handdator

Visa fullständig version : Frågor om graviditet

Jemszi
2007-12-20, 11:21
Tänkte om det sku vara lättast att sätta en tråd var alla frågor som handlar om graviditet här istället för ha dem utspridna i flera.

Jag har iaf undrat att vad har kaffe drickande, energidrickor med koffein för verkan till en gravid kvinna?
Är det så att det har en verkan på att barnet/barnen föds tidigare?

Kan man ha mens när man väntar?
Jag har bara en bekant som sa att den vet en som hade mens när den var gravid.

Ps.Hittade inte en liknande tråd och är inte säker om jag satt den rätt. :unsure:

Schtekaren
2007-12-20, 12:46
Om du vill ha information om hur det ligger till med koffeinet så kan du kika in här (http://www.fertility.se/sweden/pregnancy/Maintaining_Your_Pregnancy/Caffeine. jsp). Jag hittade även den här pdf.filen (http://www.slv.se/upload/dokument/Mat_Halsa/Saker_mat/Sammanf%20av%20rapport%20koffein_koffeinhaltiga%20 drycker_2005.pdf) om information koffein och graviditet.

Mens kan man ha även om man är gravid ja, även om det är väldigt ovanligt, misstänker du att du är gravid så bör du göra ett graviditetstest istället för att förlita dig på mensen. Det är som att förlita sig på "säkra perioder" som preventivmetod, hyfsat säkert men ändock finns där en risk.

För vidare information om graviditet så rekommenderar jag sidan www.niomanader.se (http://www.niomanader.se/)

Bootgirl
2007-12-20, 13:06
Att man har mens är det ju inte. Snarare att man har nidd-blödningar.
dvs att blodkärl brustit vid livmodertappen. Vilket är vanligare än vad man tror.

Men att man går en hel graviditet med blödningar är mindre vanligt (Det finns så mkt annat som händer i kroppen så att bara för att mna har blödningar så hade man ändå kunnat ana att man e gravi tex. varför magen växer, sparkar, kroppen o hormoner i övrigt)

man kan ju även få mellanblödningar om man tex trånar hårt, anstränger sej för mkt osv..

CarolineRahowa
2008-08-18, 13:32
Det där med att vara gravid och dricka kaffe det är ingen fara så men man kanske inte ska överdriva med att dricka hur mkt som helst för det.
Visst är det möjligt att ha mens även fast man är gravid,men det är dock ovanligt.
Mensen brukar man säga,är då mer sparsam,men det kan självfallet vara olika från person till person.

parare
2008-08-20, 15:35
Rekommendationer,när det gäller kaffe och te är 2 koppar om dagen, ej mer... Sedan kan det ju vara så att man, som jag mådde så illa av lukten och smaken att men ej kan dricka kaffe de 3 första månaderna...
Som Bootgirl har skrivit att det kan vara har jag också hört talas om, men i mitt fall hade jag inga blödningar alls under mina graviditeter...

United
2008-08-20, 15:39
Jag var beroende av kaffe innan, så frågade min barnmorska, och enligt henne så kunde man dricka det men i måttliga mängder.

Jag, däremot, spydde kroniskt i 9 månader så det blev varken kaffe el mkt annat för min del!

Inga blödningar här heller faktiskt, men har hört att det kan förekomma.

Nackskott07
2010-11-04, 10:03
jag och min flicka tror att hon är gravid men vi har gjort 2 st test. båda var negativa.. vi skall göra ett till imorgon. för jag har läst runt och många har gjort upp till 5 test..

tänkte fråga er mammor här på forumet vad hade ni för symptom? Illamående? yrsel?

Sibbe
2010-11-04, 12:59
jag och min flicka tror att hon är gravid men vi har gjort 2 st test. båda var negativa.. vi skall göra ett till imorgon. för jag har läst runt och många har gjort upp till 5 test..

tänkte fråga er mammor här på forumet vad hade ni för symptom? Illamående? yrsel?
Alla graviditeter är olika! En gång klarade jag inte av vissa lukter redan från start, en annan gång ville jag bara äta rå köttfärs. Det är helt olika.

Vanliga symptom som brukar komma är trötthet, ömmande bröst, illamående, plötsliga känsloförändringar som att man ex börjar gråta för nästan ingenting, att det spänner i magen vid kraftig ansträngning... Listan kan göras oändligt lång.

Själv har jag bara "vetat" att jag är gravid alla gångerna jag har varit det. Gravtest reagerar på ett visst hormon och det är mycket olika hur snabbt värdena stiger till den nivå som gör att ett gravtest kan reagera. En gång fick jag ett positivt gravtest i tredje veckan, t ex. När jag väntade andra barnet visade gravtestet inte positivt förens i vecka 7-8.

mymlan
2011-02-04, 13:37
Illamåendet kom allra först, när morgonkaffet vände, då var jag i vecka 3+3, alltså för tidigt för att kolla med graviditetstest. Testade positivt två dagar senare...

Nu är det dags för bebisen om mindre än två veckor..!