handdator

Visa fullständig version : Starta nationalistisk kyrka?

benvolio
2007-11-04, 21:51
Jag har tidigare sagt att frikyrkorörelserna i Sverige är ett föredöme, eller iallafall ett intressant exempel på hur en organisation kan växa och frodas i Sverige utanför massmedia och statligt stöd. Nu har ju, vad jag förstår (är inte direkt insatt i saken) dessa församlingar vissa privilegier gentemot andra "ideella" organisationer vad gäller hur de får driva sin verksamhet.

Men hur vore det med möjligheten att starta en öppet nationell kyrkorörelse? Det kräver visserligen att deltagarna måste enas om många viktiga saker som kan orsaka interna konflikter, men mer intressant är hur detta skulle bemötas av staten och etablissemanget.

Det är en mycket löst formulerad ide jag har, men vore bildandet av en utpräglat "nationell frikyrka" en realistisk möjlighet i den snara framtiden?

Caleb123
2007-11-04, 21:53
Tänker du dig någonting i stil med Positiv Kristendom då?

Munineye
2007-11-04, 22:09
En mycket intressant idé. Jag har själv gått ur svenska kyrkan, för att de för en så otroligt flyktingliberal linje.

En annan fördel är att det är mycket svårare att ge sig på religionsutövare. Det är lite mer av en fredad zon, som jag upplever det.

Svårigheten är väl att man måste vara rejält troende för att starta en egen frikyrka. Om man bara gör det med syfte att driva sin åsikt, är nog risken att det inte fungerar i längden.

HardAsRock
2007-11-04, 22:21
Med Nationell Frikyrka är det en kristen Frikyrka eller är det nån annan trosbekännelse som åsyftas?

Jag är själv Kreativist och ser den vita rasen som nåt unikt och heligt.

Ordet kyrka betyder ju inte per automatik Kristendom även om det är det som först dyker upp i ens huvud!

Schtekaren
2007-11-04, 23:56
Jag är själv Kreativist och ser den vita rasen som nåt unikt och heligt.

Snälla någon, det finns ingen vit ras, om det hade funnits hade du gärna fått definiera den men i annat fall undanbedes associationslekar till något som skulle aspirera på att vara en "vit ras".

Benvolio om du lyckas hitta dig ett gäng frikyrkligt troende protestanter som delar nationella värderingar ser jag det som ett välkomnat initiativ, alla vägar som leder till att fler individer kan engagera sig, om än på sitt sätt, är rätt vägar.

kelken
2007-11-05, 00:15
Men vad skulle man göra i den kyrkan då, skulle man be? ska man ha döpningar ? m.m kyrka tror jag inte skulle funka faktis!

HardAsRock
2007-11-05, 06:58
Snälla någon, det finns ingen vit ras, om det hade funnits hade du gärna fått definiera den men i annat fall undanbedes associationslekar till något som skulle aspirera på att vara en "vit ras".

Det Finns en vit ras; den europida rasen.
Lika väl som de av negroid och kapoid ras kallar sig för Svarta
Eller de av yngre mongolid ras kallar sig för gula.
Så kan vi av europid ras kalla oss för vita!

Schtekaren
2007-11-05, 09:03
Det Finns en vit ras; den europida rasen.
Lika väl som de av negroid och kapoid ras kallar sig för Svarta
Eller de av yngre mongolid ras kallar sig för gula.
Så kan vi av europid ras kalla oss för vita!

Argumentera gärna för din smältdegel av "vita folk" här (http://www.nordisk.nu/showthread.php?p=89062) käre vän.

Kelken mig veterligen har man inga barndop i frikyrkorna, men vuxendop.

Pjazi
2007-11-05, 09:53
Vill gärna också veta vad som åsyftas med en frikyrka.
Med tanke på att de flesta frikyrkor innehåller de mest rabida sionisterna så ser inte med blida ögon på detta.

Dock så inser jag din poäng med att locka en bredare massa, men är frikyrkliga verkligen dem vi vill ha då? :)

Havregryn
2007-11-06, 13:07
En nationalistisk kyrka är verkligen något som hade varit kul och se, jag hade gått med.

Edit: förutsatt att det är en kristen kyrka.

Druznil
2007-11-06, 16:02
Religionsinriktning?

Schtekaren
2007-11-06, 16:42
Religionsinriktning?

