handdator

Visa fullständig version : Förkylning

pluton_666
2007-10-29, 22:40
Börjar känna att jag börjar bli förkyld, har känningar i hals och bihålor.
Någon som har några tips som gör så att man kan bli frisk och kry snabbt? Också komma med förslag om hur man undviker förkylningar, och hur man bygger upp sitt immunförsvar! :yes:

UrEuropa
2007-10-29, 22:41
Man kan kanske börja äta rätt, sen massa vitaminer och omega3 :)

Gunvor
2007-10-29, 22:44
Man kan kanske börja äta rätt, sen massa vitaminer och omega3 :)

Ladda på med fysisk träning och positivt tänkande samt ett allmänt gott humör!

--

Om du är singel ska du skaffa en partner då detta gör att du mår överlag bättre.;)

pluton_666
2007-10-29, 22:47

Det är väl det man inte ska göra när man har ett virus i kroppen? alltså anstränga sig fysiskt.
du kanske menar för att förebygga förkylningar?

UrEuropa
2007-10-29, 22:49

Sen sluta med snus och rökning, sen bör man röra på sig lite mer, sen om man är singel så kan det vara skönt med någon att mysa med, så man mår riktigt kanon.

Gunvor
2007-10-29, 22:55
Det är väl det man inte ska göra när man har ett virus i kroppen? alltså anstränga sig fysiskt.
du kanske menar för att förebygga förkylningar?

Precis, det enda man kan göra mot förkylning och inflammationer i kroppen är att leva sunt och inte slita ut kroppen med stress och liknande, sedan ska man nog vila ut förkylningen, träning menade jag mer i förebyggande syfte, men antog att det gick fram.:P

Sedan är det bra att ta sig ut nu på hösten för att undvika diverse depressioner!

anvihl
2007-10-29, 22:57
1: skaffa en nässköljkanna i en hälsokostbutik - perfekt för att öppna upp, lindra allergier etc. Det fungerar verkligen - jag har provat detta i några år o kan garantera de positiva effekterna.

2:
Om Du känner det där komma.... ont i skinnet då Du river
lätt med naglarna, ont i ögonen då Du tittar åt sidorna.. häll upp ett glas rött vin och värm det. Drick det så varmt Du kan. Du kommer att svettas rejält på natten och på morgonen brukar man må bättre. Denna stöt ska sättas in DIREKT man känner symptomen. Detta brukar -helt ärligt- fungera

Men - om Du nu druckit ett eller flera glas varmt vin och inte fått effekt, dvs fortfarande är förkyld... ja, inget är kanske förändrat, men - håll med om, att det nu är roligare att vara förkyld?!

Verdandi
2007-10-29, 23:07
Detta kommer dock kanske ingen att tro på, men för att undvika maginfluensan och andra besvär som kommer fram till hösten så svälj 5-6 vitpeppar korn så håller ni er nog ganska krya, och som andra i tråden skrivit, ät rätt och ha ett positivt tänkande.

Om ni har en väldig jobbig hosta och slem i halsen så blanda, Honung, lite whiskey och citron och gör ungefär som när man kokar te, det gör att slemmet lossnar lättare.

:)

Bockas
2007-10-29, 23:14
Mitt främsta tips är nog att äta ordentligt och mångsidigt, gärna något kryddstarkt som rensar bihålorna osv. (ni vet när man blir så där trevligt snorig), och som får en att dricka mycket. Att dricka mycket skall ju vara bra också.
Sedan vill jag nog framhålla att sömn också är väldigt viktigt, kanske det viktigaste om man skall bli frisk. Det är när man sover som kroppen bekämpar otäckheter och läker skador mm. som mest och bäst.
Ett tredje tips är väl att hålla hårt på hygienen, tvätta händerna noga och ofta, håll "snorpapper" borta, byt sängkläder, diska glas & muggar mm. mellan varven (sitt alltså inte och sug på samma temugg hela dagen).

Som lindring skulle jag föreslå Panodil Varmdryck, finns med svartvinbärssmak. Smakar rätt ok, rensar bihålorna rejält, lindrar halsont mm.

För att undvika förkylningar, så kan jag nog bara rekommendera att inte slarva med maten och sömnen, samt att träna regelbundet. Mycket annat finns nog inte att göra.

