Visa fullständig version : Imperium: Rapportera buggar och ge förbättringsförslag
Inte för att jag är mycket för att gnälla men uruker och annat svartfolk kan knappt ens ta en obevakat provins med ballistabatteri byggt.
Jag har nu försökt 6(!) ggr mot två olika provinser med resultat 6 nesliga reträtter och då har jag bara använt elittrupper Urukernas bästa kompanier med högst moral.
I framtiden lär man knappast använda sig av dessa raser när det räcker att bygga ett ynkligt ballista för 25000 guld för att freda sig mot dessa barbarer.
Jag tror att det är hög tid att se över ballistabatteriernas funktion samt svartfolkens moral.
Arkantos
2010-11-02, 20:02
Ballistabatteriet borde verkligen ses över. Dess skada borde baseras på försvararens trupper inte på anfallarens.
Förmodligen håller nog den stora majoriteten av imperiums deltagare med i påståendet att tempot är för högt i spelet just nu.
Att skapa ett rike låt säga två dagar efter starten är bara att glömma numera om man vill ha med utgången att göra eftersom att det som begränsar ett rikes utbredning är spelarens möjligheter att logga in.
När spelet skapades var truppernas slagstyrka långt lägre än vad som är fallet nu, skyttet som bekant var enbart förbehållet elitrupperna hos Nordmänn, Alver, Östermänn, Orcher och Svartskinn (nuvarande Blåmän) för övrigt var det spjutbärare som gällde vilket gjorde att man tog förluster vid erövringar av de oberoende.
Det fick till följd att man inte kunde anfalla om och om igen åderlåtna armeer var tvugna att hejda sig, utslagna kompanier måste ersättas, andra måste återhämta sig.
När sedan de oberoendes försvar ligger på samma låga nivå som förr blir just kontentan att man bara kan anfalla om och om igen, rent teoretiskt kan en härförare ta och folkfördriva 12 provinser per dygn och det redan från dag 1.
Nu vet inte jag om det överhuvud taget finns någon som har möjlighet att ändra på truppernas stridsvärden längre när spelets skapare inte längre är engagerad här?
Tempot i spelet borde ligga betydligt lägre än vad som är fallet nu och för att lyckas med det måste stridsvärderna ändras.
Denna tråd är en samlingsplats för rapportering av buggar samt generella synpunkter och förslag på vad som kan förbättras i Imperium.
Detta är ett förslag jag har framfört i en tidigare tråd som nu inte finns.
Handel och råvaror
Jag hade gärna sett en introduktion av handel och viktiga råvaror som trä, järn, och så vidare. För att bygga upp stora arméer, samt för arméernas återhämtning efter strider, borde dessa vara nödvändiga. Det bör alltså inte vara möjligt att hux flux skapa enorma arméer utan att först ha de grundläggande råvaror som behövs. På så sätt skulle de olika terrängtyperna ge strategiska vinster i en långt högre utsträckning än idag. En spelare som behöver mer trä, måste då helt enkelt antingen köpa trä på marknaden till det pris som råder, eller erövra provinser som ger tillgång till trä, efter att ha byggt ett skogshuggarläger först.
Olika handelskonstellationer skulle även kunna påverka spelets strategier och den ekonomiska dynamiken. Om ett stort antal spelare väljer att bojkotta vissa spelare och inte sälja särskilda råvaror till dem, kan detta få stora följder för dessa rikens expansionsmöjligheter, vilket ger fler dimensioner till alliansformationerna. Spelare som anskaffar råvaror och säljer dem vidare till ett högre pris skulle även kunna göra betydande vinster, vilket skulle kunna öka spelbarheten för små riken, som genom sådana strategier skulle kunna anskaffa kapital till arméer.
Arkantos
2010-11-06, 20:59
Jag skulle vilja se en mindre karta, men det borde inte prioriteras när resurser för att åtgärda problem och utveckla spelet finns. Borde dock kunna ses över i framtiden.
Truppuppställningen är bättre idag än tidigare, men den är fortfarande i behov av balansering. De olika lagen bör även de balanseras bättre. Ett problem här är väl dock att tempot och kartans storlek gör att det går långsamt att testa nya förändringar.
De oberoende provinsernas försvarare borde blir fler och starkare snarare än att alla andra truppers värden sänks.
