handdator

Visa fullständig version : Imperium: Tips och råd

Arkantos
2010-10-26, 21:22
Det vore kul om fler började spela Imperium, så jag tänkte att de som vill och vågar kunde komma med tips och råd för hur man vinner framgång i spelet. Det borde bli roligare för alla om nya spelare får bättre förutsättningar och om det för de erfarna blir en större utmaning.

Jag inleder tråden med lite nyttiga råd och strategier. Kom dock ihåg att ni kommer har stor nytta av er anpassningsförmåga. Ni måste kunna improvisera för att nå framgång och förlita er inte heller på en och samma strategi, ha gärna en "plan b". Ni vill inte heller att fienden ska kunna förutse era handlingar.

Folkslag
Alla folkslag har olika styrkor och svagheter det gäller att hitta ett lag som passar ens spelstil eller lära sig använda ett folkslags styrkor rätt. Som exempel kan nämnas att vissa folkslag har så hög nativitet att de inte kan använda alla sina rekryter till att bygga trupper eftersom de inte har råd. Då kan ni göra rekryterna till bosättare, och kolonisera en provins för att öka inkomsten. Hur mycket befolkningsmängden ökar automatiskt beror på vilket värde provinsens stad har, det är dock alltid möjligt att kolonisera provinsen med bosättare och på sätt överskrida gränsen.

Trupper
Det finns olika sorters truppslag. Vilka som är bra respektive dåliga är inte en fråga om mängd, kostnad eller anfalls- och försvarsstyrka - det är en fråga om användningsområde.

Moral bestämmer hur pass mycket stryk ett förband kan ta innan de flyr, och i vissa situationer är det mycket bättre att fly än illa fäkta. Att ett truppslag har låg moral innebär alltså inte att de på något sätt behöver vara dåliga. Renodlade skyttetrupper är effektiva på avstånd och om fienden kommer nära inpå har du större nytta av att skyttarna flyr, så de kan omgrupperas och användas igen (istället för att de kämpar till sista man). Här är det viktigt att komma ihåg att dina förband återhämtar sig om de inte blivit utplånade. Trupper blir också bättre när de får mer erfarenhet av att utkämpa slag och att tränas genom truppträning eller träningsläger. Sedan har vi trupper med hög moral, detta är fördelaktigt för kavalleri som ska bryta fiendens formationer eller försvarstrupper som kan ta mycket stryk (exv. nordmännens huskarlar).

De flesta trupper har olika användningsområden och det gäller som sagt att använda dem rätt. Dyra kavalleritrupper kommer visa sig vara en bortkastad investering om de rusar rätt in i fiendens spjutformationer, vilka i sin tur inte är särskilt effektiva mot skyttar.

Storleken på truppslagens förband skiljer sig också beroende på typ samt folkslag och den är också av strategisk betydelse. Det truppantalet i förbandets samlade styrka som räknas men ett förband anfaller bara en gång i taget, i försvar stannar förbandet däremot kvar i striden tills det flyr eller utplånas. I praktiken innebär detta att ett stort antal av alvernas speciella skytteförband som är små i storleken kommer att skjuta av många salvor mot fiendens armé. Detta kompenseras av att deras attackvärde på avstånd är högt. Samtidigt har alverna låg nativitet i motsvarighet till andra folkslag med sämre skyttar men större förband. Nordmännen har två truppslag som jag kan ge praktiska exempel på när det gäller storlek också. Trälar har låg moral är billiga och kommer i små förband, dessa kan användas som kanonmat i anfall eller försvar, de kommer att ta stryk och förgöras eller fly - de blir måltavlor istället för värdefullare trupper helt enkelt. Sedan har har vi huskarlarna de är utmärkta försvarstrupper, de är många och har hög moral därför kommer de att stå på sig mot fiendens projektiler och anfallande trupper. I anfall däremot är huskarlarna inte lika effektiva.

Sedan har vi milistrupper, de är billiga men är de dåliga? Nej, inte alls. Milistrupper kan inte förflytta sig men de är riktigt prisvärda försvarstrupper. Vill du försvara en strategisk provins är dessa ett utmärkt alternativ och de kan förstås kombineras med andra trupper också.

När jag tidigare varit i kontakt med speltillverkaren så ska det finnas ytterligare en funktion för kavalleri och det är att de förflyttar sig snabbare än andra trupper. Men denna funktion verkar inte vara färdig eller aktiv än. För att bygga kavalleri krävs förövrigt oftast en speciell byggnad.

