 17:40
Joodå,Det är okej.Polisen kommer säkert och knackar på dörren,men hakkorset är en symbol för ljus och liv,så Nej det går inte Under HMF,Dock så kan man kanske få böter för Förargelseväckande beteende.

Jag tror inte det är okej att ha en markis i form av tredje rikets stridsfana på sin altan om jag ska va helt ärlig...

Så länge man har flaggan inomhus och den inte syns utifrån så är det inga problem däremot.

emden
2007-12-26, 17:52
16 kap. 8 § Hets mot folkgrupp
(Ändring införd: t.o.m. SFS 2006:892)

8 § Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller om brottet är ringa, till böter.

Är brottet grovt döms till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om meddelandet haft ett särskilt hotfullt eller kränkande innehåll och spritts till ett stort antal personer på ett sätt som varit ägnat att väcka betydande uppmärksamhet. Lag (2002:800).

Jag är övertygad om att man kan dömas för "grovt" HMF för att göra det, dom kan lätt vinkla det till att man visat missaktning för en annan folkgrupp eller religion, dom utvalda, och det väcker onekligen betydande uppmärksamhet.
Står inget om att det är okej bara för att det är på ens egen tomt, om "budskapet" sprids, så är det HMF, budskapet sprids inte om det är inomhus.

solkors
2007-12-26, 17:58
Hmm..Du kanske har rätt trots allt!Dock så har inte hakkorset något Med Hets Mot Någon Jävla Folkgrupp!oavsett om det är en neger,Jude Eller kanske en bög!?Hakkorset är en symbol för solen och för ljus och liv.

Jag är övertygad om att man kan dömas för "grovt" HMF för att göra det, dom kan lätt vinkla det till att man visat missaktning för en annan folkgrupp eller religion, dom utvalda, och det väcker onekligen betydande uppmärksamhet.
Står inget om att det är okej bara för att det är på ens egen tomt, om "budskapet" sprids, så är det HMF, budskapet sprids inte om det är inomhus.
Tack,Jag fick Plus i ryktes poäng med anledning "Hakkorset är visst HMF" ,NEJ !!!!!HAKKORSET ÄR FAN INTE HMF!!!!!

emden
2007-12-26, 18:06
Hmm..Du kanske har rätt trots allt!Dock så har inte hakkorset något Med Hets Mot Någon Jävla Folkgrupp!oavsett om det är en neger,Jude Eller kanske en bög!?Hakkorset är en symbol för solen och för ljus och liv.

ack,Jag fick Plus i ryktes poäng med anledning "Hakkorset är visst HMF" ,NEJ !!!!!HAKKORSET ÄR FAN INTE HMF!!!!!

http://www.sniper-records.net/tidning_domen(1).gif

solkors
2007-12-26, 18:09
http://www.sniper-records.net/tidning_domen(1).gif

Idioter.(Gävle tingsrätt alltså)
På vilket jävla sätt är Hakkorset HMF?!Förklara.
Däremot Davidsstjärnan,Den är HMF.Läs Talmud vad det står om oss.
Hakkorset har inget med NS att göra.Det är en symbol.Dock så användes den BL A i VÅR KULTUR!.Den värderar ingen högre Därför att den inte har något med NS att göra!DEN ÄR EN SOL SYMBOL FÖR FAN!

Grim
2007-12-26, 18:57
Hakkorset är inte hmf? men som sagt lagar och regler ändras i deras tycke. Men hänga upp en i hemmet kan dom nog inte säja så mycket om, skulle vara ens svärmor då =)

Red Skull
2007-12-26, 20:12
16 kap. 8 § Hets mot folkgrupp
(Ändring införd: t.o.m. SFS 2006:892)

8 § Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller om brottet är ringa, till böter.

Är brottet grovt döms till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om meddelandet haft ett särskilt hotfullt eller kränkande innehåll och spritts till ett stort antal personer på ett sätt som varit ägnat att väcka betydande uppmärksamhet. Lag (2002:800).
Detta säger ju endast att om uttalandet eller meddelandet sprids så är det HMF.

Tack för alla svar hittils.

emden
2007-12-26, 20:16
Detta säger ju endast att om uttalandet eller meddelandet sprids så är det HMF.

Tack för alla svar hittils.

Meddelandet sprids om det syns där allmänheten kan se det.

Red Skull
2007-12-26, 20:18
Meddelandet sprids om det syns där allmänheten kan se det.
Jo självklart. Men min fråga är då om jag på något sätt kan straffas om jag väljer att ha dem på rummet där ingen kan se dem.

emden
2007-12-26, 20:20
Jo självklart. Men min fråga är då om jag på något sätt kan straffas om jag väljer att ha dem på rummet där ingen kan se dem.

Om du inte tvingar in nån i ditt rum, så nej.

von Luckmann
2007-12-27, 01:00
Nej, nu börjar verklighetsförankringen i denna tråden spåra ut lite, så jag får gå in och spride lite ljus.

För det första: Hakkorset, alltså svastikan, är hets mot folkgrupp. Den kan dock användas i sammanhang där den inte är hets mot folkgrupp. Detta kan vara i vissa hinduistiska/religösa sammanhang eller när den används av något annat än en etnisk svensk. När diverse vänster- eller sionistmedia använder svastikan i bild eller form så är den även godkänd, då detta är "åsiktsneutralt".

Men om någon gör sig några föreställningar om att du skulle kunna ha ett storparasoll med svastikan eller en markis kan glömma det omedelbart, privat mark eller inte.

Andra anmärkningsvärda HMF-symboler är solkorset/kelterkorset, beroende på användning och odalrunan med "hakar". Även detta kan användas "åsiktsneutralt".

Om du har en flagga uppe i hemmet, fritt från insyn, och polisen knackar på dörren - du öppnar upp och de tittar in i lägenheten och ser din flagga, då kan detta även räknas som hets mot folkgrupp. Det säkraste är att hävda att man samlar på NS-militaria, historiska objekt eller replikor av historiska objekt, då dessa är helt skyddade från lagen om hets mot folkgrupp - glöm dock markiser och liknande.

Faktum är att ingen vet eller kan svara med säkerhet vad som är och inte är hets mot folkgrupp. Hets mot folkgrupp innebär en otrolig rättsosäkerhet då den kan tolkas i princip hur som helst och används nästan uteslutande mot etniska svenskar - precis som diverse 'hatbrottslagar'; du blir hårdare straffad om det var ett brott "motiverat av rasism" - hur detta tolkas är ju väldigt tydligt när man ser till fallet Daniel Wretström kontra fallet Niklas Frost (http://www.info14.com/inrikes.php?id=1776).

Lagen om Hets mot Folkgrupp är vad man kallar en "gummilag" då den kan böjas precis som man vill, att passa vilket tillfälle och rådande opinion som helst. Sverige har fallit som rättstat och lag har inte längre någonting med rättvisa att göra.

Allt vi som nationalister kan göra är att agera utefter sund moral och göra vad vi själva anser vara rättfärdigt och rättvisa.