Visa fullständig version : Gruppvåldtäkt i Saudiarabien - Offret får fängelse
rennicke
2007-11-16, 14:08
Våldtogs av sju män - fick fängelse
Den 19-åriga kvinnan våldtogs av sju män.
I onsdags avslutades rättegången.
Straffet: 200 piskrapp och sex månader i fängelse - för offret.
Domen i den brutala våldtäktsmålet har upprört människor i hela världen.
Det var förra våren som den 19-åriga kvinnan utsattes för en brutal gruppvåldtäkt i staden Qatif i östra Saudiarabien.
Sju män turades om att våldta henne, sammanlagt 14 gånger.
Men det var inte bara gärningsmännen som straffades.
När fallet togs upp i den lokala domstolen dömdes männen till fängelse - och kvinnan till 90 piskrapp.
Chock
Brottet: hon bröt mot landets lag om att män och kvinnor inte får umgås med varandra, då hon befann sig i en främmande mans bil vid tillfället för övergreppet.
Domen överklagades, och på onsdagen avkunnade en högre domstol i staden sin dom. Resultatet kom som en chock.
19-åringens straff dubblades till 200 piskrapp och sex månader fängelse.
Domstolen ansåg nämligen att kvinnan hade försökt påverka rättegången genom media. Hennes advokat portades också från rätten och blev av med sin legitimation, uppger tidningen Arab News nätupplaga.
Också männen fick strängare straff i den andra rättegången.
Det är fan så man blir mörkrädd när man läser hur de beter sig i dessa länder. Hur fan tänker de? Inte alls verkar det som.
Källa:
http://www.expressen.se/nyheter/1.929066/valdtogs-av-sju-man-fick-fangelse
Det är väl bra att hon straffas, samhället måste markera mot sådant lösaktigt beteende och se till att göra henne till en ärbar kvinna.
:whistle:
rennicke
2007-11-16, 14:22
Jomen precis, det är väl nåt sånt som far genom huvudet på dem. Skrämmande att tänka att dylika personer släpar med sig sådan här mentalitet till t.ex. Sverige och uppfostrar sina barn därefter.
Multikulti, hurra!
Brottet: hon bröt mot landets lag om att män och kvinnor inte får umgås med varandra, då hon befann sig i en främmande mans bil vid tillfället för övergreppet.
Det måste ju vara en jättetrevlig lag. Finns det också krogar med only men skyltar osv??
rysk_monarkist
2007-11-16, 16:03
Finns det också krogar med only men skyltar osv??
Eftersom det är förbjudet att dricka alkohol enligt muslimsk lag så tror jag inte att det finns några krogar alls i Saudiarabien!
Skräckvarg
2007-11-16, 16:28
Eftersom det är förbjudet att dricka alkohol enligt muslimsk lag så tror jag inte att det finns några krogar alls i Saudiarabien!
Det är faktiskt inte helt säkert.
Möjligt att det finns på hotel eller något ställe för turister.
Slaavfs_Babe
2007-11-16, 16:34
Måhända att trådskaparen är demokrat? Han agerar lika infantilt åtminstone. "Vårt sätt är bättre än ert sätt!"
Det finns säkerligen historisk förankring bakom de lagarna och har nog inte enbart med religion att göra. Att fördöma deras lagar för att det inte passar vårt samhälle är lika efterblivet som att expo förkastar våra ideologier.
Skräckvarg
2007-11-16, 16:49
Måhända att trådskaparen är demokrat? Han agerar lika infantilt åtminstone. "Vårt sätt är bättre än ert sätt!"
Det finns säkerligen historisk förankring bakom de lagarna och har nog inte enbart med religion att göra. Att fördöma deras lagar för att det inte passar vårt samhälle är lika efterblivet som att expo förkastar våra ideologier.
Förstår dock inte vad en lag som säger att män och kvinnor inte får vara tilsammans kan ha för nytta.
Du kanske kan upplysa mig om det?
Klart det finns en historisk förankring bakom förbudet mot att en kvinna får sitta i samma bil som en man hon inte är släkt med. I den här tjusiga kulturen, vars kvinnosyn är så mycket bättre än vår dekadenta västerländska, har bilarna nämligen funnits i tusentals år. Först kom hjulet, sen bilen - gammalt arabiskt djungelordspråk.
Ärligt talat, de allra flesta kulturer har eller har haft någon form av förbud som ska hindra män och kvinnor från att ha sex med varandra utanför äktenskapet. Dessa regler har främst funnits till för att säkra arvsrätten, eftersom män inte kan vara säkra på vilka som är deras söner om mödrarna haft sex med flera män. De har dessutom haft en familjeplanerande betydelse, utan preventivmedel fick man helt enkelt skrämma folk till att hålla sig borta från att riskera att bli gravida för tidigt och för ofta. Egentligen bottnar de alltså i ren självbevarelsedrift.
