handdator

Visa fullständig version : Magträning

Lex Sak_rad
2007-10-24, 18:17
En del menar att magträning ska ske i samband med gym en gång i veckan.

Andra menar att man ska avsluta varje pass med magträning.

Vad är rätt/fel?

Robin_sweden
2007-10-24, 18:22
Jag kör Mage varannan dag när jag gymmar och gymmar Måndag-Fredag, det funkar bra!

Adlig
2007-10-24, 18:38
Magen är som vilken muskel som helst kör den tillsammans med rygg på Onsdagar.
Vad har du hört att man ska asvsluta varje pass med magträning? Du hinner knappast få återhämtning på den tiden.

Cronus
2007-10-24, 19:12
Du bör träna magen exakt lika mycket som du tränar dina andra muskler. Finns ingen somhelst anledning till att träna någon viss muskler mer än den andra. Kommer bara se otroligt dumt ut efter en tids tränande.

Parabellum
2007-10-24, 19:27
Du bör träna magen exakt lika mycket som du tränar dina andra muskler. Finns ingen somhelst anledning till att träna någon viss muskler mer än den andra. Kommer bara se otroligt dumt ut efter en tids tränande.

Sant. Sedan är det ju faktiskt jäkligt nyttigt med starka magmuskler också. Betydligt nyttigare än t.ex jättestarka armar eller ben.

Lex Sak_rad
2007-10-24, 19:30
Magen är som vilken muskel som helst kör den tillsammans med rygg på Onsdagar.
Vad har du hört att man ska asvsluta varje pass med magträning? Du hinner knappast få återhämtning på den tiden.
.
Min pt la bl a in det i mitt träningsprogram.

Som trogen läsare av BODY (f d B&K) har jag stött på ett flertal individer som angett att dem tränar magen flera gånger i veckan

Lage
2007-10-24, 19:38
Ett problem med för stora magmuskler kan var att den sabbar din timglas form och får din kropp att kännas mindre symmetrisk. Men det är väldigt viktigt med magmuskler(och ryggmuskler) för att stadga upp kroppen och undvika skador när man tränar andra grupper.

I överigt kan jag säga att magmuskler, speciellt de nedre, är ganska långsamma muskelfibrer och stimuleras lämpligen med lite fler reps än exempelvis dina kvadriceps. Det är min erfarenhet att man återhämtar sig snabbare från sådan träning än lågrepsträning, så då kan det kanske bli motiverat att träna mage lite oftare än övriga kroppen.

BlåaÖgon
2007-10-24, 20:21
Jag tycker det är svårt att bygga upp magmuskler.
Man känner magrutorna men man ser dom knappt, hehe måste antingen bli av med mer fett eller träna mer.
Men bli av med mer fett är svårt, det är 72 cm runt min midja. Tränar varannan dag och käkar nyttigt, en geinomax om dan, ca 4-6 ägg varje dag, kokt kyckling typ 1 i veckan, havregrynsgröt varje morgon, fisk typ 3 gånger i veckan, käkar mycket frukt, så brukar jag köpa nåt slags godis eller vad det är som jag köper på hälsokosten som inhehåller 60 gram protein.
Fast äter mycket om dagarna kanske jag inte gör=/

Cronus
2007-10-24, 20:31
Man känner magrutorna men man ser dom knappt, hehe måste antingen bli av med mer fett eller träna mer.
Men bli av med mer fett är svårt, det är 72 cm runt min midja. Tränar varannan dag och käkar nyttigt, en geinomax om dan, ca 4-6 ägg varje dag, kokt kyckling typ 1 i veckan, havregrynsgröt varje morgon, fisk typ 3 gånger i veckan, käkar mycket frukt, så brukar jag köpa nåt slags godis eller vad det är som jag köper på hälsokosten som inhehåller 60 gram protein.

