handdator

Visa fullständig version : Kristna sionister önskar förstöra Jorden medelst kärnvapen-krig

Johan Björnsson
2011-09-05, 07:33
Vad var det man gjorde med rabiessmittade hundar nu igen?

http://johanbjornsson.blogspot.com/2011/09/kristna-sionister-onskar-jordens.html

Och detta ämne ska inte avhandlas under "kristendom"-subforumet, i o m att detta inbegriper så mycket mera än enbart religion.

Kristofer
2011-09-05, 08:12
Ja, vad man gjorde med rabiessmittade hundar förr i tiden tycker jag vore fel att göra idag, när man istället kan bota dem. :oskyldig:

Johan Björnsson
2011-09-05, 08:25
Off-topic; rabies (den faktiska sjukdomen alltså) går ju endast att bota ifall man gör något åt det inom en eller några dagar från det att man har blivit infekterad. Ur Wikipedia "Det finns idag ett effektivt vaccin utvecklat mot rabies, vilket ges i förbyggande syfte till utsatta yrkesgrupper. Om vaccinet ges tidigt till infekterade individer kan sjukdomsförloppet stoppas."

Kristofer
2011-09-05, 08:35
Off-topic; rabies (den faktiska sjukdomen alltså) går ju endast att bota ifall man gör något åt det inom en eller några dagar från det att man har blivit infekterad. Ur Wikipedia "Det finns idag ett effektivt vaccin utvecklat mot rabies, vilket ges i förbyggande syfte till utsatta yrkesgrupper. Om vaccinet ges tidigt till infekterade individer kan sjukdomsförloppet stoppas."

Och här trodde jag att det gick att bota med lite Rifampin.

Adoremus
2011-09-05, 11:43
Vad var det man gjorde med rabiessmittade hundar nu igen?

http://johanbjornsson.blogspot.com/2011/09/kristna-sionister-onskar-jordens.html

Och detta ämne ska inte avhandlas under "kristendom"-subforumet, i o m att detta inbegriper så mycket mera än enbart religion.

De är hjärntvättade idioter precis som du skriver. Lämna kristna utanför nästa gång. Att de är sionister markerar deras tillhörighet mer än väl.

Adoremus
2011-09-05, 13:20
De är hjärntvättade idioter precis som du skriver. Lämna kristna utanför nästa gång. Att de är sionister markerar deras tillhörighet mer än väl.

Nu hittar jag givetvis inte en artikel som var skriven i Dagen förra veckan och som berörde "ersättningsteologi". Det var en pingsteolog som ondgjorde sig över att många kristna anser att Kyrkan tagit över israel.

Hittade däremot en artikel från förra året som visar att dessa sionister INTE är kristna.

I en tid då delar av svensk kristenhet riskerar att bli alltmer teologiskt grumliga i sin hållning till judar och skeptiska till Israel, är det angeläget att fördjupa studiet av Bibeln.

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=214973

Hittade artikeln jag nämnde:

Det finns en uppdelning inom den evangelikala delen av kristenheten i synen på Israel. Allt fler tycks tyvärr anamma ersättningsteologins synsätt.

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=274530

Det finns ingenting som heter "kristen sionist". Skriv rätt!

Ice Nine kills
2011-09-05, 20:24
Kanske inte i riktig bemärkelse men se på den kristna högern i USA exempelvis. De ser sig i allra högsta grad som bibeltrogna kristna och det är, delvis, därför som kristna i USA försöker hjälpa judar över hela världen att bosätta sig i Israel. Varför? Jo, enligt dessa amerikanska kristna kan Kristus endast återkomma och besegra Antikrist om judarna först innehar hela det land som Gud gett dem. Sexdagarskriget och Jerusalems erövring 1967 såg dessa kristna som ett tecken på hur Bibelns profetior uppfylldes.

Den kristen-sionistiska rörelsen är i allra högsta grad både en realitet och maktfaktor i USA av idag och deras teologiskt betingade stöd till Israel grundas på en bokstavlig bibeltolkning. När de kristna sionisterna stöder den politik som förs av Begin och Likud och som går ut på en annektering av de ockuperade områdena hävdar de att de bara svarar på Guds kallelse sådan den är formulerad i Gamla testamentet.

Adoremus
2011-09-05, 20:42
Den kristen-sionistiska rörelsen är i allra högsta grad både en realitet och maktfaktor i USA av idag och deras teologiskt betingade stöd till Israel grundas på en bokstavlig bibeltolkning. När de kristna sionisterna stöder den politik som förs av Begin och Likud och som går ut på en annektering av de ockuperade områdena hävdar de att de bara svarar på Guds kallelse sådan den är formulerad i Gamla testamentet.

I så fall borde de slopa namnet kristen. Gamla testamentet är ersatt av det Nya. Kristus har ersatt israel. Har svårt att de "bibeltrogna" i Usa tänker med annat än plånboken, precis likt deras pingstfränder i Sverige. Det är det moderna israel som är antikrist, och de som tjänar landet...

Bull
2011-09-05, 20:46
Kanske inte i riktig bemärkelse men se på den kristna högern i USA exempelvis. De ser sig i allra högsta grad som bibeltrogna kristna och det är, delvis, därför som kristna i USA försöker hjälpa judar över hela världen att bosätta sig i Israel. Varför? Jo, enligt dessa amerikanska kristna kan Kristus endast återkomma och besegra Antikrist om judarna först innehar hela det land som Gud gett dem. Sexdagarskriget och Jerusalems erövring 1967 såg dessa kristna som ett tecken på hur Bibelns profetior uppfylldes.

