handdator

Visa fullständig version : Utredning av ny djurlag klar

Ärla
2011-11-28, 20:52
Utredning av skärpningen av djurskyddslagen är nu klar.

Punkterna som förs fram i utredningen är:
- Obligatorisk registrering och märkning av katter
- Obligatorisk kastrering för utekatter
- Det blir brottsligt att överge husdjur
- Förbud mot tidelag, överträdelse ska kunna ge upp till fyra års fängelse.
- Reglering kring avel som påverkar djurs hälsa negativt

Vi får hoppas att det ändras på förslagen när de går igenom den demokratiska processen. Utredarna hoppas att lagen kommer att träda i kraft till 1 januari 2014.

Måste säga att jag verkligen gillar skärpningen av lagen kring just katter, hur ofta har man inte sett hemlösa katter som behöver nya hem alternativt hemlösa katter som helt enkelt dör av svält och sjukdomar för att de inte längre var önskade i det hem de bott i.

Sen får vi verkligen hoppas att det här förslaget om förbud mot tidelag inte röstas ner, det har ju hänt ett antal gånger redan om jag inte missminner mig.

Vad tycker övriga om förslagen?

Lex Sak_rad
2011-11-28, 23:25
Finns det någon länk någonstans där man kan läsa mer?

Kan inte låta bli att vara lite nyfiken på om/hur den nya djurlagen kan komma att resultera i en ökad efterfrågan av personal med relevant kompetens. Kommer veterinärer etc att bli än mer efterfrågade, eller är tanken att någon myndighet á la Försäkringskassamodellen ska se till att reformerna efterlevs?

Adoremus
2011-11-29, 05:39

Kan inte låta bli att vara lite nyfiken på om/hur den nya djurlagen kan komma att resultera i en ökad efterfrågan av personal med relevant kompetens. Kommer veterinärer etc att bli än mer efterfrågade, eller är tanken att någon myndighet á la Försäkringskassamodellen ska se till att reformerna efterlevs?

VGNT skriver om utredningen här:

http://vgnt.se/sex-med-djur-forbjuds-i-lagforslag/

Skogstrollet
2011-11-29, 06:20
Det var helt klart goda nyheter, de bästa jag hört sen jag på gymnasiet (med några vänner) under lektionerna i samhällskunskap/djurrätt utformade egna lagar som förslag på hur det borde vara...

Jag tycker att förslagen är riktigt bra, hade gärna sett fler men man får vara glad för det lilla. Precis som TS skriver, så är det bra att det lagts fram fler förslag på lagar kring katter, då dessa näst intill alltid hamnat mellan stolarna.
Sen när det kommer till tidelag, så hoppas jag verkligen inte att det röstas ner igen. De som tidigare röstat ner det och som kanske försöker igen är minst lika sjuka som dem som utför dessa vidriga handlingar...

Ärla
2011-11-29, 07:35

Troligen blir det jordbruksverket som tar hand om registreringen men veterinärer som utför märkningen via inplantat av chip. Sen blir det ju under en period ett ökat tryck på veterinärerna genom lagen om kastration tills man kommer i fas med att kastrera de katter som föds så fort de blir könsmogna.

The Sentinel
2011-11-29, 11:40
Fantastiska nyheter för alla djurvänner. Samtliga remisser skriver jag under på med råge. Särskilt punkterna att det ska bli brottsligt att överge sina husdjur, (sommarkatter tex) och övergrepp mot djur. Tidelag.
Den första punkten, Obligatorisk registrering och märkning av katter, trodde jag redan fanns. Det finns alltså kattuppfödare som struntar i sådana här självklarheter, hoppas det blir slut med det nu. Jag är dock mer insatt i hundvärlden eftersom jag själv haft en i ett antal år.
Att det sistnämnda förslaget har varit så svårt att få igenom under alla år i Sverige, säger väl en del om vårt klimat här. Man ska till förbannelse "skydda" och "ömma" över sinnessjuka människor som förgriper sig på barn eller djur. Bägge dessa beteenden borgar för en extrem störning som i min värld lika gärna kunde leda till fängelse med kastad nyckel eller dödsstraff direkt.
Vad är det som en driver en människa till att ha sex med en hund, häst eller får? Och komma undan med det? Jag vet inte hur det ser ut i resten av världen men det har säkert Ärla koll på. Kan tänka mig att Sverige är bland de sista länderna på klotet att införa förbud mot tidelag, jag kan dock ha fel.

Vi får hoppas att dessa punkter går igenom nu.
Annars är det väl som med säporegistren och den märkliga oviljan att publicera namnen på de personer som varit behjälpliga under DDR- regimen i Sverige. Smutsen verkar flockas i det högsta maktsätet.
Kanske herr diktator Friedrich von Reinfeldt gillar att förlusta sig på sin labrador? Vem vet.

Adoremus
2011-11-29, 12:07
- Obligatorisk registrering och märkning av katter
- Obligatorisk kastrering för utekatter

Alla våra katter är märkta och kastrerade eftersom de är både inne- och utekatter, men det kommer nog att kännas i plånboken för många här ute som låter sina katter springa hej vilt och föröka sig. Ett bra förslag, som medför ökat ansvar för kattägarna, men det är ju det som är meningen. Dags att sålla agnarna från vetet.

Ärla
2011-11-29, 14:21
Jag vet inte hur det ser ut i resten av världen men det har säkert Ärla koll på. Kan tänka mig att Sverige är bland de sista länderna på klotet att införa förbud mot tidelag, jag kan dock ha fel.

Faktum är att det är en hel rad länder som inte har någon lagstiftning angående tidelag, där är det endast olagligt om djuret anses ha tagit skada av händelsen och då döms förövaren via lag mot djurplågeri. Precis som Sverige, Danmark och Finland finns det fler Europeiska, Asiatiska och Afrikanska länder som inte har någon lag emot tidelag.

Det var tidigare belagt med dödsstraff i de nordiska länderna att "begå otukt med djur" och senare blev det istället fängelsestraff. Men sedan kom ju vågen där homosexualitet skulle göras legalt och då tog man ofta även bort lagarna för övrig otukt bland annat tidelag. I Norge blev det återigen olagligt 2008, så vi är på rätt väg.

Ärla
2011-12-04, 17:59
Nationell.nu skriver om att Hasse Aro tar upp det nya lagförslaget i sitt radioprogram.
Lyssnar man på det så jämför han att det är okej att skjuta sin hund men att det inte är okej att ha sex med hunden, hur kan man ens göra den jämförelsen?
Han upprepar även att det här ska vara en morallag och inte handla om att skydda djuren.

Hur kan man på fullaste allvar tro att det inte handlar om att skydda djuren?
Vad ger en människa rätt att utnyttja ett djur på det viset? För djur är trots allt till viss del i samma situation som barn, de kan inte säga nej och de är i en beroendeposition till sina ägare.

Sjuka, sjuka människa!