Det gäller att bli av med underhudsfett om man vill att rutorna skall synas, vilket är mycket svårare för en tjej:p

BlåaÖgon
2007-10-24, 20:35
Det gäller att bli av med underhudsfett om man vill att rutorna skall synas, vilket är mycket svårare för en tjej:p

hehe ja jag har märkt det. Men tex när man greppar tag
i fettet på magen hehe så går det knappt på mig i alla fall.
Kanske inte har med saken att göra men, hur satans länge
ska man fortsätta såhär innan man ser nåt:p

Anders S
2007-10-24, 21:01
Jag kör lättare magpass 3ggr per vecka efter vanligt gympass. Tycker rutor byggs upp väldigt snabbt. Tog ca 2månader för mig att få fram så dom syns hyfsat. Men underhudsfettet fördärvar mycket som redan nämnts. Mitt tips är att gå långrundor (minst 3ggr/vecka och runt milen varje gång). Man bränner rätt bra då.

DesolateWastes
2007-10-24, 21:07
Ett problem med för stora magmuskler kan var att den sabbar din timglas form och får din kropp att kännas mindre symmetrisk.

Men timglasformen är ju varken snygg eller funktionell. Kroppen ska vara stark och smidig, balans.

BlåaÖgon
2007-10-24, 21:10
Hallå, vart tog Lage vägen. Han brukar kunna förklara vad man ska göra osv:p

demon
2007-10-24, 21:53

Varför skulle det se dumt ut menar du? Det är ju inte som att magmusklerna växer mer eller snabbare bara för man kör dom varje dag, snarare tvärtom då träning bryter ner musklerna och uppbyggnaden sker vid vila. Kvalitet, inte kvantitet, bygger styrka och massa. Den främsta anledningen till att träna samtliga muskler på motsvarande sätt är för symmetrin, och då inte bara för utseendet utan för att obalans i muskulaturen förr eller senare leder till skador.

Ett problem med för stora magmuskler kan var att den sabbar din timglas form och får din kropp att kännas mindre symmetrisk. Men det är väldigt viktigt med magmuskler(och ryggmuskler) för att stadga upp kroppen och undvika skador när man tränar andra grupper.

I överigt kan jag säga att magmuskler, speciellt de nedre, är ganska långsamma muskelfibrer och stimuleras lämpligen med lite fler reps än exempelvis dina kvadriceps. Det är min erfarenhet att man återhämtar sig snabbare från sådan träning än lågrepsträning, så då kan det kanske bli motiverat att träna mage lite oftare än övriga kroppen.

Jo, ska man upp på scenen så gäller det att inte få för bred midja. Man behöver ju en grundläggande stabilitet i bålen, men sen ska man akta sig för att köra för mycket basövningar om man har lätt för att bli bred där, och istället mer isolationsövningar för att undvika detta. Om man satsar seriöst dvs, för det finns ju enormt med andra fördelar med basövningar.

Hmm, vet inte om jag missuppfattade dig(?), men det finns inga nedre magmuskler. Annars stämmer det att en lägre belastning ofta kräver kortare återhämtning, så på så sätt kan man ju köra mage aningens oftare. Det är ju dock inget specifikt just för magmuskulkaturen.

Vad är det som skulle vara svårare för en tjej? Kaloriunderskott för fettreducering bygger ju på samma princip hos alla, även om det såklart föekommer variationer. Var fettet tas ifrån kan man ju dock inte påverka. Min erfarenhet säger dock att magen brukar vara det sista som ryker hos män, medans kvinnor ofta har svårare att reducera fettet på lår och höfter.

Men timglasformen är ju varken snygg eller funktionell. Kroppen ska vara stark och smidig, balans.

Jag antar att Lage pratade för dem som tävlar i kroppsbyggning. Då är det inte funktion man är ute efter utan enbart utseende.