Jag kan heller inte se hur balansen skulle förbättras av att enbart vissa folkslag har tillgång till skyttetrupper. Det skulle dessutom vara overkligt och ganska tråkigt eftersom det blir mindre variation i spelet. Som det ser ut nu finns det ju istället trupptyper som är starka mot just skytte.
Daniel F.
2010-11-16, 13:08
Inte för att jag är mycket för att gnälla men uruker och annat svartfolk kan knappt ens ta en obevakat provins med ballistabatteri byggt.
Jag har nu försökt 6(!) ggr mot två olika provinser med resultat 6 nesliga reträtter och då har jag bara använt elittrupper Urukernas bästa kompanier med högst moral.
I framtiden lär man knappast använda sig av dessa raser när det räcker att bygga ett ynkligt ballista för 25000 guld för att freda sig mot dessa barbarer.
Jag tror att det är hög tid att se över ballistabatteriernas funktion samt svartfolkens moral.
Ballistabatteriet borde verkligen ses över. Dess skada borde baseras på försvararens trupper inte på anfallarens.
Ballistabatteriernas effektivitet har nu reducerats till hälften. I synnerhet kommer detta att märkas när ni anfaller med större arméer, eftersom ett ballistabatteri numera kan träffa maximalt 70 st enheter istället för 140 som tidigare. Testa gärna och meddela om ni är nöjda med resultatet.
Förmodligen håller nog den stora majoriteten av imperiums deltagare med i påståendet att tempot är för högt i spelet just nu.
Att skapa ett rike låt säga två dagar efter starten är bara att glömma numera om man vill ha med utgången att göra eftersom att det som begränsar ett rikes utbredning är spelarens möjligheter att logga in.
När spelet skapades var truppernas slagstyrka långt lägre än vad som är fallet nu, skyttet som bekant var enbart förbehållet elitrupperna hos Nordmänn, Alver, Östermänn, Orcher och Svartskinn (nuvarande Blåmän) för övrigt var det spjutbärare som gällde vilket gjorde att man tog förluster vid erövringar av de oberoende.
Det fick till följd att man inte kunde anfalla om och om igen åderlåtna armeer var tvugna att hejda sig, utslagna kompanier måste ersättas, andra måste återhämta sig.
När sedan de oberoendes försvar ligger på samma låga nivå som förr blir just kontentan att man bara kan anfalla om och om igen, rent teoretiskt kan en härförare ta och folkfördriva 12 provinser per dygn och det redan från dag 1.
Nu vet inte jag om det överhuvud taget finns någon som har möjlighet att ändra på truppernas stridsvärden längre när spelets skapare inte längre är engagerad här?
Tempot i spelet borde ligga betydligt lägre än vad som är fallet nu och för att lyckas med det måste stridsvärderna ändras.
Det finns möjligheter att justera truppernas stridsvärden och vi kommer under den närmaste tiden se över dessa ordentligt och försöka balansera dem bättre - i synnerhet ska vi se till att de olika folkslagen är bättre balanserade gentemot varandra. Kom gärna med konkreta förslag på förändringar ni skulle vilja se, så ska vi försöka ordna det.
Är det fler som håller med axel om att tempot i spelet är för högt? Det är i så fall lätt att dra ned på tempot en aning om ni kommer med konkreta önskemål om vilka fördröjningar ni skulle vilja se.
Ballistabatteriernas effektivitet har nu reducerats till hälften. I synnerhet kommer detta att märkas när ni anfaller med större arméer, eftersom ett ballistabatteri numera kan träffa maximalt 70 st enheter istället för 140 som tidigare. Testa gärna och meddela om ni är nöjda med resultatet..
Det är helt säkert ett steg i rätt riktning men samtidigt löser det knappast problemet som är allra mest förhatligt nämligen det att provinser helt utan trupp ändå kan slå tillbaka en härförare med ett antal kompanier under sitt befäl.
Det problemet är störst bland folkslag med låg moral, Dvärgar, Alver och Nordmän klarar dem relativt bra men när man som befälhavare för något svartfolk misslyckas 6 ggr i rad att ta en provins som har ett ballistabatteri byggt utan ens ett enda miliskompani kan man hålla sig för skratt och då använde jag dessutom elitrupper.
En annan tanke jag har med just ballistabaterierna är att dom knappast borde kunna skydda en hel provins då provinsens ytan borde vara långt större än batteriets effektiva skottvidd.
Varför inte förbehålla ballistabatterier för fästningar?
