handdator

Visa fullständig version : Tryggt område kring sthlm

Plask
2011-01-02, 01:53
Jag och min flickvän söker en ny lgh. Problemet är lite att vi inte riktigt
vet var vi vill bo. Eller jo, Vasastan. Men det är minst sagt rätt dyrt
att bo där. Så det får vänta. En stor anledning att välja Vasastan förutom
att det är väldigt vackert där är att det är ett tryggt område, samt att
det angränsar till trygga områden.

Men det borde ju finnas trygga områden runt sthlm som är något billigare
och samtidigt trygga. Med trygga menar vi så få invandrare som möjligt och
därmed en större andel höginkomsttagare än genomsnittet. Och gärna, men
det är bara ett plus, så låg skatt som möjligt.

Områden som jag har för mig har större andel höginkomsttagare än
genomsnittet är danderyd, solna, lidingö... Frågan är, har dom områden med
lite invandrare också? Är det någon som har förslag på områden att leta
efter lgh i?

Jag kommer alltså besöka dessa områden och se hur dom är, går mycket
grundligt tillväga. Jag kommer ju bo här i säkert minst 10 år iaf. Det
viktigaste är att det känns allmänt tryggt = har lite invandrare. I andra
hand är att det har en större del höginkomsttagare än genomsnittet = det
utesluter en del socialfall och dyl fail. I sista hand så är det ju en
fördel med låg skatt.

Hjälp mottages tacksamt.

Hallucination
2011-01-02, 02:49
Lidingö, Nacka, Värmdö, Vaxholm och dylika skärgårdskommuner är något mer förskonade mångkulturen än andra. Även dessa områden har sina fula fläckar, kan tilläggas. Inom Stockholms kommun är Bromma och, som nämnt, Danderyd relativt säkra kort. Föreslår vänligt att ni tar ett par turer runt i de områden ni är intresserade av före ni signerar något kontrakt, sådant som egna observationer i närområdet är ovärderligt.

1972
2011-01-02, 03:16
Som föregående inlägg nämnde så är Bromma perfekt. Danderyd är helt enkelt för dyrt. Skärgårdskommunerna är även de bra, men där är priserna rent ut sagt SK*THÖGA och personligen tycker jag att de ligger för långt bort från själva stan. Kör runt lite och titta närmare på de områden där ni ser minst slöjor.

Annars tycker jag att ni ska köpa en liten lägenhet i Vasastan och byta upp er när ni har råd. Om inte annat så sparar ni in på bensin/pendeltågkostnaden om ni ska jobba centralt.

Plask
2011-01-02, 03:30
Jo, absolut det kommer vi göra. Dom ska även vara någelunda enkla att åka
till och helst inte buss. Ska finnas innom SLs t-bana eller pendeltågs
trafik. Kollade vad det tar sig att ta till respektive ställe:

Vaxholm: 1 timme
Värmdö: 45 min
Nacka: 17 min
Lidingö: 18 min
Danderyd: 14 min
Bromma: 28 min

Santlige är tyvärr buss även om dom kortare eventuellt kan få dispans.
Lidingö, Danderyd och Nacka kan vara intressanta. Har du någon uppfattning
om Hammarby sjöstad, den verkar vara rätt trevlig...? Dock vet jag inte hur
mångkulturinfekterad den är.

Plask
2011-01-02, 03:43
Får väl sätta upp Bromma på min lista iaf. Det är ju iaf innom acceptabel
sträcka ifrån centralen. Finns det lgh i närheten av brommaplan eller måste
man nästan alltid ta en buss ifrån brommaplan för att nå till området man
råkar bo i? Just det här med buss vill jag undvika.

Vet nog inget om bromma mer att det finns en flygplats där, tror inte jag
äns varit där.

Danderyd må vara dyrt men jag kan tänka mig lägga 1-2 milj på lgh och för
det borde jag väl få en 3a hoppas jag. Men om man kan lägga 1 milj och få
en 3a i bromma så känns ju det som en bättre deal ändå :)

Vi vill inte ha en liten lgh, minst 3a.. Och då blir det dyrt, så vi får
nog avvakta med vasastan.

Stefan
2011-01-02, 10:01
Det finns nästan ingen plats med så få invandrare som du önskar i Stockholmsområdet. Även om dom kanske inte bor där i enorma mängder så rör dom sig, reser med kollektivtrafiken, handlar osv dom också. Det är med andra ord mer eller mindre omöjligt att slippa ett högt invandrarantal i sitt område var man än bor i Stockholmsområdet och andra storstäder. Ska du köpa en lägenhet eller hyra en? Det spelar också stor roll, eftersom kötiden inte heller är vad du kanske skulle önska att den var. Verkar ju som att du ska köpa här så då är det ju enklare.

