handdator

Visa fullständig version : Är fluor farligt eller inte?

Sköldmö
2007-11-04, 13:09
Hemma hos oss råder högst delade meningar. En av oss anser det självklart att barnen nu, när de är stora nog för att klara av det, ska börja skölja med flor morgon och kväll, eftersom flor är bra för tänderna. Den andra ser flor som ett gift, som varken gör till eller från för tandhälsan och vill därför absolut inte att barnen skall använda det mer än vad de redan gör genom tandkräm. Eftersom vi inte kan enas och ingen av oss vill tro på alla de belägg den andre lägger fram för sin tes, låter vi nu er agera domare. ;)

Så… är flor farligt eller inte?

Otyg
2007-11-04, 13:15
Flor är bra mot karies, och ger effekt som märks. Om det sedan är ett gift som kanske inte är bra, utöver det, har jag ingen aning om.

Frostheim
2007-11-04, 13:18
Har inte den blekaste aning men fluortanten var trevlig när jag gick i skolan iaf ;)
Tror väl inte att det skadar iaf....

Bananaclip
2007-11-04, 13:23
Det känns som att det nog inte behöver vara odelat nyttigt. När/var får man i sig fluor i vanliga fall? I det naturliga livet? Tydligen skall fluor vara farligt för unga pojkar, då det av någon anledning statistiskt sett verkar främja skelettcancer på dem.

Wessel
2007-11-04, 13:37
Tog man inte bort de kostsamma flourtanterna från skolan eftersom man numera får i sig tillräckligt med flour genom tandkrämen, vilket man inte fick förr?

5x5
2007-11-04, 13:43
Jag skrev detta i en annan tråd: http://www.nordisk.nu/showthread.php?p=64984#post64984

Jag tycker nog att det räcker gott med att noga borsta tänderna varje morgon och kväll. Fråga annars din tandläkare vid nästa tandläkarbesök eftersom vissa kan ha mer sköra tänder än andra.

Druznil
2007-11-04, 13:47
Flour är ett gift precis som i princip allt annat vi äter, och behöver. Allt är beroende av personens behov och personens intag. En vanlig människa som drar i sig i storleksordningen 10L vatten inom en timme kommer att få kraftiga problem. På samma sätt som en som äter ett paket med salt.
Flour verkar skyddande på tänder, denna effekt är medicinsk bevisad. Men för stort intag av flor leder till allt från problem i mun och matsmältningsorgan till påverkan på centrala nervsystemet...

Så som vanligt, lagom är bäst.

Bananaclip
2007-11-04, 13:50
Tog man inte bort de kostsamma flortanterna från skolan eftersom man numera får i sig tillräckligt med flor genom tandkrämen, vilket man inte fick förr?

Det är ju flour i kranvattnet nu också. Tydligen nära på ohälsosamma mängder. Så det kan säkert stämma bra.

Tyrfing
2007-11-04, 14:19
För mycket flour skadar tänderna. Vad jag vet så ska inte allt för små barn skölja med flour, medan lite äldre runt 8-9 år kan.

Otyg
2007-11-04, 14:21
Sköljer man med flour så sväljer man inte, medans tar man flourtabletter så sväljer man ner flouret, så bättre att skölja med flour då?

Sköldmö
2007-11-04, 14:27
Flour är ett gift precis som i princip allt annat vi äter, och behöver. Allt är beroende av personens behov och personens intag. En vanlig människa som drar i sig i storleksordningen 10L vatten inom en timme kommer att få kraftiga problem. På samma sätt som en som äter ett paket med salt.
Flour verkar skyddande på tänder, denna effekt är medicinsk bevisad. Men för stort intag av flor leder till allt från problem i mun och matsmältningsorgan till påverkan på centrala nervsystemet...

Så som vanligt, lagom är bäst.

Håller med dig! Man får ju följa de rekomendationer som finns. Vad jag var ute efter var mer om flor är skadligt även i rekomenderad dos?