Underrättelse och agenter
Använd agenterna till underrättelse som du inte kan få på annat vis (återkommer till detta senare). Agenterna kan också användas för att ta sönder ballistabatterier i tungt befästa provinser. Du kan också slå ut fiendes matförråd vilket i bästa fall kan leda till deserteringar(främst användbart mot milistrupper), särskilt om det tillhör ett folkslag med låg matproduktion. Agenter kan också användas till att förstöra andra byggnader vilket jag själv bittert fått erfara - särskilt i provinser av inte lika stort strategiskt värde. Vilket kan vara svårt att åtgärda då man hela tiden måste göra prioriteringar. Detsamma gäller propagandaspridning eller flyktingpropaganda i sådana provinser. Flyktingpropaganda är dock inget jag rekommenderar, det bästa sättet att hantera främlingar på verkar vara att utnyttja olika händelser i spelet.

När det gäller propagandaspridning är jag dock osäker på dess effektivitet. Senaste omgången så bedrev jag och mina allierade en intensiv kampanj för att försöka få en provins med motståndarens armé i att göra uppror, det verkade inte hända mycket under 36 timmar. Uppror och lojalitet kan nämnas här också. Det är svårt att ta över provinser som tillhör samma folkslag som ditt eget, det uppstår oftast lojalitetsproblem. I ett tidigt stadium bör du försöka undvika sådana provinser då de är tidskrävande att erövra och behålla. När du tar en sådan provins bör du se till att bygga ett tempel där direkt och instruera din armé att göra en marschorder tillbaka till en annan vänlig provins. Gör du inte detta riskerar du att provinsen gör uppror och då går du även miste om dina trupper i provinsen som kommer att slåss mot dig när du försöker att ta tillbaka den. Innan en sådan provins har 100% i lojalitet så sänker du givetvis skatten till 0%.

Underrättelse är viktigt. Du vill veta vad du möter för fiende för att kunna anpassa din strategi. Du kan använda agenter för att spionera på fiendens provinser om du har lång tid på dig eller eller vill ha information om provinsen långt in i fiendens territorium. Ett annat sätt är att skicka en armé beståendes av endast ett förband mot fiendens provins, då kommer du att få reda på hur många trupper som befäster provinsen och om det finns något ballistabatteri. Här är det en fördel om du har multipla arméer så att du snabbt kan attackera om oddsen är rätt.

Kom även ihåg att studera stridsrapporter för att få information om vilka trupper fienden använder och vilka av dina egna som gör bäst ifrån sig. Om du blir anfallen får du också veta hur mycket trupper som anfaller.

Infrastruktur
Det går snabbt att expandera sitt rike, men vill du inte att det ska falla lika snabbt måste lägga ned tid och resurser på en hållbar uppbyggnad. En bra infrastruktur kommer att vara fördelaktig i både anfalls- och försvarssituationer. Reträttpunkter, försvars- och kommunikationslinjer visar sig oftast vara välgjorda investeringar. Men detta kräver tid och noga planering, du vill inte bygga dyra byggnader eller vägnätverk där du inte behöver dem eller där de kommer att komma fienden till gagn. Här kan sabotörsnätverk komma väl till användning, om du har ballistabatterier i en provins du kommer behöva ta tillbaka om du förlorar den kommer du att vilja ha ett sabotörsnätverk i provinsen, i andra fall avgör ni nog bäst själva var det behövs och inte. I de provinser där du skapar din trupper dina trupper har du stor nytta av byggnader som minskar rekryteringstiden. I strategiska provinser för både anfall och försvar där många trupper kommer att befinna sig kommer du ha användning för ett träningsläger som ökar deras erfarenhet med tiden. Återhämtningsplatser är fördelaktiga i provinser som är utsatta för upprepade anfall eller om du belägrar en provins eller huvudstad och kommer att anfalla flera gånger. Byggnader tar tid att bygga, särskilt de större och mest kostsamma därför kommer du vilja ha vaktstugor i sådana provinser för att reducera chansen att fiendes agenter förstör dessa. Befästningsverken återkommer jag till i defensiva strategier.

Defensiva strategier
Här är några viktiga råd som ni bör tänka på när ni utformar er egna defensiva strategi. Ballistabatterier ska kombineras med understödjande trupper för att vara nyttiga (jag kommer att gå in på varför i offensiva strategier). Befästningsverk ökar de försvarande truppernas försvarsvärde med 1-5 enheter beroende på befästningsverkets storlek. Det är därför huvudstäder är så svåra att ta över. Men ett befästningsverk utan soldater kommer inte att ge dig några fördelar. Om du ska bygga ett ytterligare befästningsverk så måste du också se till att du har soldater där, annars har du bara skapat en strategisk mobiliseringsplats åt fienden som tar över den. Din huvudstad och alla andra provinser med högsta befästningsgraden låter dig rekrytera härförare. Detta är värt att tänka på eftersom du eller dina fiender med sådana provinser har en ökad aktionsradie när det gäller att mobilisera snabbt. Det kommer ta tid att skicka alla dina nya härförare från huvudstaden.

