handdator

Visa fullständig version : USA som Babylons sköka i Uppenbarelseboken

Fedaykin
2007-11-27, 14:47
När jag läste Bibeln så slogs jag av hur lik beskrivningen av Babylons sköka i Uppenbarelseboken var USA. Nyss när jag läste lite om kyrkohistoria påmindes jag om detta, så tänkte att jag kunde delge åsikten här. Denna sköka skildras i kapitel 17 och 18, och här är några utdrag jag ser som relevanta likheter:

»Kom hit, så skall jag visa dig, huru den stora skökan får sin dom, hon som tronar vid stora vatten, hon som jordens konungar hava bedrivit otukt med och av vilkens otukts vin jordens inbyggare hava druckit sig druckna.»

(USA har en dominerande roll i världens politik och ekonomi förstås.)

" Och de tio horn som du har sett, de äro tio konungar, som ännu icke hava kommit till konungavälde, men som för en kort tid, tillika med vilddjuret, få makt såsom konungar.
Dessa hava ett och samma sinne, och de giva sin makt och
myndighet åt vilddjuret.
De skola giva sig i strid med Lammet; men Lammet jämte de
kallade och utvalda och trogna som följa det, skall övervinna dem, ty Lammet är herrarnas herre och konungarnas konung.»

(Lammet är messiasgestalten i Uppenbarelseboken, den som leder upproret mot vilddjurets världsstyre.)

"Och de tio horn, som du har sett, och vilddjuret, de skola hata skökan och göra henne utblottad och naken, och skola äta hennes kött och bränna upp henne i eld. "

(Det är nog väl bekant att nästan alla hatar USA, men nästan alla vill också profitera på landet.)

"Och kvinnan som du har sett är den stora staden, som har
konungsligt välde över jordens konungar.»

"Fallet, fallet är det stora Babylon; det har blivit en boning för onda andar, ett tillhåll för alla slags orena andar och ett tillhåll för alla slags orena och vederstyggliga fåglar. Ty av hennes otukts vredesvin hava alla folk druckit; konungarna på jorden hava bedrivit otukt med henne, och köpmännen på jorden hava skaffat sig rikedom genom hennes omåttliga vällust.»

"Så mycken ära och vällust som hon har berett sig, så mycken
pina och sorg mån I bereda henne. Eftersom hon säger i sitt
hjärta: 'Jag tronar såsom drottning och och sitter icke såsom änka, och aldrig skall jag veta av någon sorg',
därför skola på en och samma dag hennes plågor komma över henne: död och sorg och hungersnöd; och hon skall brännas upp i eld. Ty stark är Herren Gud, han som har dömt henne.

Och jordens konungar, som hava bedrivit otukt och levat i
vällust med henne, skola gråta och jämra sig över henne, när de se röken av hennes brand.
De skola stå långt ifrån, av förfäran över hennes pina, och skola säga: 'Ve, ve dig, Babylon, du stora stad, du starka stad! Plötsligt har nu din dom kommit.'

Och köpmännen på jorden gråta och sörja över henne, då nu ingen mer köper de varor som de frakta: "

"I ett ögonblick har nu denna stora rikedom blivit förödd.'
Och alla skeppare och alla kustfarare och sjömän och alla andra som hava sitt arbete på havet stå långt ifrån;
och när de ser röken av hennes brand, ropa de och säga: 'Var
fanns den stora stadens like?'
Och de strö stoft på sina huvuden och ropa under gråt och sorg och säga: 'Ve, ve dig, du stora stad, genom vars skatter alla de därinne, som hade skepp på havet, blevo rika! I ett ögonblick har den nu blivit förödd. "

Jag tilltalas verkligen av Uppenbarelseboken, och har gett mig på att försöka tolka den. Andra saker jag funnit intressanta är de tre ve(plågor) som beskrivs och ter sig som krig. De två första beskrivs i nionde kapitlet, det tredje nämns aldrig fastän det står att det ska vara tre.

Det första ve:

"De hade bröst, som liknade järnpansar; och rasslet av deras
vingar var såsom vagnsrasslet, när många hästar med sina vagnar störta fram till strid.
De hade stjärtar med gaddar, såsom skorpioner hava; och i deras stjärtar låg den makt de hade fått att i fem månader skada människorna. "

Det andra ve:

" Och hästarna och männen som sutto på dem tedde sig för min syn på detta sätt: männen hade eldröda och mörkblå och svavelgula pansar; och hästarna hade huvuden såsom lejon, och ur deras gap gick ut eld och rök och svavel.
Av dessa tre plågor -- av elden och röken och svavlet som gick ut ur deras gap -- dödades tredjedelen av människorna.
Ty hästarnas makt låg i deras gap och i deras svansar. Deras svansar liknade nämligen ormar, och hade huvuden, och med dem var det, som de gjorde skada. "

Jag finner det mycket fascinerande att pansarvagnar beskrivs i denna två tusen år gamla profetia, fast det fanns förstås en sorts "pansarvagnar" på den tiden också, de hästdrivna vagnarna, men det som beskrivs i denna skrift stämmer förstås inte in på dem, men istället på våra moderna pansarvagnar. Under första världskriget hade pansarvagnarna endast en underordnad roll för att skydda infanteriet - "och i deras stjärtar låg den makt de hade fått att i fem månader skada människorna" . Infanteriet kan då ses som stjärtarna.

Undra andra världskriget användes pansarvagnar som regelrätta stridsenheter, som bekant med kanoner. Eld, rök och svavel stämmer bra in på deras krut.

Jag identifierar också de två vittnena i elfte kapitlet med Hitler och Mussolini. För mig tycks det som att Uppenbarelsebokens profetior beskriver vår tid.

Se http://runeberg.org/bibeln/66_09.html om du inte har tillgång till egen bibel.

Isak
2007-11-27, 15:00
Väldigt.. intressant. Helt klar, fastnade direkt när jag läste:

»Kom hit, så skall jag visa dig, huru den stora skökan får sin dom, hon som tronar vid stora vatten, hon som jordens konungar hava bedrivit otukt med och av vilkens otukts vin jordens inbyggare hava druckit sig druckna.» Det stämmer ju in så enormt mycket så det är otroligt. USA kommer snart få skörda vad de sått, de lyckas hela tiden skaffa ovänner. Och den som fäller USA kommer säkerligen ta över världsordningen.