Kristna amerikanare som David Duke då eller?

Ice Nine kills
2011-09-06, 15:06
Kristna amerikanare som David Duke då eller?

Suck....jag hoppas att du själv förstår skillnaden mellan kristna amerikaner såsom David Duke och George W Bush exempelvis....annars kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Din kommentar skrämmer mig emellertid: kan det vara så att Mona Sahlin har rätt trots allt? nämligen att alla kritiker av mångkulturen bara är okunniga och fördomsfulla rasister som drar alla människor över en kam.

Eftersom du tycks vara så lyckligt lottad att du faktiskt inte själv förstår vilken förolämpning din kommentar är mot din egen intelligens så tänkte jag först förklara att begreppet kristendom är synnerligen brett och utövare av samma tro kan ha helt olika uppfattningar om saker och ting. Emellertid hade det varit att idiotförklara dig så därför ger jag dig istället chansen att rädda ansiktet genom att leka "skillnadsleken" med dig.

För säkerhets skull så skriver jag den gemensamma nämnaren i parentes efter varje fråga. Lycka till!

1. Finns det någon skillnad mellan Finkelstein och Sharon? (båda är/var sekulariserade Judar)
2. Finns det någon skillnad mellan befrielseteologerna och Påven? (båda är praktiserade utövare av den katolska delen av kristendomen)
3. Finns det någon skillnad mellan Sven-Olle Olsson och Maud Olofsson? (båda var ju medlemmar i Centerpartiet)

Ice Nine kills
2011-09-07, 19:05
I så fall borde de slopa namnet kristen. Gamla testamentet är ersatt av det Nya. Kristus har ersatt israel. Har svårt att de "bibeltrogna" i Usa tänker med annat än plånboken, precis likt deras pingstfränder i Sverige. Det är det moderna israel som är antikrist, och de som tjänar landet...

Håller med. Denna typen av sk. kristna är synnerligen obehagliga människor som ger mig kalla kårar. Jag hade "turen" att stöta ihop med några av dessa individer i Kalifornien. De var stormrika, hade privatchaufför, egna livvakter och en mindre armé av Mexikanska arbetare som slet i deras överdimensionella trädgårdar. Flera av dem hade egna radioprogram eller tv-sändningar där de uppmanade sina lyssnare/tittare (av vilka många var arbetslösa och levde på socialbidrag) att skänka pengar till "rörelsen" för att Gud skulle ge dem lycka och framgång här på jorden!? En slags modern variant av avlatsbrev med andra ord.

Denna variant av amerikansk framgångs-kristendom tycks för övrigt ha slagit igenom i Sverige också senaste tiden. Flera olika religiösa samfund har rentav börjat införa bönestunder för Israel efter amerikansk förebild. Betänk därmed att de samtidigt nonchalerar de invånare i Palestina som är kristna och som förföljs lika obarmhärtigt av den Israeliska armén som muslimerna.

Nej, de är inga sanna kristna i mina ögon lika lite som en Kenyan i samma ögonblick blir svensk när han får ett svenskt pass. Oavsett vad media och PK-eliten anser om detta.

Johan Björnsson
2011-09-07, 19:35
De kristna i USA behöver en modern variant av Luther, som kommer och säger sanningen, och som inte räds mörkret.

Bull
2011-09-09, 07:16
Suck....jag hoppas att du själv förstår skillnaden mellan kristna amerikaner såsom David Duke och George W Bush exempelvis....annars kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Din kommentar skrämmer mig emellertid: kan det vara så att Mona Sahlin har rätt trots allt? nämligen att alla kritiker av mångkulturen bara är okunniga och fördomsfulla rasister som drar alla människor över en kam.

Eftersom du tycks vara så lyckligt lottad att du faktiskt inte själv förstår vilken förolämpning din kommentar är mot din egen intelligens så tänkte jag först förklara att begreppet kristendom är synnerligen brett och utövare av samma tro kan ha helt olika uppfattningar om saker och ting. Emellertid hade det varit att idiotförklara dig så därför ger jag dig istället chansen att rädda ansiktet genom att leka "skillnadsleken" med dig.

För säkerhets skull så skriver jag den gemensamma nämnaren i parentes efter varje fråga. Lycka till!

1. Finns det någon skillnad mellan Finkelstein och Sharon? (båda är/var sekulariserade Judar)
2. Finns det någon skillnad mellan befrielseteologerna och Påven? (båda är praktiserade utövare av den katolska delen av kristendomen)
3. Finns det någon skillnad mellan Sven-Olle Olsson och Maud Olofsson? (båda var ju medlemmar i Centerpartiet)

Säger väl "suck" jag också eftersom du inte förstod att jag var sarkastisk, det var så att du i ditt inlägg fick det att låta som hela den amerikanska högern är sionister och så är ju inte fallet.

Bull
2011-09-09, 07:18
De kristna i USA behöver en modern variant av Luther, som kommer och säger sanningen, och som inte räds mörkret.

Nej, de behöver en modern variant av Constantine I ;-)

Johan Björnsson
2011-09-09, 07:27
Menar du http://en.wikipedia.org/wiki/Constantine_I_and_Christianity ?

