handdator

Visa fullständig version : Snökaos och Klimatproblem

Norman
2011-02-12, 01:21
Gårdagen tog vidrighetrekordet med massor av snö och blåst. Det följer tyvärr varningarna för klimatproblemen att det ska bli lite varmare med mer snö/regn och blåst, det har inte varit vidrigt kallt på termometern men snöat mkt. Andra vintern i rad nu och värre i år.
All busstrafik och en t-banelinje ställdes in i 08, kan ett samhälle fungera då, nej och värre kan det bli. Jag vill hellre bo söderut på vintern, vill du?

Lech
2011-02-12, 01:46
Ja, faktiskt. Den senaste istiden var inte den sista i jordens långa historia, det är garanterat. På vikingatiden var t.o.m. det svenska klimatet likt det i dagens medelhavsområde. Dags för germaner att kolonisera sydligare orter.

Nachtfalke
2011-02-12, 02:00
Nej, jag älskar vintern med sin sensuella snöstorm och sin erotiska kyla som smeker ens röda kinder tills man blir galen.
Mer vinter, mer snö, det önskar vi alla det vet jag.

1972
2011-02-12, 02:26
Jag älskar vinter och snö...... på avstånd. Ge mig 4 månaders semester på Bora Bora så kan ni få behålla mina långkalsningar, tjocka timberlandstövlar, pälsfodrade rock, ryska mössa och aptjocka jeans.

von_Roland
2011-02-12, 08:19
Personligen så gillar jag vinter och snö och de två senaste vintrarna vi haft.
Det man kan klaga på är det märkliga faktum och det är samma sak varje år, trots att alla vet om att det ska komma snö så havererar hela samhället så fort snön kommer.

Kristofer
2011-02-12, 08:41
Gårdagen tog vidrighetrekordet med massor av snö och blåst. Det följer tyvärr varningarna för klimatproblemen att det ska bli lite varmare med mer snö/regn och blåst, det har inte varit vidrigt kallt på termometern men snöat mkt. Andra vintern i rad nu och värre i år.
All busstrafik och en t-banelinje ställdes in i 08, kan ett samhälle fungera då, nej och värre kan det bli. Jag vill hellre bo söderut på vintern, vill du?

Värre i år? Förra året var det meterdjup snö en bra bit in i mars om jag inte minns fel. Samtidigt var det fler dagar som det var omkring minus 20 grader än vad det varit den här vintern. Så jag skulle nog vilja påstå att förra vintern var lite "värre" än den här. Skillnaden är väl att vintern kom tidigt den här gången med ett intakt snötäcke från tidigt i november fram tills nu och kanske några veckor till om vi har tur.

Jag gillar vintern. Vintern gör att sommaren framstår som så mycket bättre. Jag föredrar de svenska årstidsväxlingarna framför sydliga klimat där vintern är mild och somrarna så varma att det känns som att man klivit in i en bastu.

När det gäller kollektivtrafikens pinsamt dåliga pålitlighet på vintrarna så är det ju anmärkningsvärt att "vi" trots alla års erfarenhet inte lyckats få det att fungera bättre. Men det är de senaste decenniernas regeringar som bär skulden, för det sammanbrottet beror på är för lite investeringar. Det har ju skrivits en del i vinter om att tex. underhållet av järnvägarna inte har investerats i på 15 år. Frågan är ju då hur det kommer sig att det inte verkar finnas pengar till en sådan viktig del av landets infrastruktur längre? Kan det kanske bero på att statskassan läcker som ett såll nu när "mångkulturen" och massinvandringen ska finansieras till varje pris?

Om jag hade makten i ett land med dessa vintrar så skulle jag dessutom investera i artificiella miljöer. Badhus med stränder och köpcentrum som påminner om växthus.

axel
2011-02-12, 08:49
Att den här vintern skulle vara värre än den föregående kan jag definitivt inte hålla med om även om den är mer snörik än många andra tidigare.
Snöoväder likt det som var i veckan är inget ovanligt alls, det som gör konsekvenserna värre numera är vår undermåliga snöröjning som är en följd av besparingar.

Adoremus
2011-02-12, 09:05
Det enda som irriterar under vintern är halkan och kommunens oförmåga att grusa vägarna ordentligt. Men bo söderut i varmare länder? Nej tack! Att busstrafiken ställdes in i Stockholm verkar märkligt då det påstås att vägarna var åkbara, det säger mer om dagens kollektivtrafik än om vädret.
Upplevde aldrig denna panik när jag var yngre, men det var ju innan mångkulturen drabbade vårt samhälle.

G.llo
2011-02-12, 10:32
Jag tycker detta är klockrent. Älskar vinter och snö. Detta påverkar också väldigt många människor, tankelösa får som bara låter sig slussas bekymmerslöst hit och dit. Nu drabbade detta inte bara lokaltrafiken, utan även sophämtningen blev eftersatt då bara de allra viktigaste områdena tömdes. Detta är en så pass viktig samhällsfunktion att de som jobbar med det slipper krigsplacering i händelse av ofred. Vid tillfällen som dessa måste de tänka till, försöka överkomma problemen på egen hand. Och som flera ovan varit inne på så vet många äldre att det var inte så här förr, då vintrar som dessa var vanligt förekommande, så förhoppningsvis leder detta till att folk börjar ställa sig frågor, frågor systemet inte vill svara på.

Sen tycker jag det är fel att beteckna detta som ett klimatproblem. Historien har visat att klimatet kan växla lika oväntat som en gravid kvinnas humör. Så är det bara.

Det är i motgångar och svårigheter vi växer oss starka.
Må snön fortsätta ösa ner!

azsxdcfv
2011-03-05, 20:38
Det enda klimatproblemet jag tror på är en möjlig ny istid. Att man försöker koppla de två senaste vintrarnas kyla och snö till global warming är falskt, i min mening. Jag är inte speciellt förtjust i kylan, men snön är helt okej.