Livhusar
2007-10-24, 22:52

måste säga att det finns andra saker att ta istället och då menar jag inget olagligt utan, du kan hålla digg till omega3 om dagen +en burktonfisk på kvällen..testa ha banan och äppplen i gröten så får ni med er allt.köp russin om sutbegäret kommer. glöm inte ta både sidomage under och över mage, vitaminer mm är inget fel+ lite ganers eller kreatin. ... ps glöm inte 1,5 tim gång innan morgonmaten. Lycka till kamrater

Cronus
2007-10-25, 00:21
Varför skulle det se dumt ut menar du? Det är ju inte som att magmusklerna växer mer eller snabbare bara för man kör dom varje dag, snarare tvärtom då träning bryter ner musklerna och uppbyggnaden sker vid vila. Kvalitet, inte kvantitet, bygger styrka och massa. Den främsta anledningen till att träna samtliga muskler på motsvarande sätt är för symmetrin, och då inte bara för utseendet utan för att obalans i muskulaturen förr eller senare leder till skador.

Vad är det som skulle vara svårare för en tjej? Kaloriunderskott för fettreducering bygger ju på samma princip hos alla, även om det såklart föekommer variationer. Var fettet tas ifrån kan man ju dock inte påverka. Min erfarenhet säger dock att magen brukar vara det sista som ryker hos män, medans kvinnor ofta har svårare att reducera fettet på lår och höfter.

Sa han ens att han tränade varje dag? Nej, det gjorde han inte, utan efter varje pass. Och givetvis, har en viss vila sket om man skött sig som man ska. Alltså skulle magens muskler byggas upp och inte brytas ner. Så om han skulle kört magen tre dagar i veckan är det självklart att magens muskler växer mer, och därav skulle det se dumt ut. Personligen tycker jag det skulle se dumt ut, har du sätt någon som har överdrivet tränade biceps och relativt otränade triceps?
Det ser dumt ut. Och givetvis gäller det magen också. Fast det är väl en smaksak antar jag.

Som svar på din andra fråga varför det skulle vara svårare för en kvinna. Som du troligtvis vet så har en kvinna i genomsnitt mer underhudsfett än en man, och det är underhudsfettet man skall få bort för att rutorna skall synas. En person med mer kroppsfett får det givetvis jobbigare än en person som har mindre kroppsfett (förutsatt att båda tränar och har viljan).

"The average man has 15 to 17% body fat, while the average woman is between 18 and 22%."

Anders S
2007-10-25, 05:58
Då kommer jag med en följdfråga.
Vilka olika övningar tycker ni är bra för att träna "hela" magen?
Bifoga gärna länkar till övningar så folk vet hur dom ska genomföras.
Jag kör vanligtvis vanliga sit-ups samt kör i 2 olika maskiner (som jag inte kommer på vad dom heter nu. Ska ta reda på detta). Den ena är som en sit-upsmaskin där man trycker ihop sig som vanlig sit-up fast sittandes och den andra tränar man sidan av magen genom att vrida överkroppen sidleds (mm, jag vet att beskrivningen är dålig men benämningar på gymmet är något jag är kass på).

demon
2007-10-25, 14:23
måste säga att det finns andra saker att ta istället och då menar jag inget olagligt utan, du kan hålla digg till omega3 om dagen +en burktonfisk på kvällen..testa ha banan och äppplen i gröten så får ni med er allt.köp russin om sutbegäret kommer. glöm inte ta både sidomage under och över mage, vitaminer mm är inget fel+ lite ganers eller kreatin. ... ps glöm inte 1,5 tim gång innan morgonmaten. Lycka till kamrater

Återigen, det finns ingen undre och övre magmuskel. Det vore som att prata om övre och undre biceps - det finns inte.

För övrigt har det ingen betydelse om man promenerar på morgonen eller när som helst på dagen, eller för den delen om man inte förbränningstränar öht. I slutändan är det kaloriintag minus kaloriförbrukning som avgör om man går upp eller ner i vikt.

För att bygga muskler behöver man äta mer kalorier än man förbrukar. Detta innebär alltså att även andelen kroppsfett ökar. Detta faktum är en sak som ofta hämmar kvinnor i deras styrke och/eller muskelutveckling.

Får träningen inget resultat får man se över kosten, träningen och återhämtningen samt balansen däremellan.