Annars är dom "sämre" områdena inte så farliga ändå. Skulle någon fråga så skulle jag inte avråda någon från att flytta till Huddinge, Botkyrka, Haninge osv heller. Ska man bara bo på platsen och kan åka därifrån och känner folk så är det inget problem öht, problemet är om man ska gå i skola i området eller har barn. Jag märker ofta att folk från både Stockholm och andra städer tycker en del platser är så obehagliga att dom inte skulle sätta sin fot där. Trots det skulle jag mycket väl kunna ta hit en vän, flickvän eller vad det än skulle vara.

Sikta på Danderyd om du trivs med såna människor som lever där, jag skulle inte göra det :elaktflin:

Solna? Höginkomsttagare? Kanske en del i något område. Men fotbollsfans, invandrare, alkoholister och allehanda galningar lär du iaf inte få lida brist på.

André
2011-01-02, 15:40
Alvik och Vallentuna är bra. Vallentuna är väldigt svenskt och småstadsaktigt, samt förvånansvärt billigt.

InfoVirre
2011-01-02, 16:35
Tyresö är ett bra ställe., Tar inte spec så långt att åka in till stan.Likaså är det ett fint ställe med mycket natur. Sen har du även Nynäshamn och andra delar i södra sthlm.

André
2011-01-02, 17:43
Tyresö är ett bra ställe., Tar inte spec så långt att åka in till stan.Likaså är det ett fint ställe med mycket natur. Sen har du även Nynäshamn och andra delar i södra sthlm.

Tyresö är ett mycket bra villa område. Om du ska köpa en villa i Stockholm så är det en av de bästa platserna. Tyvärr finns inga bra lägenhetsområden där dock.

InfoVirre
2011-01-02, 18:39
Tyresö är ett mycket bra villa område. Om du ska köpa en villa i Stockholm så är det en av de bästa platserna. Tyvärr finns inga bra lägenhetsområden där dock.

Ja verkligen. Men strax utanför Tyresö centrum finns det även bra område med lägenheter. Likaså är Värmdö ett fint ställe. Inte alls så farligt dyrt heller.

Plask
2011-01-03, 11:12
Planen är att försöka hyra om det går men jag räknar med att det inte kommer
gå, dvs jag hittar ingen ledig... Och jag kommer då tvingas köpa.
Jag vet det här med kötiden, bor redan i Stockholm.

Kommer nog sikta på Hässelby Strand sträckan, ifrån början till "mitten"
ungefär. Bromma/Abrahamsberg verkar klart lovande.

Vallentuna tar 45 min in så för långt. Tyresö går bort pga buss.
Nynäshamn går bort pga för långt, väldigt för långt t o m.

Ska inte köpa villa.

Plask
2011-01-05, 03:36
Jepp, en jag känner som bor i Blackeberg bekräftar just detta. Förhållandevis ok i Blackeberg men sedan blir det klart sämre. Dock har jag högre
krav och tänker sattsa på något betydligt tidigare på den linjen.

Jag tror säkert att vissa områden strax efter Södermalm är bra.. Dock tror jag det är ÄNNU mindre blattar i början av Hässelby sträckan.
Detta är dock bara teorier (och vissa iaktagelser), jag har inte undersökt saken ännu... Men ska göra nu på lördag.

Det kommer vi säkert göra!

InfoVirre
2011-01-05, 22:01
Planen är att försöka hyra om det går men jag räknar med att det inte kommer
gå, dvs jag hittar ingen ledig... Och jag kommer då tvingas köpa.
Jag vet det här med kötiden, bor redan i Stockholm.

Kommer nog sikta på Hässelby Strand sträckan, ifrån början till "mitten"
ungefär. Bromma/Abrahamsberg verkar klart lovande.

Vallentuna tar 45 min in så för långt. Tyresö går bort pga buss.
Nynäshamn går bort pga för långt, väldigt för långt t o m.

Ska inte köpa villa.

Men sen har du även dom värdarna som inte har några köer, utan går efter i vilket behov du har av en lägenhet. Så där kan också söka. Alternativt att du ringer/mailar dom. Skulle du kunna tänka dig att hyra i andrahand då? Sen har du även Spånga.