Se även till att ni röjer framtida hot ur vägen innan de blir ett för stort problem. Låt ingenting överraska er utan planera i förväg vilka tänkbara scenarion som kan uppstå.

Offensiva strategier
Agenter och härförare är billiga i början och kan med fördelar skaffas redan innan man tagit provinser, den försenade expansionen tar man ändå igen senare. Mellanskedet i en expansion är mest kritiskt när det gäller ekonomi med du senare inte kommer att ha några ekonomiska problem med att avskeda härförare för att bygga nya på en annan plats om du behöver göra det. De du inte tar provinser med kan följa efter och fördriva provinsernas invånare så för att vinna tid.

Hur pass omfattande skador ballistabatterierna gör verkar just nu baseras på den anfallande arméns storlek. Om fienden inte har trupper som försvarar provinsen är de därför väldigt lätta att ta över utan några större förluster. Med två till fyra förband av en trupptyp med så hög moral som möjligt.

Använd inte onödigt många trupper för att ta oberoende provinser, hur många ni klarar er med skiljer sig åt beroende på trupptyp och folkslag men det kommer ni att lära er. Använd infrastruktur för att behålla viktiga provinser på fronten eller i fiendens territorium, ni kommer kanske inte att få en ny chans att komma så långt fram. Starka provinser som fiendens huvudstad bör belägras (genom att omringa alla provinser runt omkring) så gott det går för att hindra fienden från att bygga upp sitt försvar medan anfallet pågår. Detta eftersom alla huvudstäder och särskilt senare i spelet inte kommer att kunna tas över med en attack, utan det kommer krävas flera. Här kommer du ha nytta av skyttetrupper som slår till och sedan retirerar för att kunna anfalla igen, så att fiendens försvar decimeras.

Har fienden en starkt befäst provins som inte är av något större värde för dig - gå runt slösa inte tid och trupper på att försöka erövra den. Då tvingar du också mer eller mindre fienden att agera och kanske förflytta trupperna från provinsen för att försvara andra provinser.

Diplomati
Använd diplomati med alla andra spelare i Imperium, bilda lag med de du kan alliera dig med och utbyt resurser med varandra. I ett tidigt skede kan ni byta guld, mat och rekryter med varandra efter behov. Gå inte i krig om ni inte behöver, försök att vinna tid men se till att ni har en reservplan om något inte går som ni tänkt er. Fundera på hur intensivt ni kommer att spela, vill ni vinna eller enbart en understödjande roll i laget? Är ni kompisar kan ni också låta den som det gått bäst för i laget vinna när alla fiender är neutraliserade. Men slå er inte sönder och samman om ni inte behöver det, samtidigt som en annan fiende växer sig stor.

Litteratur
Läs och förstå Niccolò Machiavellis bok Fursten (http://www.arktos.com/books/politics/general-politics/niccolo-machiavelli-the-prince.html) och Sun Tzus The art of war (http://www.arktos.com/books/politics/strategy/sun-tzu-the-art-of-war.html). Ni kommer ha glädje av det ni lär er i, inte bara i Imperium utan i andra strategispel också. Men framförallt i politiken och affärslivet. Och vi behöver fler framgångsrika nordbor. Böckerna finns i engelsk utgåva hos Arktos till billigare pris än i bokhandeln. Jag har länkat till böckerna i titlarna och vill samtidigt uppmana Arktos att börja sälja även en svensk utgåva av Fursten.

axel
2010-10-27, 18:36
När det gäller propagandaspridning är jag dock osäker på dess effektivitet. Senaste omgången så bedrev jag och mina allierade en intensiv kampanj för att försöka få en provins med motståndarens armé i att göra uppror, det verkade inte hända mycket under 36 timmar.

Som den utsatte kan jag tala om att provinsens lojalitet var i botten trots 0 i skatt, trots tempelbyggnad, problemet med er taktik var att jag hade nästan 160000 soldater i provinsen vilket gjorde att myteriet inte kunde inträffa.
I en provins utan trupp hade det säkert fungerat.

Vad folkslagen beträffar finns tyvärr allt för stora klyftor.
Visst är det bra att dom har olika styrkor och svagheter men vissa folkslag är för starka i förhållande till de andra.
Som det är nu är nog Dvärgarna det mest gynnade folket då kombinationen slagstyrka, nativitet och guldtilldelning sammanräknas.
Blåmän är utan jämförelsevis det svagaste laget och lär knappast ta många segrar framöver om ingen uppgradering görs.

