handdator

Visa fullständig version : Isle of man

SverigeVaknaNu
2007-10-19, 05:00
Japp råkade av någon mystisk anledning se att det finns ett land som heter Isle of man. Sedan så kollade jag susning å såg att detta landet är byggt på keltiska traditioner, eftersom jag har hört ordet keltisk flera gånger så börjar jag bli fruktansvärt intresserad av vad ordet innebär så kan någon rar själ som är insatt i ämnet ta och diskutera vad det menas med ett land med keltiska traditioner ! :)

Sebbe
2007-10-19, 07:02
Isle of man är en av sex keltiska nationer och detta ser man tydligt i deras historia. En av de första (troligtvis DEN första) keltiska klanerna att bosätta sig där var Brythion, men försvann senare succesivt genom irländsk imigration och invasioner.

Innan vikingarna började även dom bosätta sig där så fanns det bara en stad, Thynwald, och utöver den så fanns det mindre boplatser i det fina landskapen.

Isle of man kallades av vikingarna "Súðreyjar" (de södra öarna" (till skillnad från "Norðreyjar", de norra)

IOM kom senare att hamna under regi av den Engelska kronan 1756 men styrdes indirekt av England från tidigt 1300 tal.

Språket som användes, och troligtvis fortfarande används, var Gaeliska. Närmare bestämt Manx Gaeliska. Som är nära besläktat med Skotsk Gaeliska och Irländska språk.

Isle of man´s symbol är en triskelon, tre ben sammansatta vi låret. Detta har även givit upphov till ett mycket gammal ordspråk i IOM "Quocunque Jeceris Stabit" som direkt översatt blir ungefärligt "var du än kastar den, så står den". Ett subtimt budskap som framtydligar Manx folkets tålamod och stresshantering, men även deras bestämdhet och robusthet.

Som i alla länder finns det folksagor och myter om hur ön uppstod och vilka som styrde där. Mananann var en av de keltiska väsen som skyddade ön från invaderande folk och med sin kappa av den finaste dimma så strövade han ön för att skydda den.
Isle of man sägs även vara hemvist för älvorna som öns lyckokbringare. De har även "älvornas bro" där, och det sägs att det bringar otur om man inte önskar ävlorna en god morgon eller en god afton när man passerar den.

Den som sägs ha skapat ISle of man enligt mytologin var en jätte som tog en stor bit land och kastade den i havet och så uppkom ön.

Isle of man är även känt för sitt TT lopp. Ett motorcykel lopp som går genom hela Isle of man.

Jag hoppas detta hjälper dig på vägen:-)

Slaavfs_Babe
2007-10-19, 10:18
Den har väl förr tillhört Irland om jag inte missminner mig.

emden
2007-10-19, 11:28
Den har väl förr tillhört Irland om jag inte missminner mig.

Dom är halvt självständiga och ingår i Storbrittanien.

Till trådskaparen: här kan du läsa om dagens kelter.
http://en.wikipedia.org/wiki/Celtic_nations

Slaavfs_Babe
2007-10-19, 13:10
Dom är halvt självständiga och ingår i Storbrittanien.

Om du läser om det jag skrev ser du tydligt att jag skrev att de HAR tillhört Irland.

emden
2007-10-19, 13:28
Om du läser om det jag skrev ser du tydligt att jag skrev att de HAR tillhört Irland.

Jo jag förstod, men tillade hur det låg till nu :p

Slaavfs_Babe
2007-10-19, 13:29
Jo jag förstod, men tillade hur det låg till nu :p
"The head of state is Queen Elizabeth II, who holds the title of Lord of Mann. The Crown is represented by a Lieutenant Governor. The island is not part of the United Kingdom, but external relations, defence, and ultimate good-governance of the Isle of Man are the responsibility of the government of the UK."

emden
2007-10-19, 13:34
"The head of state is Queen Elizabeth II, who holds the title of Lord of Mann. The Crown is represented by a Lieutenant Governor. The island is not part of the United Kingdom, but external relations, defence, and ultimate good-governance of the Isle of Man are the responsibility of the government of the UK."

"Crown dependencies are possessions of The Crown in Right of the United Kingdom, as opposed to overseas territories or colonies of the United Kingdom. They comprise the Channel Island bailiwicks of Jersey and Guernsey and the Isle of Man in the Irish Sea."

Bertil
2007-11-28, 11:10
Har fått ett "välkommen till Isle of Man" SMS en gång. Blev smått förvånad.