Tog man inte bort de kostsamma flortanterna från skolan eftersom man numera får i sig tillräckligt med flor genom tandkrämen, vilket man inte fick förr?

Ärligt talat vet jag inte helt varför man tog bort dem, men ekonomin lär ju ha spelat stor roll. Det enda jag vet är att när man hade flortanter förbättrades tandhälsan hos barnen avsevärt, och sjönk på samma sätt när flortanterna försvan.

För mycket flour skadar tänderna. Vad jag vet så ska inte allt för små barn skölja med flour, medan lite äldre runt 8-9 år kan.

Från 6 år står det på min florflaska ;)

Sköldmö
2007-11-04, 14:28
Sköljer man med flour så sväljer man inte, medans tar man flourtabletter så sväljer man ner flouret, så bättre att skölja med flour då?

Om man håller sig till RDI borde det väl vara lugnt? Men visst till barn är kanske skölja att föredra.

Tyrfing
2007-11-04, 14:40
Sköldmö: Kanske beror på hur koncentrerat det är? Men det är klart, på "min tid" för typ 25 år sedan så sköljde man redan när man gick i första året i skolan. Dock så togs det inte bort i min komun av ekonomiska skäl, utan för att det inte var så bra som man sa då. Men saker och ting ändras ju.

Sköldmö
2007-11-04, 15:06
Sköldmö: Kanske beror på hur koncentrerat det är? Men det är klart, på "min tid" för typ 25 år sedan så sköljde man redan när man gick i första året i skolan. Dock så togs det inte bort i min komun av ekonomiska skäl, utan för att det inte var så bra som man sa då. Men saker och ting ändras ju.

Samma sak där jag växte upp, då börjades det med flortant redan i 6-årsgruppen, och så hela vägen upp till mellanstadiet. Och visst koncentrationen spelar nog in. Var tvungen o kolla igen, på min 0,05% står:

Dosering: Barn 6-12 år enligt rekommendation från tandvårdspersonal.

Så det är väl runt 6 år man kan börja skölja.

Schtekaren
2007-11-04, 15:19
Generellt sätt så innebär flourid ingen fara för dig om det intas i rimliga mängder, det vill säga om du borstar tänderna med flourtandkräm morgon och kväll är det i sig ingen fara, undvik dock helst att svälja tandkrämen eftersom det kan ge diverse besvär. I händelse av nedsatt tandhälsa så kan allt från floursköljning från flux till flourtabletter vara nyttigt om exempelvis har ett regelbundet stort intag sötsocker utspritt över dygnet(småätande...) eller vid ex. muntorrhet, mamma som skjutit heroin under graviditeten m.m. Annars så skulle jag ta det lungt med flouret, till trots den övertro till flour som finns hos Sveriges tandläkare.

Själv har jag aldrig haft ett enda hål i tänderna, har därheller sällan sköljt med flour eller sugit på flourtabletter, men det kan likväl bero på att jag har stark emalj eller mycket saliv.

Förresten kan inte någon ändra så det står Flour/Flourid och inte "flor", det är en skönhetsfläck i klass med de fläckar man kan få av flour.

Vidar
2007-11-04, 15:24
Fakta om grundämnet Fluor:

Fluor är ett gulgrönt gasformigt grundämne som framställdes isolerat första gången 1886 av Henri Moissan. Fluor, klor, brom, jod (och det instabila ämnet astat) utgör de s.k. halogenerna bland grundämnena. Fluoratomerna har en mycket stark tendens att förena sig med andra ämnen, så det är ganska svårt att framställa i ren form. Fluor kan förena sig med alla andra ämnen, även med andra halogener. Före andra världskriget förekom ingen större industriell tillverkning av fluor. Senare har processer vid anrikning av uran, aluminiumframställning, produktion av konstgödsel, lera m.m. resulterat i att stora mängder fluor producerats som bi- eller avfallsprodukt.
Fluorföreningar förekommer i naturen och vattnet i olika mängder, så vi får alltid i oss mer eller mindre. De flesta är dock numera överens om att fluor inte hör till de essentiella spårämnen som kroppen behöver, vilket länge påstods av WHO (Handbook on Human Nutritional Requirements, WHO Monograph Series No 61, 1974), svenska Socialstyrelsen (SOSFS 1977:26) m.fl. Amerikanska FDA ändrade dock åsikt i frågan vid mitten av 60-talet (se Bergström, "Åttio maximaldoser", 1969, s 51).

