handdator

Visa fullständig version : Propaganda för halalslakt i DN

Rabe
2011-05-31, 17:24
http://www.dn.se/ekonomi/halalkott-lyfte-butiken

Vedervärdig artikel, som den värsta reklam för andra butiker att göra likadant.

Naturligtvis inte ett ord i artikeln om vad halalslakt innebär.

Gere13
2011-05-31, 18:40
Upprörande, DN får det att framstå som en solskenshistoria. Konstigt att kommentarsfunktionen inte var öppen.:elaktflin:

Adoremus
2011-05-31, 18:47
Ung, blond och aningslös skulle jag vilja kalla affärsinnehaverskan. Finns det verkligen så mycket mussar runt Hemavan, i så fall reproducerar de sig långt mer än hon och hennes make gör. Sorgligt!

Carl Klinga
2011-05-31, 19:01
Adoremus, jag undrar om det kanske är svårt att få tillstånd att sälja halal i Norge? Enligt en norsk bekant så är det ytterst få butiker i Norge som säljer det nämligen och de som finns ligger söder över i landet, kan vara så att de "norska" muslimerna väljer att åka till Hemavan istället för till Oslo.

Adoxa
2011-05-31, 19:36
Vidrigt, men pengarna och invandrarna går ju såklart förre de stackars djuren.

Rabe
2011-05-31, 20:25
undrar om det kanske är svårt att få tillstånd att sälja halal i Norge? Enligt en norsk bekant så är det ytterst få butiker i Norge som säljer det nämligen och de som finns ligger söder över i landet, kan vara så att de "norska" muslimerna väljer att åka till Hemavan istället för till Oslo.
Funderade just på det om det var svårare att få tillstånd med den hanteringen i Norge än här. Det finns säkert folk här som vet om det över huvud taget är tillåtet att halalslakta i Norge. Kanske det inte är det?

LaDecima
2011-05-31, 20:39
Vidriga jävlar, både idioten i butiken och de på DN som släpper igenom en sådan artikel. Undrar hur de hade tyckt om att råka ut för det de gör mot djuren.

Carl Klinga
2011-05-31, 20:53
k26: Halalslakt är inte lagligt i Sverige heller, i alla fall inte på större djur, jag tror att det har med Norges importregler av kött att göra. EU har väl fri rörlighet av varor, skulle tro att det är därför utbudet av ritualslaktat kött är tämligen stort i Sverige. I Norge värnar man den lokale bonden på ett annat sätt och har, som jag förstått det, ganska stränga regler när det kommer till införsel av kött. Undra om det inte var en artikel om det i senaste Land?

Rabe
2011-05-31, 21:01
k26: Halalslakt är inte lagligt i Sverige heller, i alla fall inte på större djur, jag tror att det har med Norges importregler av kött att göra. EU har väl fri rörlighet av varor, skulle tro att det är därför utbudet av ritualslaktat kött är tämligen stort i Sverige. I Norge värnar man den lokale bonden på ett annat sätt och har, som jag förstått det, ganska stränga regler när det kommer till införsel av kött. Undra om det inte var en artikel om det i senaste Land?

Det kan säkert ha med importregler och att de inte är med i EU att göra, bland annat.

Men jag har haft för mig det endast finns påbud på bedövning i Sverige, eller "bedövning" som det antagligen är nära noll koll på, i övrigt är det fritt fram för halalslakt i vårat land? Men jag kan ha fel.

Carl Klinga
2011-05-31, 21:17
k26:

14 § Husdjur skall vid slakten vara bedövat när blodet tappas av. Andra åtgärder vid slakten får inte vidtas innan djuret är dött.

https://lagen.nu/1988:534

Rabe
2011-05-31, 23:12
k26:

https://lagen.nu/1988:534

Nu hinner jag inte lusläsa lagen men det är nog då som jag hade för mig, fullt tillåtet i Sverige men man ska använda någon slags bedövning när man tappar dom levande och vid medvetande på blod till de självdör. Den där bedövningen har jag svårt att se som särskilt förmildrande.

Jävla barbari de tvingar på oss, och jag svär inte ofta i skrift men i de här sammanhangen finns fog.

Carl Klinga
2011-06-01, 06:06
Det är det där som gör att Halal och Kosher inte är tillåtet i Sverige, för att räknas som Halal eller Kosher så måste djuret vara obedövat, vid fullt medvetande. Bedövningen i sig är oftast designad för att göra djuret medvetslöst t.ex. som vid användande av slaktmask. Dock är det inte så många länder där förbud finns mot skäktning, men Sverige, Norge och Schweiz är tre länder där det inte är tillåtet.

hybris
2011-06-19, 01:11
Fy..... :( Blir bara ledsen