The Sentinel
2007-10-30, 21:42
Börjar känna att jag börjar bli förkyld, har känningar i hals och bihålor.
Någon som har några tips som gör så att man kan bli frisk och kry snabbt? Också komma med förslag om hur man undviker förkylningar, och hur man bygger upp sitt emmunförsvar! :yes:

Klä dig ordentligt, var i Götet i söndags och det regnade och blåste något överjävligt, och jag hade inget ombyte med tröjor eller byxor med mig, jag gick med dränkta jeans och tröjor i säkert 14 timmar...jag tror det var mössan som räddade mig. Jag hade en reservmössa och extra par strumpor i väskan. Jag försökte hålla kroppen i gång så mycket som möjligt, och visst en och annan öl rann ner, det var ju ett SM- GULD som skulle firas:D. (Annars rekommenderar jag inte alkohol), men det höjer kroppsvärmen vid dessa situationer.

När jag på natten kom hem, tog jag 2 c-vitaminbrus med sammanlagt 2 gram C- vitamin i. En varm kopp te och en lång varm dusch.

Annars, ät riktigt och varierat, sov ordentligt (sömn läker kroppen), och ett tips,. omega 3. Inte nog med att det höjer fettförbränning och stimulerar muskeltillväxt (för tränande), det har även positiv effekt på immunförsvaret. Finns i flytande och kapselform.

Även naturligt i fet fisk.

Tiefensee
2007-10-30, 22:12
Är man redan sjuk hade jag;
2 c-vitamin brus (som vanheden skrev) tillsammans med någon värktablett, därefter ett HETT bad. Drick väldiga mängder vatten.
Sen lägger du dig i sängen och svettas ur skiten.

Vad gäller förebyggande syfte så instämmer jag med vad flera redan skrivit, ät hälsosamt och träna upp din fysiska hälsa.

pluton_666
2007-10-30, 22:36
Man får tacka för alla tips, har testat lite grejs nu så får se hur det går. ska nog gå och lägga mig nu och krya på mig.

CarolineRahowa
2008-08-30, 11:35
Dricka te,äta massa frukt som innehåller c-vitaminer som är väldigt bra.
Du kan även ta några vitlöksklyftor och stoppa upp i näsan.
Kanske inte låter så mysigt men det funkar.

Silver
2008-11-08, 16:14
..som sagt, ett glas C-vitamin brus, te, värktablett och sova varmt, dubbla täcken + tjock tröja och gärna halsduk om du känner av i halsen. Kan Jang, Echinagard el liknande kan också kännas lindrande när symptomen kommer krypande.
Vad gäller träning så säger de flesta att man kan träna lätt om man är snuvig, (brukar kännas bättre tycker jag, luftvägarna blir fria) men sitter det i halsen ska man däremot inte utsätta kroppen för tung fysisk aktivitet.

DenSvenske
2008-11-08, 16:24
Måste bara skriva att te med honung och några starka tabletter i brukar hjälpa mot halsont, förkylningar och sånt. Helst de tabletterna med grön förpackning och med munkhelvetet på framsidan, ngn som vet vad de heter?

Masonit
2008-11-08, 16:28
Måste bara skriva att te med honung och några starka tabletter i brukar hjälpa mot halsont, förkylningar och sånt. Helst de tabletterna med grön förpackning och med munkhelvetet på framsidan, ngn som vet vad de heter?

Kan det vara "Fünf kräuter"?

DenSvenske
2008-11-08, 16:35
Kan det vara "Fünf kräuter"?

Jo, det var det:grin:

Fast jag blandade nog ihop förpackningarna lite, den med grön förpackning är orginalet. Om man vill ha de starka köper man Fünf kräuter:s extra stark - funkar bäst:p

L__
2008-11-08, 16:45
Känner jag att jag börjar bli sjuk så brukar jag ta Kan Jang. Funkar jättebra för mig! Det går att köpa i vanliga livsmedelsbutiker men är ganska dyrt.

Kan också tipsa om att te med honung och Strepsils halstabletter funkar bra mot halsont. Hostar man mycket så brukar det hjälpa med halstabletter som innehåller honung.

chappi
2008-11-08, 16:51
Fisk och skaldjur, ostron, musslor, lax, makrill, tonfisk, alger, kelp, kött, inälvsmat, ägg, linser, ärtor, nötter. Mindre mängd i vitlök, pasta, frukostflingor, fullkornsprodukter, vetekli, havre, mjölkprodukter, svamp, råris, vitlök, kelp, öljäst och torrjäst.

vräk i dig ;)

Det innehåller Selen, vilket ska vara bra för immunförsvaret.

Agoge
2009-01-13, 20:54
bra kost, tillräckligt med vila och motion är väll det enda fungerande sättet att motverka sjukdommar