Fluor befinner sig i giftighetsgrad någonstans mellan bly och arsenik. Forskning tyder på att fluorider kan orsaka såväl allergier, benskörhet, dental fluoros som neurologiska skador (det senare har bl.a. dr. Phyllis Mullenix beskrivit i sin och medarbetares "Neurotoxicity of sodium fluoride in rats", Neurotoxicol Teratol. 17(2), 1995).

Den härdande effekt fluorid anses ha på tandemalj, beror på att ämnet hydroxiapatit, som finns i emaljen, får en OH-grupp utbytt mot fluor så att fluorapatit Ca5(PO4)3F bildas. Emaljen blir hårdare, men många anser också att den blir sprödare.

PeterH
2007-11-04, 15:25
Det stavas fluor. Tandkräm och fluorsköljvätska innehåller en liten mängd natriumfluorid (oftast), som hjälper till att återmineralisera syraangripna ställen av tandemaljen och bildar det hårda mineralet fluorapatit (som även finns naturligt i emaljen).

Vanlig fluortandkräm tror jag inte är farligt, och inte heller tandsköljen, om man inte råkar vara överkänslig eller får i sig för mycket. Får man i sig för mycket fluor så brukar man först se det genom klarvita eller gula fläckar på tänderna.

Bordssalt (natriumklorid) och raffinerat socker är inte heller bra i för stora mängder, men dessa får vi i oss i mycket större mängd än natriumfluorid även om vi äter nyttigt.

Vidar
2007-11-04, 15:27
Ur en artikel i tidskriften Nature, 1986:

"Men under perioden 1979-1981, särskilt i Västeuropa, där fluoridering inte är så vanligt, gjordes ett antal tandundersökningar som jämfördes med studier gjorda ungefär ett decennium tidigare. [...] Det stod snart klart att karies minskat avsevärt i områden utan fluoridering [...]. Omfattningen av dessa nedgångar är oftast jämförbar med dem man kunnat se i fluoriderade områden under lika lång tid. [...] det borde finnas starka skäl för en förnyad vetenskaplig undersökning av de epidemiologiska studier som tycks visa att fluoridering har stora fördelar. "

Mark Diesendorf, "The Mystery of Declining Tooth Decay", Nature, Vol. 322, July 10, 1986.

UNICEF skriver så här i en översikt om fluoridering:

"Vi fluoriderar medvetet en rad dagligvaror, särskilt tandkräm och dricksvatten, eftersom vi i decennier har trott att fluor i små doser inte har några skadliga verkningar på hälsan, som skulle kunna uppväga de fördelar det bevisats ha när det gäller att förebygga tandröta. Men fler och fler forskare ifrågasätter nu på allvar fluorens nyttighet, även i små mängder. [...]

Det har länge varit känt att ett överdrivet fluorintag medför allvarliga toxiska effekter. Men forskarna diskuterar nu huruvida det är någon nytta med fluor över huvud taget.

[...] det råder allmänt samförstånd om att ett överdrivet fluorintag leder till kalciumbrist i tändernas grundsubstans, vilket gör att det lättare blir hål i tänderna under hela livet, snarare än att hål förhindras, och dessutom förorsakas dental fluoros. Svårtartad, kronisk och ackumulerad överexponering kan leda till att man blir obotligt invalidiserad av skelettfluoros.