Frikyrkor är per definition protestantiska, så vi får anta att även den här "nationella" kommer att kunna inordnas i det ledet.

Druznil
2007-11-06, 16:50
Frikyrkor är per definition protestantiska, så vi får anta att även den här "nationella" kommer att kunna inordnas i det ledet.

Jo jag misstänker det, men tänkte att trådskaparen ska få utveckla sina idéer.

Min uppfattning kan man läsa på min presentation.

benvolio
2007-11-06, 22:41
Religionsinriktning?

Ja, man kan väl utgå från att den skulle vara kristen, men det vore förstås en annan ide att starta en öppet nationell kyrka för asatroende. Intressant ide, men jag vet inte hur stort underlag det finns, i form av asatroende, eller i vilken utsträckning det överhuvudtaget finns odinistiska "kyrkor" i Sverige idag. Skulle iallafall inte tro att stödet eller potentialen att utvecklas är lika stor som med en kristen kyrka.

Vad är det för definition du menar? Det är väl bara Svenska Kyrkan som verkligen är protestanter?

Schtekaren
2007-11-06, 22:47
Vad är det för definition du menar? Det är väl bara Svenska Kyrkan som verkligen är protestanter?

Nu får du kamma dig Benvolio, frikyrka står i opposition till statskyrkan. Den svenska statskyrkan är lutheransk, men samtidigt finns det lutheranska frikyrkor såsom Livets ord m.fl. Det är just de här kyrkorna som man åsyftar när man talar om frikyrkor och deras avvikande lutheranska hållning, till skillnad från Svenska kyrkan exempelvis så skulle de aldrig få för sig att stödja homovigslar eller dylika PK-påfund som Svenska kyrkan vurmar för. Sedan så har man pastorer istället för präster m.m.

Arminius
2007-11-07, 00:44
Iden är faktiskt intressant.

Men det här bör ju vara en uppgift för kristna med traditionella kyrkliga värderingar och som inte spårat ur i Israel och judedomsdyrkan a la Haigh i USA.

Hörde något om en maktkamp inom KDU för ett par år sedan där det var någon nationellt sinnad från någon engelbrektsrörelse eller dyligt som höll på att ta ordförandeposten. Så det låter inte ju helt omöjligt.

Du har vårat klartecken benvolio.. kör hårt. ;)

Druznil
2007-11-07, 22:47
Ja, man kan väl utgå från att den skulle vara kristen, men det vore förstås en annan ide att starta en öppet nationell kyrka för asatroende. Intressant ide, men jag vet inte hur stort underlag det finns, i form av asatroende, eller i vilken utsträckning det överhuvudtaget finns odinistiska "kyrkor" i Sverige idag. Skulle iallafall inte tro att stödet eller potentialen att utvecklas är lika stor som med en kristen kyrka.

Kristen, jaha? Trosinriktning?
Det finns några varianter av kristendom, som förvisso alla grundar sig i samma böcker som Islam och Judendom. Men det är en annan tråd.

Populism är knappst något som är hedervärt, att grunda en kyrka på medlemsunderlaget snarare än sin tro låter ju extremt populistiskt.
Skulle du inte skapa en kyrka, dvs om det finns "Odinistiska kyrkor" eller inte är väl ganska ointressant. Det är ju förvisso en annan fördel med hedendomen, det behövs inte speciella byggnader för att tala med sina gudar.

Arminius - "Du har vårat klartecken benvolio.. kör hårt". Ehh jag vet inte ens vem du är och du för min talan, eller ska jag tolka det som du har kluven personlighet eller att ni är mer än en användare bakom namnet Arminius?

Arminius
2007-11-08, 07:26
Arminius - "Du har vårat klartecken benvolio.. kör hårt". Ehh jag vet inte ens vem du är och du för min talan, eller ska jag tolka det som du har kluven personlighet eller att ni är mer än en användare bakom namnet Arminius?

Klartecken från Gud, sonen , den helige anden och Arminius.

Jag tror inte att en nationell kyrka är populistisk utan snarare konservativ. Det existerar säkerligen en del nationellt kristna i vårt samhälle som tröttnat på moralupplösning, bögeri, mångkultur och dyligt.

Gandalf
2007-11-08, 07:41
Det är dags att "kuppa Kyrkliga förbundet. En traditionell lutheranism. MEd mest äldre personer i.

