Visa fullständig version : Könsneutrala namn
Skräckvarg
2007-12-05, 09:48
Det har pratats en del på helgon om just detta och det fanns även som tyck till fråga.
Många tycker att det skall bli lagligt att för vem som helst heta vad som helst, och främsta argumentet är för att det redan finns vissa könsneutrala namn och för att ingen skall bestämma över någon annan.
Jag själv är starkt emot det, inte särskilt kul att ha en flickvän som heter Björn eller något liknande, och män och kvinnor är olika oavsett vad alla pk människor säger så varför skall vi då ha lika namn?
Men vad tycker ni andra?
Könsneutrala namn - Bra eller dåligt? Ge gärna en motivation till varför ni tycker som ni gör.
Väldigt dåligt... som du säger tror jag ingen kille vill ha en tjej som heter Torbjörn, eller en tjej vill ha en kille som heter Anna.
Det är ju bara ett steg inom att homosexuella ska bli mer och mer accepterade i det här samhället.
Sen finns det ju namn som redan är könsneutrala, typ Kim. Men det är en annan sak.
Hrimfaxe
2007-12-05, 10:01
Skulle inte det förvirra individerna väldigt mycket? Jag menar, växa upp i ett samhälle som faktiskt inte är "könsneutralt". Med vanan av att Män heter tex Torbjörn då, och att kvinnor heter Anna.
Det skulle nog påverka personerna väldigt starkt, och då leda till att de ifrågasätter sitt eget kön, sin sexualitet.
Jag ser det bara som skadligt, inte konstruktivt eller bra någonstans. Och som emden redan sagt så finns det vissa namn som redan är könsneutrala.
Schtekaren
2007-12-05, 10:03
Jag förstår inte själva meningen med att en kvinna skulle vilja heta Björn, någon form av identitetskris? I Sverige sätter vi ett "a" på slutet av ett namn för att indikera på att det är femeninum, precis som man i Franska sätter ett "e" för indikera på att det är kvinnligt, sedan finns lustiga språk som italienska där man inte är konsekvent med sådana regler, där ex. Andrea är ett maskulint namn även om man generellt använder "a" och "o" för könsdefinition..
Personligen skulle jag nog inte känna mig särskild locka av en kvinna som hette Björn, obereonde av hur snygg hon än vart är jag rädd, det känns bara lite fel så jag tror inte heller du Skräckis skulle lida av problemet.
Om nu någon så himla gärna vill heta nått "neutralt" får de väl kalla sig Kim eller Robin då. Jag vill verkligen inte ha en kille som heter Anna :S
Skräckvarg
2007-12-05, 10:13
Jag förstår inte själva meningen med att en kvinna skulle vilja heta Björn, någon form av identitetskris? I Sverige sätter vi ett "a" på slutet av ett namn för att indikera på att det är femeninum, precis som man i Franska sätter ett "e" för indikera på att det är kvinnligt, sedan finns lustiga språk som Italienska där man inte är konsekvent med sådana regler, där ex. Andrea är ett maskulint namn även om man generellt använder "a" och "o" för könsdefinition..
Personligen skulle jag nog inte känna mig särskild locka av en kvinna som hette Björn, obereonde av hur snygg hon än vart är jag rädd, det känns bara lite fel så jag tror inte heller du Skräckis skulle lida av problemet.
Om det skulle bli tillåtet nu så är det inget som kommer att tilltala vanliga tjejer och killar.
De som vill se förändringen är ju givetvis homosexuella, bisexuella och transexuella.
Om dem börjar med feminima namn på "killar" och maskulina namn på "tjejer" så kommer det ju bli mer vanligt med könsneutrala namn och det är då det finns chans att andra kanske tar efter.
Jo, jag förstår dig och jag håller med.
Dock kommer jag förhoppningsvis inte behöva hamna i en sådan situation på mycket länge. ^^
Schtekaren
2007-12-05, 10:17
Om det skulle bli tillåtet nu så är det inget som kommer att tilltala vanliga tjejer och killar.
De som vill se förändringen är ju givetvis homosexuella, bisexuella och transexuella.
Om dem börjar med feminima namn på "killar" och maskulina namn på "tjejer" så kommer det ju bli mer vanligt med könsneutrala namn och det är då det finns chans att andra kanske tar efter.
Frågan är varför de perverterade individerna vill döpa sina barn till ett namn traditionellt bundet till det andra könet? Torde det här i allra högsta grad indikera på att det i alla förhållanden måste finnas en kvinnlig/manlig gestalt och att de här könsnihilisternas argumentation är en enda paradox.
Boiohaemum
2007-12-05, 10:38
Jag tycker att det är dåligt, barnen kan bli mobbade för det.
Det är också förjävligt att man ska dem senaste 20-30åren förändra alla gamla traditioner och vanor för att det just nu passar typ 1% av befolkningen.
Skräckvarg
2007-12-05, 11:00
Frågan är varför de perverterade individerna vill döpa sina barn till ett namn traditionellt bundet till det andra könet? Torde det här i allra högsta grad indikera på att det i alla förhållanden måste finnas en kvinnlig/manlig gestalt och att de här könsnihilisternas argumentation är en enda paradox.
Tja, jag tror främst att de vill döpa om sig själva.
Än så länge är det ju som tur är inte så jättevanligt med barn med homoföräldrar. Men visst, de kommer säkert vilja döpa sina barn till något av det motsatta könets namn.
Patrioten
2007-12-05, 13:55
Könsneutrala namn är endast ett i raden av alla förslag ämnade att bringa samhällets grundvalar över ända. Allt ska bort helt enkelt. Familjen, släkten, könet, rasen, folket, landet, traditionerna, vår historia, hela vår identitet. Ett och ett må de te sig harmlösa, men sett ur ett större perspektiv blir utveckligen tydlig. Inte ett steg tillbaka är den enda vettiga inställning som man kan inta i frågan.