För att få så stark genomslagskraft som möjligt sa man naturligtvis att dessa regler var dikterade från Gud, och han var ingen trevlig kille att ha att göra med om man inte skötte sig. De utvecklades även på många håll till extremiteter, för att vara på den säkra sidan att folk inte bröt mot reglerna. En lag som säger att en kvinna inte får sitta i samma bil som en man hon är släkt med syftar alltså främst till att kvinnan inte ska bli gravid. Vem som helst vet att man inte blir gravid av att sitta i samma bil, och ska man vara så "civiliserade" att man ska få köra bil tycker jag att man kan kräva att man ska vara "civiliserad" på andra plan också, och inte ge en våldtagen kvinna 200 piskrapp.
KalleHammare
2007-11-16, 16:55
Dragula:
Dumheter. En kvinna har våldtagits av sju män. Männen straffas med några års fängelse. Kvinnan döms till ett spöstraff som i värsta fall kan bli hennes död och som utan tvekan kommer att ge henne men för livet. Hennes brott var tydligen värre, genom att vända sig till media riktade hon fokus mot lögnerna om lagreformer i Saudiarabien. Men oavsett det så dömdes hon dessförinnan till piskrapp enbart för att ha befunnit sig i en bil med en man utan en manlig släkting närvarande.
Jag kan inte förstå hur man överhuvudtaget kan tänka sig att försvara detta. Det vore i såna fall ett exempel på närmast sjuklig moralisk relativism.
Slaavfs_Babe
2007-11-16, 16:56
Det spelar ingen roll hur löjlig du tycker lagen är, genom att försöka applicera vårt västerländska synsätt på det hela skapar du samma multikultisoppa där nere som det blir här, något som genom empirisk erfarenhet knappast är eftersträvansvärt.
Sedan har jag aldrig påstått att straffet var rättvist, självklart skulle männen dömas hårdare, jag ville bara belysa det faktum att lagen finns där av en anledning, och att det inte är västerlandets arbete att döma om det är rätt att ha den eller inte.
Savitri: Att du försöker göra dig löjlig över biten med bilen som var helt ovidkommande är också ganska fånigt, då bilen hade absolut NOLL med saken att göra då "hon bröt mot landets lag om att män och kvinnor inte får umgås med varandra".
Förstår dock inte vad en lag som säger att män och kvinnor inte får vara tilsammans kan ha för nytta.
Du kanske kan upplysa mig om det?
Det har jag faktiskt ingen aning om, men den finns antagligen där av en anledning, och ser man till arabisk historia hade kungligheterna problem med bastarder som föddes och lade krav på faderns titel.
Munineye
2007-11-16, 16:57
Så du menar att man inte får kritisera andra länders lagar? Vidare tycks du anse att man ska straffa offret, men inte förövarna. Märklig rättssyn må jag säga. Talar en sann antidemokrat så?
Slaavfs_Babe
2007-11-16, 17:00
Så du menar att man inte får kritisera andra länders lagar? Vidare tycks du anse att man ska straffa offret, men inte förövarna. Märklig rättssyn må jag säga. Talar en sann antidemokrat så?
Man kan kritisera dem om man ser till landets kultur och historia och har en aning om vad som faktiskt gäller, sedan har jag har aldrig påstått att förövarna inte skall straffas, läs gärna om det jag skrev.
Ok, så om vissa företeelser har kulturell eller historik förankring är det barnsligt och korkat att kritisera dem?!
Med den logiken kan man exempelvis försvara könsstympning, eller varför inte fenomenet i Sydafrika med hivpositiva som har sex med nyfödda eftersom de tror att det ska bota dem? Detta har ju också "kulturell" förankring...
Slaavfs_Babe
2007-11-16, 17:06
Ok, så om vissa företelser har kulturell eller historik förankring är det barnsligt och korkat att kritisera dem?!
Med den logiken kan man exempelvis försvara könsstympning, eller varför inte fenomenet i Sydafrika med hivpositiva som har sex med nyfödda eftersom de tror att det ska bota dem? Detta har ju också "kulturell" förankring...
Sist jag kollade var inte sex med nyfödda lagstadgat, men kritisera det bäst du vill, försök inte forcera vår kultur på dem om du inte vill att deras kultur skall forceras på oss bara.
Sist jag kollade var inte sex med nyfödda lagstadgat, men kritisera det bäst du vill, försök inte forcera vår kultur på dem om du inte vill att deras kultur skall forceras på oss bara.
Och när blev ett fördömande av andra kulturer, eller vissa kulturella fenomen rättare sagt, detsamma som att försöka forcera våra normer och ideal på dessa? Det är väl viktigt att visa att man tar avstånd från saker man uppfattar som sjukt i andra kulturer?
Dessutom spelar det väl ingen som helst roll ifall det är lagstadgat eller inte? Kultur är inget man lagstiftar om.
Slaavfs_Babe
2007-11-16, 17:10
Och när blev ett fördömande av andra kulturer, eller vissa kulturella fenomen rättare sagt, detsamma som att försöka forcera våra normer och ideal på dessa?