Druznil
2007-11-08, 16:25

Jag tror inte att en nationell kyrka är populistisk utan snarare konservativ. Det existerar säkerligen en del nationellt kristna i vårt samhälle som tröttnat på moralupplösning, bögeri, mångkultur och dyligt.

"Nationell" är fortfarande inte en trosinriktning! Att starta en kyrka enbart för att rekrytera medlemar är populistiskt, förutsatt att det inte är en tro du själv inte tror på.

Moralupplösning, "bögeri" och mångkultur vänder sig ju samtliga nationella grupper mot, förstår inte värdet/behovet av en religiös nationell gruppering också. Men jag har heller inget emot det i princip, även om jag är avigt inställd till samtliga religioner grundade i "boken".

Jag visste väl att ni kristna är polyteister!

Gungnir
2007-11-08, 23:44
Hvis du vil være religiøs og national, så dur kristendommen jo ikke. Den er universalistisk.

Jesus var jo heller ikke ligefrem Nordbo;)

Vælg hellere at gå i forfædrenes spor.

Nordisk Religion til Nordboere:viking:

Til gengæld bliver det spændende når vi for alvor får gang i den Nordiske Bevægelse, og med al ret beder mellemøst-aberne om at skrubbe hjem. De har forpestet vores hellige jord længe nok!

Sowilo
2007-11-09, 10:23

Fast är det inte tack vare den semitiska kristendomen som etablerats i Sverige med dess slavmoral och vända-andra-kinden-till-moral som i sin tur sedan gjort det möjligt för kosmopoliter att smitta ner vårt folk och land med samhällsjukdomen liberalism, vilken i sin tur gjort mångkultur, homofili, moralupplösning och annat negativt en plattform i Sverige?

Kristendomen som är en missionär religion har ju dessutom hela tiden oftast byggt en gemenskap kring religionen och inte etnicitet.

Kyrkan i Sverige har väl dessutom hyst husrum åt flyktingar sedan lång tid tillbaka?

Se det som en frågeställning och inte ett angrepp.

Arminius
2007-11-10, 11:19
Fast är det inte tack vare den semitiska kristendomen som etablerats i Sverige med dess slavmoral och vända andra kinden till som i sin tur sedan gjort det möjligt för kosmopoliter att smita ner vårt folk och land med samhällsjukdomen liberalism, vilken i sin tur gjort mångkultur, homofili, moralupplösning och annat negativt?

Kristendomen som är en missionär religion har ju dessutom hela tiden oftast byggt en gemenskap kring religionen och inte etnicitet.

Kyrkan i Sverige har väl dessutom hyst husrum åt flyktingar sedan lång tid tillbaka?

Se det som en frågeställning och inte ett angrepp.

Kosmopoliterna har infiltrerat allt och också vår kyrka. Kosmopoliterna har genom sitt inflytande i media manipulerat våra tankar och missbrukar vår vilja till att verka för goda gärningar genom att diktera vad som är gott och ont.

Kosmopoliterna har bestämt att om vi värnar och ser till oss själva så är vi onda. Vi kan bara bli goda genom att prioritera andra människors väl på vår egen bekostnad och vår egen rätt att existera.

Någon sådan manipulerad godhet som i själva verket är förklädd ondska har inget kristet ursprung. De kristna personer som blivit fångade i denna manipulation må kalla sig kristna men det här kommer inte från kristendomen utan från de krafter som manipulerar våra tankar.

Sowilo
2007-11-12, 11:27
Kosmopoliterna har infiltrerat allt och också vår kyrka. Kosmopoliterna har genom sitt inflytande i media manipulerat våra tankar och missbrukar vår vilja till att verka för goda gärningar genom att diktera vad som är gott och ont.

Kosmopoliterna har bestämt att om vi värnar och ser till oss själva så är vi onda. Vi kan bara bli goda genom att prioritera andra människors väl på vår egen bekostnad och vår egen rätt att existera.

Någon sådan manipulerad godhet som i själva verket är förklädd ondska har inget kristet ursprung. De kristna personer som blivit fångade i denna manipulation må kalla sig kristna men det här kommer inte från kristendomen utan från de krafter som manipulerar våra tankar.

