Visa fullständig version : Nationellt Spotify?
Nordmarken
2012-02-13, 02:24
Jag har noterat att det finns en hel del samlare av nationell musik här på forumet, därför har jag en liten idé.
Om vi kunde lägga upp denna nationella musikskatt på internet som ett sorts spotify, där man mot en lämplig avgift skulle få möjlighet att lyssna på streamad nationell musik, skulle detta kanske kunna minska problemen med att folk hellre laddar ner än att köpa skivorna?!
Förutom att ge folk tillgång till både gammal och ny musik, skulle man kunna låta en del av kostnaden som varje användare betalar, gå till den nationella musikscenen och bidra till dess utveckling.
Vad säger ni om detta?
Jag kan säga att jag gärna skulle betala för en sådan tjänst!
Idén är ju bra, men jag tvivlar på att folk skulle sluta ladda ner bara för det. Å andra sidan har vi ju Nordisk.nu egna Radio med många godbitar.
Detta har diskuterats i initierade kretsar. I första hand handlar det om att hitta en bra och billig lösning så att inte en tredje part tar "alla" pengarna.
Jag har talat med flera skivbolag och producenter mm om detta redan och det och det som är problemet är den tekniska biten så att alla som har varit inblandade i musiken skall få sin "bit" av kakan.
Sen hänger det även en hel del på de tekniska bitarna med... men det kanske kommer med lite tur...
Det vore alldeles underbart om denna idé lyckades, och jag tror även att de allra flesta nationella skivbolagen skulle ställa up på det. Men det stora problemet som sagt är den tekniska biten. Att lösa en service såsom Spotify, där både musiken kan streamas, men även betalar artister, är mycket större och krångligare än vad det låter, då mycket "måste" ske automatiskt.
Idén är inte alls dum men som flera sagt så kanske det är för mycket arbete och krångel för att det ska vara möjligt att genomföra, något som är lite synd då Spotify och andra liknande tjänster är en naturlig utveckling med tanke på hur samhället utvecklats med datorer och internet. För många så är vanliga skivor ute då man vill ha sin musik i allt från mp3 spelare, telefoner och datorer och på något sätt måste nog även den nationella musikkretsen komma på ett sätt att hänga med i utvecklingen.
Någon som vet om försäljningssiffrorna av nationell musik sjunkit sedan nedladdning och mp3 började bli populärt?
Nordmarken
2012-02-13, 17:44
Jag får tacka så mycket för alla svar!
Reaktionen var bättre än vad jag vågat hoppas på, hade inte väntat mig ett såpass stort intresse, som hittills visats i tråden!
Den tekniska biten är givetvis en nöt att knäcka, inte bara ifråga om programmering, införskaffande av lämplig utrustning osv, utan i högsta grad måste en satsning av denna typ hållas av personer som är bevisat pålitliga, och inte ställer sig på tvären och vägrar samarbeta så fort det dyker upp meningsskiljaktigheter ( sådant har ju hänt förr ).
Laddar ner all nationell musik jag kommer över, för att lyssna på dagligen.
Men kan med handen på hjärtat säga att dom få skivor jag har på datorn som jag inte har ett orginalex av är inte av snålhet utan av att jag inte har hittat dom.
Man vill ju liksom inte hålla på å lyssna på cd-skivor? dom ska man ju vara rädd om? ;)
kalasidé , om än riktigt krånglig att sätta i verket.
Nordmarken
2012-02-14, 14:38
Det skall väl sägas att jag givetvis inte trodde mig vara ensam om en sån här idé, det var en alldeles för uppenbar sak för att jag skulle vara ensam om att ha tänkt i sådana banor.
Därför kan en sån här tråd vara bra, så fler som eventuellt tänkt i samma banor, ser att de inte är ensamma.
madviking
2012-02-14, 18:21
Bra att detta kommer upp igen,skulle va underbart om alla skatter kunde samlas för streaming,skulle gladeligen betala för en sådan tjänst.
Vill man vara riktig smidig finns ett program vid namn Subsonic, det bygger på att man installerar den på en server. Och lägger in musiken i en mapp på hårddisken.
All musik som då ligger på servern kan kommas åt via att man surfar till en hemsida eller använder subsonic's appar för exempelvis Android och iPhone, varav man där anger servern och sina inloggningsuppgifter.