Sa han ens att han tränade varje dag? Nej, det gjorde han inte, utan efter varje pass. Och givetvis, har en viss vila sket om man skött sig som man ska. Alltså skulle magens muskler byggas upp och inte brytas ner. Så om han skulle kört magen tre dagar i veckan är det självklart att magens muskler växer mer, och därav skulle det se dumt ut. Personligen tycker jag det skulle se dumt ut, har du sätt någon som har överdrivet tränade biceps och relativt otränade triceps?
Det ser dumt ut. Och givetvis gäller det magen också. Fast det är väl en smaksak antar jag.

Kör man ett helkroppsupplägg tre dagar i veckan kan jag se varför man tränar mage varje pass. Kör man dock på en splitt med ett högre antal set mer muskelgrupp ser jag ingen hållbar motivering till varför man skulle köra mage på ett helt annat sätt än övriga muskler. Att magmuskulaturen av ett sådant upplägg skulle utvecklas snabbare är möjligt, men det är mer sannolikt att återhämtningen blir undermålig. Självklart är symmerti det man ska eftersträva, som jag skrev i förra inlägget.

Som svar på din andra fråga varför det skulle vara svårare för en kvinna. Som du troligtvis vet så har en kvinna i genomsnitt mer underhudsfett än en man, och det är underhudsfettet man skall få bort för att rutorna skall synas. En person med mer kroppsfett får det givetvis jobbigare än en person som har mindre kroppsfett (förutsatt att båda tränar och har viljan).

Ok, missförstod dig nog då. Vad jag poängterade var att kvinnors och mäns kroppar svarar mot samma funktion i det här avseendet, varpå det inte är svårare för kvinnor att reducera kroppsfettprocenten än män. Det du skriver stämmer såklart, dock är det inte automatiskt så att man måste ligga på samma, eller en viss fettprocent för att ha synliga rutor. Var fettet tas ifrån är som sagt både individuellt och könsrelaterat på så sätt att fettet tenderar att lägga sig på olika ställen. Hur ofta ser man inte gubbar med pinnben och mycket bukfett respektive gummor med smal midja med feta lår och höfter.

Cronus
2007-10-25, 14:29
Kör man ett helkroppsupplägg tre dagar i veckan kan jag se varför man tränar mage varje pass. Kör man dock på en splitt med ett högre antal set mer muskelgrupp ser jag ingen hållbar motivering till varför man skulle köra mage på ett helt annat sätt än övriga muskler. Att magmuskulaturen av ett sådant upplägg skulle utvecklas snabbare är möjligt, men det är mer sannolikt att återhämtningen blir undermålig. Självklart är symmerti det man ska eftersträva, som jag skrev i förra inlägget.

Ok, missförstod dig nog då. Vad jag poängterade var att kvinnors och mäns kroppar svarar mot samma funktion i det här avseendet, varpå det inte är svårare för kvinnor att reducera kroppsfettprocenten än män. Det du skriver stämmer såklart, dock är det inte automatiskt så att man måste ligga på samma, eller en viss fettprocent för att ha synliga rutor. Var fettet tas ifrån är som sagt både individuellt och könsrelaterat på så sätt att fettet tenderar att lägga sig på olika ställen. Hur ofta ser man inte gubbar med pinnben och mycket bukfett respektive gummor med smal midja med feta lår och höfter.

Jag har då aldrig förespråkat att man skall träna magen mer än någon annan muskel (läs mitt första inlägg). Det var du som ifrågasatte mitt påstående om att det skulle se dumt ut om man hade en "övertränad" mage gentemot resten av musklerna. Så vad vill du egentligen ha sagt?

Självklart är allt individuellt och det hoppas jag alla förstår också.

demon
2007-10-25, 15:17
Matoc>> Det jag vill ha sagt är att ökad träningsfrekvens inte automatiskt är synonymt med ökad muskelutveckling.