[...] Ett kontinuerligt intag av ett övermått av fluor kan leda till svår och permanent deformering av ben och leder genom skelettfluoros. Till de tidiga symtomen hör sporadisk värk och stelhet i lederna — huvudvärk, magvärk och muskelsvaghet kan också vara varningstecken. Nästa stadium är osteoskleros (benen förhårdnar och förkalkas), och slutligen skadas också ryggraden, de större lederna, musklerna och nervsystemet.

Vare sig fluoros sitter i tänderna eller skelettet, så är den bestående och det finns ingen behandling. Den enda åtgärden är den förebyggande, att man ser till att hålla fluorintaget under säkra gränsvärden."

Sköldmö
2007-11-04, 15:36
Vidar: Intressant!

Edit: intressant är ju att de risker som påtalas är just vid överdriven konsumtion. Frågan är ju hur det ser ut vid normalt användande.

Jag är den positiva parten i frågan, men håller det inte för otänkbart att det skulle kunna vara skadligt vid onormalt hög konsumtion, men då är det just vid överdrivet högt, inte vanligt, användande.

PeterH och Tokigee_Tor: Jag är analfabet, mitt Word 2007gav fel för fluor men rätt för flor, och word kan inte ha fel ;) :P

Savitri
2007-11-04, 15:58
Fluor finns ju mer eller mindre i vårt vatten. Minns att när vi var på landet när jag var liten åt vi inga fluortabletter eftersom det redan var så mycket fluor i vattnet där ute, så vi skulle få i oss för mycket. Vet emellertid inte VARFÖR vi inte skulle få i oss så mycket, kanske ska ringa mamma och fråga :unsure:.

Dan Eriksson
2007-11-04, 16:01
Fluor är väl mer eller mindre ett nervgift. Idiotiskt att stoppa i sig mer än man "måste" av det.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fluor

5x5
2007-11-04, 18:11
Eftersom fluor är så pass reaktivt är det ju knappast "ren fluor" man stoppar i sig utan salter som innehåller fluoridjoner. Fluorhalter så låga som 1 ppm är tillräckligt för att drastiskt minska karies. Nöj dig alltså med att borsta tänderna med tandkräm två gånger om dagen.

vai
2007-12-14, 11:00
För en vecka sedan var jag till tandläkaren. Där fick jag en fluorbomb att skölja munnen med i ca 1 min.
Efter det har jag känt mig ovanligt dum och seg i huvudet. Jag studerar på högskolenivå och har märkt det under föreläsningar inom envariabelanalys och andra svåra ämnen. Det känns som att hjärnan inte orkar hänga med och förstå. Jag klarar fortfarande av kurserna, men med större ansträngningar än tidigare. Det verkar bli lite bättre med tiden som tur är.

Är det någon som upplevt samma sak?

Jag läste just den här texten och blev extra paranoid: http://www.geocities.com/SoHo/Study/2653/dafreeworld/fluor.htm

Carl_F
2007-12-14, 11:25
Jag borstar tänderna med flourfri tandkräm står även på pepsodent att barn under 3 år inte bör andvända för mycket tandkräm

vai
2007-12-19, 16:03
Jag borstar tänderna med flourfri tandkräm står även på pepsodent att barn under 3 år inte bör andvända för mycket tandkräm

Vart kan man köpa flourfri tandkräm och vad heter den?

Josefin
2007-12-19, 18:18
Om det är farligt med flour så borde de inte vara obligatorisk flour sköljning i skolorna tycker man, jag vet att i vår kommun så har vi även flour i vårat dricksvatten. Själv har jag ingen aning om det är bra eller inte, har alltid fått höra att det är bra iaf.

Carl_F
2007-12-19, 18:51
Vart kan man köpa flourfri tandkräm och vad heter den?

Finns i nästan alla hälsokostaffärer den jag har andvänt heter "neem" och jag har aldrig haft hål i tänderna

Om det är farligt med flour så borde de inte vara obligatorisk flour sköljning i skolorna tycker man, jag vet att i vår kommun så har vi även flour i vårat dricksvatten. Själv har jag ingen aning om det är bra eller inte, har alltid fått höra att det är bra iaf.