Fördelen är att man enkelt kan låta användare lägga upp sin musik på servern via ftp, och få ett grymt stort utbud. Användarna kan också ladda hem musiken.
Däremot fallerar ju det som handlar om pengar. Så man får antingen helt enkelt kräva att varje medlem betalar för sig, eller ha en donationssystem.
Majoriteten av musiken blir väl ändå äldre, till band som inte längre finns. Jag tror de är glada bara deras musik sprids och folk lyssnar.
Har någon en stående server med lite hårddiskplats samt minst 10mbit upp-hastighet så hojta till så hjälper jag till att komma igång!
madviking
2012-02-15, 18:35
Intressant ska ta o kolla lite på det programet
madviking
2012-02-16, 17:40
Efter en del trixande så funkar det fint,kanon att kunna köra det på luren
Efter en del trixande så funkar det fint,kanon att kunna köra det på luren
Japp. Är också ett extremt smidigt sätt om man själv vill ha tillgång till sin musiksamling överallt. Android växer ju också så det knakar, bilstereor m,m finns redan idag med Android. Och då med appen för subsonic, så har man all musik i bilen. ;)
madviking
2012-02-19, 18:52
Det här skulle säkert funka att göra en streaming tjänst av eller vad tycker ni?
säkert skulle tex subsinc vilja ha en del i kakan om dom får reda på att man tar betalt,
men någon borde ju kunna programera ett liknande program.
Har även lite funderingar över om det inte är dags att skivor börjar säljas som mp3 med!
borde ju va ganska enkelt,du beställer den som mp3 får den skickad till dig rarad med fodralen i mappen
lätt o enkelt med mejl.
I dagens läge är det ju lika enkelt att kopiera en skiva och sprida den som att sprida en mp3 fil..
svärdslag
2012-11-11, 20:33
Jag har funderat över framtiden för musikförsäljning.
1. CDn - är död, den har varit det länge, den kommer aldrig någonsin att återuppstå igen, dom som köper "nationell musik" är dom som redan stödjer "scenen", ungdomar köper INTE skivor.
Helt ärligt så känner jag inte någon i min ålder som har en CD-spelare över huvudtaget. Jag lyssnar bara på skivor i bilen, jag kopierar över dom till iTunes, sen lägger jag dom på hyllan eller kastar in dom i bilen. Cdn är idag endast ett merchandise, som en affisch, något man har för att visa att man stödjer något speciellt band. Och helt ärligt, utan kazaa och musikdelning över msn skulle jag aldrig ha hört något nationellt band över huvudtaget, utan fildelning skulle dom flesta i min generation aldrig ha hört nationell musik över huvudtaget. CDn kommer aldrig mer att återuppstå, utan finns endast kvar som något äldre folk samlar på, merchandise osv.
2. Nerladdningen av musik är också döende - och dom nationella skivbolaget har inte hunnit med mp3-butiker än. Det spelar ingen roll nu, det tåget är redan passerat och kommer aldrig mer tillbaka.
När jag är på hemmafast så är det inte iTunes eller någon annan mediaspelare som står på, det är heller ingen skiva som spelar - NÄPP! - youtube och spotify är var musiken kommer ifrån. Ofta är det ens inte från datorn musiken kommer, datorns högtalare är kopplade till mobilen eller så är det en mobil som sitter i docka och spelar musiken direkt från spotify. Musik-nerladdningens tid är förbi, dags för nästa punkt.
3. Streaming, molntjänster, det är vad världen siktar mot nu. Framtidens konsoler kommer att vara molnbaserade, burkarna kommer vara enkla och billigare och spelen kommer processeras i en serverhall, det du ser på skärmen är streamat från serverhallen till din konsol, till kontrollen du håller i handen.
Framtiden: Musiken är streamad, filmen är streamad, spelet är streamat, dina bilder och dokument finns inte i din dator - utan i ett moln, du kommer kunna nå dina bilder överallt, inget är slutet till en dator där hemma eller på kontoret längre.
4. Vi missade den digitala filförsäljningen. Missa inte streamandet.
Finns inte den nationella musiken på youtube, på piratebay och på en streaming-tjänst så förlorar vi HELA ungdomen. Finns vi inte där så existerar vi inte, ungdomar äger inga cd-spelare, i framtiden så kommer inte ens datorerna eller bilarna att ha dom längre.