Adoremus
2011-09-09, 09:58

Nja, både Usa och världen behöver en ny Ignatius av Loyola. Luther var ingen sanningssägare, dock en deformator av högsta rang!

http://www.newadvent.org/cathen/07639c.htm

Bull
2011-09-10, 16:01
Menar du http://en.wikipedia.org/wiki/Constantine_I_and_Christianity ?

Ja det gör jag.

Ice Nine kills
2011-09-11, 14:52
Säger väl "suck" jag också eftersom du inte förstod att jag var sarkastisk, det var så att du i ditt inlägg fick det att låta som hela den amerikanska högern är sionister och så är ju inte fallet.

Fast David Duke räknas inte, ens i USA, in i begreppet kristen höger. Dessutom: begreppet kristen höger är så vitt och brett att långtifrån alla inom den kristna högern är sionister. Läs boken "Amerikanska fascister" för att få ett tydligare begrepp om alla dessa olika subgrupper som oftast slåss inbördes och är djupt splittrade.

Men om du vill låta sarkastisk på ett spetsfyndigt sätt så rekommenderar jag dig att göra en smiley eller dylikt så att mottagaren förstår den humoristiska undertonen annars är det lätt att missförstånd uppstår.

Bull
2011-09-11, 15:24
Fast David Duke räknas inte, ens i USA, in i begreppet kristen höger. Dessutom: begreppet kristen höger är så vitt och brett att långtifrån alla inom den kristna högern är sionister. Läs boken "Amerikanska fascister" för att få ett tydligare begrepp om alla dessa olika subgrupper som oftast slåss inbördes och är djupt splittrade.

Men om du vill låta sarkastisk på ett spetsfyndigt sätt så rekommenderar jag dig att göra en smiley eller dylikt så att mottagaren förstår den humoristiska undertonen annars är det lätt att missförstånd uppstår.

Känner inte för att skriva sk "smileys" budskapet i det jag skrev borde vara tydligt i sig.

Ice Nine kills
2011-09-11, 22:43
Känner inte för att skriva sk "smileys" budskapet i det jag skrev borde vara tydligt i sig.

Jaja, då är jag ledsen att påpeka att du avslöjar en förbluffande okunnighet apropå den sk. kristna högern i USA. Faktum är att grupper (sekter?) såsom Aryan Nations och (självklart) Church of the Creator inte klassifieras som del av den kristna högern. Inte ens Helene Lööw gör det (vilket borde vara en tankeställare för dig). Sekter såsom Aryan Nations och personer som David Duke är genuint avskydda och utfrusna bland övriga samfund i USA som stoltserar under epitet "kristna".

Åtskilliga av dessa nya kristna (både de som har sionistiska ideal och övriga) har framgångsrikt värvat svarta praktikanter till sina led. Flera av dessa kristna höger sällskap (Lööws ord - inte mina) har rentav utnämnt svarta medborgarrättskämpar såsom Rosa Parks, Martin Luther King och (hör och häpna) rentav självaste Malcom X (?!!) som sina förebilder för den kristna kampen i USA och däri har personer som David Duke ingen plats. Tvärtom är han tämligen förkastad och avskydd.

Så att du per automatik förutsätter att David Duke självklart skulle ingå i den kristna högern bara för att han råkar vara kristen och detta trots det myller av kristna grupper och sekter som breder ut sig i USA kan inte tolkas på ett annat sätt än djup okunnighet.

Varför så sur? Klarade du inte av svaren på leken "föreligger någon skillnad"?

och nej, precis som du känner jag inte för att göra sk "smileys" budskaper i det jag skrev borde vara tydligt i sig.

Bull
2011-09-11, 22:49
Jaja, då är jag ledsen att påpeka att du avslöjar en förbluffande okunnighet apropå den sk. kristna högern i USA. Faktum är att grupper (sekter?) såsom Aryan Nations och (självklart) Church of the Creator inte klassifieras som del av den kristna högern. Inte ens Helene Lööw gör det (vilket borde vara en tankeställare för dig). Sekter såsom Aryan Nations och personer som David Duke är genuint avskydda och utfrusna bland övriga samfund i USA som stoltserar under epitet "kristna".

Åtskilliga av dessa nya kristna (både de som har sionistiska ideal och övriga) har framgångsrikt värvat svarta praktikanter till sina led. Flera av dessa kristna höger sällskap (Lööws ord - inte mina) har rentav utnämnt svarta medborgarrättskämpar såsom Rosa Parks, Martin Luther King och (hör och häpna) rentav självaste Malcom X (?!!) som sina förebilder för den kristna kampen i USA och däri har personer som David Duke ingen plats. Tvärtom är han tämligen förkastad och avskydd.

Så att du per automatik förutsätter att David Duke självklart skulle ingå i den kristna högern bara för att han råkar vara kristen och detta trots det myller av kristna grupper och sekter som breder ut sig i USA kan inte tolkas på annat sätt än en djup okunnighet.

Varför så sur? klarade du inte av svaren på leken "föreligger någon skillnad"?

och nej, precis som du känner jag inte för att göra sk "smileys" budskaper i det jag skrev borde vara tydligt i sig.

Bla. bla. bla. Slutade läsa efter två rader, förstår inte ens vad du försöker argumentera för/emot?
Jag skrev som jag gjorde eftersom att du skrev "den kristna högern" du var inte specifik nog och det kunde tolkas lite hur som helst. David Duke var medlem i republikanerna och då kan man tolka det som att du även menade honom, det som störde mig var att jag uppfattade ditt inlägg som grovt generaliserande av kristna, för övrigt så är de du talar om är INTE KRISTNA!