Har ju varit det för med "flourtanten" nu får man flour i sig på många andra sätt genom ex dricksvatten.
Även ramlösa har flour i sitt vatten står även på deras flaska att barn under 7 år inte bör dricka det.

En länk

http://www.life-enthusiast.com/news/o_dental_health.htm

Righardt
2008-02-03, 03:23
En del anser att flour inte är helt nyttigt och vissa anser att det tom är farligt.

Forskare har kommit fram till att användadet av fluor ökar risken för en typ av skelettcancer. Speciellt verkar man vara extra känslig mot flour i åldern runt 6-12 år. Undersökningen visar även att fluor kan ha en skadlig inverkan på hjärnan och orsaka en viss sänkning av IQ(!).

Här är några röster om fluor jag hittat på google:

"För stora mängder kan förorsaka benskörhet! " (http://www.matfrisk.nu/article426.asp)

"Exempelvis att fluor i dricksvattnet också kunde leda till sämre tandhälsa med missfärgningar och försvagad emalj, liksom oroande rön om lägre IQ, frakturer och skelettcancer."

(http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_498843.svd)

Väl värt att nämna om man ska läsa ovanstående artikel är att i det Amerikanska vattnet så tillsätts altså någon form av fluor-bindning (tex natriumfluorid eller liknande) medans det fluor som finns bundet i berg-grunden i Sverige inte nödvändigtvis är alls samma typ.

Fluor finns inte i naturen i ren form utan är alltid bunden till något annat ämne så det kan vara så att SvD-reporten drar en förhastad slutsats då han jämför amerikanska underökningar med svenska förhållanden.

http://www.nofluoride.com/ En sida som vänder sig mot tillsatsen av fluor i amerikanskt dricksvatten.

Fluoride Quotes
"Fluoridation is the greatest case of scientific fraud of this century, if not of all time."
- Robert Carton, Ph.D. former US EPA scientist

"Fluoridation of our community water systems can well become their most subtle weapon for our sure physical and mental deterioration..."
- Letter to The Catholic Mirror, Springfield, MA, January 1952, from Dr. E.H. Bronner (Einstein's nephew, and chemist who had also been a WWII prisoner of war)

"Fluoridation of water systems can be slow national suicide, or quick national liquidation. It is criminal insanity--treason!"
- Dr. E.H. Bronner, Mfg. Research Chemist, Los Angeles

Citat från
http://www.fdrs.org/fluoride_quotes.html

Har själv funderat på om fluor är så himla nyttigt tidigare, men enligt forskare så ska en godkänd dos vara en liten "ärta" på tandborsten och man ska alltid skölja efteråt, detta gäller speciellt barn (se Svd-artikel)

Arminius
2008-02-03, 06:43
Det jag har hört från insatt källa är att det går bra att använda floursköljning och flour i tandkräm om man spottar ut, men man ska absolut undvika flourtabletter.

Carl_F
2008-02-03, 10:41
Det jag har hört från insatt källa är att det går bra att använda floursköljning och flour i tandkräm om man spottar ut, men man ska absolut undvika flourtabletter.

Det går även bra att borsta tänderna med arsenik om man spottar ut det men om man gör det två gånger om dagen varje dag i ca 70 år kan man ju bara hoppas man inte fått i sig för stora doser

:evilgrin:

Jag lägger in en bild på vad som står på en vanlig tandkräm "pepesoduent suer flour"
http://u.helgon.net/g/%7BE48/%7BE481ADE2-5B14-4F63-82A7-E9A1B6A032E7%7D.jpg

Gappen
2008-04-01, 20:47
Jag vet inte om man lägger till flour i dricksvattnet i Sverige men flour finns det: http://www.stockholmvatten.se/Stockholmvatten/Press/Pressmeddelanden/Laga-halter-av-fluor-i-Stockholms-kranvatten/

Har också läst på lite mer "radikala" sidor att man idag försöker få befolkningen att dricka flour just för att döda den...japp konspirationer.