Så kom igen, nu tar vi över den nya vågen!
Hrafnhildur
2012-11-12, 15:04
Jag hoppas verkligen att de inte slutar trycka upp skivor. Själva har jag över 800 originalskivor (både CD och vinyl) och har inte på något sätt minskat på skivhandlandet, snarare tvärtom. Genast jag hör något bra på nätet måste jag köpa skivan. Det senaste tiden har jag mest köpt nationell musik dessutom. Visst kan det vara bra för vissa att den streamas, men man borde kunna välja.
Nog för att ungdomar kanske inte köper skivor i lika stor mängd som man gjorde förr, men det är ändå något speciellt med att hålla ett exemplar av ens favoritband i handen.. :)
Adoremus
2012-11-12, 15:29
Jag hoppas verkligen att de inte slutar trycka upp skivor. Själva har jag över 800 originalskivor (både CD och vinyl) och har inte på något sätt minskat på skivhandlandet, snarare tvärtom. Genast jag hör något bra på nätet måste jag köpa skivan. Det senaste tiden har jag mest köpt nationell musik dessutom. Visst kan det vara bra för vissa att den streamas, men man borde kunna välja.
Instämmer båda vi vuxna här hemma har tusentals vinyl och cd. Spotify i all sin ära, men det känns mer äkta med skiv och cd-spelare, och vi kanske inte är så "mobila" längre.
svärdslag
2012-11-12, 16:16
Grejen är den att ungdomar bryr sig inte om att ha något speciellt i handen, skivor är krångliga, stora klumpiga grejer som måste in i datorn, konverteras och fixas för att få över på mp3n/mobilen. Ungdomar vill ha musiken på sin iPhone, om vi inte har något streamingtjänst så existerar nationell musk bara på youtube och på nationellas hårddiskar. Framtiden är molnbaserad, datorförsäljningen sjunker för första på väldigt länge, persondatorer kommer i framtiden endast existera som kraftfulla arbetsstationer. Pekplattor och lätta billiga laptops är framtiden, varför köpa en dyr och klumpig dator för att använda en CPU/GPU-krävande programvara när du kan köpa en billig dator för en fjärdedel av priset som kan strömma den tyngsta programvaran som existerar?
Hela IT-världen sadlar just nu om till molntjänster, det finns t o m hela operativsystem som är molnbaserade, där ingenting kan lagras på datorn, varför skall man ha saker på datorn? Då måste du ständigt ha den med dig om du vill bläddra bland dokument och bilder. Har du dina prylar i molnet, så kan du nå dom var du än är, du slipper fylla din hårddisk - du behöver inte ens en riktig hårddisk längre, OS:et kan existera på ett integrerat litet minne på moderkortet.
Nu blev det mer IT än musik här, men ni förstår nog vart jag vill komma.
Med ett fåtal undantag så köper jag bara nationell musik fysiskt. Rippar skivan snabbt och ger bort eller säljer den.
Om någon genre hade tjänat på digital distribution så är det nationell musik. Bytessystemet mellan distributörer med fysiska album är bara tramsigt (vi skickar 500 svenska cd och får tillbaks 500 tyska....typ)
Banden och bolagen kommer att få in pengar på sina konton direkt och de slipper leta efter någon som vågar pressa albumen.
Vi slipper vänta veckor och ibland månader tills vi (lagligt) kan lyssna på våra favoriter från USA, UK, Tyskland eller varsomhelst....
svärdslag
2012-11-13, 08:26
Jag menar inte att det är meningslöst att pressa skivor för det alltså, skulle jag göra ett album så skulle jag fixa ut det på iTunes och spotify via recordunion och sedan trycka 500 samlarexemplar (500 är minimum för att få riktiga pressade på dom flesta tryckerier, annars får man bara proffsigt brända skivor), men jag säger att vi bör hänga med i utvecklingen. Jag skulle personligen kunna bygga ett sådant här program, men vet inte om det skulle vara tillräckligt stabilt när flera tusen användare börjar streama =/ (jag har grubblat på några prototyper och kommit fram till att design, image och namn är viktigast).
Det finns en internettjänst som erbjuder gratis streamning, det finns en hel del nationella band där, jag har bl a kastat in några rahowas vittnen och några wåfflor waffen (självklart har jag frågat mr Wåfflor Waffen innan):
http://grooveshark.com/