Men kristendomen, islam och judendomen har ju samma ursprung. Kosmopoliterna har sedan urminnes tider haft ett finger med i spelet när det handlat om kristendomen. Vad är egentligen meningen med att återupprätta och etablera en "sund" version av en religion som sedan dess första dagar i landet försvagat vår folksjäl?

När Sverige gick från katolicism till protestantism så försvann kyrkans förtyck, men istället började liberalismen och annat etableras inom landet. I dagsläget har statsreligionen förvandlats från att endast ha varit protestantism till att även innehålla konsumtion som statsreligion, vilket märks tydligt på alla nya högtider och jippon.

Kristendomen som praktiserats i Sverige under de senaste århundradet har haft en kraftig och negativ inverkan på vårt samhälle. Det kan man inte sticka under stolen med.

Arminius
2007-11-14, 17:34
Ursprung är väl en sanning med modifikation. Att något har samma ursprung betyder inte att det nödvändigtvis är samma sak. Innehållet i en religion behöver nödvändigtvis inte vara dålig bara för att ursprunget inte kommer från ens egen bakgård.

Kosmopoliterna har förföljt och underminerat kristna sedan begynnelsen och kommer antagligen att göra så till tidernas ände.

Skulle Sverige varit svagare under medeltiden med kristendom än om vi hade fortsatt med att blota i våra lundar? Jag vet inte det.

Protestantismen har inte alltid varit vad det är nu. Det du pratar om kan knappast tillskrivas protestantismen under 1600 1700 och 1800 talet.

Konsumsionssamhället är något vi kan tala om först på senare tid liksom kosmopoliternas enorma makt över våra skallar.

Kulturen från kristendomens europa har ju blivit ledstjärna för hela världen. Universiteten som bildades i anslutning till kyrkliga centra till exempel. Den moral för uppträdande människor emellan som bundit ihop människor emellan i Europa och bundit ihop kontinenten till en kulturell enhet med den dynamik det inneburit. Vi är ju så pass närbesläktade och lika att vi kan harmonisera med varandra i Europa.

De kristna värderingarna som värnar om kärnfamiljen är en styrka. Kärnfamiljen är den stabila grund som hela samhället är byggt på.

Betänk det kristna europas storhet trots att den som ingen annan kontinent varit drabbad av den eviga plågan.
Vilken annan kontinent kan visa upp en sådan storartad konstnärlig kultur och sådana tekniska och innovativa framsteg?

Den svaghet du pratar om Sowilo är mer avsteg från sanna kristna värderingar. Du skiljer inte mellan kristen grund och urflippad avkristnad kyrka som har politiskt korrekthet som ledstjärna.

Patrikz
2007-11-14, 17:52
Varför inte satsa pengarna på Ålderdomshem eller vården som vi behöver i Sverige vi har verkligen bra läkare men inte pengar till att hjälpa alla. Att bygga en kyrka vad är det för lösning tror ni?. enligt min åsikt så ska man satsa mer pengar till dom äldre och vården. Och sen en sak till det ska ge ut mer jobb istället än Bidrag.

solkors
2007-11-14, 18:34
om det är med något liknande med positiv kristendom så stödjer jag det iaf..

lood18
2008-04-20, 20:08
håler helt klart med skippa tjyrkan dom tar jue bara imort dom dara jävla blattarna som vi försöker får bort från landet så jag tycker att det borde statas en tjyrka för endast os svenskar eller har jag fel

Mainstream
2008-10-22, 20:46
Kristendom går inte ihop med nationalism. Dealen som kom till människan via Jesus gäller alla som tror på hans budskap, oavsett etnicitet/bakgrund etcetra. Att ha en nationalistisk kyrka motsätter sig dom mest banala kristna värderingarna om alla människors lika värde.

Nimum
2008-10-22, 21:06
Jesus värderade alla lika mycket men han sa inte att alla skulle vara i ett land ^^

Eoppoyz
2008-10-23, 00:53
Kristendom går inte ihop med nationalism. Dealen som kom till människan via Jesus gäller alla som tror på hans budskap, oavsett etnicitet/bakgrund etcetra. Att ha en nationalistisk kyrka motsätter sig dom mest banala kristna värderingarna om alla människors lika värde.

I Bibeln så är det få personer som överhuvudtaget som ens beblandade sig med andra folkslag. Bibeln uppmuntar inte till mångkultur etc. Den är ganska nationalistiskt (i GT i alla fall).