Ice Nine kills
2011-09-11, 23:12
Bla. bla. bla. Slutade läsa efter två rader, förstår inte ens vad du försöker argumentera för/emot?
Jag skrev som jag gjorde eftersom att du skrev "den kristna högern" du var inte specifik nog och det kunde tolkas lite hur som helst. David Duke var medlem i republikanerna och då kan man tolka det som att du även menade honom, det som störde mig var att jag uppfattade ditt inlägg som grovt generaliserande av kristna, för övrigt så är de du talar om är INTE KRISTNA!

Tja, men om det kan tolkas lite hur som helst vore det då inte bättre att göra en sk "smiley" just för att poängtera att ditt inlägg baserades på sarkasm? Fast jag får väl ta på mig ansvaret för att jag i min oskuld avsåg en viss specifik del av kristna och bland dem återfinns inte David Duke eller Aryan Nations eller vad som helst som inte accepterar mångkulturen och vurmandet för Israel.

Jag trodde nämligen i min oskuld att vem som helst skulle förstå att det faktiskt föreligger en skillnad mellan David Duke och Bush och att man inte kan dra alla (inte ens alla dem som återfinns inom facket kristen höger) över en kam.

Jag reagerade på ditt tonfall helt enkelt och var faktiskt inte ute efter att märka ord.
Inte heller vill jag debattera något som vi tycks vara rörande överens om nämligen att David Duke (tyvärr) inte är representativ för alla kristna i USA.

Bull
2011-09-11, 23:17
Tja, men om det kan tolkas lite hur som helst vore det då inte bättre att göra en sk "smiley" just för att poängtera att ditt inlägg baserades på sarkasm? Fast jag får väl ta på mig ansvaret för att jag i min oskuld avsåg en viss specifik del av kristna och bland dem återfinns inte David Duke eller Aryan Nations eller vad som helst som inte accepterar mångkulturen och vurmandet för Israel.

Jag trodde nämligen i min oskuld att vem som helst skulle förstå att det faktiskt föreligger en skillnad mellan David Duke och Bush och att man inte kan dra alla (inte ens alla dem som återfinns inom facket kristen höger) över en kam.

Jag reagerade på ditt tonfall helt enkelt och var faktiskt inte ute efter att märka ord.
Inte heller vill jag debattera något som vi tycks vara rörande överens om nämligen att David Duke (tyvärr) inte är representativ för alla kristna i USA.

Men nu är det ju så att Bush inte är kristen utan sionist, det går liksom inte att vara båda två samtidigt.
David Duke och Aryan Nations är kristna (om dock inte rentroende) men de du menade som kristna är ju just inte kristna utan sionister, det jag ville poängtera med mitt inlägg var att sådana som David Duke är kristna medans sådana som Dick Cheney och Bush inte är det. Därav faller hela resonemanget att så kallade "kristna sionister" skulle vilja göra dittan eller datten eftersom något sådant överhuvudtaget inte existerar. De är sionister och inget annat, oavsett vad de själva väljer att benämna sig som.

Ice Nine kills
2011-09-11, 23:26
Men nu är det ju så att Bush inte är kristen utan sionist, det går liksom inte att vara båda två samtidigt.
David Duke och Aryan Nations är kristna (om dock inte rentroende) men de du menade som kristna är ju just inte kristna utan sionister, det jag ville poängtera med mitt inlägg var att sådana som David Duke är kristna medans sådana som Dick Cheney och Bush inte är det. Därav faller hela resonemanget att så kallade "kristna sionister" skulle vilja göra dittan eller datten eftersom något sådant överhuvudtaget inte existerar. De är sionister och inget annat, oavsett vad de själva väljer att benämna sig som.

Jag håller med men jag kan inte göra annat än att använda deras egna ord om dem själva för att belysa deras roll i det politiska livet i exempelvis USA. Om jag hade skrivit den sionistiska högern hade nog de flesta här på forumet undrat vilka jag avsåg.

Men som sagt - ytterst handlar detta om ett språkligt missförstånd och inget annat.

Johan Björnsson
2011-09-11, 23:28
Fast egentligen är väl de kristna sionisterna mest bibeltrogna?

Adoremus
2011-09-12, 00:03
Fast egentligen är väl de kristna sionisterna mest bibeltrogna?

Kan man vara Bibeltrogen om man förnekar det nya Testamentet, och därmed det nya förbundet i Kristus?

Johan Björnsson
2011-09-12, 00:33
På vilket sätt förnekar sionisterna Nya testamentet?

Däremot förnekar väl sådana som David Duke detta med att Stor-Israel åter måste existera, innan Jesus skall kunna komma åter? Något som sionisterna uppenbarligen inte gör.

Adoremus
2011-09-12, 04:03
På vilket sätt förnekar sionisterna Nya testamentet?

Däremot förnekar väl sådana som David Duke detta med att Stor-Israel åter måste existera, innan Jesus skall kunna komma åter? Något som sionisterna uppenbarligen inte gör.

Vad sa nu Jesus? "Se jag gör allting nytt". Sionisterna visar blind lydnad till det gamla förbundet, det kräver lite insikt i vad som hänt i den "kristna" världen efter Vatikanum två för att förstå att deras frälsning ligger i israel och inte i Kristus. En lång och komplex historia.