Men visst finns andra faktorer att ta i åtanke, Nordmänn är väldigt populära vilket leder till att många riken kommer i vägen för varandra.
Kan man samarbeta kan det bli till en fördel men min erfarenhet säger mig att dessa allianser allt som oftast slutar med föräderi någonstanns.

En liten fördel Blåmännen möjligen har är just det faktum att dom kan få en lugn start i söder långt från de hungriga Nordmännen men samtidigt brukar alltid någon Alv, Dvärg, Österman komma i deras väg ändå.
Sydlänningar är lite av en uppdaterad Blåman, bättre självklart men ändå klen i jämförelse med de större drakarna´vilket har visats i deras väldigt fåtaliga segrar i Imperiums historia.

Av Svartfolken är Urukerna dom starkaste, grym nativitet i hop med bra stridsvärden gör deras horder svårstoppade.
Alverna är kanske de allra starkaste trupperna men samtidigt har dom den klenaste nativiteten av alla.

Skall jag själv ge en ranking av folkslagens förutsättningar att vinna Imperium ger jag denna:

1 Dvärgar
2 Nordmänn
3 Uruker
4 Alver
5 Östermänn
6 Orcher
7 Sydlänningar
8 Blåmänn.

Men det är ju som bekant bara min egen ranking.:hmmm:

Nordmarken
2010-10-28, 02:29
Ett bra tips är att skicka med ordentligt med guld och mat innan man skickar iväg sina arméer, särskilt om de skall skickas långt bort från huvudprovinsen, då det tar en del tid för sändningar att nå fram till arméerna över längre avstånd, dessutom är det inte säkert att guldet och maten i erövrade provinser räcker för att fylla på arméernas reserver.
Gör man detta, avlastar man sig själv och får mer tid över till viktigare saker i spelet, dessutom kan man vara borta från spelet en längre stund utan att behöva riskera deserteringar.

Nordmarken
2010-10-29, 10:38
Ett bra tips är att skicka med ordentligt med guld och mat innan man skickar iväg sina arméer, särskilt om de skall skickas långt bort från huvudprovinsen, då det tar en del tid för sändningar att nå fram till arméerna över längre avstånd, dessutom är det inte säkert att guldet och maten i erövrade provinser räcker för att fylla på arméernas reserver.
Gör man detta, avlastar man sig själv och får mer tid över till viktigare saker i spelet, dessutom kan man vara borta från spelet en längre stund utan att behöva riskera deserteringar.

Att skicka med ordentligt med guld och mat är särskilt viktigt om du skall skicka dina arméer till/genom en allierads provins(er).
Står man med en armé i en allierads provins och guld och/eller mat tar slut, kommer armén att ta av provinsens förråd istället.
Om jag då har en allierads armé i en av mina provinser, och jag skickar en summa guld till den provinsen för att exempelvis bygga ett ballistabatteri, är det inte särskilt kul om jag kommer tillbaka till spelet några timmar senare och det har visat sig att min allierades armé har "käkat upp" så stora delar av den summa jag skickat, att jag måste skicka mer för att kunna bygga mitt ballistabatteri...
Ovanstående är särskilt irriterande i en mer kritisk situation, t.ex om jag är under angrepp och berörd provins befinner sig strategiskt beläget och/eller nära fronten.

Ett tips som kan vara värdefullt om man håller på att förstärka flera provinser samtidigt, är att skriva upp dessa, vad man gör med dem m.m, på ett papper eller i datorn.
Då får man en enkel och snabb översikt och kan lägga mer tid och energi på annat, detta är särskilt användbart om man har många provinser i sitt imperium.

Tillägg: Ett ytterligare tips kan jag ge.
När man erövrar en oberoende provins som innehas av ett främmande folkslag, och man har tänkt sig att rekvirera guldet i den provinsen, är det i allmänhet en stor fördel med att fördriva befolkningen först, detta då guldmängden allt som oftast ökar ( i ett fåtal fall har den dock minskat, men detta är ovanligt enligt min erfarenhet, kan bero på vilket folkslag det rör sig om), därför är det en fördel med att vänta med rekvisition av guldet, tills detta är gjort.

Hymer
2010-10-30, 11:49
Ser att olika trupptyper har olika stora kompanistorlekar. Undrar vad exakt kompanistorleken av en trupptyp har för betydelse? Står antalet i kompaniet i direkt proportion till hur mycket skada de tillfogar i strid, eller är truppantalet endast ett mått på hur många "hitpoints" kompaniet har? Ser att trupptyper med större kompanistorlekar tenderar att vara lite dyrare, men det är absolut inte en proportionell prisökning.