handdator

Visa fullständig version : Magnus Ladulås återbegravd

Adoremus
2011-05-12, 15:01
Magnus Ladulås har återbegravts – mer än 700 år efter hans död. Ceremonin hölls i Riddarholmskyrkan i Stockholm i fredags och leddes av domprost Åke Bonnier, överhovpredikant Lars-Göran Lönnermark och den katolske biskopen i Stockholm, Anders Arborelius.

Med under ceremonin var också landshövdingen i Stockholm, Per Unckel.
Efter bibelord och herrens bön, lades det tunga marmorlocket över graven och den katolske biskopen Anders Arborelius lyste frid över Magnus Ladulås och hans familj.

Magnus Ladulås grav öppnades den 12 april i år. Då inleddes ett intensivt forskningsarbete med provtagningar för kol 14-datering, DNA-analys och isotopanalys. Dessutom har benen röntgats och fått sin täthet mätt av Karolinska sjukhuset i Huddinge.

Forskarna vill bland annat fastställa släktskapet med fadern Birger Jarl, men också undersöka om ett av de andra skeletten i graven visare sig vara Magnus Ladulås bror, kung Valdemar. De första svaren från undersökningarna kommer att lämnas redan till sommaren – medan dna-analysen blir färdig senare.

http://kyrkanstidning.se/nyheter/magnus_ladulas_aterbegravd_0_17292.news.aspx

Man kunde valt trevligare personer att "ombegravas" till än detta pk-sällskap!

Gere13
2011-05-12, 22:41
Jag kan hålla med dig om detta Adoremus, men man får väl glädjas över att det inte bara var den babyloniska skökan (läs svenska kyrkan) som var representerad (till råga på allt av en Bonnier:hihi:). Kung Magnus själv torde ha varit katolik, och då var ännu andra vatikankonciliet mycket avlägset...

Vem skulle du ha föreslagit?

Annars trodde jag att "Ladulås"-skrönan var borträknad för många år sedan, hette han inte Ladislaud, familjenamn via ....trtr det var mormor. Obotritknesarnas familj, sedemera hertigar av Mecklenburg, om jag inte missminner mig.

Adoremus
2011-05-12, 23:03
Vem skulle du ha föreslagit?

Biskop Williamson givetvis.

Spitzkindl
2011-05-13, 11:30
Det positiva i nyheten är att man inte helt glömt bort det förflutna, utan intresserar sig fortfarande för det. Annors tror jag inte Magnus bryr sig så mycket om vem som begraver honom pånytt, eller under vilka seremonier. Han skulle knappast ha känt igen sig idag ... i Sverige ...