Johan Björnsson
2011-09-12, 04:21
Jag är idel öra.

Kan du ge exempel på när kristna sionister inte lystrar till Nya testamentet?

Adoremus
2011-09-12, 04:36
Som jag skrivit så många gånger tidigare: Och så skall över eder (judarna) komma allt rättfärdigt blod som är utgjutet på jorden, ända ifrån den rättfärdige Abels blod intill Sakarias', Barakias' sons blod, hans som I dräpten mellan templet och altaret. Matt. 23:35
Och detta är bara ett exempel, men ett förbaskat bra exempel!

Johan Björnsson
2011-09-12, 04:38
Du får gärna förklara din poäng?

Adoremus
2011-09-12, 05:23
Poängen är att Jesus visar att judarna är fördömda för all framtid, om de inte omvänder sig. Det är just härav som Kyrkan under långfredagsliturgien ber för de trolösa judarnas omvändelse.

Johan Björnsson
2011-09-12, 14:17
Och din poäng fortfarande, är...?

Adoremus
2011-09-12, 14:31
Att en sann kristen i allmänhet och den kristna Kyrkan i synnerhet anser att judarna skall omvända sig. Hos de "kristna" sionisterna är de ju fortfarande "Guds egendomsfolk". Att de läser Bibeln som f-n själv och struntar i Traditionen torde stå allom klart?

http://www.youtube.com/watch?v=sB1-rXaLm90&feature=related

Johan Björnsson
2011-09-12, 15:08
Adoremus, har du helt missat att de kristna sionisterna visst vill att judarna ska omvändas (det nämns väl även av några kristna sionister i videon i början av denna tråd?), fast att det sker först när själva Armageddon kommer, då Jesus skall återvända?

Adoremus
2011-09-12, 15:35
Pingstvänner = antikristna sionister. De stödjer israel av organisatoriska skäl, dvs. att de hatar muslimer. Tyvärr har jag släktingar som är pinst, vilka hatar Palestina och palestinier mer än någonting annat. Visst, låt oss vänta på Armageddon och se vilka som har rätt, Gudsmördarna och deras allierade eller den sanna Kyrkan.

Ice Nine kills
2011-09-12, 15:36
Adoremus, har du helt missat att de kristna sionisterna visst vill att judarna ska omvändas (det nämns väl även av några kristna sionister i videon i början av denna tråd?), fast att det sker först när själva Armageddon kommer, då Jesus skall återvända?

Håller med Björnsson här. De kristna sionisterna anser att judarna skall omvändas eftersom judarna när väl det tusenåriga fredsriket uppstått annars riskerar evig fördömelse. Att de kristna sionisterna samtidigt hävdar judarnas rätt till hela Palestina beror bara på att de tolkar bibeln som att judarna måste inneha hela landet för att Jesus skall återvända.

Adoremus
2011-09-12, 16:39
Håller med Björnsson här. De kristna sionisterna anser att judarna skall omvändas eftersom judarna när väl det tusenåriga fredsriket uppstått annars riskerar evig fördömelse. Att de kristna sionisterna samtidigt hävdar judarnas rätt till hela Palestina beror bara på att de tolkar bibeln som att judarna måste inneha hela landet för att Jesus skall återvända.

Vilket i sin tur innebär att de förnekar det nya förbundet och att de framstår som de antipalestinska rasister de är. Det enda sionisterna borde bry sig om är att judarna omvänder sig till den sanna tron, inte förhärdar sina hjärtan och ställer sig på rätt sida i den politiska kampen.

marcandrew
2011-09-12, 22:36
Vad sa nu Jesus? "Se jag gör allting nytt". Sionisterna visar blind lydnad till det gamla förbundet, det kräver lite insikt i vad som hänt i den "kristna" världen efter Vatikanum två för att förstå att deras frälsning ligger i israel och inte i Kristus. En lång och komplex historia.

Man ska ju som kristen följa det gamla förbundet också, Jesus sade ju "Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda. Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav, inte en prick, i lagen förgå, förrän allt har skett. Den som därför upphäver ett av dessa minsta bud, och lär människorna så, han ska kallas den minste i himmelriket. Men den som håller dem och lär människorna dem, han ska kallas stor i himmelriket. Jag säger er att om er rättfärdighet inte går långt över de skriftlärdas och fariseernas, skall ni inte komma in i himmelriket." (Matt 5:17-19)

Adoremus
2011-09-13, 02:34
"Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig" (Joh 14:6).

Om gamla förbundets stadgar om mat och dryck, högtider och sabbat säger aposteln Paulus: ”Sådant är bara en skugga av det som skulle komma, en skugga av Kristus, som är verkligheten själv” (Kol. 2:16).

Johan Björnsson
2011-09-13, 03:11
Vilket i sin tur innebär att de förnekar det nya förbundet och att de framstår som de antipalestinska rasister de är. Det enda sionisterna borde bry sig om är att judarna omvänder sig till den sanna tron, inte förhärdar sina hjärtan och ställer sig på rätt sida i den politiska kampen.

Men i Nya testamentet, står väl att Jesus skall återvända först när Stor-Israel är återupprättat, och att judarna åter finns samlade där? Så vad pratar du om?