Men det är faktiskt sant att flour är ett gift och enligt NE så skulle ett intag på 0,2 mg leda till allvarliga skador på lungor och hud. Mindre (hur mycket mindre kan det bli?) intag leder till tanskador och skelletets förtvning också visat här: http://www.stockholmvatten.se/Stockholmvatten/Press/Pressmeddelanden/Laga-halter-av-fluor-i-Stockholms-kranvatten/

SÅ TAT JÄVLA LUGNT.

jag ska fan sluta med flour sköljning!

Gappen
2008-04-01, 20:51
Finns i nästan alla hälsokostaffärer den jag har andvänt heter "neem" och jag har aldrig haft hål i tänderna

Har ju varit det för med "flourtanten" nu får man flour i sig på många andra sätt genom ex dricksvatten.
Även ramlösa har flour i sitt vatten står även på deras flaska att barn under 7 år inte bör dricka det.

En länk

http://www.life-enthusiast.com/news/o_dental_health.htm

Calcium carbonat. Glycerin, sorbitol, Irish moss, Natrium lauryl sulfat, Neem extrakt, Pepparmynt, spearmint, Clove oil, Menthol, Renat vatten, Fluor (= 1000ppm max

LEAD
2008-04-13, 20:43
Det finns all anledning att vara försiktig med fluor. Det allvarligaste är som jag ser det att fluor kan befaras inverka negativt på hjärnan och hippocampus. Olika mekanismer har föreslagits, varav vissa enzymatiska och ingen som jag hittat lika enkel som exempelvis kvicksilvers hjärnskadande mekanism.

Men det finns ett undersökningar på möss som visar att inlärningen försämras och hippocampus degenererar i samband med fluorintag.

Min starka rekommendation är att fluorerad tandtråd användes, och möjligen tandkräm, men att allt intag av fluor undvikes.

Oxy
2009-01-17, 18:20
Om människor åt artspecifik föda skulle vi inte behöva tandkräm, naturfolk som aldrig haft tillgång till tandborste och tandkräm har bra tänder högt upp i åldrarna. Problemet är konsumtionen av socker.

Med anledning av att fluorid är aktiv ingrediens i insekts gift är jag mycket skeptisk till att detta skulle vara hälsosamt för människor.

Jag skulle ta mej en titt på denna intervju med Christopher Brynson innan jag gav fluor till mitt barn.
http://video.google.com/videoplay?docid=-2886269353175462948&ei=FFtxSd-tIqXy2wKJ5cG0BQ&q=fluoride&dur=3

http://thepiratebay.org/torrent/3366038/The_Flouride_Deception_DVDRip_(2004)

The Flouride Deception-boken
http://www.sevenstories.com/Book/index.cfm?GCOI=58322100410610

Sida med info i ämnet
http://www.fluoridealert.org/

Gappen
2009-02-04, 00:26
Bumpar tråden. Var nu hos tandläkaren och fråga och hon sa "näääh det är inget farligt alls med flour"...Va?

Någon som har fått in mer information?

svinto
2009-02-04, 10:34
Nej man lägger inte in flour i vattnet, hur kom saltet ner i havet, flour är en bergsmineral som blandas med vattnet automatiskt. Sedan är allt farligt i för stora mängder, borsta tänderna med vanligt vatten undvik för sockrig mat, och tugga tuggumi !

Gappen
2009-02-04, 14:45
http://www.youtube.com/watch?v=8WkH1vU9XZs&feature=related

Forskare som talar om flouridens skadliga effekter blir avskedade. Varför? Om det inte är annat än bullshit?

Man lägger flour i vattnet, inte i Sverige men i USA.
Man vill dock börja med det i Sverige också.

Intressant är att flourid är den aktiva ingridiensen i råttgift också...den enda egentligen. Flour finns naturligt i vattnet men endast i små mängder.