Ingen
2011-01-05, 22:20
å=aa
ä=ae
ö=oe

Radikal Kämpe
2011-01-06, 18:39
Tallkrogen har få invandrare, eller ja jag vet inte hur det ser ut där lägenheterna är men av dom som går av tunnelbanan är det inte många alls.. Blåsut som någon annan har sagt är också ganska bra, Hammarby sjöstad är väl ganska dyrt tror jag men nog inte så mycket invandrare

InfoVirre
2011-01-06, 18:44
Tallkrogen har få invandrare, eller ja jag vet inte hur det ser ut där lägenheterna är men av dom som går av tunnelbanan är det inte många alls.. Blåsut som någon annan har sagt är också ganska bra, Hammarby sjöstad är väl ganska dyrt tror jag men nog inte så mycket invandrare

Lägenheterna i Tallkrogen är rätt gamla. ( Husfasader osv) Men väldigt mysiga och hemtrevliga. Blåsut är ett bra område med.

Adoremus
2011-01-06, 19:44
Blåsut, var ligger det? Trodde endast det fanns i Vänersborg. Har i alla fall vänner som har hus i Spånga. Har varit där ett antal gånger och det är betydligt trevligare och mycket svenskare än närbelägna Rinkeby (vilket iofs allt är).
Lägenheterna i Spånga centrum verkar dock mysiga och inte alltför kulturberikade.

InfoVirre
2011-01-06, 19:47
Blåsut, var ligger det? Trodde endast det fanns i Vänersborg. Har i alla fall vänner som har hus i Spånga. Har varit där ett antal gånger och det är betydligt trevligare och mycket svenskare än närbelägna Rinkeby (vilket iofs allt är).
Lägenheterna i Spånga centrum verkar dock mysiga och inte alltför kulturberikade.

Blåsut ligger i Söderort.Innan Gullmarsplan. Hehe det verkar finns lite här och var :-) Ja Spånga är också fint.

Timglas
2011-01-08, 22:14
För några år sedan hade jag nöjet att få bli guidad i Stockholm.Bl.a. åkte vi till "arbetarförorten" Djursholm.Det var en sällsam upplevelse att få se de skyhöga murarna som omgärdade husen som påminde om mindre fästningar.Porttelefoner och kameror i varje grindhål.Det var bara taggtråden som saknades.
Tilläggas skall dock att det är ett väldigt vackert och imponerande område.Skulle tro att det är det säkraste stället att bo på i hela stockholmsområdet.

Plask
2011-01-09, 23:57
Men sen har du även dom värdarna som inte har några köer, utan går efter i vilket behov du har av en lägenhet. Så där kan också söka. Alternativt att du ringer/mailar dom. Skulle du kunna tänka dig att hyra i andrahand då? Sen har du även Spånga.

Var hittar man en sådan värd då? Vet inte om jag har ngn chans där, det är ju inte direkt akut.. Bara att vi är lite trångbodda.
Nä, kan inte tänka mig hyra i andra hand. Har första handskontrakt nu.
Spånga ligger precis före Barkaby och det var väldigt blattiskt, iaf bussen till IKEA. Så det känns inte så aktuellt.

Adoxa
2011-01-10, 11:30
Tyvärr så är det nog rätt svårt att hitta något område där det är lite invandrare. Men som har nämnts tidigare så är Tyresö, Nynäshamn och ut mot Ösmo rätt tryggt.

Några andra förslag:
Ekerö
Årsta
Gamla Enskede
Lissma
Haninge

Sibbe
2011-01-16, 15:25
Jag skulle inte rekommendera Haninge, men det är min åsikt.

Rosersberg, Vallentuna, Täby, Sollentuna (norra delen) och Danderyd (inte Danderyds torg) är bra kommuner om man söker sig bort från centrumdelarna. Relativt låg skatt och det går att hitta prisvärda lägenheter att hyra.

Adoxa
2011-01-16, 15:40
Beror ju på i och för sig vart i Haninge, Vega är helt okej.

Druznil
2011-01-17, 19:14
EEEHHHhhhhh... Tyresö?! Vallentuna?! Blåsut?! Bromma?! Nynäshamn?! Ska vi inte säga Södertälje också?