Kan du förresten svara på:

Adoremus
2011-09-13, 04:02
Dr Duke är på samma linje som den traditionella katolska Kyrkan. "Stor-israel" vad är det? Det är omvändelse till den kristna tron som gäller, vilket jag försökt påvisa mängder med gånger. Det finns inget stor-israel i egentlig mening, alla måste ha omvänt sig innan Kristi återkomst. Sionisterna söker en undanflykt för sitt israelvurmande.
(Jag saknar JDG och Degrelle i trådar som den här).

Johan Björnsson
2011-09-13, 05:37
Stor-Israel, dvs Eretz Yisrael, måste vet du väl veta vad det är för något, som kristen? Jag blir lite förbryllad nu?

http://en.wikipedia.org/wiki/Land_of_Israel

Alla måste inte alls ha omvänt sig innan Kristi återkomst? Var får du det ifrån?

Adoremus
2011-09-13, 11:34
För sista gången Johan: För att kunna erhålla frälsning, måste alla omvända sig till Kristus. Storisrael? Ta det med diverse frikyrkonissar i stället.

Låtom oss även bedja för de trolösa judarna, på det att vår Gud och Herre må borttaga täckelses ifrån deras hjärtan, att även de må erkänna Jesus Kristus, vår Herre. Hör de böner som vi frambära för detta förblindade folk, att de må erkänna din sannings ljus, som är Kristus, och befrias från sitt mörker. Genom samme Kristus, vår Herre. Amen Ur långfredagsbönerna.

Johan Björnsson
2011-09-13, 16:43
Ja, men alla måste inte ha omvänt sig för att Jesus skall återkomma. Det är ju lite av poängen med att han återkommer, nämligen just för att folk då ska omvända sig.

Ang "Storisrael? Ta det med diverse frikyrkonissar i stället.":

Jag hävdar fortfarande att kristna sionister (det är väl det du menar med frikyrkonissar?) är mer bibeltrogna än andra kristna, när dom arbetar för ett Stor-Israel. Det står ju faktiskt i bibeln att judarna åter ska komma att ha sitt Stor-Israel (vilket sker innan Jesu återkomst),

"Jer 16:14-16 However, the days are coming," declares the LORD, "when men will no longer say, ‘As surely as the LORD lives, who brought the Israelites up out of Egypt,’ but they will say, ‘As surely as the LORD lives, who brought the Israelites up out of the land of the north and out of all the countries where he had banished them.’ For I will restore them to the land I gave their forefathers."

"Thus says the Lord God: ' Surely I will take the children of Israel from among the nations, wherever they have gone, and will gather them from every side and bring them into their own Land." (Ezekiel 37:21) ('Nations' plural ... this is not their return from Babylon)"

"And you, son of man, prophesy to the mountains of Israel, and say, ‘O mountains of Israel, hear the Word of the LORD ... But you, O mountains of Israel, you shall shoot forth your branches and yield your fruit to My people Israel, for they are about to come . . . For I will take you (the children of Israel) from among the nations, gather you out of all countries, and bring you into your own Land." (Ezekiel 36:1, 8, 24)

Och efter att Stor-Israel åter finns, säger bibeln att Apokalypsen/Armageddon kommer (och minns väl, att utan en Apokalyps/Armageddon, ingen Jesus återkomst):

"And in that Day (the "Day of the Lord" ... the coming "Apocalypse") I (God) will make Jerusalem a burdensome stone for ALL people" (Zechariah 12:3)

Och ang bönen där man ber för judarnas omvändelse; de kristna sionisterna ser att judarna (inte alla judar, men typ en tredjedel eller vad det nu står i bibeln) kommer att omvända sig vid Armageddon (resten kommer att dö/bli förtappade):

"And it shall come to pass in all the Land (Israel), says the Lord, That two-thirds of it shall be cut off and die, but one-third shall be left in it: (only one-third in Israel will survive ... even fewer in the world) I will bring the one-third through the fire, will refine them as gold is tested. They will call on my Name, and I will answer them. I will say, 'This is My people'; and each one will say, 'the LORD is my God.'" (Zechariah 13:8-9)

Och här har vi ett bra exempel på varför kristna sionister är mer bibeltrogna än andra:

"Cursed be everyone who curses you (Israel), and blessed be those who bless you (Israel)." (Genesis 27:29)

Adoremus
2011-09-13, 17:16
Och var i Nya Testamentet står "Storisrael" beskrivet?

Johan Björnsson
2011-09-13, 17:37
Adoremus, jag småler lite över din brist på kunskap om kristendomen, med tanke på att du kallar dig kristen. ;)

Stor-Israel är alltså det bibliska Israel, Eretz Yisrael, http://en.wikipedia.org/wiki/Land_of_Israel (läs nu Wikipedia-artikeln, i o m att du uppenbarligen inte gjorde det första gången jag postade den). Dvs då när Israel sträckte sig från Nilen till Eufrat.

Men jag kanske förvillar dig nu. Just ordet Stor-Israel används väl mest idag som ett politiskt ord. "Land of Israel" heter det på engelska när det används i bibeln. Kan det vara "Israels land" kanske på svenska?

Eretz Yisrael/Land of Israel nämns bl a i de fem Moseböckerna, Första Samuelsboken, Hesekiels bok, och i Matteusevangeliet.

