handdator

Visa fullständig version : 3 års trots

LostEvilAngel
2011-10-02, 10:18
Vårat barns 3års trots är verkligen jobbiga vissa dagar. Han lyssnar inte på nån av oss ibland, men mest på mig.

Har nån annat genomlevt 3års trotsen med era barn?

Shooter
2011-10-02, 10:22
Det tror jag nog att vi alla har gjort och måste gå igenom. Blir du gladare om jag säger att det kommer en 6 års trots sen också? ;)

Om inte annat så får man en grym skolning i ämnen som tålamod, förhandling och utövar en viss talang för selektiv hörsel. Alltid finns det något gott i allt.

LostEvilAngel
2011-10-02, 10:26
Jo jag har hört om 6 års trotsen, folk har varit så snälla och upplysa mig om den. Längtar inte!

Sibbe
2011-10-02, 10:41
Du får nog räkna med att barnet är i stort sett konstant trotsigt tills det är 25. :elaktflin: Ledsen att göra dig besviken men livet som förälder kan vara riktigt otacksamt.

2-3års trotsen med mina barn har varit riktigt jobbig i perioder. I ena stunden har de varit små ljus och i andra vägrar de göra enkla saker som att byta till nattkläder eller äta upp maten. Men med en stor portion tålamod klara man det med.

Tänk så här. För varje trotsålder växer ditt barn och blir mer självständigt. Det vill testa allt och framförallt vill barnet testa vart gränsen går och om mamma och pappa alltid kommer att älska det. Det enda du kan göra är att bita ihop, var konsekvent och tydlig, och sluta aldrig visa ditt barn kärlek! :ja:

Adoremus
2011-10-02, 11:34
Du får nog räkna med att barnet är i stort sett konstant trotsigt tills det är 25. :elaktflin: Ledsen att göra dig besviken men livet som förälder kan vara riktigt otacksamt.

2-3års trotsen med mina barn har varit riktigt jobbig i perioder. I ena stunden har de varit små ljus och i andra vägrar de göra enkla saker som att byta till nattkläder eller äta upp maten. Men med en stor portion tålamod klara man det med.

Tänk så här. För varje trotsålder växer ditt barn och blir mer självständigt. Det vill testa allt och framförallt vill barnet testa vart gränsen går och om mamma och pappa alltid kommer att älska det. Det enda du kan göra är att bita ihop, var konsekvent och tydlig, och sluta aldrig visa ditt barn kärlek! :ja:

Exakt, fast trotsen slutar inte vid 25, lever "barnets" föräldrar så är det ett evigt trotsande. Mina två yngsta var som ljus i treårsåldern, min äldste vild och vansinnig, allt går som sagt över med kärlek och rutin. Vänta förresten tills de blir tonårsrebeller, då blir det action. ;)