Det skulle också ge ett offensivare spel då man slipper att springa in i dem i var och varannan provins.
Det finns möjligheter att justera truppernas stridsvärden och vi kommer under den närmaste tiden se över dessa ordentligt och försöka balansera dem bättre - i synnerhet ska vi se till att de olika folkslagen är bättre balanserade gentemot varandra. Kom gärna med konkreta förslag på förändringar ni skulle vilja se, så ska vi försöka ordna det..
Balansen raserna emellan är helt riktigt väldigt sned just nu, Alver och Dvärgar får nog hållas till de mest gynnade just nu med viss konkurens av Nordmännen.
Blåmän däremot känns lika klena som Dvärgarna är starka så att justera vissa rasers stridsvärden en del kan knappast vara fel om man vill uppnå bättre balans i spelet.
Speciellt är det skyttet som jag tycker är för högt i vissa förband även om vissa närstridsvärden också kan vara i överkant.[/QUOTE]
Är det fler som håller med axel om att tempot i spelet är för högt? Det är i så fall lätt att dra ned på tempot en aning om ni kommer med konkreta önskemål om vilka fördröjningar ni skulle vilja se.
Den här frågan skall kanske någon annan än jag svara på men min önskan är att skillnaderna mellan de oberoende och spelarnas truppers styrkor borde vara mindre.
Som det var förr fick man faktiskt vissa inte helt obetydliga förluster i de inledande anfallen i spelet.
Det gjorde att man efter ett par erövrade provinser fick stanna upp helt sonika eller riskera att någon eller några av de viktiga elitkompanierna man begåvats med från start kunde förintas.
Som det är nu när man kan köpa billiga skyttekompanier från start kan man faktiskt erövra en 30-40 provinser från dag ett om man bara bosätter sig framför datorn.
I min värld men det är som bekant just min egen borde man kunna spela spelet utan att tvingas logga in hela tiden.
Man borde kunna sova gott och sköta arbete eller skola utan att hamna allt för långt på efterkälken i Imperium för det.
En annan fördel är att spelarens egen skicklighet blir viktigare om man tvingas till avägningar istället för att bara kötta på som fallet är nu.
Daniel F.
2010-11-17, 19:46
Det är helt säkert ett steg i rätt riktning men samtidigt löser det knappast problemet som är allra mest förhatligt nämligen det att provinser helt utan trupp ändå kan slå tillbaka en härförare med ett antal kompanier under sitt befäl.
Det problemet är störst bland folkslag med låg moral, Dvärgar, Alver och Nordmän klarar dem relativt bra men när man som befälhavare för något svartfolk misslyckas 6 ggr i rad att ta en provins som har ett ballistabatteri byggt utan ens ett enda miliskompani kan man hålla sig för skratt och då använde jag dessutom elitrupper.
Detta är en vettig synpunkt som jag håller med om. Vi ska se om vi kan balansera ballistabatteriernas effektivitet ytterligare. Jag ska diskutera saken med en kollega och återkommer med ett förslag.
En annan tanke jag har med just ballistabaterierna är att dom knappast borde kunna skydda en hel provins då provinsens ytan borde vara långt större än batteriets effektiva skottvidd.
Varför inte förbehålla ballistabatterier för fästningar?
Det skulle också ge ett offensivare spel då man slipper att springa in i dem i var och varannan provins.
Detta håller jag dock inte med om. Varje provins förmodas trots allt ha en stad eller bosättning, som man måste inta för att kunna sägas ha erövrat provinsen, och givetvis borde ett ballistabatteri kunna användas för att försvara en sådan. Jag tror dock att man kan uppnå det offensivare spel du efterfrågar genom att göra ballistabatterierna mindre effektiva, eller dess effektivitet beroende av huruvida det finns några försvarande trupper i provinsen, enligt ditt förslag.
Balansen raserna emellan är helt riktigt väldigt sned just nu, Alver och Dvärgar får nog hållas till de mest gynnade just nu med viss konkurens av Nordmännen.
Blåmän däremot känns lika klena som Dvärgarna är starka så att justera vissa rasers stridsvärden en del kan knappast vara fel om man vill uppnå bättre balans i spelet.
Speciellt är det skyttet som jag tycker är för högt i vissa förband även om vissa närstridsvärden också kan vara i överkant.
Ok! Jag ser till att personen som ansvarar för att balansera folkslagen tar till sig dina synpunkter.