Adoremus
2011-09-13, 17:43
(Gäsp). Fortsätt du med dina ordlekar. Frågorna är: Kan judar erhålla frälsning utan omvändelse till Kristus? Är kristna sionister att betrakta som kristna. Svar: Nej.

marcandrew
2011-09-13, 18:10
"Thus says the Lord God: ' Surely I will take the children of Israel from among the nations, wherever they have gone, and will gather them from every side and bring them into their own Land." (Ezekiel 37:21) ('Nations' plural ... this is not their return from Babylon)"

Och här har vi ett bra exempel på varför kristna sionister är mer bibeltrogna än andra:

"Cursed be everyone who curses you (Israel), and blessed be those who bless you (Israel)." (Genesis 27:29)

Ezekiel 37:21 fast på svenska.

"Och du skall tala till dem: Så säger Herren, HERREN: Se, jag skall hämta Israels barn ut ifrån de folk till vilka de hava måst vandra bort; jag skall samla dem tillhopa från alla håll och föra dem in i deras land."

På svenska så faller argumentet om att det inte är Babylon som åsyftas. Det håller inte med att nations är plural. Och inte en på engelska håller det, Babylon var ett imperium med flera nationer under sig.

Angående 1 Mos 27:29, genom det nya förbundet så är alla folk Israel och inte enbart judarna.

Om de inte vet vad det nya förbundet är så är de knappast mer bibeltrogna än andra.

Som jag förstår det så ska Israel tolkas som de frälsta.

Johan Björnsson
2011-09-13, 18:42
(Gäsp). Fortsätt du med dina ordlekar. Frågorna är: Kan judar erhålla frälsning utan omvändelse till Kristus? Är kristna sionister att betrakta som kristna. Svar: Nej.

Är du helt pantad? "Ordlekar"? Man måste väl ändå utgå från bibelns egna ord när vi diskuterar kristendomen? Om inte kristendomen bygger på bibeln, vad annars bygger den på menar du?

Vad då "gäsp"? Lär dig någonting istället för att vara ignorant. Eller visa att jag istället har fel, och lär mig något. Vad då "gäsp"? Fan vad jag börjar tröttna på den ignorans folk på det här forumet uppvisar...

Och nej, utifrån ett kristet perspektiv så kan inte judar erhålla frälsning utan omvändelse till Kristus? Har jag sagt att de kristna sionisterna inte vill (eller inte tror på) att judarna i slutändan ska erkänna Kristus? Tvärtom ju. Har du ens läst vad jag har skrivit tidigare i tråden? Kan du uppvisa något exempel på när kristna sionister har påstått att de inte skulle vilja att judarna (om än i slutet av tidens förlopp) ska omvända sig till Kristus?

Är det någon som håller på med ordlekar så är det ju du nu...?

Johan Björnsson
2011-09-13, 19:25
Ezekiel 37:21 fast på svenska.

"Och du skall tala till dem: Så säger Herren, HERREN: Se, jag skall hämta Israels barn ut ifrån de folk till vilka de hava måst vandra bort; jag skall samla dem tillhopa från alla håll och föra dem in i deras land."

På svenska så faller argumentet om att det inte är Babylon som åsyftas. Det håller inte med att nations är plural. Och inte en på engelska håller det, Babylon var ett imperium med flera nationer under sig.

Angående 1 Mos 27:29, genom det nya förbundet så är alla folk Israel och inte enbart judarna.

Om de inte vet vad det nya förbundet är så är de knappast mer bibeltrogna än andra.

Som jag förstår det så ska Israel tolkas som de frälsta.

Även om det är Babylon som åsyftas, så har ju Israel inte existerat igen förrän 1948, efter att Israels rike upphörde att existera kring 500-talet f.Kr (då Babylon besegrade Israel). Och sett ur ett kristet perspektiv så är det ju då fullt logiskt att denna text i bibeln lika gärna åsyftar judar runtom i världen idag, och att de ska till Israel? Jag menar, lyckades de inte samla ihop sig till Israel igen under tiden när det Babylonskt styret gällde, så får de väl göra det så fort de kan efteråt (utifrån ett kristet perspektiv)? De kristna tror ju på att vissa saker måste ske, som bibeln har förutspått, och det mest logiska för en kristen måste ju då var att tänka att "okej, judarna under Babylonskt styre, lyckades inte samla ihop sig och åter bilda staten Israel, men nu har de i alla fall gjort (oavsett ifall Babylon styr fortfarande eller ifall Israel låg under brittiskt styre som innan 1948) det, så nu får dom/jag göra det bästa av situationen och fortsätta därifrån".

Ang det du säger om 1 Mos 27:29, kan du vidareutveckla det du skrev? Jag förstår inte vad du försöker säga? Eller jag förstår inte din poäng riktigt.

marcandrew
2011-09-13, 20:35
Även om det är Babylon som åsyftas, så har ju Israel inte existerat igen förrän 1948, efter att Israels rike upphörde att existera kring 500-talet f.Kr (då Babylon besegrade Israel). Och sett ur ett kristet perspektiv så är det ju då fullt logiskt att denna text i bibeln lika gärna åsyftar judar runtom i världen idag, och att de ska till Israel? Jag menar, lyckades de inte samla ihop sig till Israel igen under tiden när det Babylonskt styret gällde, så får de väl göra det så fort de kan efteråt (utifrån ett kristet perspektiv)? De kristna tror ju på att vissa saker måste ske, som bibeln har förutspått, och det mest logiska för en kristen måste ju då var att tänka att "okej, judarna under Babylonskt styre, lyckades inte samla ihop sig och åter bilda staten Israel, men nu har de i alla fall gjort (oavsett ifall Babylon styr fortfarande eller ifall Israel låg under brittiskt styre som innan 1948) det, så nu får dom/jag göra det bästa av situationen och fortsätta därifrån".