Och för tredje gången, jag har aldrig, och skulle aldrig, försvarat asymmetri. Inte bara för att det "ser dumt ut", utan också för att det är skadligt. Jag är en stark motståndare till alla former av discobyggning, så nu kanske vi har rett ut det.

BlåaÖgon
2007-10-25, 15:47
Hur ofta ska man träna magen för snabbt resultat?
Kanske ge tips också på olika magövningar också?

Livhusar
2007-10-25, 17:14
[QUOTE=demon;136548]Återigen, det finns ingen undre och övre magmuskel. Det vore som att prata om övre och undre biceps - det finns inte.

För övrigt har det ingen betydelse om man promenerar på morgonen eller när som helst på dagen, eller för den delen om man inte förbränningstränar öht. I slutändan är det kaloriintag minus kaloriförbrukning som avgör om man går upp eller ner i vikt.

vad jag pratade om var precis vad du pratade om istort sett men gav bara några små tips. I stora drag ät rätt,motionera,träna och återhämtning. Vad det gäller magmusklerna var träningsviset jag sytate på men det var lite vagt. Går väl ändå träna dom lägre och dom övre?

Livhusar
2007-10-25, 17:36
Hur ofta ska man träna magen för snabbt resultat?
Kanske ge tips också på olika magövningar också?

går du på gym?.. annars funkar,Crunches,sit-ups eller ta hjälp av en kompis som puttar dina ben ner som du sedan ska föra upp igen meds du ligger å håller i hennes/hans fotleder... den tar jävlar

Cronus
2007-10-25, 17:38
Matoc>> Det jag vill ha sagt är att ökad träningsfrekvens inte automatiskt är synonymt med ökad muskelutveckling.

Och för tredje gången, jag har aldrig, och skulle aldrig, försvarat asymmetri. Inte bara för att det "ser dumt ut", utan också för att det är skadligt. Jag är en stark motståndare till alla former av discobyggning, så nu kanske vi har rett ut det.

En hög träningsfrekvens brukar i dom flesta fall betyda ökad muskelutveckling (sålänge du inte tränar alldeles för mycket så musklerna bryts ner). Om du skulle tränat magen två gånger i veckan med tre dagars mellanrum och resten av delarna endans en dag i veckan skulle givetvis magens muskler öka mer än resterande muskler. Vilket i mina ögon skulle se otroligt dumt ut med en "över"-tränad mage gentemot resterande kroppsdelar, vilket skulle göra kroppen osymmetrisk. Och givetvis är även jag en motståndare till discobyggning, jag anser att man bör träna kroppens alla muskler exakt lika mycket.

Agoge
2009-08-04, 13:58
hela magen är en enda stor muskel, den behöver inte tränas på något konstigt sätt, träna den lika hårt som de andra musklerna, eller något mindre pga att den används i så många andra övningar som knäböj och marklyft t.ex.

nosmoth
2009-08-04, 14:54
Jag alternerar Prone Bridges (3x60sek) med Reverse crunches (3x15) varannan dag.

Sen används ju magen som nämnts tidigare i många andra grundövningar som knäböj osv...

Adoxa
2011-05-24, 22:33
Det bästa är väl att träna alla muskler och inte glömma någon för bästa resultat. Promenad fungerar alldeles utmärkt eller situps.

Bull
2011-05-24, 22:45
Då kommer jag med en följdfråga.
Vilka olika övningar tycker ni är bra för att träna "hela" magen?
Bifoga gärna länkar till övningar så folk vet hur dom ska genomföras.
Jag kör vanligtvis vanliga sit-ups samt kör i 2 olika maskiner (som jag inte kommer på vad dom heter nu. Ska ta reda på detta). Den ena är som en sit-upsmaskin där man trycker ihop sig som vanlig sit-up fast sittandes och den andra tränar man sidan av magen genom att vrida överkroppen sidleds (mm, jag vet att beskrivningen är dålig men benämningar på gymmet är något jag är kass på).

Jag tycker att MAQ-träning är ett bra komplement till gymmet, kan ladda upp bilder på bra MAQ övningar för magen om du så önskar :-)