Ja... Allt är ju relativt, men ska man ha ett lugnt område så håller jag med Hallucination... Håll dig LÅÅÅNGT borta från tunnelbanan. Allt skit kommer i tuben, och sedan har det ingen betydelse vart den enskilda stationen ligger. Nacka, Värmdö och Vaxholm är bra områden. Vallentuna har jag bara allmänt agg mot, kanske inte större fel på stället...

InfoVirre
2011-01-17, 22:09
Var hittar man en sådan värd då? Vet inte om jag har ngn chans där, det är ju inte direkt akut.. Bara att vi är lite trångbodda.
Nä, kan inte tänka mig hyra i andra hand. Har första handskontrakt nu.
Spånga ligger precis före Barkaby och det var väldigt blattiskt, iaf bussen till IKEA. Så det känns inte så aktuellt.

Om du ser efter på www.stenafastigheter.se ( Dom har ej kö) Men maila dom och säg att du behöver lägenhet osv. Eller på www.lägenhetsbyte.se Dom hyr även ut. Men du ska inte släppa ett första hands kontrakt... Utan försök och hyr ut din då så länge eller nåt...

242
2011-09-16, 14:55
jävligt intressant tråd.
skulle vilja blåsa lite liv i den då jag befinner mig i exakt samma situation. sambo med en underbar tjej och vi vill bo i ett lugnt svenskt område i stockholmsområdet.
idag bor vi i barkarby och som tidigare nämnt i den här tråden är det endel främlingar på bussen till ikea och en å annan som glider runt kring coop men annars är det tvärlugnt just i barkarby.
dock är andra delar av kommunen är inte alls lika bra. för den nyfikna googla på jakan eller söderhöjden.

vi flyttar gärna ut på landet men kapitalet räcker idag inte hela vägen till ett hus i stockholms närområde.
vi har kollat mycket på rosersberg vallentuna täby täby-kyrkby. några komentarer på det eller egna förslag

tacksam för svar

yksjakaksa
2011-09-16, 21:58
Sigtuna är fint!
Men det är en bra bit utanför Sthlm..
Annars är det ju 4 miljonerkronors-villan om ni vill undvika ghetton, men då hamnar ni ändå i typ Hässelby, Tallkrogen.. vilket är väldigt nära till produkten av den svenska välfärden :kissing:(eller ska man ha en sur gubbe nu? :evilmad:)

Damson Rhee
2011-09-17, 00:57
Det går inte att komma undan det mångkulturella experimentet var man än flyttar. Några har sagt Sigtuna, vilket skulle vara ett ganska bra alternativ. Närförorter(Alvik, Blåsut, etc) är också bra. Innerstaden, skärgårdskommunerna och de lite rikare ditona får också anses vara relativt befriade från diverse strörande element.

Oscha_Wallin
2011-09-17, 10:56
Det går inte att komma undan det mångkulturella experimentet var man än flyttar. Några har sagt Sigtuna, vilket skulle vara ett ganska bra alternativ. Närförorter(Alvik, Blåsut, etc) är också bra. Innerstaden, skärgårdskommunerna och de lite rikare ditona får också anses vara relativt befriade från diverse strörande element.

Jag rättar dig lite, innerstaden förutom Södermalm där allsköns pack numera huserar och som bara är "trendy" för lattelieralerna på Stockholms kulturredaktioner. En egen moské har som till och med dit Hammarbyarna kan gå och be.

Yngling
2011-09-17, 12:00
Jag rättar dig lite, innerstaden förutom Södermalm där allsköns pack numera huserar och som bara är "trendy" för lattelieralerna på Stockholms kulturredaktioner. En egen moské har som till och med dit Hammarbyarna kan gå och be.

Hahahah, vi har tur vi! Nej men seriöst, så är söder ett tryggt område, det kanske finns vissa områden man inte bör besöka när timman är sen men så är det i alla områden kring Stockholm. Jag håller med dig annars, men tryggt - det är det. De enstaka "bad boys" som man kan stöta på har knappt fått moppefjun än.

Annars kan jag rekommendera Blåsut, Skärmarbrink, Sandsborg (gränsfall där iof), Tallkrogen, Skogskyrkogården mm.

Damson Rhee: Alvik är väl inte så trevligt, eller?

Damson Rhee
2011-09-17, 13:21
Hfdt

Jag skulle vilja påstå att Thorildsplan - Alvik - Bromma är bra ställen på linjen som går mot Hässelby Strand. Alvik är i paritet med nämna Blåsut, skulle man kanske kunna säga. Det bor fler utlänningar i Alvik än i Blåsut, men det är ändå en väldigt trevlig närförort.