Den här frågan skall kanske någon annan än jag svara på men min önskan är att skillnaderna mellan de oberoende och spelarnas truppers styrkor borde vara mindre.
Som det var förr fick man faktiskt vissa inte helt obetydliga förluster i de inledande anfallen i spelet.
Det gjorde att man efter ett par erövrade provinser fick stanna upp helt sonika eller riskera att någon eller några av de viktiga elitkompanierna man begåvats med från start kunde förintas.
Som det är nu när man kan köpa billiga skyttekompanier från start kan man faktiskt erövra en 30-40 provinser från dag ett om man bara bosätter sig framför datorn.
I min värld men det är som bekant just min egen borde man kunna spela spelet utan att tvingas logga in hela tiden.
Man borde kunna sova gott och sköta arbete eller skola utan att hamna allt för långt på efterkälken i Imperium för det.
En annan fördel är att spelarens egen skicklighet blir viktigare om man tvingas till avägningar istället för att bara kötta på som fallet är nu.
Bra förslag! Jag håller med om att de oberoende provinserna är för svaga från start. Det borde egentligen räcka att justera upp deras inledande styrka vid start av ny omgång. Vi ordnar detta och meddelar när det är gjort.
Ett par förflyttningsbuggar.
Det går att ta sig från 522 till 513 men ej tillbaka. Då det är vatten mellan kanske förflyttningen ska tas bort helt.
Sen hade jag antecknat en annan sån bugg men hittar givetvis inte papperet. Det kan ha varit förflyttningen mellan 294 och 311 som bara gick ena vägen. Annars var det någon provins bredvid.
Arkantos
2010-11-17, 21:27
Orcher och Uruker har faktiskt trupper med hög moral. Jag spelar som orcher nu och kunde rekrytera troll och halv-troll med 100 respektive 85 i moral. Väldigt dyra, men rätt starka trupper, så det finns faktiskt sådana för svartfolken också.
Det är en bugg som gör att man kan hoppa från 451 till 465 (men ej tillbaka) som ligger en bra bit därifrån också. Det skall alltså ej vara möjligt att ta sig mellan de provinserna alls.
Blåmännen behöver ses över. Varken Beduinläger eller Lädergarvare ger möjlighet till något nytt truppslag. I nuläget är det bara Hövdingahus som har den egenskapen och ger två sådana: Zhuulkrigare samt Pygméer.
Blåmännen behöver ses över. Varken Beduinläger eller Lädergarvare ger möjlighet till något nytt truppslag. I nuläget är det bara Hövdingahus som har den egenskapen och ger två sådana: Zhuulkrigare samt Pygméer.
Om jag nu inte minns helt fel så var det samma sak med Sydlänningarna, åtminstone vad beträffar Pansarsmedjan eller vad den nu hette.
Inte för att det är så viktigt just nu med tanke på att det bara återstår för mig att avsluta denna omgång men nu har spelet s.a.s dött igen.
Inga uppdateringar, inga nya inkomster, inga nya rekryter, marschordrar som inte fungerar, lojaliteter som står stilla.
Till på köpet har kartan ändrats (åtminstonne för mig), vet inte om det beror på min webbläsare eller att någonting är fel i inställningarna men för mig är kartan helt blank utan vare sig riken eller provinsnummer.
Skall jag orientera mig måste jag kolla på den strategiska kartan.
Hur som hellst kan jag avsluta omgången inom 1 eller 1 1/2 dygn men med tanke på stundande julhelg tänkte jag vänta till åtminstonne annandagen för att ge folk en rättvis chans att börja från början.
Nu vet jag att det är julhelg med allt vad det innebär för folk men buggarna som jag skrev om för några dagar sedan är inte åtgärdade.
Anledningen till att jag skriver dessa rader är att jag nu har de provinser jag behöver för att avsluta omgången.
Men jag tänker vänta tills i morgon någon gång på dagen efter 12 för att ge andra spelare tid på sig för att vara med från början, men då vore det bra om spelet vaknade till igen:)
Skriver här ytterligare en gång för att meddela att jag lagt rösten som utlovat för någon timme sedan men spelet verkar trots det inte avslutas.
En ny omgång lär inte starta förrän någon behörig moderator rättar till spelet.
benvolio
2010-12-27, 17:33
Ja, det är ju ingen större mening att spela när det inte ens fungerar, som nu.