Sedan människor fick hybris och började anse att deras sätt var bäst, då blev det detsamma.
Det är väl viktigt att visa att man tar avstånd från saker man uppfattar som sjukt i andra kulturer?
På samma vis som muslimerna tar avstånd från våra Muhammedteckningar?
KalleHammare
2007-11-16, 17:18
Varför måste man "forcera vår kultur" på dem för att deras lagar ska behandla kvinnor på ett människovärdigt sätt? Jag tycker att du förvrider argumenten. Det är ingen som vill tvinga araber att anpassa sig efter svensk kultur, det är inget som krävs för att förändra deras vidriga lagstiftning. Lagen hon bröt mot är ett dåligt skämt. Tycker du att något måste vara rätt om det blivit till lag?
Sedan människor fick hybris och började anse att deras sätt var bäst, då blev det detsamma.
"Människor" fick hybris? Precisera gärna vad du menar med detta.
Det handlar inte om vad som är "bäst". Det handlar om olika synsätt på vad man anser vara acceptabelt beteende mot sina medmänniskor i detta fall. Detta kan givetvis skilja sig mellan olika kulturer. Men att sitta och försvara något så groteskt som 200 piskrapp för att ha åkt bil med några män med att det ligger i det landets kultur...
På samma vis som muslimerna tar avstånd från våra Muhammedteckningar?
Det kan väl knappast finnas någon som är förvånad över eller tycker det är orimligt att muslimer reagerade kraftigt mot muhammedteckningarna. Men denna händelse var interkulturell då en kulturell grupp kände sig kränkt av en annan. Piskrappsincidenten här är inomkulturell. Det finns alltså en stor skillnad och jag tycker inte att dessa två händleser ens är jämförbara.
Slaavfs_Babe
2007-11-16, 17:20
Varför måste man "forcera vår kultur" på dem för att deras lagar ska behandla kvinnor på ett människovärdigt sätt? Jag tycker att du förvrider argumenten. Det är ingen som vill tvinga araber att anpassa sig efter svensk kultur, det är inget som krävs för att förändra deras vidriga lagstiftning. Lagen hon bröt mot är ett dåligt skämt. Tycker du att något måste vara rätt om det blivit till lag?
För att den västerländska synen på kvinnor aldrig praktiserats där, alltså blir det VÅR norm som gäller för dem. Lagen hon bröt mot är säkerligen osmaklig för oss, men frågan är om kvinnorna DÄR ser det på samma vis? Isåfall är det de som skall för fram nya förslag.
KalleHammare
2007-11-16, 17:22
Ja det måste ju vara fallet om man tycker att det är fel att piska en våldtagen kvinna. Hur vågar vi.
Slaavfs_Babe
2007-11-16, 17:22
"Människor" fick hybris? Precisera gärna vad du menar med detta.
Det handlar inte om vad som är "bäst". Det handlar om olika synsätt på vad man anser vara acceptabelt beteende mot sina medmänniskor i detta fall. Detta kan givetvis skilja sig mellan olika kulturer. Men att sitta och försvara något så groteskt som 200 piskrapp för att ha åkt bil med några män med att det ligger i det landets kultur...
Jag har inte försvarat straffet, det märker du om du läser vad jag faktiskt skrivit, jag har försvarat lagen och deras kulturella arv.
Det kan väl knappast finnas någon som är förvånad elelr tycker det är orimligt att muslimer reagerade kraftigt mot muhammedtecknoingarna. Men denna händelse var även interkulturell då en kulturell grupp kände sig kränkt av en annan. Piskrappsincidenten här är inomkulturell. Det finns alltså en stor skillnad och jag tycker inte att dessa två händleser ens är jämförbara.
Varför skulle det inte vara det? Det handlar om att en utomstående folkgrupp dömer ett annat. Här förkastar visa hela raser för att ett visst land delar ut en skruvad dom, och det handlar snarare om en korrupt domstol.
Jag har inte försvarat straffet, det märker du om du läser vad jag faktiskt skrivit, jag har försvarat lagen och deras kulturella arv.
Ok, bra att du inte försvarar straffet. Men jag tyckte att ditt första inlägg framstod som att du definitivt gjorde det, men ok. Det jag fortfarande stör mig på är att du tjatar om kulturellt arv. Det handlar som sagt inte om att forcera någonting på någon här, bara att visa sin avsky och fördömande mot ett omänskligt och vedervärdigt beteende.
Varför skulle det inte vara det? Det handlar om att en utomstående folkgrupp dömer ett annat. Här förkastar visa hela raser för att ett visst land delar ut en skruvad dom, och det handlar snarare om en korrupt domstol.
Jag tycker väl att jag redan har förklartat det. Men om man ska utveckla detta ytterligare då: i muslimernas fall yrkade ju de exempelvis för ändrad lagstiftning osv. i såväl Danmark som Sverige, för att de "skyldiga" skulle kunna bestraffas. Återigen, här fördömer folk en händelse och försöker inte påtvinga någon något. Det är något du själv fabulerat ihop.