Ang det du säger om 1 Mos 27:29, kan du vidareutveckla det du skrev? Jag förstår inte vad du försöker säga? Eller jag förstår inte din poäng riktigt.

Judarna kan man säga hade en egen stat efter att Babylon krossats av Perserriket och perserna krossats av Alexander. De var skattebefriade en period under 100-talet f.kr. Och det var knappast någon större centralmakt under perserriket heller. Och jag kan inte förstå vad en judisk(religiös) judisk(etnicitet) stat skulle ha för betydelse för hednakristna bara för att judarna lovats Israel av gud.
Säg gärna vart det står i GT eller NT att alla judar måste bo i Israel för att Jesus ska komma åter? Läste igenom länken du postade förut men jag såg inget om det. Jag vill gärna veta vad sionisterna får det ifrån?

Gud har lovat judarna Israel och han bryter inga löften. Fast i Nya Testamentet så står det att judarna ska få Israel först efter att de har blivit frälsta. Så varför kristna-sionister vill att Israel ska vara judisk(religiöst) judiskt(etniskt)-stat det kan jag inte förstå varför. Och varför vill de skynda på processen? Judarna ska inte bli frälsta förens alla folk har blivit frälsta så de borde lägga ner sin energi på mission istället för sionism. Eftersom Paulus bad för judarnas frälsning så borde sionisterna göra det istället för att hjälpa till med något som knappast leder till deras frälsning utan till deras utrotning.

Så de kristna sionisterna är inte bibeltrogna. Alla olika inriktningar ser sig väl som mest bibeltrogna, när i själva verket nästan ingen inriktning är särskilt trogen. Det komiska i det hela är att katoliker ser sig som de "bästa" kristna när de i sin tur är de som förvanskat mest av Jesu lära.

Det jag menade med 1 Mos 27:29(genesis som du skrev, varför inte skriva namnet på boken och citaten på svenska?) är att genom Nya Förbundet så gäller detta inte bara israeliterna utan också de frälsta hednakristna. Den menas knappast att kristna ska tjäna jude-Israel eller vad du menar att sionister får citatet till. Sen så var Israeliterna guds folk ända tills Jesus föddes och de är det än idag fast alla är guds folk i anden och judarna är guds fysiska folk. Fast enda vägen till frälsning är genom att tro på Jesus kristus och de har inte någon förtur genom att vara judar.

Adoremus
2011-09-13, 20:48
"Katoliker de bästa kristna"? Vilken annan kyrka eller sekt har de fyra kännetecknen, en, helig, katolsk och apostolisk? Kanske inte de bästa kristna i alla lägen, men sanningen finns där, hel och odelad.

Adoremus
2011-09-14, 13:46
Denna artikel sammanfattar diskussionen - eller hur de frikyrkliga ser på saken:

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=276494

1 Korinthierbrevet 6:11 Sådana voro ock somliga bland eder, men I haven låtit två eder rena, I haven blivit helgade, I haven blivit rättfärdiggjorda i Herrens, Jesu Kristi, namn och i vår Guds Ande.

marcandrew
2011-09-14, 17:29
Att dyrka en påve ser jag inte som sanningen hel och odelad. Kyrkan grundades av Petrus så den kanske var den sanna då, men de flesta påvar har varit makthungriga tyranner så det var inte konstigt att Luther fick nog. Vilken kyrka som är bättre vet jag inte, men det är för mig och vad jag tror inte den katolska kyrkan i någon form. Finns vissa som jag personligen lutar mot men jag är inte särdeles insatt i dem och vill inte uttala mig förens jag vet bättre. Men de är naturligtvis Lutherska.

Intressant artikel i dagen. Varför tror de att gud stödjer det judiska Israel av idag? Gud stödjer knappast förtryck..

Adoremus
2011-09-14, 18:01
"Där Petrus finns, finns Kyrkan". Måhända har många påvar (speciellt under medeltiden) varit moraliskt tvivelaktiga, men man kan knappast ifrågasätta deras apostoliska succession. Dessutom så har de inte predikat några falska trosläror.
Gud stödjer inte rasiststaten israel, det är en frikyrklig villfarelse.

marcandrew
2011-09-15, 18:07
"
Gud stödjer inte rasiststaten israel, det är en frikyrklig villfarelse.

Ja det förstår jag också, men jag menade att jag undrar hur sionisterna kan tro att han gör det.

Adoremus
2011-09-15, 18:49
Det hela har något så enkelt som otro att göra: "Och att säden såddes vid vägen, det är sagt om dem i vilka ordet väl bliver sått, men när de hava hört det, kommer strax Satan ock tager bort ordet som såddes i dem." Mark. 4:15.
"Varen nyktra och vaken. Eder vedersakare, djävulen, går omkring såsom ett rytande lejon och söker vem han må uppsluka." 1 Petr. 5:8
Det handlar om att vara lydiga, lydiga intill döden. Tyvärr har sekteristerna i frikyrkan förväxlat lydnaden till Kristus med lydnaden till israel. Lögnens fader är effektiv!